Maps.Me is nu ook een OSM data-editor!

Marc, dat kan wel.
Ik heb volgens mij al veel edits gezien waar de nieuwe mappers op de adresnode toevoegen.
Ze kunnen ook op de pandcontour toevoegen, al is dat niet altijd gewenst.
Een losse nieuwe node wordt ook regelmatig toegepast.

Het is een beetje aan de maps.me gebruiker wat hij denkt dat het juiste is.
Geloof me niet iedereen heeft kennis van OSM, de meeste nieuwe maps.me gebruikers willen een POI toevoegen omdat het kan. Hoe het moet weet grosso modo niet, maar dan lijkt het me aan ons om dit te corrigeren/aan te vullen.

Meestal als ik tegen zoiets aanloop controleer ik even of er een website van de desbetreffende POI bestaat, deze voeg ik dan gelijk toe.

Ik heb het zojuist geprobeerd, het lijkt te kunnen, maar ik zie nog niets verschijnen op de kaart. Ik weet niet hoelang het duurt voor de maps.me edits op osm zijn te zien. Ik wacht even af…

Het werkt, maar het duurt wat langer dan updates via JOSM.
Het is misschien wel handig om een kleine update van de handleiding te maken zodat nieuwe mappers ook hiermee worden geholpen.
Ik zal er naar kijken.

Inmiddels zien we het gebruik van maps.me explosief toenemen, en dat is niet altijd een verbetering!
Er blijken heel veel toeristen en one-time-only-mappers tussen te zitten die snel even wat willen veranderen of iets willen toevoegen, maar dat levert ook vrij vaak slordige bewerkingen op.
Maps.me heeft een beperkte - voorgeprogrammeerde - tagset ingebouwd en kan daardoor lang niet wat de “grotere” editors kunnen.
En bij het plaatsen van nieuwe POI zie ik vaak locatiefouten waardoor de POI ergens komt te staan waar hij niet hoort.
Dat kan bv.ook komen door de foutmarge van de GPS van de mobiele telefoon waarmee wordt gewerkt.
En ook het toevoegen van gegevens aan een bestaande adresnode bv. is best omslachtig en alleen begrijpelijk voor iemand die ook op de hoogte is van die mogelijkheden.

Daarnaast hebben we het probleem dat de kaart die maps.me gebruikt niet actueel is, want hij wordt misschien maar 1 keer per maand ververst, wat weer kan leiden tot een grote hoeveelheid dubbele gegevens. Als 6 mensen een restaurant bezoeken dat nog niet op de kaart staat, en dat vervolgens alle zes gaan toevoegen, met mogelijk alle zes verschillende details, dan levert dat niet bepaald een helder kaartbeeld op!

Ik heb tot nu toe ook dezelfde indruk. Met regelmaat kom ik (in & om Amsterdam) nieuwe POI’s tegen die met maps.me zijn gemaakt, en helaas met een kwaliteit beneden de maat. Een attractie midden in de Zaan, een hotel in het Paleis op de Dam, of een hotel zonder naam met adres ‘herengracht’ (zonder hoofdletter), maar op het Singel geplaatst.
Ook heb ik de indruk dat het veel toeristen zijn die dit soort edits doen. Er zit veel horeca en attracties bij. Misschien dat ze vanuit de hotelkamer hun hotel toevoegen, en daar ook de GPS-positionering doen - met alle gevolgen van dien. Voor je het weet zit je er een paar grachten naast.

Om al die POI’s uit te zoeken en te corrigeren is veel werk, dat schiet er nog wel eens bij in.

Ik weet eigenlijk niet of dit een min of meer specifiek Amsterdams probleem is, vanwege het grote aantal toeristen hier.

Het is wel jammer dat de toevoegingen via maps.me zo slecht gaan. Hoe anders dan met een laagdrempelige editor zou je de enorme aantallen POI’s in bijv. een stad als Amsterdam kunnen invoeren en bijhouden? Er zijn honderden hotels, meer dan 2000 restaurants, om maar te zwijgen van de cafe’s, clubs en de talloze winkels.
Als dat allemaal met de huidige ‘maps.me-kwaliteit’ gebeurt, zou ik zeggen, stoppen daarmee.
Aan de goede bedoelingen ligt het niet, denk ik.

Nog een zwakke schakel in het maps.me systeem:

Gebruikers daarvan moeten uiteraard een osm-account hebben als ze wijzigingen willen doorvoeren. Maar omdat het welkomstbericht dat ik naar dat account stuur, niet weer naar de maps.me app wordt gestuurd, krijgen die gebruikers die mail dus niet te zien!
En ik vrees dat ze ook nooit meer naar dat account kijken…

Gebruikers maken gewoon een normaal account aan na een eerste edit. Je berichten zouden dus gewoon aan moeten komen.
Wat mogelijk wel een verschil is, is dat meer mensen inloggen via bijvoorbeeld Facebook. Ik weet niet precies hoe dat werkt met het verzenden van berichten.

Meest vervelende vind ik dat er geen amenities/shops toe te voegen zijn aan een adresnode. Ook het wijzigen van amenity/shop is niet mogelijk. Dat zou vooral handig zijn als een winkel gesloten is en er op dezelfde plek een nieuwe geopend is.

Mijn berichten komen ook wel aan, maar maps.me gebruikers zien niet in hun app dat er een bericht voor ze is! En omdat maps.me hun enige contact met de kaart is, kijken ze niet op hun osm account…

Dat kon in eerdere versies wel (ik had screenshots gemaakt voor een helpfile), maar ik zie nu dat het inderdaad niet meer lukt! Jammer.
Nu is het nog onbruikbaarder geworden…

Edit: screenshots toegevoegd.

Hier de oude versie, als ik kies voor “organistatie toevoegen”, dan blijven de gegevens die al op die node staan in het volgende scherm bewaard. Er is trouwens maar één keus in dit menu.

En nu de nieuwste versie. Er zijn nu 2 keuzen. Als ik nu kies voor “organisatie toevoegen”, kom ik op het scherm terecht waarmee ik ook iets nieuws moet toevoegen met de grote crosshair cursor. Alle bestaande gegevens van dat punt zijn verdwenen. Kies ik voor locatie bewerken (hieronder te zien) dan kan ik bij een adresnode alleen kiezen voor “locatie bestaat niet”.

Afgelopen weken ben ik met GIS collega’s van de Rijksuniversiteit Groningen bezig geweest met het mappen van POI’s in Groningen. De meeste edits hebben we met maps.me gedaan, juist vanwege de simpele interface en de beschikbaarheid op zowel android als IOS. Veel map notes voegen we toe, wat een aantal van jullie al was opgevallen, omdat het toevoegen van extra tags helaas niet wordt ondersteund.
De map notes lossen we zelf op gelukkig, soms in JOSM, maar meestal in ID.
Ik heb zelf al een feature request ingediend bij maps.me om net als in ID editor een optie toe te voegen om tags toe te voegen. Is het een idee dat meer mensen die vraag neer leggen? Hopelijk wordt het dan opgepakt, dat zou heel mooi zijn

De ontwikkelaars van Maps.me willen het niet als standaardmogelijkheid, maar als verborgen optie vinden ze het wel goed. Ze staan open voor pull requests, maar verwacht maar niet dat ze het binnenkort zelf gaan implementeren.

Dan zou ik de iOS gebruikers onder jullie aan willen raden om toch maar over te stappen op GoMap!:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Go_Map!!

Bijna net zo simpel en met het voordeel om eigen tags te kunnen aanmaken en om aan bestaande adresnodes ook iets toe te kunnen voegen. Nu verschijnen er door die onhandige interface (die ze dus recent hebben ontdaan van een aantal mogelijkheden) allerlei POI die niet op de adresnode staan maar die de gegevens van die adresnode nog een keer hebben vermeld.
En het allergrootste voordeel: realtime update en realtime kaarten.

Ik heb maps.me (als editor) in de ban gedaan na mijn oorspronkelijk enthousiasme. Het zorgt voor enorm veel ruis op de kaart.

Ook in de Wochennotiz Nr. 308 wordt aandacht besteed aan de “vervuiling” welke is ontstaan door MAPS.ME.

http://blog.openstreetmap.de/blog/2016/06/wochennotiz-nr-308/

Ik hoor in dit topic voornamelijk negatieve geluiden en wil hier toch iets tegenover stellen. Ik vind het prachtig om te zien hoe een bedrijf dat osm in zijn product gebruikt zich inzet om osm aan te vullen en mensen een laagdrempelige manier te bieden osm te verbeteren en dat dit veel mensen aanzet dit daadwerkelijk te doen.

Dat dit problemen meebrengt is eigenlijk een logische consequentie en wij als community zullen dat samen met maps.me moeten oplossen om te voorkomen dat we het kind met het badwater weggooien. Ik zie drie punten die moeten verbeteren:

Laagdrempelig
Ik heb het idee dat editen met maps.me zo laagdrempelig is dat mensen aan osm kunnen bijdragen zonder te weten wat osm is. Dit kan deels ondervangen worden door via de app en de osm wiki maps.me mappers te informeren.

Kwaliteit editor
De kwaliteit van de editor bepaalt de kwaliteit van de edits. Er zou een goede manier moeten zijn om maps.me edits te monitoren en uit te vinden waar de meeste fouten ontstaan, om zo verbeterpunten voor de editor te kunnen aandragen.

Kwaliteit edits
Dat maps.me edits van lage kwaliteit zijn weten we inmiddels. Deels is hier niks aan te doen omdat beginnende mappers nou eenmaal fouten maken, het is dan ook niet helemaal eerlijk om deze edits als volwaardige edits te beschouwen en zo te beoordelen. We zouden een maps.me edit moeten beschouwen als iets dat het midden houdt tussen een JOSM/ID-edit en een osm-note, wat betekent dat maps.me edits direct in osm geplaatst worden, maar wel gecontroleerd worden door ervaren mappers. Een beetje zoals op wikipedia anonieme edits gecontroleerd worden. Wederom vereist dit een manier om maps.me edits te monitoren.

De beste oplossing hiervoor lijkt mij om dit via de osm tags te regelen, zodat er geen aparte database nodig is om bij te houden wat gecontroleerd is en het voor data gebruikers makkelijk is om maps.me dat uit te sluiten of juist wel te gebruiken.
Mogelijke tagging schemas hiervoor zijn om “fixme=maps.me edit, please verify” toe te voegen of aan iedere tag de prefix “maps.me:” toe te voegen. (bv. “maps.me:amenity=bench”)

Kortom er is allereerst een tool nodig om maps.me edits te monitoren. Een JOSM plugin of online QA-tool zou leuk zijn, maar misschien is er op korte termijn iets via overpass-turbo te doen, weet iemand of dat dit mogelijk is?

Je kunt via Pascal Neis (wie anders?) wel zien hoe vaak maps.me gebruikt wordt:

http://neis-one.org/2014/02/osm-changesets/

als zoektekst vul je “maps.me” in (zonder aanhalingstekens).
Maar hij zoekt wel wereldwijd, dus heb even geduld voor je resultaat hebt.
Maar met dat resultaat kun je nog niet veel, omdat je niets kunt herleiden tot individuele mappers.

Maar ik zie natuurlijk wel al die individuele mappers via mijn welkomstmail programma (waar ik dus op 1 augustus mee stop) en daarmee was me al de enorme toename in bijdragen opgevallen.

Maar dat zou je dan ook voor JOSM, Potlatch, iD (en alle andere editors) moeten doen.
En wie gaat dat aankaarten cq. uitvoeren?

Die fixme oplossing gaat niet werken om dezelfde reden dat hij nu ook niet werkt: Er zijn er gewoon teveel en er is geen systeem om er iets mee te doen, anders dan dat ik als individuele mapper af en toe tegen zo’n fixme aanloop (via OpenPoiMap in Den Bosch en omgeving) en kijk of er wat valt te fixen…

Als je via Pascal Neis naar maps.me zoekt, dan levert Nederland dit beeld op voor Groningen:

En dat klopt met mijn waarnemingen voor mappersactiviteiten met maps.me aldaar.

Hiermee ben ik het eens, het monitoren van deze edits vergt veel inzet van de community om de edits te controleren en te verbeteren.
Toch vind ik het persoonlijk noodzaak dat de edits op juistheid worden gecontroleerd en verbeterd.
De mogelijkheid die Marc aan geeft om te zien waar de maps.me edits inzichtelijk te maken zijn hiervoor helaas te beperkt.
Natuurlijk hebben de meeste gebruikers, die maps.me gebruiken als editor, een positieve intentie.

OpenStreetMap is een samenwerkingsproject, en we moeten samenwerken om de beste kaart te maken.

Weet iemand een betere manier om changesets aangemaakt door maps.me inzichtelijker te krijgen?

Ik zal contact opnemen met Pascal Neis om te horen of hij iets meer details kan produceren gericht op het benaderen van maps.me gebruikers die specifiek in Nederland iets hebben toegevoegd.

Ik denk dat het een handige opite is als je onderscheid kunt maken tussen nieuwe POI’s die zijn aangemaakt met maps.me en updates op bestaande POI’s.
Ik heb nl. de indruk dat nieuwe toevoegingen de meeste fouten bevatten - met name dat de plaatsing soms ver naast de werkelijke lokatie zit.

Van Pascal Neis kreeg ik deze bruikbare oplossing om verdachte maps.me edits te achterhalen.

Nee, dat hoeft niet voor andere editors, omdat dit probleem zich daar niet voor doet. mijn idee is dat de ervaren mapper die de edit controleert de fixme tag of prefix verwijderd na controle en/of verbetering van het object.

Dit is inderdaad een hoop gedoe. Dit is echter slechts een deel van de oplossing, er is ook de een of andere GUI nodig waarin je maps.me edits kunt opsporen, controleren en verbeteren en waarin wordt bijgehouden of deze controle al uitgevoerd is.

Een ander idee dat ik had was dat de maps.me editor moet zorgen dat mensen meer informatie opgeven, bijvoorbeeld door te vereisen dat website en/of adresgegevens ingevuld worden. (wat uiteraard weer allerlei andere nadelen met zich mee brengt.