Hoe herken je onzin en hoe kom je er vanaf?

… dat is dezelfde persoon. :frowning:

De boten staan inmiddels als opgelost.
Ook een leuke: homobos :frowning: Ook als opgelost gezet

Hinderlijk al die slachterijen.
Daar is geen tag voor in OSM
Een slagerij wel, maar voor een slachterij zou een craft= tag moeten zijn, maar die is er niet. Tenminste ik kan hem niet vinden

Vinkje, Bootje, Set het er maar in, want hier kan je swemme en van de brug af springe.

Weet eigenlijk niet of het dezelfde is als al die doodsbedreigingen van vorige week. Is in ieder geval vervelend. Allemaal maar negeren?

industrial=slaughterhouse is 16 keer gebruikt volgens taginfo en staat beschreven op de wiki

Of met zijn allen anoniem 200 keer “hier kan je swemmen, set het er maar in” notes plaatsen? :smiley: Dan gaat de lol er vanzelf af.

Hierbij is de tag landuse=industrial noodzakelijk.

Nog even terugkomen op al die slachterijen.
Het lijkt erop dat deze notes geplaatst worden met als basis een website.
Zie het commentaar dat ik kreeg op mijn opmerking bij zo’n slachterij note

Persoonlijk heb ik de neiging die notes dicht te gooien.
Naar mijn idee moeten we geen zaken van een website overnemen of op notes ingaan, die op een website gebaseerd zijn.

Ik heb zelf wel dit soort nodes proberen op te lossen in mijn eigen omgeving (waar ik het ook ter plekke kan controleren). Daarbij liep ik wel aan tegen hetzelfde probleem. De tagging voor winkels is zeer uitgebreid, maar voor bedrijven is het allemaal erg beperkt.

Als jij gewoon antwoordt dat er binnen OSM simpelweg geen manieren zijn om slachthuizen te taggen, vind ik de toon van het antwoord van anoniem ronduit onredelijk: ‘En ik waarschuw vast…’ en ‘Als je slim bent’. Als anoniem het allemaal veel beter weet, waarom verandert hij het zelf niet?

Een website hoeft inderdaad niet per se te kloppen, misschien kan anoniem Mapillary gebruiken, of hij moet er zelf even langs rijden.

Persoonlijk zou ik ze inderdaad ook dicht gooien.

In Nijkerk zijn nu allemaal opmerkingen geplaatst over bedrijven werkzaam in de voedselindustrie.

http://www.openstreetmap.org/note/800735#map=15/52.2349/5.4760&layers=N

Moet dit wel of niet worden toegevoegd? en zo ja, wat is de juiste manier.

Je kunt het alleen toevoegen als je zelf gezien hebt. Afgaan op wat een anoniem zegt, kun je niet. Je moet zelf constateren of al weten dat iets klopt.
Bijv. van diverse van die stoplichtmeldingen weet ik gewoon dat op dat kruispunt stoplichten staan, dan kan ik ze toevoegen. Ken ik het kruispunt niet, dan laat ik gewoon liggen. Of er moeten Mapilairy beelden beschikbaar zijn, dan kan het weer wel.

Tja, als die bedrijven daar zitten zie ik niet waarom ze niet zouden moeten worden toegevoegd. OSM zo compleet mogelijk maken zou ik zeggen. En als er geen tagging voor is, dan maar overig zou ik zeggen.

Ik ben het eens met Dick’s methode van eerst kijken dan mappen. Als je bedoelt welke tags, dan heb je keuze uit o.a.
office=company voor kantoren, man_made=works voor bedrijven die wat produceren. Je kan die laatste aanvullen met product= or produce= in het geval van “natuurlijke” producten.

De stortvloed van ‘slachterij’-notes zit mij ook niet lekker en ik heb geprobeerd het onder woorden te brengen.

Het systeem van opmerkingen zie ik als een doorgeefluik. Input is belangrijk maar het gaat uiteindelijk om de motivatie van mappers om aanpassingen te doen. Opmerkingen van lage prioriteit die systematisch worden toegevoegd helpen daarin niet. Althans, ik lijk niet de enige te zijn die het zo ervaart. Als die opmerkingen vervolgens blijven staan en zich opstapelen neemt de overzichtelijkheid af. De werking van het doorgeefluik wordt dan ondermijnd en belangrijkere opmerkingen (grotere infrastructurele wijzigingen) blijven mogelijk lang(er) liggen.

Het aangeven van mogelijke voetpaden (steegjes) in wijken en de slachterijen vind ik niet echt onder de categorie ‘ontbrekend’ vallen. Ze horen simpelweg nog niet of nauwelijks tot de elementen die (algemeen of in dat land of in die regio) worden gemapt. De aangewezen manier om hierin verandering te brengen is om hier zelf werk van te maken.

Het probleem van onduidelijkheid over de bron zorgt ook voor een kloof. Mapper Jan Westerhof is misschien wel de koning van de nuttige notes. Bijna altijd zijn het infrastructurele zaken die binnen de OSM-community enige prioriteit hebben, en met goede omschrijving en bronvermelding.
Terwijl vooral anonieme opmerkingen meestal kort zijn en je als mapper eigenlijk alles zelf moet doen.

Kortom: het is naar mijn mening wel gewenst om een zekere mate van actieve filtering toe te passen op de notes.

Mijn voorstel is om een apart topic hiervoor te gebruiken, waar dan in de note naar verwezen kan worden. Als een note of serie aan notes een reactie oproept van ‘wat moeten/kunnen we hiermee?’ dan kan het als het ware worden genomineerd. Pure onzinnotes kunnen natuurlijk wel meteen dicht.
Voorwaarde voor het openhouden van een note kan dan zijn dat er minimaal één mapper moet aangeven er binnen redelijke termijn mee aan de slag te gaan. Dit houdt het dynamisch en kan zelfs degene die de notes plaatste ertoe aanzetten actief mapper te worden en/of zich op het forum te melden.

Overigens moeten we met de houding ‘dat kun jij beter zelf doen’ wel oppassen dat iemand dan niet besluit om als een olifant door de porseleinkast te gaan wandelen.

Ik ben het hier volledig mee eens!

Persoonlijk ben ik het er ook mee eens, maar…
Soms krijg ik weleens de indruk dat sommige personen er op uit zijn om “spelletjes” te spelen.
Voorkomen doe je dat helaas niet.

Zo gebruik ik zelf een programma’tje dat standaard zinnen produceert adv shortkeys.
Zie bijvoorbeelde deze note: http://www.openstreetmap.org/note/809820
Op zich zeer goede informatie om er iets mee te kunnen.

Ik heb deze note met een standaard tekst aangevuld.

Mocht je in bezit van een smartphone zijn, kun je overwegen om de applicatie "Mapillary" te installeren.
Je zou dan op de fiets/auto/wandelend door het nieuwe gebied een reeks automatische gemaakte foto's kunnen maken, 
die dan automatisch worden geupload na geregistreerd te zijn. 
Aan de hand van deze foto's zouden mappers het gebied opnieuw in kaart
kunnen brengen (wegen/woningen/paden etc) 
Mocht je geïnteresseerd zijn zou je dit ook zelf kunnen doen (/leren).

Deze changeset is de eerste edit op het account, ik mag aannemen dat er behoorlijke kennis van OSM aanwezig is.
https://www.openstreetmap.org/changeset/44280178

ik heb deze teruggedraaid.er waren sporen getagd als tunnel terwijl ze niet eens overdekt zijn en er waren landuses gewist.

Inmiddels heeft de mapper gereageerd op mijn mail hierover, hij wist/begreep niet dat zijn werk direct zichtbaar werd.
Nog een reden om bij editors als iD en maps.me te zorgen voor een drempel (bv. maximaal één edit per keer uploaden en duidelijke feedback) waardoor beginnende mappers niet direct rampen kunnen veroorzaken.