Pokemon edits, hoe gaan we hier mee om.

Ik ben net thuis, en ben blij dat de meesten actie nemen om de changesets te controleren.
Inmiddels wilde ik verder gaan waar ik gebleven was.

Ik had van een Pokemon speler vanmiddag 14 changesets teruggedraaid, en een waarschuwing geplaatst om zijn edits te staken.
Wat zie ik, hij maakt gewoon 15 changesets aan.
Ik ga er even vanuit dat hij mijn mailtjes niet leest.

Ik heb inmiddels SomeoneElse te kennen gegeven dat ook in Nederland “de pleuris” is uitgebroken, en medewerking aan hem gevraagd om tijdelijke blocks in te stellen op niet opvolgen van verzoek om even niet te mappen.

Hi folks,

I’d agree (as suggested above) that the best way to start with these mappers is to add a changeset discussion comment explaining what OSM is, and why we only map things that actually exist. I know its frustrating to have to send the same “friendly” message out to 20 mappers who have all made the same sort of mess in different places, but for each one it’s the first message they’ll see.

If you find users are still continuing to make these sorts of edits after you’ve asked them not to, drop a mail to data@osmfoundation.org so that the DWG an stop them from editing until they’ve read a message. If that doesn’t work and they still continue, we can take further steps. Email’s better than an OSM message to one DWG member so that whoever in the DWG reads it can pick it up; any individual DWG person could easily be away for a few days and it might get missed otherwise. Generally speaking we’ll only block users once the community has tried and failed to get them stop, though as part of the “being part of the community” thing we’ll often ask people to use sensible changeset comments and actually reply when other people have tried to get in touch - but it helps if people are actually asking questions like “Heb je toevallig een weblink voor de skateboard plek?” rather than just saying “vandalism”.

Also as mentioned above, Pascal Neis’ “osm-discussion-comments” page is a great way to see what comments have already been made (for example, http://resultmaps.neis-one.org/osm-discussion-comments?uid=5200818 ).

Best Regards / mvg,

Andy from the Data Working Group.

Is gedaan,…

Heb ook zelf dat gebied aangepakt, als uitzondering niet optimaal, ik zit te wachten op BGT als ik al iets wil aanpakken.
Bij een single closed way, park kwam bovenop de forest te liggen, gevolg alles kleurde park groen geen bomen meer.
Maar als groter ingetekend eigen gebied ligt het eronder, dat zie bij de opgelaten stukken van de path en cycleway.
Door een groter gebied, zie je ook gelijk de naam Zuiderpark, groter genoteerd, gecentreerd.

wie zou hier even naar willen kijken.
fietspaden worden omgezet naar voetpaden.
http://www.openstreetmap.org/user/Leroylenters/history

Omdat al best een substantieel deel van onze fietpaden een traffic_sign tag hebben dacht ik … laat ik eens gaan kijken naar de wegen die een traffic_sign hebben die wijst op een fietspad maar in OSM toch niet als cycleway zijn getagd. Dat zijn er best een behoorlijk aantal. Zo te zien ook een aantal vergissingen van wat ervaren mappers , of misschien geen vergissing maar gewoon vreemde bebording ter plaatse waar je iets mee moet. Maar ook weer e.e.a. dat duidt op Pokemon? .

Gedaan en gereverd.

Heerlijk, dat engels en nederlandse speling.

Heel erg bedankt voor die overpass query! :smiley: Gelijk een aantal fouten van mezelf hersteld. En ook een nog foute fietsknooppunt situatie op het spoor gekomen, alsmede een fout ingetekend fietspad+track. Die link Pokemon? is inderdaad vandalisme, dat zijn fietspaden en tracks. Die heb ik reverted.

@Peewee32:
Is het mogelijk die overpass query iets uit te breiden?
Nu rekent hij een construction=cycleway + traffic_sign fout, maar eigenlijk moet dat goed zijn naar mijn idee. Ik heb diverse cycleways op construction staan, gewoon omdat ze tijdelijk opgebroken zijn.

Beste mappers,
Het is van belang als een revert ingezet wordt, dat er een reactie op de bewuste changeset geplaatst wordt.
Op de achtergrond (als reachtie op mijn mail) heb ik contact met SomeoneElse gehad, het is zorg dat de nieuwe mapper in kwestie uitgelegd wordt wat OSM is en dat hier geen fictieve Pokemon bevorderende scores opgevoerd mogen worden.
Het eerste contact zal vriendelijk opgezet moeten worden. Dit is namelijk de eerste kennismaking in de communicatie van OpenStreetMap. Ik zou ook vriendelijk benaderd willen worden. (Ben ik destijds ook, na mijn dorp (per ongeluk) in een gebouw te hebben veranderd) Dit heeft mij de mapper gemaakt die nu nog actief is op OSM.

Mocht iemand belangstelling hebben in een applicatie die standaard (ingevoerde) teksten genereerd, dan weet ik een hele geschikte tool hiervoor. Meld je in DM bij mij als je meer wil weten.

Ik (probeer) alle nieuwe mappers langs te lopen op controle van Pokemon Edits. Ik heb verschillende standaard teksten, ook voor standaard-, Pokemon- en zelfs maps.me mappers.
In het geval van de overduidelijke Pokemon speler, begin ik met :

Reactie revert:

Als het veel changesets betreft plaats ik een waarschuwing, ivm eventuele verdere actie naar de DWG.

Gaat de Pokemon speler door met edits dan plaats ik een 2e waarschuwing.

De DWG kijkt serieus hoe de mapper is behandeld, en verwacht zelfs dat in eerste instantie de beginnende mapper geholpen wordt om te leren van zijn gemaakte problemen. Zijn het beginnersfouten, zoals (bijvoorbeeld) een extra residential dwars door een rotonde of geen verbindingsnodes naar andere highways, dan zal geen block worden geplaatst.
Er wordt verwacht van de community om hulp te bieden aan de nieuwe mappers.
Doe deze hulp altijd op de changeset, deze kan zoals Andy al aangaf zeer makkelijk ingezien worden.
http://www.hdyc.neis-one.org/

Klik dan op “Discussed changesets”

Als de mapper meteen begint met gebouwen in water en bos te veranderen krijgt die geen vriendelijk intro van mij. Wat mij betreft mag deze ook geband worden, ik heb zijn edits gerevert: https://www.openstreetmap.org/user/outlaw24

PPff, gisteravond een park netjes op de kaart gezet en wat doet men vanmorgen, men tekent er weer twee parken overheen , gevolg dubbel naam. En park door gebouwen heen.

Men wil namen op de kaart, Emmeler BOS, wat al in OSM staat, toponym, wat men niet ziet, wil men er op hebben. Dus Bos en geen Park, zoals men nu aan geeft.

Ik heb net manueel (via P2) 2 changesets van ene _Pim teruggedraaid - waarbij de #@@%^& zelfs een compleet stuk weg en een huis vernield had. Dat heeft echt niets meer met fouten van beginnende mappers te maken, maar is gewoon vandalisme en valsspelerij (waarbij het laatste me overigens geen biet kan schelen als non- Pokémon-Go -gebruiker).
Hij had zelfs nog het lef om als commentaar te geven ‘I hope I have improved the map by adding these parks’.

Dit is notabene zijn tweede poging op hetzelfde stuk gras - de eerste is gisteren ge-revert door Commodoortje. Daarna heeft hij het opnieuw gedaan, en meteen wat extra voetpaden neergezet. Dit kost me mijn bloeddruk.

Ik ben geen geoefende JOSM gebruiker. Is die ‘revert’-plugin makkelijk toe te voegen en te gebruiken ?

Marcel.

Jazeker! En voor reverten geldt: hoe eerder hoe beter, voor er andere edits aan het object gedaan zijn.

Ja, gewoon proberen. Zonder upload gebeurt er niets.
Hou er rekening mee dat je eerst de jongste changeset controleert, evt terugdraaid. Dit ivm eventuele conflicten.

Hier kan een beginnende mapper niets aan doen, de leercurve is normaal voor OpenStreetMap.
Toponym is voor de beginnende mapper niet zichtbaar, en weet absoluut niet wat het is.

Inmiddels ook zo’40 Pokémon edits van numberfourtheen teruggedraaid: tracks en fietspaden naar wandelpad getransformeerd en parken over andere landuse gekwakt. Bij iedere revert een comment geplaatst.

Op mijn bericht:

Beste 14

Ik zie dat je zeer kort actief bent op OSM.

Volgens mij ben jij dingen in kaart aan het brengen die er niet echt zijn (parken) en zet je paden an tracks om in voetpaden.

Dit waarschijnlijk voor Pokémon Go.

Doe dit niet! OSM is een echte kaart van de echte wereld en geen game. Anderen steken veel werk erin en maken er gebruik van, bijvoorbeeld om te routeren.

Verniel dit niet.

Stop aub met onzin-mappen en map alleen dingen die er echt zijn.

Als je doorgaat zal je uiteindelijk geband worden; laat het niet zover komen aub.

Antwoord numberfourteen:

Beste, meneer ik herhaal alles 100x Je bedreigingen maken niet zoveel indruk… T was voor een project, dus bedankt voor je medewerking! Succes verder met u leven Groetjes

We wachten af.

Het houdt idd nog lang niet op, het is nu weekend en men heeft niets te doen blijkbaar. Ik heb een willekeurige beginner gevraagd hoe we die doelgroep kunnen bereiken, misschien kan het beter bij de bron aangepakt worden (pokemon fora?) dan achteraf dweilen met de kraan open. https://www.openstreetmap.org/changeset/45594605
Nr 14 verdient een onmiddelijke ban.

Etterbakje (sorry, maar mijn gevoel voor pedagogiek is niet die van Commodoorje (met alle respect voor diens visie) of Andy) verandert gewoon wéér gras in park - nu al voor de derde keer dus.

Ik heb de ‘revert’ -plusin in JOSM gezet - denk ik. Bij opstarten herkende 'ie 'm in mijn preferences. Na download van het gebied krijg ik 'm echter niet te zien. Na opvragen van de changeset ook niet. Wat mis ik nog ?

Marcel.

Je moet de changesetnummer uit OSM knippen; dan zonder data geladen in JOSM:

Data → Revert Changeset
Nummer plakken
Revert drukken
Uploaden

Toponym alleen gebruikt om uit te leggen dat niet alles wordt gerendeerd.
En dat in de naam geen park staat maar bos Emmeler Bos, dat hij geen verzinsel moet gebruiken en ook met hoofdletter moet beginnen bij een name, dat hij officielle namen hoort te gebruiken, zowel op changeset als in persoonlijk bericht uitvoeriger uitleg.