Osmand track opnemen GPS onnauwkeurig

Dat ligt idd aan de nauwkeurigheid van je gps ontvanger. Iedereen heeft hier in meer of mindere mate mee te maken. Hoe erg het afwijkt kan aan veel faktoren liggen, bebouwing of dichte bebossing blokkeren vaak het signaal. Ook bewolking kan een negatief effect hebben. In een open veld bij helder weer zal jouw gps track er beter uit kunnen zien dan in de stad bij bewolkt weer. Ook de plaats waar je je toestel hebt zal kunnen uitmaken. Er zijn zelfs mappers hier die hun mobiel op hun hoofd of fietshelm binden om de ontvangst te verbeteren :wink:

Hier een willekeurig voorbeeld van mijn tracks:

Zie ook dit topic om plaatjes te plaatsen.
Bovenstaand plaatje heb ik geupload naar postimg.org.

En wat ik zelf ervaren heb, hoe gek het ook klinken mag, de richting waarin je rijdt, is van invloed.
Vaker gemerkt dat als ik op een tocht bijv. noord-zuid rijdt, ik een kleinere afwijking heb dan bij oost-west.
En inderdaad de plek van de GPS is van invloed. Als ik de GPS op zijn gewone plek heb links op het stuur, is hij nauwkeuriger dan als hij met een klem aan mijn jas hangt. Dat laatste moet wel als ik een OV fiets gebruik.
En - al genoemd - de instelling van de GPS. Ik rij nu een aantal maanden met een instelling van 1 seconde en de tracks zijn aanzienlijk verbeterd.
En in samenhang daarmee, de snelheid waarmee je rijdt.
Als ik een rotonde, kruispunt of bochtige stukken moet tracken om later in JOSM te kunnen natekenen, probeer ik terug te gaan naar zo rond de 10 km/h of nog iets lager.

kijk…daar heb je wat aan…bedankt voor de reacties en tips.
Waarschijnlijk overschat ik de nauwkeurigheid van de GPS sensor en heb me niet gerealiseerd dat ook het weer (bewolking) een grote invloed heeft. De invloed van hoge bomen en hoge gebouwen was mij, vanuit de eerste tomtom-ervaringen van ruim 10 jaar geleden, wel bekend.
Als ik track draag ik het mobieltje in de borstzak van mijn jas, op het hoofd dragen gaat me wat ver maar ik ga wel rekening houden met de “zichtbaarheid” van de sensor.
De loggingsinterval staat op 3 seconden en ga ik op 1 sec zetten…geheugen is geen probleem.

Ik heb een stukje track geupload naar postimg. en bijgeplakt (heb eea geprobeerd maar krijg alleen de miniatuur voor elkaar).

@dick: Ja die afwijking N/Z O/W zie je ook goed in het plaatje van mijn track, bij de zwarte lijn Valkestraat ligt de track dwars door de huizen ten noorden, maar als je naar het ZW gaat richting Korte gracht ligt die weer correct op de weg. Heeft allemaal te maken met de plek waar de satellieten boven je hoofd cirkelen.

@clover6: op postimage kies je de Direct link en zet die hier tussen de img tags.
BTW jouw track ziet er overigens best wel ‘normaal’ uit hoor, ik denk niet dat je het veel beter kunt gaan krijgen.

Dank allen voor de input. Ondanks de kleine beperkingen is osmand een prachtige app.
En…natuuurlijk alles dankzij al die osm-hobbyisten die er voor zorgen dat er zoveel wandelpaadjes te volgen zijn en je zelfs ver van huis niet hoeft te verdwalen,
Groet Bert

Deze dramatische toestanden zijn de reden dat ik na zes jaar mappen nog steeds geen GPS-apparaatje heb. Als ik nu geld als water had zou ik wel een of ander Garmin-ding van vijf tot zeshonderd euro kopen, gewoon om uit te proberen.
Maar wetende dat ik er makkelijk 10-20 meter naast kan zitten :frowning:
Overigens zou ik geen probleem hebben om per meetpunt tien seconden stil te staan voor een betere fix, als de meting dan maar klopt. (fout<1m of zo)

Als dat al kan met een GPS (fout<1m) zou je het veelvoudige van die 500 euro moeten neertellen. En een gps ontvanger zit tegenwoordig in iedere smartphone dus ook zonder geld als water kan je zoiets uitproberen, heb je echt geen Garmin voor nodig.

Wat maakt het uit 20 meter op een wandeling van 20 km…zolang je maar niet in een ravijn terecht komt :sunglasses:

Ik blijf het fascinerend vinden dat je van internet een gpx-bestand plukt en vervolgens op Mallorca een prachtwandeling kunt maken…zoals eerder gesteld …met wat beperkingen blijft osmand een mooie handige app.

Sorry voor deze lange post jongens, maar dit met die afwijking en dure GPS units moet ik echt even relativeren ;).

Je moet niet de touchscreen dingen van Garmin kopen, heb er ooit een van een kennis geleend, het enige waar dat touchscreen misschien nog goed voor is, is om adressen in te voeren met het toetsenbord :laughing:. Gewone knoppen werken naar mijn mening veel beter op een GPS. Desnoods ga je voor deze.
Niet persoonlijk bedoeld, maar wat ik dan opmerkelijk vind is dat veel mensen zeggen dat bijvoorbeeld een GPS duur is terwijl ze wel bakken met geld (geld als water) uitgeven aan hun telefoon, meer dan een GPS ooit hoeft te kosten. (Zie bij ‘Hoeveel kost een gemiddelde smartphone’ voor meer)

Ik ben van mening dat je een apparaat koopt omdat hij ergens (speciaal) voor gemaakt is, dit is inderdaad niet de meest efficiënte mindset, een telefoon kan tegenwoordig alles wel, maar niet zo goed als een échte GPS of een échte PC. Daarom heb ik een Garmin GPSmap 62s voor GPS, een Nokia 1616 om mee te bellen, een een ThinkPad als laptop voor JOSM, email, etc plus een Canon PowerShot S120 en Canon Ixus 75 voor foto’s.

Hoeveel kost een gemiddelde smartphone? (Zie veel mensen met iPhones en dikke Samsungs, die beschouw ik als gemiddeld, laat het vooral weten als ik het niet juist heb :))
Als ik om mij heen kijk zijn het vooral Apple iPhone’s en Samsungs die volgens mij meer dan 500 euro kosten. Laat ik het houden op 400 á 500 euro, als het niet meer is. Als je een abonnement hebt ben je nog meer kwijt, maar dat merk je niet omdat je ‘slechts’ een ‘klein’ bedrag per maand betaalt. Ik zou de exacte prijs van een gemiddelde smartphone niet weten, want ik gebruik al sinds het stenen tijdperk een Nokia 1616 met een prepaid sim, er gaat minder dan een tientje per jaar doorheen bij mij. Ik bel en SMS eigenlijk nooit.

Wacht, eens kijken wat er komt als ik google op ‘telefoon abonnement’.
Oké, deze staat bovenaan: iPhone 5s
Daar zit je 2 jaar aan vast.
20 euro per maand
30 euro eenmalig (aansluitkosten en levering).

2x12=24 maanden
24x20=480 euro
480+30=510 euro.

In die twee jaar ben je 510 euro kwijt aan een telefoon, dat is 205 per jaar.

Daar kan je een Garmin GPS’je van kopen

Nu een nieuwere telefoon: een Apple iPhone 7 plus.
24 maanden zit je aan dit contract vast.
49 euro per maand
37 euro eenmalige kosten

24x49+37=1213 euro
Dat is dus 606,50 euro per jaar.

Voor dat bedrag kun een dikke Garmin GPS kopen…

Als je hem zo los koopt van de Apple website ben je zelfs 909 euro kwijt…
Daar kan je twee dikke Garmin GPS apparaten van kopen.

Nu nog een Samsung Galaxy S7 edge
24 maanden zit je aan dit contract vast.
43 euro per maand
37 euro eenmalige kosten

24x43+37=1069
Dat is dus 534,50 euro per jaar

Voor dat bedrag kun je nog steeds een dikke Garmin GPS kopen…

Als je deze telefoon lost koopt ben je volgens de Samsung website 799 euro kwijt.

Daar kan je nog steeds bijna twee dikke Garmin GPS apparaten van kopen.

Maar goed, hoeveel kost een redelijke GPS nou eigenlijk?
Een Garmin GPSmap 62s kost(te) (toen ik hem kocht) een euro of 340. Ga je voor de eTrex® 20x, dan ben je 200 euro kwijt bij Garmin, of 170 euro bij mediamarkt.

En de afwijking, wijkt een goede GPS ook 10 á 20 meter af?
Afwijking binnenshuis (bij een raam), een meter of 27:

Afwijking buitenshuis (aantal hoge bomen, redelijke berkenboom - 2 meter naast GPS, mijn huis op een meter of 2,5 links naast de GPS): 3 meter (heb hem ooit op 2m en 1m gezien, dat krijg je in beeld als je in dit gebied bent).

Waarom die plaatjes nou steeds weer liggend komen te staan weet ik niet, heb ze toch echt in mijn camera geroteerd.

Als je hier en daar wat paadjes wilt mappen maakt een afwijking van 20 meter zeker uit.

Een Garmin GPSmap is goedkoper dan een gemiddelde smartphone :D… En als je echt in een open gebied bent kom je dicht in de buurt bij de 1m afwijking.

Oftewel is een GPS in verhouding met een telefoon duur?
Als je het mij vraagt niet, een Garmin GPS heb je voor 170 euro, wil je een iets dikkere met barometer etc, dan ben je iets rond de 300 a 350 kwijt. Dat komt bij lange na niet in de buurt van de telefoons waar men tegenwoordig mee rondloopt. Daarbij is mijn GPSmap 62s, met een afwijking van een meter of 2, nog veel preciezer ook.

Zijn er nog goedkopere oplossingen?
Dat vroeg ik mij ook af, daarom heb ik deze gekocht (aanbieding 40 euro, normaal iets rond de 60 á 70): Canmore G-Porter GP-120+, of Canmore GP-120+ (hoe je hem ook wilt noemen)
Als die binnen is ga ik eens kijken hoe precies die is.
[EDIT] Zoals ligfietser opmerkte, kan je natuurlijk ook een tweedehands GPS van marktplaats kopen.

SubieLibero

Een touchscreen is zowiezo onhandig omdat je die alleen met speciale handschoenen kunt bedienen. En bij flinke kou is handschoenen uit trekken, niet echt aanbevelingswaardig.
Daarom hebben de echte outdoor apparaten nog gewoon knoppen.

Ik heb zelf een GPSMAP 64 st en die bevalt goed.
Soms heb ik de indruk dat hij ietsje onnauwkeuriger is, dan zijn voorganger een GPSmap 60 CSx
Maar heel vaak zie ik mijn track onderweg redelijk netjes op de weg of het fietspad verschijnen.
Afwijking varieert gewoon zoals boven ook al aangegeven met weer, bebouwing, begroeiing, etc.
Maar zonder een GPS ga ik niet meer op pad! :slight_smile:

Andere optie is 2e hands, kijk maar op marktplaats voor een gebruikte Etrex of Oregon, voor pakweg €75.
Een dure samsung of I-phone is helemaal niet nodig. Met een offline kaart en prepaid simkaartje heb je voor minder dan €100 al een android apparaat.

In het verleden werden tbv OSM GPS apparaten in bruikleen uitgedeeld. Zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/GPS_Devices_OSM_Netherlands Misschien heeft iemand ze nog ergens ongebruikt in een la en kan een geïnteresseerde mapper er nog gebruik van maken? Informeer maar eens.

Tweedehands kan natuurlijk ook.
Ja, oké klopt helemaal, maar hier hadden ze het over een galaxy s7…

Ik dacht dus, laat ik het even bij de wat duurdere telefoons houden :D. In vergelijking met die toestellen is een GPSmap helemaal niet zo duur, echter als je een telefoon van 100 euro hebt, maakt het zeker wat uit.

Hoe lang is dat geleden? Zijn die nog steeds in omloop?

Geen idee of ze nog beschikbaar zijn, mocht er iemand belangstelling hebben: vraag het de beheerders.
Aan de wiki geschiedenis te zien lijkt het om 10 jaar oude toestellen gaan, laatste wijziging was in 2014.
Mijn allereerste Etrex stamt ook uit die tijd. Is traag en meer dan 4gb past er niet op maar doet het nog wel.

Heb je hem in WAAS/EGNOS staan? Als je hem op WAAS/EGNOS zet wijkt-ie minder af. Scheelt soms wel wat heb ik ervaren.

Ik heb even gekeken, WAAS/EGNOS staat uit. Dat zal ik eens aanzetten en kijken.
Bedankt voor de tip :slight_smile:

Mooi zo. :smiley:

Op het forum.gps.nl heeft men wel eens wat testjes gedaan wat het effect is van WAAS/EGNOS: https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=113&t=41955&start=15

Ik heb de Garmin Etrex 10 nu al meer dan een jaar en er 1000km mee gewandeld in de bergen over geitenpaadjes
De Etrex 10 kost rond de 90€ en ik heb er zelf een kaart van de omgeving ingezet. (OSM)

Een medewandelaar heeft een Gamin van over de 300€ maar we kunnen geen verschil in nauwkeurigheid vaststellen (alleen de hoogtemeters van de wandeling verschillen)
Bij helder weer en als er geen rotswanden in de buurt zijn dan is de afwijking minder dan 5m.

Mooi voorbeeld dat een goede GPS niet duur hoeft te zijn!