fietspaden in Groningen

Hallo,

Na lange tijd eens weer op osm gekeken, en valt op dat in de provincie Groningen (nog steeds) erg veel fietspaden ontbreken.
Of zelfs weer zijn verdwenen. Zelfs heel algemene die al tientallen jaren aanwezig zijn.
Is er eigenlijk een actieve fietsgebruikersgroep voor onze provincie?
Er wordt wel hard gewerkt aan fietsroutes heb ik ontdekt. Maar gewoon de lokale fietspaden daar vind ik niks over.

Henk

Wilde het eigenlijk niet geloven dus ging ik maar eens kijken en inderdaad zo een paar missende gevonden.

Bedoel je losse fietspaden of die langs gewone wegen? En welke zijn er weg?

Ik ga mijn best doen de komende lente…

Ik vind het ook raar. Zowel losse paden als vrijliggende paden langs wegen.

Neem Bourtange, dat is een ‘zwart gat’. Het dorp heeft geen naam-tag, Bourtangerkanaal is niet ingetekend, het single track fietspad, de bruggetjes, de sluis bij de driesprong ( is het nou eigenlijk sluis of waterkering ), zandwegen als verharde wegen. Of Westeremden/Garsthuizen: pad aan eind van Vierburenweg, doorsteek Garsthuizerweg naar Nieuwstad ( die was er vogens mij wel eens ) , fietspad naast eerste stuk Eppenhuizerweg, pad naar Oldenzijl, rond Zandeweer, doorsteek vanaf Kantensweg.
Alsof er hele stukken provincie weg zijn, het zijn er zoveel dat ik me haast niet kan voorstellen dat ze er nooit ingestaan hebben. Vooral ook omdat soms een heel klein pad er dan wel weer is, bijvoorbeeld Dijkumerweg tussen Garsthuizen en Zeerijp.
En zo zijn er nog veel meer gebieden: rond Wedderveer bijvoorbeeld. Bij de laatste is zelfs een nieuwe brug met fietspad ingetekend die ik afgelopen zomer niet gezien heb … zou die echt bestaan?

Vandaar de vraag of er een ‘fietswerkgroep’ Groningen is. Voordat ik zelf allerlei paden in ga voeren.

Heb nog niet van een groep in Groningen gehoord die onderling werkzaamheden afspraken. Die enkele keer dat ik met de auto naar bijv. Delfzijl moet (voor werk) zie ik inderdaad allemaal schelpenpaadjes die er wel leuk uit zien. Ik zou zeggen: trek er vooral op uit om fietspaden te mappen.

Zodra de temp weer boven de 0 is …

Mij is hetzelfde opgevallen. Ik heb in openstreetbugs een aantal ontbrekende fietspaden in Loppersum en omgeving gezet.

Coolmanspad heb ik er gister ingezet. Aangezien je inwoner van Westeremden bent: heeft het pad aan het eind van de Vierburenweg eigenlijk een naam? Ik heb daar nog nooit een bordje gezien namelijk.

Overigens: je kunt natuurlijk ontbrekende dingen ook gewoon zelf toevoegen.

Ja, OSM is een soort wiki voor geografische gegevens, dus schroom vooral niet om gegevens toe te voegen. Het hoeft ook niet direct aan alle hoogste eisen te voldoen. Door het wiki karakter worden fouten of missende gegevens ooit wel opgelost.

Waar ik aan toe wil voegen: ik zie liever een globaal fietspad ingetekend, dan geen fietspad!

Bij temperaturen boven nul begeef ik mij ook weer op de leukere fietspaden in de buurt van Ten Boer (met een straal van ca 30 km). Mijn eerste doel is de fietspaden te mappen in de vrije natuur, en vervolgens mij te storten op vrijliggende paden langs autowegen. Ik wil best deelnemen aan een fietsgroep in de provincie, voor onderling overleg.

Het zou leuk zijn als er een groep grunnigers zou zijn om de fietspaden in de provincie compleet te maken.
En dubbel werk is natuurlijk nooit leuk, dus overleg is prettig. Bovendien is het altijd een steun in de rug als er meer mensen met het onderwerp bezig zijn. Misschien eens een oproep om te zien of er animo voor is ?
Ik denk dat mat een tiental actieve provinciefietsers er toch wat te bereiken moet zijn…

In dat verband ook even een vraag aan Lambertus: de rendering op openfietskaart lijkt de nadruk te leggen op routes, als layer op de geografische kaart. Fietspaden worden net als osmarender/mapnik vaak verscholen onder naastliggende wegen, in tegenstelling tot de rendering op opencyclemap. Is dat een bewuste keuze eigenlijk?

Voor dubbel werk ben ik niet bang. Als ik een eindje gefietst heb zal ik meestal dezelfde dag nog mijn track vergelijken met osm en aanvullingen maken indien nodig.

Als ik ga fietsen met het doel ontbrekende fietspaden te rijden kijk ik eerst wel op openstreetmap.

Het lijkt me leuk om op een zondagmiddag eens een aantal fietsende mappers te ontmoeten.
Bijvoorbeeld -op het terras van het cafe- in Noordpolderzijl:
http://www.openstreetmap.org/?mlat=53.43280426664&mlon=6.5819263458252&zoom=14

Een leuk idee voor de zomer … !

Geen idee, zo lang woon ik nog niet in Westeremden. Ik zal binnenkort eens kijken.

Ik heb opentreetmap ergens in januari ontdekt en heb inmiddels een aantal dingen op de kaart gezet, vnl. poi`s. Ik heb niet echt de apparatuur om paden te tracken. Ik ben er inmiddels achter hoe ik uit mijn garmin nuvi 250 een gpx bestand met toegevoegde punten kan trekken, maar het blijft een beetje behelpen.

Het lijkt me ook wel eens leuk om wat fietsende mappers te ontmoeten, maar Noordpolderzijl is dan wel weer wat ver als je uit het zuiden van de stad Groningen komt. Want ik kom natuurlijk wel op de fiets! Cafe Hamming in Garnwerd is ook heel prettig…

En ja, er zijn plekken in de provincie Groningen waar nog niet zoveel aan mapping gedaan wordt. Vorig jaar ben ik van Vlagtwedde naar Groningen gefietst, en in de buurt van Vlagtwedde ontbreken vrijwel alle fietspaden. Terwijl daar hele mooie stukken natuur mét fietspaden liggen.
Ook valt me op dat er altijd weer nieuwe verbindingen/doorsteekjes voor de fiets bijkomen, zeker rondom Groningen. Die zijn het juist waard om te mappen, die staan nog niet op de papieren fietskaarten. Zo valt er vaak bij elke fietstocht wel wat te mappen.

Het is natuurlijk het allermooiste als je je gpx-track upload en deze als uitgangspunt voor je tekenwerk gebruikt. Maar imo is dat geen absolute voorwaarde. Zeker in Nederland is op de kaart een groot aantal referentiepunten te gebruiken om een fietspad in te tekenen. Ligt bijvoorbeeld een pad langs een kanaal dan is het kanaal een goed aanknopingspunt.
Anders is het bij paden die bijvoorbeeld door hei of open gebied slingeren: dan heb je een gps nodig om de ligging in kaart te brengen omdat er geen enkel referentiepunt op de bestaande kaart aanwezig is.

Begin eens met Potlatch. Klik op de keus bewerken en opslaan, dan kun je knoeien wat je wilt, zolang je het niet opslaat is er niks gebeurd. In Westeremden kan nog wel een fietspad worden toegevoegd, Abt Emopad naar Melkvaaler/Pastorieweg. En er is een voetpad, Viskenij, dat op andere kaarten als fietspad staat aangegeven. Wat is de werkelijke status?

Westerwolde is op de kaart idd slecht ingevuld. Ook de AND gegevens zitten er vaak behoorlijk naast.

Zo heb het seizoen geopend. Lekker een eindje gefietst. Het regende niet echt trouwens. Het fietspad langs het water was grotendeels nog niet op openstreetmap.
http://www.openstreetmap.org/?box=yes&minlon=6.532474&minlat=53.352499&maxlon=6.572171&maxlat=53.361929 (Nu ook nog niet: de tilerendering laat op zich wachten).

Halverwege tussen Onderdendam en Warffum naar het westen heet het fietspad Molenweg.

Het is wel erg smal.

Hier moet gemapt worden.

IJs en sneeuw nog overal aan de oevers.

Ook tractoren gebruiken het.

Bij Tinallinge heet het pad Terweerweg

Het begin is er. Het wordt vast een mooi seizoen…

Goed werk Greencaps! Ziet eruit als een mooi pad. Het zou wel eenrichtingverkeer moeten zijn want je wilt iig geen tegenliggers :stuck_out_tongue:

Hulde … want zo lekker was het weer zondag nou ook weer niet!

Heb twee fietspaden links en rechts van het Boterdiep in Bedum toegevoegd. Ook twee bruggen (over het Boterdiep) en een stukje industriegebied en de rotonde gemaakt.
http://www.openstreetmap.org/?mlat=53.2936245723152&mlon=6.59810543060303&zoom=18&layers=B000FTF
Maar ik moest het Boterdiep wat aanpassen omdat het wat te breed bleek op plekken.

Helaas heb ik iets verprutst want het Boterdiep wordt niet meer gerenderd.

Wie wil even kijken en zien of er wat aan te doen is? Ik kan de boel ook wel terugdraaien maar wie weet… Als je ook nog aan kunt geven wat ik fout deed zou dat helemaal mooi zijn.

EDIT
OPGELOST
Bleek dat ik op een of andere manier de tag natural = water verwijderd had. Het blauw zal nu wel weer komen denk ik.