Routerende Openfietsmap voor de GPS (Garmin)

Ziet er goed uit ligfietser! Complimenten.

Bedankt!

Probleempje met de grenzen is ook verholpen, zal tzt een nieuwe versie uploaden.
En als de sneeuw is gesmolten de kaart op de fiets uittesten :wink:

Inmiddels heb ik een aantal nieuwe updates van de ‘OpenFietsMap’ op mijn website gezet:
http://sites.google.com/site/openfietsmap/downloads

De aanpassingen/wijzigingen zijn:
-hoogtelijnen toegevoegd
-hoogteprofiel van de route (werkt vooralsnog alleen bij een losse hoogtelijnen kaart zonder osm data)
-gmapsupp bestand voor SD kaart / directe input in GPS
-gmapi versie voor de Mac

Op mijn Windows pc werkt de kaart voor zowel Mapsource als Basecamp goed.

Probleem bij de Mac versie:

  • is te alleen gebruiken in RoadTrip, te openen in BaseCamp maar wegen ontbreken
  • laat “MapInstall” meer of minder regelmatig crashen.

Ik heb mijn op een Windows pc geïnstalleerde kaart via Garmin Mapconverter omgezet naar Mac formaat.
Heeft iemand hier een oplossing voor?

applaudiseert
Ik ben op 't moment de gmapsupp.img(20-02-2010 versie) aan het uploaden naar m’n Oregon.
Ik ben heel benieuwd hoe dat 'ie het gaat doen.

Ik heb hem nog niet gedownload (ik wacht nog totdat de hoogteprofielen goed werken), maar de screenshots zien er erg mooi uit! Complimenten!

Dank voor de complimenten!
Om een profiel te zien te krijgen is niet echt lastig. Gewoon een route maken met de routerende kaart, en daarna switch je naar de osm-loze hoogtelijnenkaart om bij de route-eigenschappen op “profiel weergeven” te klikken. Het hoogteprofiel is echter minder gedetailleerd als de commerciële topokaarten met DEM info, want de hoogtes zijn gebaseerd op de hoogtelijnen (om de 5m), maar beter iets dan niets :wink:

Het even erg druk gehad, en ondertussen zijn er verschillende versies inc. een gmapsupp image :slight_smile: - maar die geeft een “Forbidden 403” error als ik er op klik.

De mac versie kan ik wel downloaden!

-peter

Ja die forbidden zie ik ook soms, ik denk dat het komt omdat die link maar één keer tegelijk gedownload kan worden op google sites.
Of het kan zijn dat de link maar een tijdelijke is, want ik wilde het virus warning scherm van google sites omzeilen.

Ik heb de links nu maar weer veranderd, je krijgt dus eerst de boodschap met “Sorry, we are unable to scan this file for viruses.
The file exceeds the maximum size that we scan. Download anyway” te zien.

Ja 't werkt nu. Heb even in RoadTrip de kaart bekeken, ziet er erg mooi uit!

-peter

Ik heb de kaart nu ook gedownload en in MapSource staan. Hij is erg mooi!

Alleen bij het routeren probeert hij me door het bos te leiden over zandpaden. Dat is voor wielrenners (dat ben ik zelf overigens niet :wink: natuurlijk niet erg handig…

De routering kan wel eens de mist in gaan ja. Dat kan aan veel dingen liggen, het grootste probleem vormen de wegen die niet goed aan elkaar geknoopt zijn, die fouten kan je snel zien via
http://keepright.ipax.at, en dan vooral door de opties almost-junctions en intersections without junctions (highway-highway) aanvinken.

Het kan ook zijn dat de route een knooppunt route is? Of je zou ook de optie “onverharde wegen vermijden” kunnen proberen.

Onverharde wegen vermijden aanvinken lost het probleem inderdaad op. Hij neemt nu keurig de fietspaden langs het bos.

Heb de openfietkaart van 27-02 geinstalleerd, nu zie ik in Mapsource 2 kaarten in het menu staan, OpenFietsMap (NL) en OpenFietsMap (contour)
Als ik (contour) selecteer dan zie ik alleen een groenscherm met hoogtecijfers en hoogtelijnen vanaf zoom nivo 3km tot 20m.
Mapsource ingesteld op het hoogste detail

In de (NL) kaart zie ik alleen de hoogtecijfers en geen hoogtelijnen.
Is dit de bedoeling of gaat er iets fout?

Of kan ik, bedenk ik me nu, hierdoor kiezen of ik al dan niet hoogtelijnen wil hebben op het gps scherm?

Met welke versie werk je precies (windows of Mac)? Ik heb alleen een Windows pc, dus hoe de kaart op een Mac eruit komt te zien kan ik niet uittesten.

Die aparte contour map is bedoeld om een route hoogteprofiel te kunnen maken, en bovendien kan je dan op je GPS de hoogtelijnenkaart aan of uitzetten (soms is het lastig te zien of het een weg dan wel een hoogtelijn is). Dat van die zoomniveau’s klopt, alleen bij een hoog inzoomniveau wil ik die lijnen zien, anders overheersen de hoogtelijnen de wegen (op de NL kaart).

Op de NL kaart heb ik de hoogtelijnen lichtgrijs, het kan zijn dat je die niet goed kunt zien afhankelijk van de instelling van je beeldscherm. Je zou ze evt zelf een duidelijker kleur kunnen geven, door de TYP file 10100.TYP te editten met een online editor http://ati.land.cz/gps/typdecomp/

Ik gebruik windows xp, en mapsource 6.13.7
Met moeite krijg ik de 50m contourlijn zichtbaar in mapsource, editten van 10010.type …ik zie niets gebeuren, heb alleen geprobeerd bij de medium lijn.
In bossen zie ik overigens wel hoogtelijnen.
Ik zal het maar aan mijn scherm wijten

Ik denk dan eerder aan Mapsource 6.13.7…

Ik zal tzt eens mijn kaart op een oude pc bekijken, want Mapsource 6.15.x ziet er grafisch nl anders uit dan de oudere versies.

Misschien helpt het als je de lijnen dikker maakt, of een andere donkerder kleur?

Ik heb het nog eens op een oude pc met Mapsource 6.13.7 bekeken, inderdaad zijn de hoogtelijnen op de lichtgroene achtergrond nauwelijks te zien.
Op http://sites.google.com/site/openfietsmap/downloads/customize vind je onderaan de pagina een attachment met de alternatieve TYP file voor Mapsource 6.13.7

Daarin zit een gewijzigde versie van de 10010.TYP met lichtbruine hoogtelijnen, die nu wel in de weilanden zijn te zien maar wel minder zichtbaar in het bos.
Je kan de orginele 10010.TYP in principe gewoon overschrijven. Als het goed is moet die er dan zo uit komen te zien:

Oke, perfect, dat werkt.

Is er ook een manier om het maken van hoogteprofielen in dezelfde kaart te zetten als de “gewone” kaart? Dat zou erg handig zijn.

En het is misschien een idee om het .exe-bestand te zippen; het downloaden duurt nu wel erg lang.

Willem,
Misschien komt het doordat ik zojuist een nieuwere versie heb geupload (osm data van afgelopen nacht)?
Of zijn er veel downloads tegelijkertijd?
Het exe bestand is overigens al gezipt 365 MB-> 225MB

De hoogtelijnen heb ik ook het liefst in één en dezelfde kaart maar hoe de twee samen te voegen (mbv osmosis) is me (nog) niet duidelijk.

Laatste wijzigingen:
-tertiaire wegen waren slecht zichtbaar op de GPS, zijn nu wat feller geel met donkerder rand
-fietsknooppuntroutes waren geblokt groen wat niet zichtbaar was op de groene achtergrond, is nu rood geblokt
-contourlijnen wat donkerder
-uninstall.exe verbeterd (volledige uninstall kon op sommige pc’s/mapsource versies niet goed werken)