Rendertime

Inmiddels iets verder gekomen:
Als ik in chrome de optie (met rechtermuisknop) “inspecteren” kies, en daarna ververs komt het wel door.
Ik hou me aanbevolen als iemand weet waar dit door komt, en of meerdere personen hier last van hebben.

Probeer anders te verversen met CRTL+F5, dan wordt de cache voor de betreffende webpagina opgeschoond. Het kan zijn dat de oude tiles nog in de browsercache staan.

Met deze methode werkt het ook.

Toch raar dat de cache blijft hangen, terwijl ik hier anders nooit problemen mee had.

Ik lees hier dat ctrl+F5 ook SHIFT+F5een mogelijkheid is.

Hier is een test om te controleren of de cache wel of niet wordt ververst met alleen F5.
Bij mij ververst de cache niet, wel als ik CTRL+F5 of SHIFT+F5 gegruik.
(Druk af en toe wel even op reset, om de kleur weer naar rood te zetten)

http://refreshyourcache.com/nl/cache-test/

Bij mij (FF) ververst de cache al als ik op vernieuwen klik met F5 werkt het ook.

Helaas bij mij niet meer

Wie ervaart (ook) renderproblemen?
De edits komen niet door bij mij.

http://www.openstreetmap.org/way/665249682

Hier zou een BMX baan moeten verschijnen.

Ben maar overgestapt naar de humanitarian layer
https://www.openstreetmap.org/#map=18/52.53919/6.44156&layers=H
Daar rendert het zelfs erg snel

Volgens mij zou dit te maken kunnen hebben met de sterk verhoogde load op de OSM standaard tile servers, wat weer het gevolg is van het gewijzigde Google-maps betalingsmodel, waardoor veel bedrijven en instanties overgaan op de toepassing van OSM in hun websites.
Zou het?

Meestal duurt het minstens 12 uur voordat op één van de zoomlevels enige verandering merkbaar is,
daarna is het dagen en dagen wachten voordat het op alle niveau’s correct rendert.

Er is zo te zien zaterdagmorgen weer eens iets misgegaan bij de server(s?) die de tiles/rendering voor Nederland moeten verzorgen. Die indruk krijg ik tenminste als ik deze grafieken van de server bekijk. Wat er precies aan de hand is, weet ik ook niet, maar veel oude tiles (=stukjes kaart) i.p.v. verse, lijkt erop te wijzen dat de rendering zwaar achterloopt.

Op grotere zoomniveaus worden de tiles trouwens pas gerenderd als iemand de tile opvraagt, en niet direct als er een wijziging in het gebied plaatsvindt. Bovendien wil je eigen computer nog wel eens een vorige versie uit zijn cache tonen, terwijl de OSM-server inmiddels een nieuwe versie klaar heeft. Daarvoor is bij mij een keer op F5 duwen de oplossing, maar dat zal van je browser/besturingssysteem afhangen.

Gedeeltelijk heb je dit juist, maar het is normaal gesproken te versnellen door CTRL+F5 te drukken, en dit een aantal keer te herhalen tot de rendering op dat zoomniveau te zien is. Vandaar dat ik deze topic even aangehaald heb, je zou terug kunnen lezen om het een en ander te begrijpen. Het heeft met je cache te maken (12 uur wachten) dat het zo lang duurt. Dit kan versnelt worden tot ongeveer 4-6 minuten.

Inderdaad goed te zien dat 19 januari iets achter blijft. Freshly rendered lijn.

  1. De kwestie speelt al weken. Tenminste bij mij.
  2. ctrl+F5, handmatig de cache verwijderen, privé modus gebruiken, CCleaner draaien, andere browsers gebruiken, al die trucs zijn me bekend en gebruikt…

Ineens loopt het weer als een speer :slight_smile:

Ik heb nergens last van. Geen idee of het aan chrome ligt, maar ik gebruik altijd firefox en daar heb ik tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

Die BMW baan zie ik gewoon op de kaart staan Commodoortje. :slight_smile:

Nou, hier rendert niks. Gisteren grote aanpassingen in het centrum van Nijverdal gedaan en op de standaard kaartlaag is daarvan niks te zien.
Wel op de Humanitarian laag, die had het gisteren al gelijk te pakken.

Misschien ligt het aan het gebied?

4 dagen geleden op way 39344152 building_passage verwijderd. Zoom 18 en 18 nu goed, maar zoom 19 is de helft van de weg nog steeds een tunnel ondanks een aantal malen ctrl-F5

Ik zit te wachten op een change-set die Deventerse Dick heeft aangemaakt in Arnhem (zo’n 10 uur geleden) en ik kan wachten tot ik een ons weeg (1). Als truc had ik de boel maar voor ‘Edit’ geopend in P2 om te kunnen bekijken, want dát geeft wél de bij-de-tijdse situatie weer. Maar verdomd: de ‘humanitarian’ -weergave doet 't inderdaad wél correct. Hoe kan dat ?

Marcel
(1) Met mijn gewicht kan dat wel even duren…
(2) Gebruikt Windows7 en een brakke grafische kaart - maar dan nog…