Garmin schakelt zich uit wanneer er een fout in de Open Fiets Map is

Ik heb in maart dit jaar een Garmin Edge Touring gekocht.
De standaard meegeleverde kaarten zijn waardeloos om mee te fietsen.
Dus heb ik de Open Fiets Map ingeladen.
Die bevat onder andere alle fietsknooppunten en het is een plezier om ermee te fietsen.

Mijn toestel schakelde zich zelf soms zomaar uit.
Ondertussen heb ik in garantie reeds mijn vierde toestel.
Met nog steeds hetzelfde probleem.
Ondertussen wist ik ook dat elke Garmin zich altijd uitschakelt ter hoogte van Eigenlo 18 in Temse en ook ergens tussen Eigenlo 2 en 18.
Maar soms ook op andere plaatsen die ik niet nauwkeurig heb kunnen registreren.

Dan heb ik eens met de Garmin helpdesk gebeld om mijn probleem te bespreken.
Na enig intern overleg gaf men mij de volgende uitleg:

In Open Source Map zijn er fouten en wanneer je daar voorbij fietst, schakelt het toestel zich zelf uit.
Ik moest contact opnemen met Open Street Map om de plaatsen die ik ken door te geven.
Dan kunnen deze “beschadigde” plaatsen worden aangepast.

Waar kan ik dit ergens rapporteren? of kan ik dit eventueel zelf aanpassen?

Ondertussen heb ik de test in Temse gedaan.
Met de Open Fiets Map kaart ingeschakeld en alle andere uitgeschakeld, schakelt de Garmin zich elke keer uit.
Met de Garmin kaarten ingeschakeld en de Open Fiets Map uitgeschakeld, heeft de Garmin zich geen enkele keer uitgeschakeld.
En ik ben er minstens 10 keer voorbij gereden.
Dus het verhaal van Garmin lijkt waar te zijn. Maar misschien weten jullie dit reeds.

Ik ben de maker van de Openfietsmap. Kan je mij die track opsturen en exact aangeven waar het fout gaat?
Mail het naar info at openfietsmap punt nl
Ik kan niet garanderen dat die fout hersteld kan worden, misschien ligt het ook aan de brakke firmware van Garmin.
Heb ook gelezen dat het voorkomt bij officiele topo kaarten maar het is voor Garmin makkelijk de schuld af te schuiven op de kaartenmakers.

En in deze post is dat probleem ook al eens beschreven…

Een apparaat dat crasht wegens een fout in de kaart heeft slechte firmware.
Maar dat zal Garmin weinig gelegen zijn.
Helaas

Inmiddels heb ik Guy een aangepaste versie van de OFM gegeven waarin de rotondes niet meer voorzien zijn van fietsroutes.
Het apparaat valt nu niet meer uit. Omdat dit de laatste tijd structureel *) voor blijkt te komen pas ik de OFM in de volgende updates aan.

*)
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=3&t=47761&sid=e9027a9a7a20874aef1fb663967cb917
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=113&t=47637&sid=e9027a9a7a20874aef1fb663967cb917