OpenStreetView

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken is OpenStreetView actief, zie mijn post op OSM diaries: https://www.openstreetmap.org/user/mvexel/diary/39274. Ik ben geen vaste bezoeker op dit forum, maar wilde me hier toch (weer) even bekendmaken. Ik zie dat een aantal Nederlandse community-leden al actief aan het OSV-en zijn geslagen. Mocht je vragen hebben, email me dan op martijnv@telenav.com of probeer het hier (ik kijk af en toe).

Martijn

Hoi Martijn, zoals je in dat andere topic heb kunnen lezen heb ik nog een aantal mapillary foto’s die ik wel naar OSV wil uploaden. maar ik weet niet hoe ik die moet uploaden. de upload scripts werken niet ivm een een of andere dependency en de desktop uploader die er zou zijn kan ik nergens vinden. Moet je deelnemen aan het beta programma on die te gebruiken?

Hoi, de broncode voor de uploader-tool is te vinden op https://github.com/openstreetview/upload-GUI maar als je niet zelf aan het compileren wil slaan kan ik je wel een kopietje sturen. Email me even op martijnv@telenav.com. Er zou binnenkort een downloadlink moeten zijn op de web site…

Ik kan misschien ook wel helpen met de uploadscripts, of post je probleem op https://github.com/openstreetview/upload-scripts/issues.

Bij het bekijken van mijn woonplaats zie ik een aantal foto’s met geheel of minstens gedeeltelijk foutieve vermeldingen (straatnaam, gemeente). Mag / kan / moet ik dat op de één of andere wijze verbeteren ?

Niet om meteen te schoppen tegen een nieuw initiatief, maar dit ziet er net zo slordig uit als Maps.me - en we weten wat dat voor kaartvervuiling veroorzaakt.

Marcel.

Marcel,

De ‘reverse geocoding’ is alleen ter informatie. Volgens mij komt daar geen kaartvervuiling van, maar als ik het verkeerd heb, dan hoor ik graag hoe.

Ik zou het moeten navragen, maar de informatie voor de reverse geocode komt vrijwel zeker van OSM zelf.

Als je een voorbeeld-URL van een foto kunt geven met de juiste informatie erbij, dan kan ik er in duiken.

OpenStreetView.org opent altijd in San Francisco.
Is het mogelijk om het standaard kaartbeeld te positioneren op de laatst bezochte locatie net zoals OSM.org dat doet? En bij het voor het eerst bezoeken van de site de regio waar de gebruiker op dat moment is (IP to geolocation of de gps van de device)?
Moet nu de halve wereld over navigeren om in NL uit te komen :wink:

Mogelijk is dat vast en zeker :slight_smile: En geolocation zat in een eerdere versie, ik weet eerlijk gezegd niet waar dat is gebleven… Ik maak even een ticket voor je → https://github.com/openstreetview/openstreetview.org/issues/79

Ter zijner tijd zal vast een plugin komen voor JOSM neem ik aan.
Willen jullie er rekening mee houden, dat het niet gewenst is als plugin reeds geactiveerd is en als JOSM op nieuw wordt opgestart, dat er niet automatisch een Layer van Openstreetview wordt aangemaakt, als ik die layer wil gebruiken dan zet ik hem eenvoudig aan in Imagery.

Helaas heb ik de plugin van Skobbler al moeten deactiveren, gevolg is dat hij ook niet meer in imagery staat, en dus niet even snel aan kan zetten als ik met wegen bezig ben. Dit is reeds gemeld, maar men doet er niets aan. Ik vindt dat een gemiste kans.

Na de een na laatste JOSM update, was dit bij Mapillarry plugin update ook het geval, gelukkig is bij de nieuwste update JOSM en update plugins, is dat niet meer het geval. Ben ik zeer blij mee.
Je houd graag binnen een editor controle, hoe je zaken in stelt. En niet dat een plugin zaken verandert.

Martijn,

Werkt dit ?

http://openstreetview.org/map/@51.98703084966242,5.843978226184845,18z

Het is de kruising van de Utrechtseweg en Pastoor Bruggemanstraat in Oosterbeek (NL). Iets weg van Utah, vrees ik. Ik krijg 3 foto’s waarvan de locatie aardig klopt (minder dan 25 meter van de kruising, ik herken de gebouwen). Maar de bijschriften zijn zwaar fout:

  • ‘Rijroute Groen, Arnhem’
  • ‘Burgemeester Matsersingel, Arnhem’ en
  • ‘Het Lemoen, Arnhem’
    waarvan de eerste zelfs geen bestaande straatnaam is (de andere 2 zijn in Arnhem zuid, een paar kilometer verder).
    Ik snap in de eerste plaats niet wat de bedoeling hiervan is, en in de tweede plaats niet hoe je incorrecte informatie kan filteren.

Marcel.

Marcel – Bij de Albert Heijn daar in Oosterbeek ging ik vroeger altijd boodschappen doen met mijn opa en oma, dus zo ver weg is het ook weer niet :slight_smile: De reverse geocoding is zeker een probleem en is al meer gemeld. Ik zal hier nog eens werk van maken.

Allroads – er is al een plugin, maar ik begrijp niet precies wat je bedoelt met de layers aan / uit. OpenStreetView maakt inderdaad een layer aan in JOSM, maar dat is volgens mij noodzakelijk om de fotopunten te laten zien. Gaat het je om het automatisch aanzetten van die layer bij het starten van JOSM? Dit lijkt me wel makkelijk aan te passen.

Ik wil juist dat het niet automatisch wordt aangezet, die discussie heb ik met jouw gehad bij skobbler, waar het wel gebeurd. Sindsdien heb ik er niet meer bij gekeken.

Nu een paar dagen dat de plugin geactiveerd is van Openstreetview.

Bij het afsluiten van JOSM zijn de layer Openstreetview en linker box gesloten, omdat ik dit niet nodig heb. En elke keer moet verwijderen om ze niet te zien.
Dan verwacht ik dat het onthouden wordt en niet zoals nu bij het opstarten een layer Openstreetview en de rechter box aangezet wordt. ( Die ik nu niet gebruik) En als ik het zo willen gebruiken, dan kan ik dat zelf wel aan zetten linkss of in imagery (wanneer mogelijk.)

Pluginformatie in preference.
Plugin provided by an external source: http://developer.skobbler.com/public/openstreetview/OpenStreetView.jar

Ik vindt het een slechte zaak dat external source partijen gaat bepalen, wat ik niet wil instellen.
En dit actief in stelt.
Het er door drukken, het zichtbaar maken van hun plugin. (Eenmaal geactiveerd)
Het lijkt wel om eigen bekendheid te genereren.
Skobbler, Openstreetview van Telenav.

Bij mapillary was een plugin versie, waarbij het ook gebeurde, dit is herzien, is wel zo plezierig werken.
Het kan dus anders.

Wat vinden jullie daar van?

Plugin actief, bij opstarten layers, box, niet activeren, is mijn voorstel.

Met de linker box, bedoel je de Edit toolbar? Ik heb die ook uitstaan, en hij blijft uit, ook na opnieuw opstarten. Ook na uitschakelen van de plugin, en opnieuw inschakelen, blijft de Edit toolbar onzichtbaar. Of bedoel je de OSV layer op de kaart? Die zou inderdaad onzichtbaar moeten blijven als je 'm eenmaal uitzet. Hiervoor heb ik een bug aangemaakt: https://github.com/openstreetview/josm-plugin/issues/9

De broncode van de plugin, en van vrijwel het hele project, is open source, dus iedereen die wil kan eraan meewerken en bepalen hoe het eruit gaat zien. Of je nou kan programmeren of niet. Mijn collega Bea, die de plugin is gestart, kijkt naar de gerapporteerde bugs, evenals andere OSM community-leden. Bea is trouwens ook op SOTM dus als je vragen of tips hebt, stel ik je graag aan haar voor.

De JOSM plugin zoals die nu is, is slechts een begin. We blijven eraan werken, maar uiteindelijk hoop ik dat het een community-project wordt. Er is met het hele OSV project geen enkel belang gemoeid behalve dat van OSM. Telenav gebruikt OSM data net als een hoop andere bedrijven, en net als voor mij persoonlijk, en iedereen hier, is ons doel om te doen wat we kunnen om OSM verder te verbeteren.

Wat @Allroads bedoeld:

Alle open windows worden bij de volgende start van JOSM onthouden.
Met één uitzondering.
Indien de OpenStreetView plugin is geïnstalleerd, opent dit venster ALTIJD.
Dit is niet wenselijk!

https://github.com/openstreetview/josm-plugin/issues/9
Dank je Commodoortje, ik reageerde hier.

Is de OSM tag voor OSV, “OSV” ?

Ik vind geen OSV tags in San Francisco met Turbo 0verpass. Het is anderzijds wel duidelijk dat de OSV mensen OSM kennen.
In Zweden zijn er echter ook nog geen Mapillary tags, hoe OSM-genegen Mapillary ook beweert te zijn. Ook heb ik op het Mapillary forum de vraag gesteld waarom het belangrijk kan zijn de smartphone om te kunnen draaien. Geen antwoord, van niemand.

Bij Amazon versturen ze de goede OBD2 dongle het niet naar Belgenland. Bij BOL vind ik ook geen Bluetooth LE dongle voor Android.

?
Moest dit niet op het autokraakforum? :laughing:

Ik heb al de photo’s van OSV kunnen zien. De laatste weken lukt dat niet, ik zie alleen de beginphoto van de track. Doe ik iets verkeerd ?
Ik heb bier gemorst op 1 toets van mijn computer, waardoor ik die vervang door “ph”. En vandaar ook al die typ- en spelphouten.