Editor JOSM: Stap voor stap

Daarom draai ik lekker door met de vorige versie en negeer het commando van JOSM dat ik moet updaten.
Maar eerder gebruikte ik de webversie van JOSM en dan had ik hetzelfde probleem gehad.

Volgens mij kun je JOSM ook “downgraden”

Ja, dat heb ik ook gedaan, terug naar, omdat plugin niet werkte.
Let wel op, dat als je tussentijds ook andere plugins hebt vernieuwd (geupdate), deze aan de nieuwe versie aangepast kunnen zijn en niet werken.

De Java-web-start versie uitgeprobeerd - die uit Commodoortje’s eerste artikel.

In eerste instantie: hoera! JOSM startte op, en ik kon zonder problemen een gebied downloaden. Ik heb dat veiligheidshalve redelijk klein gehouden, zo’n 200 bij 200 meter. Maar bij het volgende punt, style sheets toevoegen, klapte de boel met de melding dat er een geheugenprobleem was. Opnieuw opstarten hielp niet, browsergeheugen schonen hielp niet, PC volledig afsluiten en opnieuw opstarten hielp niet: in alle gevallen krijg ik een beginscherm van JOSM 11223 dat zeker 10 minuten blijft hangen. Daarna gooi ik 'm er uit via taakbeheer.

Iemand een suggestie ?

Marcel.

Nee, dat is nu exact het probleem waar ik ruim een jaar mee aan het worstelen geweest ben.
De Java web-start versie schijnt zich niets aan te trekken van de -X parameter voor het geheugen.

Dus even dit, volgens de wiki/handleiding kun je in de opstartregel een -Xmx parameter toevoegen zoals in deze regel:

"C:\Program Files (x86)\Java\jre1.8.0_111\bin\javaws.exe" -J-d64 -Xmx2048m -localfile -J-Djnlp.application.href=https://josm.openstreetmap.de/download/josm.jnlp "C:\Users\Dick\AppData\LocalLow\Sun\Java\Deployment\cache\6.0\56\1ee8cfb8-2fec2105"

Maar daar trekt bij mij javaws.exe zich niks van aan, die alloceert zo plusminus 300Mb en daarmee klaar.

En omdat ik nogal wat plugins en stylesheets heb, is dat vrijwel gelijk opgesoupeerd.
Daarom ben ik dus op de andere versie overgestapt en die pakt zonder morren meer geheugen en daar kan ik goed mee werken.

De -Xmx parameter geeft het maximale geheugen aan, dat gealloceerd mag worden.

Persoonlijk heb ik een haat/liefde verhouding met Java.
De laatste jaren van mijn beroepsleven systeembeheerder geweest van een applicatie gebouwd met Java en draaiend op Linux en ik ben er nooit echt vriendjes mee geworden. Dat geknoei met die -D -J -X parameters, dat grote en kleine letters echt verschillend zijn, nee het is niet zo mijn ding.

Als ik het mij goed herinner werkt de -X parameter wel, maar met de 64 bit versie van java.

Het voorbeeld laat de 32 bits versie van java zien.
Beide kunnen langs elkaar geinstalleerd worden.

Commodoortje,
Zou je in deze rubriek enkele woorden willen wijden aan de tag “access=*”.
Zo nu en dan zie ik op publiek toegankelijke wegen namelijk de tag “access=yes” of ook wel “access=designated” verschijnen. Het nut hiervan ontgaat me.
Jan

Maar wat heeft dat te maken met JOSM?
Het is een tagging vraagstuk.
Op zich is je vraag heel terecht en de tagging mbt. tot access is aanleiding tot velerlei discussies en voorstellen geweest, maar met JOSM heeft het echt niets te maken.
Wel hiermee.

marczoutendijk schreef:

Je antwoord dat neerkomt op een “access=no” voor mijn vraag is volkomen terecht.
Jan

Maar het is misschien wel een goed idee om een topic te starten dat het gebruik van de access=* tag verklaart en valkuilen zichtbaar maakt?

Lijkt me een goed idee.
Dit gaat je lukken Jarien

Is inmiddels gebeurd.
Jan
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=619384#p619384

Sneltoetsen in JOSM in openingstopic toegevoegd.
http://wiki.openstreetmap.org/w/images/9/99/JOSM_Keyboard_shortcuts_cheat_sheet.png

Na een half jaar met de iD editor te hebben gespeeld, vorige week de JOSM geinstalleerd. Na het downloaden van een stukje gebied toch wel intimiderend al die onduidelijke lijnen en kleuren, dan was iD toch overzichtelijker (ik had deze forum thread nog niet gelezen en nog geen styles geselecteerd). Wel leuk vond ik dat ik de recente PDOK luchtfoto al snel simpelweg kon selecteren. Voor simpele klusjes kies ik nu nog voor iD, maar ik ga JOSM wel verder bestuderen.

Stel hier gerust je vragen waar je tegenaan loopt.
Of hoe je iets kunt instellen.

Goedemiddag allemaal,

Zojuist heb ik mij geregistreerd bij het OSM-forum. Van Eggie kreeg ik het advies, me in JOSM te bekwamen. Nu, dat wil ik wel. Maar het zal wel even duren voor ik voldoende kneepjes ken. En eerst moet ik de JOSM-bewerker zien te bemachtigen. In de toekomst komen jullie mij vast wel hier tegen met vragen!

Hartelijke groeten,
NHVELDH

Goedemiddag allemaal,

Het begint al goed. Zojuist heb ik mij op dit forum voorgesteld, en daarna JOSM gedownload. Maar verdere kom ik niet. Als ik een kaart wil bewerken en voor “Remote control” kies, krijg ik de boodschap dat JOSM niet aanwezig is. Ik heb op mijn D-schijf (Windows) een map “JOSM” gemaakt waar alle gedownloade bestanden instaan. Een uitvoerbaar programma heb ik er niet in kunnen vinden. Waarschijnlijk heb ik het helemaal verkeerd gedaan. Kan iemand mij uitleggen hoe ik JOSM kan laten werken?

Vriendelijke groeten,
NHVELDH

Welkom!
Dat bemachtigen is niet zo moeilijk:
https://josm.openstreetmap.de/

Edit:
Toen ik dit bericht schreef, was jouw vorige bericht (van 16:13) niet zichtbaar, maar je had JOSM dus al.

Ik weet niet of het je al gelukt is? Je kan JOSM downloaden. Het gedownloade bestand is waarschijnlijk een .jnlp extensie, josm.jnlp. Hierop kan je gewoon dubbelklikken om het te openen. Een voorwaarde is wel dat Java op je computer/laptop is geïnstalleerd.
Mocht je het nodig hebben, dan is hier een JOSM handleiding te vinden. Je kan natuurlijk ook op dit forum je vraag stellen. Op youtube wordt het voorgedaan. :slight_smile:

Ik krijg al een tijdje in JOSM de melding dat ik moet updaten.
Hoe moet ik dat doen onder Ubuntu?
Sudo update josm of zoiets? Ik heb geen idee.

Op de download pagina staat een stukje over Ubuntu https://josm.openstreetmap.de/wiki/Download