Brievenbussen in Nederland - Mechanical Edit

Robbie,

Ik vermoed minstens één foute lokatie (waar ik een note bij gezet heb - brievenbussen in een achtertuin lijken mij écht niet correct). Heb je enige indruk hoeveel het er zijn (er zijn nogal wat lokaties opgeheven) en in hoeverre dat betekent dat een mechanical edit erg veel fgouten importeert ?

Marcel.

Iig kunnen via https://www.postnl.nl/locatiewijzer alle postnl brievenbussen gecheckt worden…:slight_smile:

Als je dit echt goed wilt aanpakken dan is het misschien een goed idee om te kijken of postnl actuele data zou willen vrijgeven/aan osm doneren.

Mee eens.

Dan ben je wel even bezig :slight_smile:

Ik zal het eens op onderzoek uit gaan bij PostNL :slight_smile:

Hoi openMvD,
Waar heb je die note neergezet als ik vragen mag?

Afgezien dat bij controle de posities niet altijd even juist zijn.
In mijn omgeving beetje gecontroleerd, uiteindelijk staat OSM veel beter gepositioneerd.
Voorbeeld: PostNL geeft overkant van de weg aan, scheelt gauw zo’n 20meter lopen.

Er zijn ook nog stadspost bedrijven, maar of er nog veel brievenbussen van stadspost bedrijven zijn weet ik niet.

Hier is een voorbeeld (na even “googlen”):
http://www.stadspostschoonhoven.nl/?page_id=13

Hier ben ik het dus niet mee eens. Dit zal zeker voor het merendeel van de brievenbussen gelden, maar er zijn ook stads- en streekpostbedrijven. Je moet wat mij betreft met een automated edit alleen informatie aanpassen/toevoegen als je zeker weet dat je aanpassing correct is.

Dat geldt dus ook voor de twee bussen waar de buslichtingstijden in de operator tag staan. Daarvan zou ik zeggen: handmatig aanpassen en niet meenemen in de automated edit, operator tag leeg maken tenzij je controleert dat het inderdaad PostNL moet zijn.

De rest van je voorstel lijkt me geen probleem.

Hoi Kars,

Alphensebezorger had mij gisteren een privébericht gestuurd dat ik de brievenbussen zonder operator beter niet kon meenemen, dat zal ik bij deze dan ook niet doen.

Ik zal die twee brievenbussen aanpassen, de operator tag haal ik weg.

Ik moet nog even kijken of het dan toch een mechanical edit wordt of dat PostNL misschien zelf data wilt aanleveren.

Ik heb de 2 brievenbussen met de lichtingstijden in de operator-tag aangepast. Tijdens het scrollen door alle tags zag ik ook dat er in Delft een key met Lichting=* was, die heb ik ook meteen meegepakt, ik heb er collection_times=* van gemaakt.

Zoals ik zie zijn er zoveel nutteloze tags die kunnen worden opgeschoond:

  • Soms heeft iemand brand=* of provider=* in plaats van operator=* gebruikt. Zoals ik zie zijn dat er 3 in totaal, zal ik die aanpassen naar operator=*?

  • Ook zie ik bij eentje staan: atm=yes, dus er is een geldautomaat in de brievenbus? Lijkt me dat die ook aangepast kan worden?

  • Er zijn drie brievenbussen getaged met colour=*. Is dat niet een beetje overbodig?

  • count=* en number=* worden door elkaar gebruikt. Je gebruikt die tag toch om aan te geven hoeveel er van iets (in dit geval brievenbussen) bij elkaar staan? Welke is de goede, number of count?

  • destignation=* lijkt me ook behoorlijk overbodig, er is er ook maar één brievenbus mee getaged. De value is ‘Brievenbus’. Ook erg overbodig.

  • 79 brievenbussen hebben een naam, dat zijn allemaal namen van staten (soms zelfs een huisnummer erbij). Het lijkt me dat dat alleen voor de navigatie boeiend is, dan zou ik het op z’n minst nog in een addr:street tag zetten. Ook zie ik vaak straatnamen van brievenbussen in een ref=* tag staan.

  • En dan nog de tag precision=estimation, wat wordt daar mee bedoeld?

Dit waren zo’n beetje de belangrijkste overbodige tags van de brievenbussen, wat gaan we hiermee doen?

Op de hoek van de Van der Brugghenstraat en de Van Bossestraat in Delft. Daar staat het Tabaksmuseum, dat zoekt mogelijk lekkerder. De bewuste brievenbus staat in de achtertuin. Nou ja, volgens de kaart dan.

Ik zal er straks naar kijken :slight_smile:

Ik heb contact opgenomen met PostNL, ze zeggen dat ze geen data kunnen vrijgeven, omdat ze die niet hebben. Dat lijkt me vrij sterk, maar ja… optie twee wordt het in elk geval niet.

Dan maar voor optie 1: mechanical edit. Hoewel maar (geschat) ongeveer 80% van alle brievenbussen van PostNL op OSM staat wil ik toch een hoop tags opschonen. Zie daarbij 3 berichten hierboven (die met die opsomming). Zou iemand antwoord kunnen geven op de vragen die ik daar heb gesteld?

Als iedereen het met de mechanical edit eens is zal ik de plannen gaan voorbereiden.

Tja, ik denk: ‘als je toch al bezig bent, neem die drie dan ook mee’.

Dat lijkt me inderdaad vrij onwaarschijnlijk. Ik zou hem verwijderen.

Een beetje overbodig denk ik.

Even opzoeken op de wiki… count=* en number=, ik kan ze geeneens vinden, step_count= wel maar verder niks. Dat weet ik niet.

Mee eens.

addr:street is dat niet voldoende?

Misschien dat de plek van de postbus geschat is? Dat denk ik tenminste.

Groeten,
SubieLibero

Deze was blijkbaar ooit een postkantoor met pinautomaat (volgens de historie in osm).
Postkantoor is veranderd in brievenbus en het pinautomaat is (waarschijnlijk per ongeluk) blijven staan.

Bedankt SubieLibero en JanWandelaar!
Ik weet genoeg om de wiki pagina van de (hoogst-waarschijnlijke) mechanical edit mee te vullen. Ik ga straks aan de slag.

Nogmaals, is iedereen het er mee eens dat ik alle tags opschoon d.m.v. een mechanical edit?

:slight_smile:

Goed initiatief, hartelijk dank!

Ik vind het prima :)!