Användning av kartorna

Hej,

Jag vill börja med att tacka för allt grymt jobb som gjorts med kartorna! :slight_smile:

Jag arbetar på ett ställe och vi skall göra ett prov för några anställda. Det handlar om att jag skall sätta ut flera siffror på en karta och de skall skriva siffrans som svar. T.ex. Vilken siffra motsvarar Uppsalas placering på kartan.

Jag har egentligen tre frågor:

1: Bäst hade varit att använda den Humanitära kartan då den är relativt tom på namn. Kan man exportera den till en bild på ett enkelt sett? Jag ser att man endast kan “dela”(skapa en bild) av standardlagret.

2: Är det okej att sedan lägga till siffror med t.ex. paint och använda kartan i Google Formulär(provet görs där) och även skrivas ut?

3: Nu till den absolut viktigaste frågan. Om man får göra ovanstående hur skall jag skriva källorna eller hänvisningarna så det passar både om jag skriver ut det och lägger det som en bild på t.ex. googleformulär för provdeltagarna?

Mycket tack på förhand!

/ Jonas

Hej igen,

Gällande fråga 1 så undrar ja om det är okej att helt enkelt använda skärmklippverktyget?
I så fall kör jag på det.

/ Jonas

Halloj Jonte, skärmbilder av “original-lagret” är helt okej att kopiera och sprida vidare! Det viktiga är att källan anges - t.ex. är en länk till https://www.openstreetmap.org/copyright standardlösningen för att ange källa. Lägg exempelvis in länken som text i bildkopian du sprider.

Du kan förstås även ha källhängivelse separat, t.ex. om det är en frågesamling med många bilder kan du i början/slutet ange “kartbilder från OSM.org [länk till copyright-sidan]”.

När det gäller HOT-kartan ser jag ingen information om vilken licens själva bilddatat är under (vanliga kartans grafik är annars CC:by-sa 2.0). På OSM’s hemsida så anges det bara som “courtesy of”, så följer du det exemplet borde det vara helt lugnt. En länk till dem alltså.

Kom ihåg att material du bearbetar som är “by-sa” innebär att resultatet också måste vara under den licensen (“share alike”).