Oplaadpunten e-auto's en -bikes.

Ik wil met liefde in mijn omgeving de beschikbare oplaadpunten voor zowel electrische auto’s als fietsen gaan invoeren, maar ben wat voorzichtig geworden toen ik de hoeveelheid parameters zag waarmee die ingevoerd zijn op plekken waar ze wel al staan (met name bij auto’s en het meest specifiek de ‘sockets’). Blijkbaar zijn er een flink aantal technische mogelijkheden. Ik slurp zelf benzine en heb geen enkel idee wat de kenmerken van de meeste laadpunten zijn.

Kan / zal / mag ik dus:

  • niets doen; of
  • amenity=charging_station en car=yes invoeren en verder niets; of
  • default waarden invoeren; maar welke dan ?

elke hulp is welkom,

Marcel.

Voor de laadpunten die ik heb ingevoerd heb ik de sockets achterwege gelaten wegens dezelfde onkunde.

Heb meestal wel aangeven of er 1 of 2 laadmogelijkheden zijn en of dat dan voor auto’s of fietsers of zelfs scooters is.
En als het laadpunt op prive terrein staat nog een access tag erbij.

Denk dat je het beste kunt invoeren wat je weet (beter iets dan niets) en dat anderen (of jijzelf later) eventueel de details kunnen uitbreiden als zij daar kennis van en behoefte aan hebben.

Even uitgeprobeerd op OpenGeoFiction - perfect proefgebied, al is 't daar nooit voor gemaakt :wink:

amenity = charging_station rendert exact gelijk voor zowel auto als fiets (‘benzinepomp met bliksemschicht’) = klopt dit ?
Ik had graag iets anders voor fietsen gezien dan de benzinepomp. Of heb ik iets fout gedaan ?

Marcel.

Als je tagging consistent is met andere laadpalen voor fietsen (bijv. die in andere landen), is dit een probleem dat de renderers mogen oplossen.

Op oplaadpalen.nl kun je een mooi overzicht vinden https://www.oplaadpalen.nl/w/oplaadpunten-stekkers/

Dank voor de achtergrond-info over stekkers en dergelijke. Zo leer je weer wat bij. Die site geeft sowiso een fraai en handig overzicht. En die bezettings-melding is helemaal mooi - als die klopt. Het enige wat ik lastig vind, is dat 1 fysieke paal met 2 oplaadpunten soms als 2 referenties wordt opgegeven. Maar als aanvulling op persoonlijke observatie is t perfect. Mag dat overigens ?

Marcel.

Helaas een cc-by-nc-sa licentie, dus officieel niet geschikt als bron voor OSM.

Dan maar eigen oogjes gebruiken. De frisse buitenlucht zal me goed doen (al is 'ie nu misschien wat té fris…)

Marcel.