Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Dit is wat ik zie bij die scheepswerf:

<stopplace>
            <validfrom>2015-05-03T00:00:00Z</validfrom>
            <stopplacecode>NL:S:31003612</stopplacecode>
            <stopplacetype>onstreetBus</stopplacetype>
            <stopplacename>
                <validfrom>2015-05-03T00:00:00Z</validfrom>
                <publicname>Balthasar van der Po</publicname>
                <town>Delft</town>
                <mutationdate>2015-05-03T22:05:19Z</mutationdate>
            </stopplacename>
            <stopplacestatusdata>
                <validfrom>2015-05-03T00:00:00Z</validfrom>
                <stopplacestatus>adapted</stopplacestatus>
                <mutationdate>2015-05-03T22:05:19Z</mutationdate>
            </stopplacestatusdata>
            <mutationdate>2015-05-03T22:05:19Z</mutationdate>
            <quays/>
        </stopplace>

Kun je daar wat mee?

Het enige dat ik erin zie is dat de halte ergens rond 3 mei 2015 gewijzigd is, en toen Balthasar van der Po heette, en geen quays had. Dat is dus waarschijnlijk een fout van de beheerder, want hij had de halte in zijn geheel inactief moeten maken, maar zo diep zit ik er nu even niet in.

Tijmen

Op het busstation van Emmeloord zijn de platformen getagd met

public_transport=platform
name=*

Een nieuwe (maps.me mapper, het zal toch niet waar zijn…) heeft nu aan de bestaande highway=bus_stop ook de naam van het platform gehangen.

https://www.openstreetmap.org/node/4146211289

Dat klopt volgens mij niet, want daar hoort toch de naam van de halte op te staan?

Tja, volgens de Engelstalige én Nederlandtalige Wiki over public_transport mag dit.
Volgens de Duitstalige echter weer niet.

Als je een perronaanduiding opneemt via ‘name’ wordt het gerenderd, via ‘ref’ niet.
Maar tegelijk: van zo’n perron als onderdeel van een routerelatie wordt enkel de ‘name’ opgenomen. Een enkele aanduiding ‘F’ in een relatie geeft natuurlijk geen info over welke halteplaats het gaat.

Het zou een idee kunnen zijn dat een renderer in zo’n geval zowel de name als de ref (tussen haakjes) zou melden, vergelijkbaar met bv. een highway=motorway_junction.

In Utrecht is het als volgt gedaan:

stop positie:
bus=yes
name=CS Jaarbeurszijde C7
public_transport=stop_position

halte:
bus=yes
covered=yes
highway=bus_stop
name=CS Jaarbeurszijde C7
public_transport=platform

Highway=bus_stop is eigenlijk mappen voor de renderer, in afwachting van de renderers om dit op basis van bus=yes te doen.
De toevoeging voor het platform is soms weer verwijderd door een mapper.

De public_transport=area relaties worden (nog) niet gebruikt.

Het zou goed zijn om hier duidelijke landelijke afspraken voor te hebben. Ook voor de haltenummers die nu ook nog niet eenduidig getagd worden.
Ook zouden waarschijnlijk de meeste haltes in Nederland wel de tag tactile_paving=yes, of tactile_paving=contrasted kunnen krijgen, maar misschien is dat overkill als alle haltes in Nederland hier aan voldoen.

Ik zet zelf in elk geval altijd de “Naam” op de halte (stop_position + platform + stop_area) en de haltecode in de ref op platform+stop_position.

Ik zag gisteren de situatie op Utrecht ook, Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik zou zelf de naam van de haltes veranderen in “CS Jaarbeurszijde”, maar een stop_area “CS Jaarbeurszijde C” en “CS Jaarbeurszijde D” maken, en weer een overkoepelende stop_area voor heel Utrecht.

Overigens worden de stop_area’s wel gebruikt door openbusmap

Daarnaast zou ik bij Utrecht CS nog ways willen maken met public_transport=platform, en de nodes met public_transport=platform op willen ruimen. Nadeel, de haltes worden dan niet meer gerenderd op de openstreetmap.org-kaart.

Voor wie er zin in heeft: Arriva heeft alle nieuwe buslijnen in Friesland gefilmd https://www.youtube.com/channel/UCJk-VJsfatRKFGg06W60afw

Ik ben van plan om de komende weken aan de buslijnen (streekvervoer) binnen Fryslân te werken. Er zijn best veel veranderingen binnen de provincie en ik wilde al achterstallig onderhoud aan de buslijnen uitvoeren. Het YouTube-kanaal had ik al ontdekt en kan in enkele gevallen zeker nuttig zijn.
Tegelijk met de nieuwe dienstregeling per 11 december gaat ook het vernieuwde busstation van Leeuwarden open, al is het dan nog niet helemaal zoals het uiteindelijk gaat worden.

Ik ben in de provincie Groningen ook nu wat bezig met onderhoud aan buslijnen, en zal geleidelijk ook wijzigingen per 11 december verwerken (te beginnen met de stad Groningen).

Vanaf vandaag (11 december 2016) gaat Syntus het openbaar busvervoer in de provincie Utrecht verzorgen:
https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/reisinformatie/dienstregeling

Ik zal me hier eens melden, ik denk dat ik een van de grootste editors van buslijnen ben. Ik gok dat als je in de history kijkt dat mijn naam in 90% van de buslijnen wel te vinden is.

Ik ben de afgelopen jaren vrij consequent alle concessiegebieden afgegaan om de buslijnen te verbeteren en aan te vullen. Ik zal zeker niet zeggen dat ik het altijd perfect doe, maar ik kan me niet indenken dat ik een busrelatie ooit slechter achterlaat dan hij was. :wink:
Nadat ik een concessie afgwerkt heb download ik altijd alle busrelaties van Nederland en dan zie je soms wat “hobbywerk” terug, bijvoorbeeld onlangs deze. Hmmja. Geen naam, geen ref, ik denk dat het bus 573 is, maar het komt niet helemaal overeen.

Misschien wel handig om wat achtergrond over de tagging te geven.

Ik volg zoveel mogelijk de richtlijnen van Proposed_features/Public_Transport. Dus de naam van een buslijn is Bus 1: Vanplaats halte => Naarplaats halte. Omdat ik veel informatie van wiki.ovinnederland.nl haal en omdat daar vaak wijken aangegeven worden in de lijnnaam staat dat er ook wel eens in.
Ik voeg ook altijd de concessienaam en de vervoerder toe aan lijnen, ook te vinden in wiki.ovinnederland.nl

Losliggende haltenodes tag ik tegenwoordig met highway=bus_stop, public_transport=platform, als ik ergens een node tegenkom op een weg ligt dan haal ik die los, behalve als er zowel een losliggende (public_transport=platform) en een vast (public_transport=stop_position) is. Ik vind zelf de plaats van de haltepaal belangrijker dan de stopplaats op de weg.
Ik kom nog wel eens forward en backward roles in de relatie tegen, die zijn volgens mij niet te gebruiken omdat een route toch maar in één richting gaat.

Ik heb al jaren geleden een pagina in de wiki aangemaakt waar ik de buslijnen op wilde documenteren, op dit moment staan daar de relaties van de concessies op, met een kleurtje hoe compleet ze zijn. De groene concessies kunnen inmiddels best wel achterhaald zijn omdat ze met de dienstregeling van 2015 zijn gemapt en omdat ik toen ook nog niet al mijn bovenstaande richtlijnen toepaste. :roll_eyes:
Maar voor wie geïnteresseerd is in correcte buslijnen is het misschien een leuk beginpunt.

Ik ben net begonnen met de lijnen van de concessie Provincie Utrecht, ik zie dat zugführer daar veel heeft gedaan, maar helaas zijn de meeste lijnen niet goed gesorteerd (zowel halteplekken als de route).

Er bestaan ook routes waar bij de bus diverse keren via dezelfde weg teruggaat. Kwam van de zomer deze lusroute tegen, waarbij me nu opvalt dat er wat haltes missen (bij het strand en Camping Julianahoeve). Ook zitten deze relaties hier in Renesse nog niet in een concessie relatie zo te zien.
Geen probleem ermee dat je de lus opgesplitst hebt in 2 relaties aangezien je het strand wel kunt zien als een eindpunt.

Ook deze heeft diverse uitstulpingen waar via dezelfde weg teruggereden wordt en waar een forward/backward niet misstaat. En al is het vanuit de relatie duidelijk met ervoor/erna liggende secties waarheen gereden wordt, vanuit de weg gezien lijkt het dubbel en zijn er wellicht mappers die de “dubbele” relatie weghalen.

Wil wel eens proberen dit hier na te lopen en waar nodig te verbeteren.

Lusroutes en terugkeren via dezelfde weg los je op door de weg twee keer in de relatie op te nemen. Toevallig vandaag nog zo’n bus gehad, bus 5 van Woerden naar Oudewater.
In JOSM kun je wegen meerdere keren aan een relatie toekennen.

Die lijn 3 in Renesse is ook al weer bijna 2 jaar geleden dat ik die gedaan heb, dat kan inderdaad beter 1 relatie zijn. Dat waren ook nog mijn babysteps. :smiley:
Ik zal eens beginnen die bussen in een relatie te zetten, ook al is de concessie blijkbaar afgelopen. Dan kan dat wat makkelijker bewerkt worden.

Het probleem met forward en backward is dat dat gebruikt wordt als je één relatie voor twee richtingen maakt. Zoals bij de fiets- en wandelroutes wel gebruikelijk is. Daar gebruik je de forward en backward om datatechnisch een doorgaande route te maken. Bij busroutes die altijd maar in één richting gaan (als in: van A naar B en niet van A naar B en van B naar A) is dat niet nodig.

Maarten, goed dat je je hier meldt.

Ik ben half december begonnen met het bijwerken van buslijnen in Fryslân, beginnend in het uiterste noordoosten van de provincie. Later die maand heb ik contact gelegd met Maarten toen ik zag dat hij ook aan de slag was gegaan binnen Fryslân, maar dan binnen de concessie Zuidoost-Fryslân en Wadden.
Eerst wilde ik alleen voor juiste haltes en juiste routes zorgen. Na het contact met Maarten heb ik mijn aanpak uitgebreid en ben ik net als hem het nieuwere tagschema voor openbaar vervoer gaan volgen en dus o.a. elke halte op de route public_transport=platform gaan meegeven. Alle buslijnen die staan aangegeven op de lijnennetkaart van Arriva neem ik mee, dus ook belbussen, schoolbussen, Qliner, HOV-lijnen.

Het westelijk deel van de provincie is nu het beste bijgewerkt. Volgende stappen:

  • Noordoostelijk en noordwestelijk Fryslân nog eens behandelen met het nieuwe tagschema (extra tags, relatiebeheer)
  • Schiermonnikoog bijwerken
  • Zuidwestelijk Fryslân bijwerken
    Dan is de concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog klaar.

Vervolgens:

  • Zuidoostelijk Fryslân inspecteren.
  • Nog eens kijken naar locaties afwijkend van de standaard ‘halte links en halte rechts van de weg’, zoals bij busstations en transferia (omdat de toewijzing van lijnen aan de exact juiste halte in een verzameling van haltes nog niet altijd is gelukt; de infrastructuur rondom het vernieuwde busstation Leeuwarden is ook pas in de loop van dit jaar gereed).
  • Surveys doen voor gevallen die nog niet zijn opgehelderd. Zo zijn er enkele haltes opgenomen in de dienstregeling van Arriva waarvan ik het bestaan / de exacte locatie niet elders bevestigd heb gekregen.

Ik ga nogal secuur te werken. Het vrij exact nalopen van de route en via verschillende bronnen inspecteren van haltes waarbij ik zie of vermoed dat iets niet klopt, heeft al vele verbeteringen opgeleverd die je bij een snellere controle zou missen. Ik heb nieuwe haltes toegevoegd, opgeheven haltes verwijderd, hernoemde en verplaatste en verkeerd of slordig geplaatste haltes gecorrigeerd.
Het is veel werk maar ik vind het ook interessant om te weten te komen welke buslijnen waar allemaal rijden in mijn provincie. De meeste buslijnen waren jaren geleden eens ingevoerd in OSM en daarna niet meer bijgewerkt. Het gaat dus niet slechts om bijwerken naar de laatste dienstregelingen maar omvat vele jaren achterstallig onderhoud.

De grootste ‘breker’ van routes is… inderdaad… de later ingetekende rotonde. Soms zijn stukjes rotonde wel opgenomen in de relatie maar in verkeerde volgorde. Nog een reden om bij voorkeur rotondes in één geheel te houden.
Bij busstations klopte de richting van de route soms niet waardoor de instapzijde van de bus niet aan de kant van het platform kwam.
In één geval liep een busroute kortstondig over een fietspad…

Wat betreft het ‘rollenspel’ van de forward en backward… Ik heb ze eerst zelf gebruikt wanneer een stukje way twee keer werd gebruikt en wat er al stond liet ik staan. In mijn latere aanpak heb ik routes gezuiverd van elke forward en backward.
Bestaande vermeldingen waren vaak de meest overbodige namelijk op rotondes en wegen met gescheiden rijbanen waar per definitie één rijrichting geldt.

Dat probleem houd je dan alsnog voor routes waarbij hetzelfde stuk weg in dezelfde richting twee keer wordt gereden, iets wat ook regelmatig voorkomt.
Wat er in werkelijkheid aan de hand is dat is dat mappers zich niets aantrekken en/of niet bewust zijn van busroutes als ze wegen aanpassen en bijv. rotondes intekenen.

Dus ik ben het met Maarten eens dat die rollen niets toevoegen voor busroutes.

Nog wat tips voor het opzoeken van lijnen en hoe het verloop is:

  • Ik denk dat we 9292ov.nl allemaal wel kennen. Handig om het verloop van een lijn te vinden of een onbekende lijn op te zoeken.
  • wiki.ovinnederland.nl is een project om alle lijnen te beschrijven. Je ziet soms links in onze relaties naar hun website en zij linken soms naar onze busroutes.
  • ovzoeker.nl heeft alle lijnen grafisch op een kaart, met vertrektijden en vaak informatie over platforms bij grotere bushaltes, ik neem aan uit het NDOV Loket.

De sites van de busmaatschappijen geven soms meer, soms minder informatie:

  • Syntus: Duidelijk overzicht van buslijnen, lijnenverloop en kaart. www.syntus.nl, met je muis over Reisinformatie hangen en klik dan op Lijnenoverzicht.
  • Arriva: Alleen lijnenverloop, maar bij busstations vaak op welk perron de bus stopt. https://www.arriva.nl/consumenten/reisinformatie-1/dienstregelingen.htm
  • Connexxion: beetje vervelende zoekmogelijkheid, je moet lijnnummer en/of plaatsnaam weten, www.connexxion.nl → Reizen → Dienstregeling zoeken
  • Hermes: is van Connexxion, zelfde mogelijkheden maar nu op www.hermes.nl
  • EBS: Beetje summier lijstje met haltes, www.ebs-ov.nl → Reizen met EBS → Dienstregelin 2017 → vertrektijden per lijn/per halte
  • QBuzz: heeft mooie plattegronden van overstap bushaltes/busstations en je kunt op lijn zoeken. www.qbuzz.nl, regio kiezen, onder plan mijn reis naar dienstregeling of plattegronden

Vul gerust aan.

Hier hijs ik de protestvlag. Dit is veel te strak gesteld. Ik ben ook mapper en ik ben me al heel lang, sinds ik 2 jaar geleden met OSM startte, van busroutes bewust en ik leg ze ook voortdurend om als ik rotondes inteken, wegen aanpas, etc.
Ik zou het fijn vinden als je je uitspraak wat wilt nuanceren, zoiets in de trant van een aantal mappers. En dat niets aantrekken is ook een krasse uitspraak, die je niet kunt onderbouwen. Je ziet het resultaat, maar je weet niet weet er zich in het hoofd van de betreffende mapper heeft afgespeeld. Zeer wel mogelijk dat men de busroutes heeft gezien, maar niet de skils had of dacht niet de skils te hebben daaraan iets te doen.
We bezondigen ons allemaal dat we denken te weten wat een ander bezielt, maar dat kunnen we gewoon niet weten. Wat zich in het hoofd van een ander afspeelt is en blijft - gelukkig - geheim.
Mijn advies is, probeer zo neutraal en objectief mogelijk een situatie te beschrijven zonder uitspraken over personen en hun handelen.
René Diekstra heeft daar een mooie afkorting voor: NIVEA Niet denken voor een ander.

En verder, ik denk dat je blij kunt zijn als een Potlach of ID gebruikende mapper niets aan de routes heeft gedaan. Met die tools richt je vaak meer schade aan aan routes, dan dat je goed maakt.
Ik wordt er niet vrolijk van als ik een aantal wegen in een routerelatie helemaal onderaan moet opvissen en dan naar boven takelen naar de goede positie. Bijv. LF routes hebben soms meer dan 500 members. Leuk als dan een aantal wegen, die bijna bovenin horen, helemaal onderaan staan na een “herstelactie” met Potlach.
Daar heb ik inmiddels ook wel truukjes voor, maar het blijft lastig.

Ik vind het ook een beetje zwaar aangezet. Ik heb zelf ook andere routes kapot gemaakt, zelfs in JOSM, gewoon omdat ik wel eens vergeet om bij het splitsen van een weg de omgeving te downloaden (ik begin altijd vanuit een concessierelatie dus ik heb in JOSM alleen de busrelaties).
En zeker, Potlatch en ID gebruikers hebben nog veel minder notie van relaties, zeker de beginnende gebruikers (en die heb je bij Potlatch in ID gewoon meer dan bij JOSM).
Dat is helaas een stukje onderhoud dat zal blijven terugkomen.

Concessiegebied Groningen-Drenthe is inmiddels vrijwel bijgewerkt.
Er moeten nog een paar lijnen worden toegevoegd, die nog niet in OSM waren opgenomen. Dit betreft enkele buurtbussen en nachtlijnen, alsmede stadsdiensten in Hoogeveen en Meppel (die buiten de concessie vallen). Dit neem ik verder op mij.
Alles is, voor zover nog nodig, omgewerkt naar het transportschema versie 2 en gevalideerd (JOSM plugin PT_assistant).

Ik neem nooit hele rotondes op in de route, maar alleen de delen die aangedaan worden.

Haltes zijn ook te vinden op http://haltebeheer.nl/.
Vooral handig bij nieuwe lijnen/lijndelen, waar nog haltes ontbreken. Maar wel altijd controleren of ze op de goede plek staan (ik heb diverse uit het water gevist of uit woningen bevrijd).
Aan enkele haltes heb ik het haltenummer toegevoegd middels een tag NL:Q, met name handig bij busstations met meerdere haltes, zodat lijnen op de juiste plek beginnen/eindigen.

Oké, nou ik bedoelde wat jullie schreven. Bedankt om het voor mij uit te schrijven en mij niet te belasten met de vraag wat ik nou precies bedoelde.