Tagging van winkel-ketens

Waarom willen we dat precies weten? Er zijn bijvoorbeeld franchise-McDonald’s en centraal bestuurde McDonald’s. Van buiten en voor de klant zien die er echter precies hetzelfde uit. Als er geen onderscheid is in het logo aan de buitenkant is het voor mij persoonlijk in osm ook niet belangrijk om onderscheid te maken.

Mathijs1985

Het zal per keten verschillen maar zelfstandige franchisers richten hun winkel anders (aantrekkelijker) in of voeren een ander inkoop beleid. De operator tag is IMHO geschikt om dat onderscheid aan te geven, brand is de vlag / concern maar operator de baas.
En op een tag meer of minder, zolang het betrekking heeft op het onderwerp, wil ik niet kijken. Er wordt toch al snel afgezien van achtergrond of uitgebreide informatie omdat je die niet ter plaatse kunt vinden maar op moet zoeken. Maar een web adres is dan wel weer handig, dan houdt de ondernemer de sluitingstijden bij.
Maar vallen winkelopeningstijden of tarieven van parkeerplaatsen daar dan ook niet onder. Ik kom met de auto en moet dat ding kwijt, dan ga ik toch geen rondjes rijden voor een gratis of minder duur plekje ?

De spelruimte van franchisers verschilt inderdaad per keten van enigszins (Ahold met AH, Etos, Gall & Gall) tot nauwelijks (McDonalds), maar je moet je daar echt geen grote voorstelling van maken. Het betreft op z’n hoogst een relatief kleine aanpassing aan het assortiment aan lokale behoeften, inrichting is per keten behoorlijk strikt geregeld.

Maar belangrijker: je hebt als consument toch helemaal geen keuze? Als in in mijn eigen dorp of elders op lokatie boodschappen doe, heb ik echt nooit keuze tussen een ‘geketende’ AH of een gefranchisede. Daarom vind ik het persoonlijk weinig relevant dat op een kaart te vermelden.

mijn 2 cent,

Marcel.

Via deze overpass krijg je alle 35 filialen van “De Tuinen” in Nederland.
Ik zie de volgende shop types:

chemist (19)
convenience (3)
deli (1)
greengrocer (1)
health (3)
herbalist (2)
medical_supply (1)
nutrition_supplements (2)
supermarket (3)

“De Tuinen” zijn sinds enige tijd niet meer onder die naam in het straatbeeld aanwezig, maar heten nu: “Holland & Barrett”.
Ik stel voor dat we (@Math1985, iets voor jou?) de naam gaan aanpassen en dat we het het juiste shop type kiezen, maar dat vind ik nog niet zo eenvoudig, omdat feitelijk al bovenstaande types wel kloppen!

Wat stellen jullie voor?

Ik zou zeggen dat chemist het beste past, en dat komt ook overeen met wat gebruikt wordt. Maar inderdaad klopt alles wel deels.

Zijn alle winkels gelijktijdig hernoemd, of is dit een proces dat nog bezig is?

Dat weet ik niet zeker, maar op hun website:
http://www.hollandandbarrett.nl/info/over-ons
zie ik dat ze sinds 1 mei 2015 onder die naam verder gaan.
Ik zou ze maar allemaal aanpassen.

En weer nieuwe statistieken:

Winkel       Nov'15 Apr'16 Nov'16 Totaal Percentage(Apr'16)
Albert Heijn    760    794    763    850             89.76%
Bijenkorf        10     10     8      7              80.00%
Gamma            96     95     77    165             46.67%
C&A              68     72     75    132             65.82%
BCC              38     43     43     73             58.90%
Kwantum          39     45     51     99             56.52%
Mango            21     22     21     30             70.00%
Bruna           132    134    144    335             42.98%
Blokker         235    250    278    622             44.69%
Specsavers       28     33     41    118             34.75%
Witteveen        26     27     29    100             27.00%
Shoeby           50     54     60    225             26.66%

Het aantal gemapte Albert Heijn’s, Bijenkorven, Gamma’s en Mango’s is teruggelopen. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat veel van die winkels verdwenen zijn. Van de Bijenkorf hebben we er nu zelfs steeds meer op de kaart dan er in werkelijkheid bestaan. V&D is uiteraard uit de vergelijking gehaald. Het is ook te zien dat we nog steeds supermarkten (AH) missen, en dat er voor andere typen winkels zoals Shoeby of Bruna juist veel winkels zijn toegevoegd.

En ik heb de wiki-pagina ook weer bijgewerkt:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Netherlands/Shops

En een update van de situatie van het mappen van winkels per binnenstadsgebied voor de 25 grootste gemeenten:

  1. Amsterdam: Geheel.
  2. Rotterdam: Geheel.
  3. Den Haag: Geheel.
  4. Utrecht: Geheel.
  5. Eindhoven: Geheel.
  6. Tilburg: Bijna niet.
  7. Groningen: Geheel.
  8. Almere: Geheel.
  9. Breda: Geheel.
  10. Nijmegen: Geheel.
  11. Enschede: Geheel.
  12. Apeldoorn: Bijna niet.
  13. Haarlem: Geheel.
  14. Amersfoort: Geheel.
  15. Zaanstad (Zaandam): Geheel.
  16. Arnhem: Bijna niet.
  17. Haarlemmermeer (Hoofddorp): Geheel.
  18. 's Hertogenbosch: Geheel.
  19. Zoetermeer: Geheel.
  20. Zwolle: Geheel.
  21. Maastricht: Gedeeltelijk
  22. Leiden: Geheel.
  23. Dordrecht: Gedeeltelijk.
  24. Ede: Bijna niet.
  25. Emmen: Bijna niet.

We staan er dus erg goed voor, zeker met betrekking tot de grote steden. Het meeste werk lijkt nog nodig te zijn in de middelgrote steden.

De plaatsen waar het meeste werk nodig is zijn Tilburg, Apeldoorn, Arnhem, Ede en Emmen. Misschien een keer in een van die plaatsen een mapping-party houden volgende zomer?

In Groningen en Hoofddorp is de afgelopen tijd het meeste werk verricht.

Even een voorbeeld uit Ede, is de Albert Heijn XL meegenomen in je vergelijking? https://www.openstreetmap.org/node/2560675191

Ik kijk naar alle namen die beginnen met ‘Albert Heijn’, dus die zou meegenomen moeten zijn.

Nog een keer hetzelfde lijstje maar nu met het aantal winkels op OSM in de binnenstad toegevoegd (voor een enigszins arbitraire definitie van ‘binnenstad’):

  1. Amsterdam: Geheel (920).
  2. Rotterdam: Geheel (399).
  3. Den Haag: Geheel (569).
  4. Utrecht: Geheel (605).
  5. Eindhoven: Geheel (303).
  6. Tilburg: Bijna niet (39).
  7. Groningen: Geheel (498).
  8. Almere: Geheel (97).
  9. Breda: Geheel (277).
  10. Nijmegen: Geheel (356).
  11. Enschede: Geheel (306).
  12. Apeldoorn: Bijna niet (48).
  13. Haarlem: Geheel (418).
  14. Amersfoort: Geheel (292).
  15. Zaanstad (Zaandam): Geheel (83).
  16. Arnhem: Bijna niet (93).
  17. Haarlemmermeer (Hoofddorp): Geheel (136).
  18. 's Hertogenbosch: Geheel (474).
  19. Zoetermeer: Geheel (164).
  20. Zwolle: Geheel (280).
  21. Maastricht: Gedeeltelijk (73)
  22. Leiden: Geheel (363).
  23. Dordrecht: Gedeeltelijk (61).
  24. Ede: Bijna niet (33).
  25. Emmen: Bijna niet (19).

Opmerkingen:

  • Heeft Rotterdam echt zo weinig winkels? Alexandrium haalt misschien veel mensen weg uit de binnenstad. Of missen we winkels in osm?
  • Zelfde voor Almere. Shoppen alle Almeerders in Amsterdam?
  • 's Hertogenbosch heeft opvallend veel winkels voor de grootte van de stad.

Voeg Almelo maar toe aan je lijstje met bijna niet. Misschien is de gemeente Almelo niet zo groot, maar het centrum van Almelo is toch aardig groot.

Dit aantal klopt niet denk ik

Wat betekent “Geheel” in bovenstaand geval? Ik zie een heleboel winkels nog niet staan…

Hoe bepaal je de verhouding om tot die conclusie te komen? Vergeleken met de anderen? Misschien hebben die wel opvallend weinig winkels?

Klopt, dit moest 48 staan. Aangepast (zie ook hier).

ik heb een inschatting gemaakt aan de hand van hoeveel winkels ik langs het voetgangersdomein zie. In 's Hertogenbosch is het voetgangersdomein op de kaart vrijwel geheel omgeven door winkels.

Alleen Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Groningen hebben meer winkels, in elk geval op de kaart. Er zijn dus een hoop grotere steden met minder winkels. Voorlopig weten we niet of dat iets is uit de werkelijkheid of uit de kaartdata, misschien een combinatie van beiden?

Hoi Math1985 ik ben ook wel benieuwd naar wanneer de winkels gemapt zijn. In Groningen liepen we daar vaak tegenaan. Een straat kan vol lijken, maar inmiddels totaal andere winkels en horeca bevatten. Is dat terug te vinden?

Ik meen me te herinneren dat ik ooit een kaart gezien heb waar per kleur op staat hoe lang geleden een object het laatst gewijzigd is. Ik kan hem nu alleen niet terugvinden.

Ik denk dat we inderdaad een last_checked veld of iets dergelijks op winkels moeten gaan toevoegen, zodat makkelijk te zien is wanneer voor het laatst gekeken is of een winkel nog bestaat.

N.a.v. de recente acties rondom Paul de Kantelaar kwam ik erachter dat bij het reverten van zijn changesets ook de onjuist gespelde naam van de EMTÉ supermarkt soms weer als Emté op de kaart stond. Waar mogelijk heb ik Richard erop gewezen, maar bij nader onderzoek kwam ik nog zo’n 30 andere plaatsen tegen waar de naam nog niet goed staat.

Wat doen we ermee? Gaan we die alsnog aanpassen, dwz. Emté → EMTÉ (ook in combinaties met een naam zoals “Emté Mensink” die dus “EMTÉ Mensink” zal moeten worden)?

Hier kun je alle nog te wijzigen zaken vinden.

In Enschede waar Paul actief was heb ik alle 3 verkeerd gespeld EMTÉ’s goed gezet. Bij slechts 1 daarvan had ik inderdaad het niet goed gerevert, bij de andere locaties heeft het nooit goed gestaan.
Waarschijnlijk komt dat doordat deze door anderen zijn toegevoegd nadat de mechanische edit is langsgeweest. Het lijkt me dus noodzakelijk om periodiek deze mechanische edit te blijven draaien.