Tagging van Kruidvat, Trekpleister, Prijsmepper, ICI PARIS en Pour V

Welkom borishag,

Ongetwijfeld een goede zaak.
Even een vraagje. Hoe ga je om als jullie een nieuwe vestiging openen?
Controleer je dan ook de vertrekkende winkel waar jullie in trekken in OSM?
Ik bedoel dat op de adresnode gemuteerd zou moeten worden, en niet een POI bijplaatsen en vervuiling laten staan.
Hopelijk denk je hieraan.

Alvast dank voor het actualiseren!

Beste Boris,
Tof dat je namens je werkgever aanbied de gegevens op osm te plaatsen en onderhouden.
Ik zag dat je je winkels een voor een aan het invoeren bent. Als je een bestand aanlevert met alle winkels erin, is er hier waarschijnlijk wel iemand te vinden die kan helpen alle winkels in een keer toe te voegen.
Ook is het wenselijk dat alle winkels op een consistente wijze gemapt worden, zodat deze het beste met de andere data op osm integreert.
Binnen osm is er ook het gebruik om als je van plan bent om grote hoeveelheden data te importeren eerst met de community te overleggen hoe deze data het best ingevoerd kan worden. Ik zeg dit niet om je terecht te wijzen, maar omdat ik denk dat het de kwaliteit van de map data en het toekomstig onderhoud ervan ten goede komt als dit overleg er alsnog komt.

een praktisch verzoek: kan je een sample van de data aanleveren, zodat we kunnen zien over welke gegevens je per winkel beschikt.

Heren,

Dank voor jullie woorden.

Hieronder zal ik alvast wat antwoorden geven op jullie vragen:

Nieuwe Filialen; Voor zover dat voorkwam heb ik de vorige winkel weggehaald

Filiaalnummers; Deze zijn niet van belang om vermeld te worden, zijn alleen voor intern gebruik van onze organisatie

Zoals het er nu naar uit ziet zou het wenselijk zijn om alleen onze adresgegevens en vermelding van onze algemene websites te vermelden, dus geen openingstijden.

Al onze formules, behalve Pour Vous zijn eigen winkels. Pour Vous zal voorlopig niet worden meegenomen omdat deze veelal onder een naam van de franchisenemer vermeld staat.

Het zou inderdaad veel schelen als we de filialen in een keer kunnen invullen. Ik kan Excel-sheets per formule aanleveren met Adres, PC, Woonplaats eventueel met geografische coördinaten, per land. Ik heb nu ongeveer 400 filialen van KV NL, en 100 filialen van KV BE, 4 filialen van KV FR en 50 filialen van TP ingevoerd. Ik heb hierbij daar waar die aanwezig waren de bestaande adresnodes voor gebruikt. Met name in België en Frankrijk zijn deze nodes vaak niet aanwezig

Waar hierbij op gelet moet worden is als men een adres van een winkel heeft dat in een winkelcentrum ligt, de werkelijke locatie van de winkel vaak afwijkt dan waar de adresnode geplaatst is. In dat geval kan men op GMaps kijken, omdat daar van de meeste locaties inmiddels foto’s staan van die winkels.

In hoeverre kunnen derden nadat al onze gegevens geplaatst zijn deze nog wijzigen? of kan er een soort van slot op?

Omdat het bijhouden van mutaties van ons vestigingsbestand in mijn takenpakket zit kan ik deze dan ook op OSM bijhouden zodat deze altijd up-to-date zijn.

Ik hoor graag van jullie,

Groet,

Boris

Ik vind het een heel goede ontwikkeling dat winkelformules zelf hun gegevens invoeren. Dit is het nieuwe ‘je eigen stoep schoonhouden’. Behalve het invoeren van de winkelgegevens sec, zou dit ook kunnen inhouden dat je de nabije wegen, pleinen, OV-routes e.d. controleert. Dit kan van belang zijn voor navigatie-apps en -websites die gebaseerd zijn op OSM.
Tenslotte wil je voor je klanten niet alleen dat ze weten waar je winkel is, maar ook hoe je er komt.

Denk ook aan bv. horeca of parkeergelegenheid in de nabijheid van de winkels.

Zoals je zelf al aangeeft, kan het (semi-)automatisch invoeren van gegevens op bezwaren stuiten, bijv. omdat de adres-node niet juist is geplaatst. Degene die een winkel toevoegt zou de adresnode op de goede plek moeten zetten - desnoods door ter plaatse te gaan kijken waar dat precies is. Zo is de gewoonte in OSM-land.

Nee, er kan geen slot op OSM-gegevens (nog niet tenminste). Iedereen kan de gegevens in principe altijd aanpassen. Niet dat dat veel gebeurt, op dit moment. Maar als concurrenten ook OSM ontdekken, kan dit misschien veranderen. Dat moet nog blijken.
Regelmatige kwaliteitscontrole vanuit jullie organisatie is dus wel gewenst.

Overigens kan het wenselijk zijn openingstijden op te nemen. Bijv. in de veel gebruikte app Osmand worden openingstijden weergegeven. Die gegevens invoeren zou wel bewerkelijk zijn. Verplicht of noodzakelijk is het niet.

Het is altijd het beste om de website van het object zelf te vermelden. Dus niet www.trekpleister.nl, maar www.trekpleister.nl/klantenservice/winkelzoeken/winkels-zoeken/lijst-winkels/store-detail?id=1172

Verder zou ik een source-tag opnemen zodat iedereen kan zien waar de gegevens vandaan komen. Dit voorkomt ook dat mensen jouw gegevens onbedoeld gaan “verbeteren”.
Op adresnodes is de source-tag al in gebruik om aan te geven waar de adres gegevens vandaan komen (source=BAG). Dus ik zou ‘source:shop=AS Watson’ gebruiken. Vervolgens kan je ook een wikipagina maken waarop je dezelfde uitleg plaatst als hierboven: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Source:shop%3DAS_Watson

De source tag is ook handig bij het onderhouden van de data. Je kan dan bijvoorbeeld een keer per maand alle winkels downloaden die de tag ‘source:shop=AS Watson’ hebben en na jou door nog iemand anders bewerkt zijn.

Niet helemaal mee eens, zou dat eerder aanvullend als contact:website invoeren, maar altijd zo algemeen mogelijk aangezien organisaties websites nogal eens omgooien en links dan niet meer werken.

Gebruikers vinden dit vaak wel wenselijk. Het is wel de kunst het actueel te houden bij wijzigingen, maar het wordt denk ik niet op prijs gesteld als bestaande opening_hours tags worden verwijderd als iemand daar z’n best op gedaan heeft.
De syntax kan er initieel complex uitzien, maar is waarschijnlijk vanuit jullie bronsysteem eenvoudig te genereren waardoor je dit eenvoudig kan kopieren naar de opening_hours tag.
Actuele en juiste gegevens laten zien voorkomt dat gebruikers hier zelf mee aan de gang gaan en mogelijk incorrecte informatie in OSM komt te staan.

Ik hoop dat je enkel de shop en name tag verwijderd hebt en niet eventuele andere tags, zoals adresgegevens hebt opgeruimd?

Volgens mij mogen we Google niet gebruiken als bron.
Maar leuk project! Succes er mee.

Volgens mij mag dat ook niet, je zou Mapillary kunnen proberen → www.mapillary.com

Voor vestigingen is een oplossing:
website=http://trekplester.nl
contact:website=www.trekpleister.nl/klantenservice/winkelzoeken/winkels-zoeken/lijst-winkels/*

Er zijn in GMaps foto’s geplaatst van onze vestigingen, bij vele kan je zien hoe de omgeving er uit ziet

Omdat de vestigingsgegevens buiten de openingstijden geen aanvullende zaken bevatten, en omdat de URL’s van de vestigingen nogal eens wijzigen kiest onze organisatie ervoor om het bij het vermelden van de URL’s onze algemene websitegevens aan te houden.

Groet,

Boris

Heren,

Er is in het begin gesproken over het laten opstellen van een toestemmingsbrief. Onze organisatie kan deze maken, maar men wil graag een voorbeeldbrief of iets dergelijks. Waar kan ik deze vinden?

Is er ook een link naar een wiki pagina waar ik naar kan kijken voor het opstellen van de vermelding van een source tag?

Groet,

Boris

Hoi Boris,

  1. mooi initiatief. Aangezien soortgelijke imports in het verleden nog wel eens wat vervuiling hebben opgeleverd van de OSM database zijn er door de OSM community wat afspraken gemaakt over imports. Zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Automated_Edits_code_of_conduct

  2. maak in de tabel http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue#Ongoing_Imports.2C_Semi-Automated een nieuwe regel aan met een zo volledig mogelijke beschrijving van de data die je regelmatig wilt bijwerken in OSM

  3. omdat je niet alleen Nederland, maar ook andere landen wilt bijwerken is het de bedoeling om via deze lijst: https://lists.openstreetmap.org/listinfo/imports (Engelstalig) te beschrijven wat je van plan bent te gaan doen.

Als je bovenstaande stappen volgt is een toestemmingsbrief niet nodig.

Gr., Johan

Voortgangsbericht;

Alle 918 Nederlandse Kruidvat winkels staan nu in OSM, waarvan 4 “Kruidvat in de stad”. Zal ik de komende dagen nog wat kleine foutjes eruit halen, waarna ik aan Trekpleister NL ga beginnen en het aanmaken van de WIKI pagina alsmede een plek op onze website met adreslijsten voor gebruik in OSM.

Boris.

Voortgang:

Nu alle NL winkels van AS Watson op OSM aanwezig exclusief POURVOUS te weten:

920 vestigingen van Kruidvat (waarvan 4 Kruidvat in de stad)
189 vestigingen van Trekpleister
152 vestigingen van ICI PARIS XL
12 vestigingen van Prijsmepper

1.273 winkels totaal

Boris.

Goed werk boris! Mooi initiatief inderdaad.

Voortgang, vervolg:

Nu ook naast de NL vestigingen ook alle Belgische, Franse, Duitse en Luxemburgse vestigingen aanwezig inclusief Pour Vous

929 Nederlandse vestigingen van Kruidvat Waarvan 8 Kruidvat in de stad
247 Belgische vestigingen van Kruidvat waarvan 2 Kruidvat in de stad
4 Franse vestigingen van Kruidvat
153 Nederlandse vestigingen van ICI PARIS XL
118 Belgische vestigingen van ICI PARIS XL
5 Luxemburgse Vestigingen van ICI PARIS XL
1 Duitse vestiging van ICI PARIS XL
190 vestigingen van Trekpleister
33 vestigingen van Pour Vous
17 vestigingen van Prijsmepper

1.717 winkels totaal, alle AS Watson Benelux winkels zijn nu ingevoerd en zullen worden bijgehouden als er wijzigingen zijn.

Boris.

Wat een werk. Heel goed dat dit gebeurt. Zouden meer winkelketens moeten doen!