Hoe tag je zo'n (nutteloos) stalen hekje? & DGPS en Self-AGPS??

Goedemiddag,

Ik was ligfietser even aan het helpen met dit gebied… En tijdens mijn Mapillarytochtje kwam ik dit stalen hekje tegen:

Niet erg duidelijk, van de andere kant ziet het er zo uit:

Het is een hekje op een fietspad, waarvan ik mij afvraag waarom die er überhaubt staat, want de doorgang is best wel breed. Zat aan een variant van ‘barrier’ te denken, maar iets tegenhouden doet-ie in mijn opzicht niet echt, ook omdat er in principe geen auto’s kunnen komen. Tenzij iemand met z’n 45km-autootje naar binnen rijdt ;).

Engelse wiki d’r bij gepakt:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:barrier

Na wat zoekwerk, denk ik dat dit het dichtst in de buurt komt:

Kan het forum trouwens geen staande foto’s weergeven? Of ligt dat aan Firefox… Hmm, zou ook kunnen.

[OFF-TOPIC]
Ik weet dat dit misschien niet de beste plek is om dit te vragen, maar misschien vinden jullie het nog enigszins interessant.
Ik heb een Canmore GPorter 102+ gekocht om te kijken hoe precies zo’n mini gpslogger is. (En omdat de GPSmap 62s, soms net iets te groot is om in een jaszak oid te stoppen, of ik geen zin heb om extra batterijen mee te nemen). In het GPS menu staat dit:

Wikipedia legt beide vormen van GPS prima uit. Het gaat even om Self-AGPS, de handleiding legt er niks over uit. Bij Self-AGPS heb ik zo mijn vraagtekens. **Ik bedoel, hoe kan een gpslogger van dit formaat, ooit met een telefoonantenne communiceren? **

Toch verbaast het mij wel hoe snel zo’n mini dingetje een GPS fix heeft…
[OFF-TOPIC]

-SubieLibero

Ik heb iets dergelijks in Twello getagged, maar dan waren het rood/witte metalen planken en een gat ertussen.
Maar hier kun je zoiets ook doen. Je tagt een hek als lijn dwars op het fietspad met barrier=fence. De knoop op het fietspad tag je dan met barrier=entrance.

Bedankt!

De meest optimale antenne is de helft van de golflengte. Voor (ouderwetse) 900 MHz netwerken is dat dus 33 cm, voor modernere 2100 Mhz is dat al 14 cm en 4G gaat naar 2600 MHz, 11,5 cm.
Maar dat is de optimale lengte. Dat wil niet zeggen dat een kortere antenne niet werkt. Dus technisch moet het gewoon kunnen.

Dat het gewoon kan werken kun je ook zien aan dat een GPS gewoon werkt. GPS gebruikt een frequentie van 1575.42 MHz, precies tussen de frequenties van GSM in dus. GPS werkt, dus GSM moet ook werken.

Dat is dan, denk ik, een dipoolantenne.
Ik ben absoluut geen antenne-expert, mijn kennis houdt op bij antennes die worden gemaakt met een lengte van 1/4 van de golflente. (De simpele antennes: FM radio’s). Knoop in het bevestigingspunt, buik aan het uiterste einde. Ik denk dat er nog veel meer antennes zijn, die ook wat beter signalen van alle kanten, of van boven op kunnen vangen.
Dan zou een antenne voor 900 MHz dus 33/4=8,25 cm lang moeten zijn, en voor 4G zou je dus een antenne van 2,875cm nodig hebben.
En als je een antenne hebt die helft van de golflengte is is dat natuurlijk 16,5cm en 5,75cm.
Wat voor een soort antenne wordt er eigenlijk over het algemeen gebruikt voor GPS? Ik heb een keer een Magellan Sportrack opengemaakt en daar zat een helixantenne in, maar dat past denk ik niet in zo’n kleine GPSlogger.

Ehm, ja oké, een FM radio kan met één antenne ook meerdere frequenties ontvangen bijvoorbeeld. Maar dan gebruikt de GPS de GPS-antenne voor twee dingen tegelijk? Moet je dan geen tweede antenne voor die GSM frequentie hebben, want voor zover ik weet kan je niet twee dingen tegelijk met één antenne ontvangen, of heb ik het mis?

Als ik mij goed herinner uit mijn Radiotechnicus examen (meer dan 55 jaar geleden), wordt de ontvangen frequentie niet door de antenne bepaald (al is een bepaalde lengte voor één frequentie optimaal), maar door het afstemcircuit.

Dat klinkt logisch, anders kan een FM radio nooit verschillende frequenties ontvangen uit een antenne met een vaste lengte.
Maar dan zit ik nog steeds met de vraag hoe je met één antenne, twee verschillende frequenties tegelijk ontvangt. Dan moet het afstelcircuit twee frequenties uit het signaal filteren. Denk dat mijn mini GPS’je twee antennes heeft, één voor GPS, één voor GSM…

Twee afstemcircuits ? ! !

:smiley: Bedoel je dat in de zin van “Waar heeft SubieLibero het in nu vredesnaam over”? :wink:

Kan het ook met één dan?

Maar goed, het is niet echt OSM gerelateerd, dus ehm, is vraag het wel een keer op een elektonica/GPS forum…