Editor JOSM: Stap voor stap

Voor iedereen die met JOSM werkt is er de JOSM Keyboard shortcuts cheat sheet Na bijna drie jaar JOSM ervaring stonden er voor mij ook nog nieuwe dingen op.

Bedankt voor de feedback, ik ga ermee aan de slag en tik me op de vingers als ik het fout zou doen… :wink:

Kan ik me iets bij voorstellen.
Laten we deze multipolygon even als voorbeeld gebruiken.

Ik heb een YouTube filmpje gemaakt, dit maakt het één en ander visueel wat duidelijker.

Tekst bij het Youtube Fimpje:
1 In dit voorbeeld zal ik alleen de relatie 2608247 (multipolygon) in JOSM laden.

2 Dit doe je door download object te kiezen, gegevens in te vullen en op de button download te drukken.

3 Je ziet hier de relatie.

4 Aan de linkerzijde is een button “open lists of all relations”
Nu opent aan de rechterzijde het venster.

5 Onder in dit venster zitten 5 buttons. De 2e is om de relatie te editen (of te openen)

6 Deze relatie bestaat uit 2 ways.

7 De outer en de inner.

8 Op de outer staan horen geen tags te staan, deze horen op de relatie te komen.
Op de inner moeten wel tags staan.

9 In dit voorbeeld zijn de tags ook op de outer gekomen, deze kunnen verwijderd worden.

10 Inners zijn “eilandjes” binnen de contouren van de outer.
Het is mogelijk dat er meerdere outers op een relatie staan, maar als het kan kun je dit beter voorkomen.

11 Eigenlijk is een multipolygon met landuses (relatie), taggen voor de renderer.
De renderer kan dan de eilandjes projecteren op een groter vlak. In het voorbeeld is de outer een bos, met één eilandje “gras” erin.

@Commodoortje:
Bedankt voor de heldere uitleg! Ik ga hier zeker de eerste keren nog wel eens gebruik van maken. :slight_smile:

Hoi, ik heb twee multipolygons gemaakt op een renbaan en een schaatsbaan waar eerst overlappende / kruisende landuses waren (zonder multipolygon) die niet goed werden gerenderd.

Ben hier net mee begonnen, zou iemand misschien zo goed willen zijn om even mee te kijken of het zo goed gaat?

http://www.openstreetmap.org/relation/6596978
http://www.openstreetmap.org/relation/6551801

Heb nav bovenstaande net de tags van de allerbuitenste “outers” verwijderd.
Maar vanwege de structuur in het veld (en de bestaande vlakken in OSM ) zijn die “cascades” met meerdere niveau’s,
is het dan wel ok om tages op de “binnenste outers” te laten staan?

Ik probeerde met “Create circle arc” van Utilsplugin2 de gewijzigde rondingen wat mooier te maken (met methode 3 zoals benoemd op https://josm.openstreetmap.de/wiki/Help/Action/CreateCircleArc)). De huidige weg bleef ongewijzigd, maar er kwam een nieuwe weg bij. Doe je dan iets verkeerd, of is het de bedoeling dat je de oude weg dan over de nieuwe weg heensleept (en is de nieuwe weg in dat geval dus alleen een “mal”) ?

Dank voor jullie hulp!

http://www.openstreetmap.org/relation/6596978
Hier heb je 2 race tracks in een relatie gestopt. deze inner way ligt buiten deze outer way van de zelfde relatie. Je stopt beter beide tracks in een een apparte relatie.

http://www.openstreetmap.org/relation/6551801
Bij deze landuse=grass relatie moet je de binnenste grasveldjes uit de relatie halen. Dit zijn gewoon twee losse veldjes, geen relatie nodig.

Van deze way kan je beter ook een relatie maken. Dit doe je door de way en de twee losse grasveldjes te selecteren en op Ctrl-B te drukken. succes!

De circle-arc functie werkt niet helemaal zoals je zou verwachten idd. Soms gaat het mis en dan krijg je alleen een losse boog of een boog van losse nodes.

Zo krijg je een zinvol resultaat:
Selecteer drie aangrenzende nodes en de weg waarop ze liggen en druk op Shift-C. Als toevallig de node waar het begin en het eind van de weg bij elkaar komen in de bocht ligt gaat het ook mis. Er is geen manier om dit te weten.

Teken een weg met drie nodes, selecteer de weg en druk op Shift-C.

bij een bestaande weg is het soms zinvol om een bocht eerst los te knippen:
Selecteer de eerste en laatste node van de bocht,
druk op p om de weg te splitsen.
als de losgeknipte bocht nu drie nodes heeft, selecteer de weg en druk op Shift-C.
anders: Selecteer de eerste, laatste en middelste node van de bocht en druk op Shift-C.
Selecteer de nieuw gecreëerde weg en de originele bocht en druk op Ctrl-Shift-G om de tags en geschiedenis van de oude bocht met de geometrie van de nieuwe te combineren. (als je gevraagd wordt wat je met relaties wilt doen, kies dan behouden/keep).
plak de nieuwe bocht terug in de polygoon. Selecteer beide wegen en druk op C.

Dank voor je scherpe blik!

Ah, ik dacht juist braaf de Wiki te volgen met het voorbeeld van een “island within a hole” op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation:multipolygon (openvolging van outer/inner/outer etc.)

Is die constructie uit de Wiki hier niet van toepassing, of zijn er andere redenen om deze liever niet toe te passen?

Dat heb ik net gedaan, en het lijkt (in JOSM) goed te gaan. Maar snappen doe ik het eigenlijk niet, hoe kan het dat hier geen relatie nodig is en bij de andere gevallen op deze locaties wel?

Dit lijkt me dezelfde afweging als het bovenste punt, ben benieuwd naar de achtergrond.

Dank wederom!

Dat een outer binnen een inner toegestaan was wist eerlijk gezegd niet, Maar ik kan me niet echt een situatie voorstellen waarbij dit echt noodzakelijk is. En bij geval van twijfel is er de ‘hou het simpel’ regel.

In het geval van de race tracks; dit zijn twee aparte objecten dus twee relaties is geoorloofd. Dit is ook makkelijker te omvatten voor jou en mappers na jou.

In het geval van de schaatsbaan vormt de buitenste weg van de leisure=track een uitsparing in het gras. De manier om dit weer te geven is een multypoligoon relatie. De binnenste gras veldjes zijn geen onderdeel hiervan omdat je ze als losse objecten kan beschouwen (die zich toevallig binnen een uitsparing in een ander grasveld bevinden). Jouw oplossing is misschien technisch correct maar zeker niet de simpelste.

Als je iets zonder relatie kan weergeven doe dat dan, want zoals je momenteel zelf ondervindt zijn relaties ingewikkelde materie die de meeste mappers veel moeite kost om helemaal te begrijpen.

Een outer kan een inner binnen een outer zijn.
Voorbeeld een grasveld met een vijver erin en in de vijver een eilandje.
Vijver wordt outer met als inner het eilandje
Het grasveld wordt outer met de vijverrelatie als inner.

Wat gebeurt er als het binnenste water als inner wordt getagd?

Je bedoelt, denk ik, water als inner en het eiland niet apart als inner?
Ik heb dat niet uitgeprobeerd, het zou render problemen kunnen opleveren.

Het maken van multi’s is zo gruwelijk eenvoudig, dat ik er ook niet over nagedacht heb, moet ik eerlijk zeggen.

Vandaag een aparte ervaring.
Ik gebruikte altijd nog de web-start versie van JOSM met een aangepaste opdrachtregel om meer geheugen te alloceren. Alleen dat werkte nooit :frowning: Heel wat keren is JOSM uit het geheugen gelopen.
Vanmorgen de grote update van Windows 10, dat gaf wat probleempjes, maar goed die losten zich op.
Daarna JOSM opgestart en een foutmelding Java heeft niet genoeg heap size. Nog een keer geprobeerd, maar geen geluk.
Tsja, wat nu? Je kunt die heapsize aanpassen met zo’n -X parameter en die werkt al niet.
Dan toch maar de vlucht naar voren en de Windows versie van JOSM gedownload en geïnstalleerd. De JOSM.exe bedoel ik.
En die werkt wel! En tot mijn grote vreugde heeft ie ook de preference file gevonden en gebruikt die. Dus alles, nou ja bijna alles, werkt weer. :slight_smile: En het mooie is, dat deze wel meer geheugen pakt. Kun je gelijk aan de performance merken.

Dus mocht iemand problemen hebben met de webstart versie, probeer eens JOSM.exe

Ik gebruik altijd de *.jar versie. Bevalt mij het best.
Voor het geheugen gebruik ik een *.bat file.
Deze kun je in het kladblok maken en opslaan als *.bat


java.exe -Xmx2000M -jar josm-tested.jar
pause

Nou, bij ondergetekende dus niet ;-(

Norton (Symantec) gooit 'm er keihard uit wegens - potentiële - bedreigingen. En daar wordt op de JOSM/Windows Wiki pagina ook al - erg luchtig - melding over gemaakt:

‘When you run this, windows may give you various a security warnings’ … ik zie nu pas dat het Engels rammelt, trouwens, geen goed teken.

Norton heeft mij voor voldoende ellende behoed. Ik ga daar niet mee in discussie tenzij ik een vertrouwde bron heb die beter weet.

een niet blije

Marcel.

Ja, ik gebruik al jaren McAfee en die vindt het prima.
Als je maar zorgt dat je Java versie recent is.
Ik ben in ieder geval wel heel blij want nu heb ik geen geheugenproblemen meer en ook geen problemen met de BAG plugin.
Als ik nog met de webversie had gedraaid, had ik nu problemen met de BAG plugin gehad.

Met mijn versie van JOSM (11223) werkt de ODS BAG niet…JOSM komt met een foutmelding…

Dit is bekend dit is een an de redenen waarom de plug in in een testfase is.

Daarom draai ik lekker door met de vorige versie en negeer het commando van JOSM dat ik moet updaten.
Maar eerder gebruikte ik de webversie van JOSM en dan had ik hetzelfde probleem gehad.

Volgens mij kun je JOSM ook “downgraden”

Ja, dat heb ik ook gedaan, terug naar, omdat plugin niet werkte.
Let wel op, dat als je tussentijds ook andere plugins hebt vernieuwd (geupdate), deze aan de nieuwe versie aangepast kunnen zijn en niet werken.