Editor JOSM: Stap voor stap

Welke achtergrond is het alternatief?

Maar CC-BY 4.0 gelicentieerde zaken mag je toch juist wél gebruiken, zo lang je maar netjes aan de voorwaarden houdt ?

You are free to:

Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
for any purpose, even commercially.

The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.

Ik zie niet in wat dit zou verhinderen het als achtergrond bij een editor te gebruiken. Het enige wat je moet doen is een (veredelde) bronvermelding:

Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.

Kan Commodoortje me uitleggen wat het probleem is ?

Marcel

Ik heb dit ook nooit begrepen, Wat is open data?

De data is openbaar;

  • Er berust geen auteursrecht of andere rechten van derden op;

  • De data zijn bekostigd uit publieke middelen, beschikbaar gesteld voor de uitvoering van die taak;

  • De data voldoen bij voorkeur aan ‘open standaarden’ (geen barrières voor het gebruik door ICT-gebruikers of door ICT-aanbieders);

  • Open Data is bij voorkeur computer-leesbaar, zodat zoekmachines informatie in documenten kunnen vinden.

Toch zijn er andere mappers die zeer stellig hierin zijn, dat het niet gebruikt mag worden.
Vermoedelijk omdat de data van OSM ook verspreid wordt, en dan niet meer inzichtelijk is wat de bron was.

Zucht. Deze discussie komt iedere keer weer terug, en er zijn inmiddels ook genoeg topics die uitleggen wat het probleem van CC-BY is. Of anders bekijk je deze Wiki.

(De toevoeging “only” is van mij).

Overigens is Hillshade ook geen CC-BY 4.0 (nogmaals, als Commodoortje de Hillshade van Esri bedoelt die je via http://services.arcgisonline.nl/arcgis/rest kunt oproepen). Hillshade heeft deze “terms of use” (hier staat het volledige document).

Dan zijn wij het in ieder geval eens.

Maar we moeten nu 2 zaken onderscheiden:

  • het gebruik van open data; en
  • het verspreiden van open data

Hillshade zou alleen maar gebruikt worden als achtergrond in een editor, begrijp ik. Niet verder verspreid als zodanig. Ik kan echt, maar dan ook echt niets bedenken wat dat onder CC-BY 4.0 zou belemmeren. Wél netjes bronvermelding geven in de editor (bij gebruik), natuurlijk.

OSM en delen daarvan worden inderdaad ook verspreid. Maar dat mag ook onder de juiste condities. Het feit dat er ergens verderop in de keten iemand zit die dit (al dan niet bewust) slordig doet betekent echter niet dat jij als goedwillende en nette verspreider daardoor belemmerd wordt jouw werk uit te voeren. Er wordt bij mijn weten nergens in CC-BY gesproken over potentieel toekomstig misbruik. Dan zou je trouwens beter CC-BY NC of -ND knnen gebruiken, dat limiteert de verspreiding wel degelijk.

Marcel.

Oeps, mijn laatste bijdrage kruisde met Kars en ik lette even niet goed op.
Het ‘Dat zijn we eens’ was dan ook voor Commodoortje bedoeld.

Als Hillside helegaar geen CC-BY is, hou ik daar m’n mond verder over. Ik ging er van uit dat dit wel was wat Commodoortje bedoeld had.

Downstream use heb je nooit 100% in de hand. En deze opmerking uit dezelfde Wiki:

problematic in case of future license change if incompatible new license is chosen

vind ik wat merkwaardig. Een CC -license is niet herroepbaar, toch ?

Marcel.

Hillshade is geen CC-BY. Er staat zelfs expliciet dat je de web service alleen mag gebruiken “met Esri-software en conform de Terms of Use”.

Maar ook al was het wel CC-BY, als het als achtergrond gebruikt maak je een afgeleid werk, wat ik zou opvatten als “Adapt — remix, transform, and build upon the material”. Je blijft met hetzelfde probleem zitten bij verder gebruik van het afgeleide werk.

Maar ik zou zeggen: leg je stelling eens neer bij de legal-talk mailing list, of zoek in de archieven. Misschien is het al eens behandeld.

Maar die tekst staat toch helemaal niet zo in de CC-BY 4.0 licentie ? Het hele ‘build upon’ kan ik echt niet vinden. En verder gaat de licentie over het wijzigen van het materiaal, niet het gebruik maken ervan. Dat is nou net de crux.

Wat Hillshade betreft: ik heb ook maar even de betrokken pagina gelezen en ben het 100% met je eens. Op die voorwaarden kun je het echt niet zo maar gebruiken als achtergrond bij een editor.

Marcel.

Wat is het alternatief.
Maw welke achtergronden zijn zinvol?

Marius,

Vraag een account aan bij http://www.cyclomedia.com/nl/openstreetmap/
Dat duurde een week.
Zodra je de toestemming binnen hebt volg je stap voor stap de handelingen om de layer actief te krijgen. De foto’s zijn niet heel scherp, maar wel actueler dan de BING. Verder gebruik ik gewoon de Bing net als in potlatch2. Het is gewoon weer wachten wat de volgende ontwikkelingen zijn. Het is maar een hulpmiddel dat je met een kritische blik moet bekijken, want de wereld verandert snel.
Ooit begonnen met Yahoo…

Oke

Egbert
Die heb ik op je eerder advies reeds aangevraagd.
mvg

Marius

Even een gerichte vraag, ik heb al gezocht en verschillende zaken geprobeerd, maar het lukt mij niet om vlakken aan te maken voor landgebruik. Ik twijfel ook of daarvoor een multipolygoon de juiste methode is, want ik zie dat er ook vaak gewerkt wordt met lijnen waarbij dan gewerkt wordt met inner.
De overstap naar JOSM is idd lastig, maar het gaat me steeds beter af, alleen bovenstaande bezorgt mij hoofdbrekens… :wink:

Je moet een polygoon aanmaken.
Gewoon met de tekentool (toets a) een vlak of polygoon intekenen en dan kenmerken erop, bijv landuse=grass. Je kunt in JOSM in het selectievenster zien of een vlak gesloten is. Je ziet dan het vlak symbooltje.
Een multi teken je alleen bij een of meer vlakken binnen een groter vlak. Dus bijv. water in een vlak met gras of een eiland in een plas water, binnenplaats in een gebouw.
Als je vlakken van verschillende signatuur aan elkaar wilt hebben, teken je erin en dan teken je volgende exact op de grens van de eerste en verknoopt die op de knopen van het bestaande vlak. Je kunt hiervoor de toets F gebruiken. Dan moet je een of twee knopen van het bestaande vlak met de hand verknopen en dan volg je met F de rest van het vlak.

Heb je ook de plugin utilsplugin2 geïnstalleerd. Voor het werken met vlakken nagenoeg onmisbaar.
Je kunt daarmee oa ook een vlak opdelen

Voor iedereen die met JOSM werkt is er de JOSM Keyboard shortcuts cheat sheet Na bijna drie jaar JOSM ervaring stonden er voor mij ook nog nieuwe dingen op.

Bedankt voor de feedback, ik ga ermee aan de slag en tik me op de vingers als ik het fout zou doen… :wink:

Kan ik me iets bij voorstellen.
Laten we deze multipolygon even als voorbeeld gebruiken.

Ik heb een YouTube filmpje gemaakt, dit maakt het één en ander visueel wat duidelijker.

Tekst bij het Youtube Fimpje:
1 In dit voorbeeld zal ik alleen de relatie 2608247 (multipolygon) in JOSM laden.

2 Dit doe je door download object te kiezen, gegevens in te vullen en op de button download te drukken.

3 Je ziet hier de relatie.

4 Aan de linkerzijde is een button “open lists of all relations”
Nu opent aan de rechterzijde het venster.

5 Onder in dit venster zitten 5 buttons. De 2e is om de relatie te editen (of te openen)

6 Deze relatie bestaat uit 2 ways.

7 De outer en de inner.

8 Op de outer staan horen geen tags te staan, deze horen op de relatie te komen.
Op de inner moeten wel tags staan.

9 In dit voorbeeld zijn de tags ook op de outer gekomen, deze kunnen verwijderd worden.

10 Inners zijn “eilandjes” binnen de contouren van de outer.
Het is mogelijk dat er meerdere outers op een relatie staan, maar als het kan kun je dit beter voorkomen.

11 Eigenlijk is een multipolygon met landuses (relatie), taggen voor de renderer.
De renderer kan dan de eilandjes projecteren op een groter vlak. In het voorbeeld is de outer een bos, met één eilandje “gras” erin.

@Commodoortje:
Bedankt voor de heldere uitleg! Ik ga hier zeker de eerste keren nog wel eens gebruik van maken. :slight_smile:

Hoi, ik heb twee multipolygons gemaakt op een renbaan en een schaatsbaan waar eerst overlappende / kruisende landuses waren (zonder multipolygon) die niet goed werden gerenderd.

Ben hier net mee begonnen, zou iemand misschien zo goed willen zijn om even mee te kijken of het zo goed gaat?

http://www.openstreetmap.org/relation/6596978
http://www.openstreetmap.org/relation/6551801

Heb nav bovenstaande net de tags van de allerbuitenste “outers” verwijderd.
Maar vanwege de structuur in het veld (en de bestaande vlakken in OSM ) zijn die “cascades” met meerdere niveau’s,
is het dan wel ok om tages op de “binnenste outers” te laten staan?

Ik probeerde met “Create circle arc” van Utilsplugin2 de gewijzigde rondingen wat mooier te maken (met methode 3 zoals benoemd op https://josm.openstreetmap.de/wiki/Help/Action/CreateCircleArc)). De huidige weg bleef ongewijzigd, maar er kwam een nieuwe weg bij. Doe je dan iets verkeerd, of is het de bedoeling dat je de oude weg dan over de nieuwe weg heensleept (en is de nieuwe weg in dat geval dus alleen een “mal”) ?

Dank voor jullie hulp!

http://www.openstreetmap.org/relation/6596978
Hier heb je 2 race tracks in een relatie gestopt. deze inner way ligt buiten deze outer way van de zelfde relatie. Je stopt beter beide tracks in een een apparte relatie.

http://www.openstreetmap.org/relation/6551801
Bij deze landuse=grass relatie moet je de binnenste grasveldjes uit de relatie halen. Dit zijn gewoon twee losse veldjes, geen relatie nodig.

Van deze way kan je beter ook een relatie maken. Dit doe je door de way en de twee losse grasveldjes te selecteren en op Ctrl-B te drukken. succes!

De circle-arc functie werkt niet helemaal zoals je zou verwachten idd. Soms gaat het mis en dan krijg je alleen een losse boog of een boog van losse nodes.

Zo krijg je een zinvol resultaat:
Selecteer drie aangrenzende nodes en de weg waarop ze liggen en druk op Shift-C. Als toevallig de node waar het begin en het eind van de weg bij elkaar komen in de bocht ligt gaat het ook mis. Er is geen manier om dit te weten.

Teken een weg met drie nodes, selecteer de weg en druk op Shift-C.

bij een bestaande weg is het soms zinvol om een bocht eerst los te knippen:
Selecteer de eerste en laatste node van de bocht,
druk op p om de weg te splitsen.
als de losgeknipte bocht nu drie nodes heeft, selecteer de weg en druk op Shift-C.
anders: Selecteer de eerste, laatste en middelste node van de bocht en druk op Shift-C.
Selecteer de nieuw gecreëerde weg en de originele bocht en druk op Ctrl-Shift-G om de tags en geschiedenis van de oude bocht met de geometrie van de nieuwe te combineren. (als je gevraagd wordt wat je met relaties wilt doen, kies dan behouden/keep).
plak de nieuwe bocht terug in de polygoon. Selecteer beide wegen en druk op C.