Tips gevraagd i.v.m. routering over lange afstand

Ik heb een paar dagen geleden geprobeerd de buslijn 335 van Groningen-Zernike naar Joure te verlengen naar Bolsward, zoals die al zo’n twee jaar feitelijk is.

Had daartoe met JOSM simpelweg het ontbrekende deel via Overpass API gedownload, nogal een omvangrijke rechthoek. Enthousiast alle nog ontbrekende delen toegevoegd. Ik merkte weliswaar dat activiteiten in JOSM nogal traag werden, maar de alarmbellen rinkelden pas toen ik probeerde de busrelatie te verifiëren (incl. PT-assistant). Geen resultaat na zelfs een uur wachten, afbreken hielp niet meer, alleen Ctrl-Alt-Del werkte; wel alles weg dus.
Hierna gewerkt door de te bewerken delen bij kleine stukjes te downloaden i.p.v. een grote rechthoek. Uiteindelijk is het zo gelukt.

Naar aanleiding van deze ervaring enkele vragen:

  1. kan ik (enkel) een (nog onvolledige) changeset op mijn eigen computer bewaren om later verder te gaan?
  2. is er een methode om iets anders dan een rechthoek aan data te downloaden, anders dan hierboven geschetst (in meerdere kleinere rechthoekige stukjes)?

Duidelijk een probleem van teveel data en veel geheugengebruik/swappen.

Er zijn 2 truukjes die ik wel eens gebruik, maar je moet daarbij wel erg goed opletten dat je geen puinzooi achterlaat:
Via Overpass API filteren op highway=* zodat je enkel de wegen krijgt. Je MOET, als je wegen gaat knippen, dan dat stukje even normaal downloaden om eventuele relaties op te halen, anders veroorzaak je al gauw gaten.
Je kan reeds gedownloade data Purgen (CTRL-SHIFT-P) zodat ze uit je JOSM sessie gehaald worden. Aub niet verwarren met Delete, want dan verwijder je bij uploaden uit de OSM database.

Iets meer handwerk is de plugin: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Plugins/WayDownloaderPlugin
Een plugin die ongemerkt veel data kan downloaden als je ver uitzoomed (en wel eens vervelend in de weg kan zitten): https://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Plugins/continuosDownload

In JOSM kun je een changeset bewaren.
Ik heb er zo goed als geen ervaring mee, maar bij File>Save en File >Save session zitten mogelijkheden.

Ik werk zelf met de plugin continousDownload. Die download een gebiedje voor je als je in JOSM door het beeld schuift. Dat werkt heel handig - vind ik - al moet je wel uitkijken dat je niet heel ver uitzoomt, want dan kan het misgaan. Maar als ik bijv. fietsknooppuntroutes inleg en gewoon de wegen volg, dan gaat het prima. Meestal heb ik dan bovenin beeld bij de schaal 10m staan.

Je kunt ook alles behalve de wegen filteren, dat helpt al heel wat tegen de traagheid.

Bij het opslaan van een gebied in een .osm file zit wel een kanttekening.
Namelijk: De data die is opgeslagen verouderd, terwijl op de data op OSM al wijzigingen kunnen staan.
Mocht je je *.osm file dan uploaden, komen er (veel) problemen die allemaal opgelost moeten worden.
Persoonlijk adviseer ik deze methode niet.

Je hebt het over een busroute, dit betekend dat je er een gpx track van kunt maken middels bijvoorbeeld Garmin Basecamp.
Of een werkelijke track door een gps apparaat opgenomen.
► Deze track kun je openen in JOSM.
► Download from OSM along this track

Op een route van 90km kon ik de osm data binnenhalen.
Zorg ervoor dat je de download parameters aanpast.
Standaard staat 50m omgevingsdownload ingesteld, pas dit aan naar het minimale 10m
Pas Max. per request aan van 20m2 naar 2m2.


Ja, en dan zijn vervolgens andere routes, die op zo’n weg liggen na splitsing van de weg stuk. Dat is nu net het probleem wat veel bus inleggers veroorzaken. Alleen de weg en vervolgens kan ik er achteraan om het fietsknooppuntennetwerk weer te herstellen en als ik het zie ook andere routes te herstellen. Dus niet alleen wegen filteren, dan ook alle relaties meenemen en na splitsen van wegen controleren. Vanmorgen kon ik nog in Soesterberg weer een knooppuntroute herstellen nadat daar een busroute was ingelegd.

@Commodoortje, het binnenhalen van zo’n grote lap heeft natuurlijk wel nadelen. Als iemand in de tussentijd er iets aan wijzigt, heb je wel een conflict bij het uploaden.
Daarom vind ik de plugin continuous download zo fijn, je download pas als je iets werkelijk nodig hebt, niet in één keer.
En als je dan nog de discipline kunt opbrengen, ik niet, om kleine wijzigingssets te uploaden, dan heb je de minste kans op conflicten.

Dank voor de reacties. Altijd goed om weer wat bij te leren!