Nieuwe mapper wist nogal enthousiast rond Wassenaar

Dutch Mapper,

Je zou je als goedbedoelend beginnend mapper en deelnemer van de community van OSM ook wat bescheidener kunnen opstellen. Zeker na 35 edits met een spoor van vernieling tussen Wassenaar en Voorburg.
Welke satellietfoto? Waarschijnlijk gebruik je de Bing luchtfoto.
De community is afgelopen jaar bezig geweest met het importeren van de bebouwing uit de BAG. Die klopt gewoon. Daar zitten allerlei gegevens in zoals bouwjaar. Ook de adres -node zit hierin. Wanneer je zomaar zaken wist en opnieuw (fout) intekent gaat de historie verloren… en hoe vind je dit adres in de database terug?
De meeste mappers beginnen met wat edits in hun achtertuin of een parkje. Daar kun je dan weinig kwaad. Mappers hier op het forum zijn dan altijd bereid om na verzoek naar je edits te kijken. Zo word je hopelijk een ervaren mapper. Nu geven je edits een hoop ergernis.

Ook is het gewoonte dat je een bericht stuurt naar de mapper die de laatste edit heeft gedaan bij grondige wijziging. Die kan dan evt. reageren.
Het is niet zomaar een kaartje tekenen, maar voor veel mappers een serieuze zaak.
Dus even pas op de plaats graag en probeer de tips van commodoortje ter harte te nemen.

En ten slotte nog een tip aan Dutch Mapper, aansluitend bij het advies om changesets klein te houden en on topic:
Zet bij je comment iets zinvollers dan “aanpassingen”.

OSM is geen zoekplaatje

Je begrijpt er niets van Dutch Mapper:

Links zie je een recente luchtfoto, rechts de BAG versie van dat gebied.

En wat doe jij?? Een cirkelvormig muurtje en gevelbord als gebouw contour neerzetten!!

En waar zijn alle oorspronkelijk geïmporteerde gegevens gebleven?
En dat moeten wij weer op gaan knappen voor je??

Ik heb je een welkomstmail gestuurd (op 6 april j.l.), lees je die nog eens goed door?

Ik heb in een persoonlijk mailcontact proberen uit te leggen dat buiten de genoemde problemen hierboven, nog veel meer problemen zijn veroorzaakt. Deze problemen zijn te veel om uit te diepen.

Dutch Mapper is gelukkig zeer reëel en van goede wil en hij heeft accoord gegeven om al zijn edits te reverten.

Het zal een leermoment zijn voor Dutch Mapper. En hij wil met een frisse blik zich meer gaan verdiepen in de OSM regels.
Natuurlijk zijn wij als comunity gebaat bij nieuwe enthousiaste mappers die een aanwinst zijn voor OSM.
Het blijkt in sommige gevallen dat überenthousiame kan leiden tot het niet bewust zijn van de “schade” die men kan aanrichten.
Niet iedereen zet zulke forse stappen op OSM als Dutch Mapper heeft gedaan. Aangezien dat deze stappen behoorlijke impact hebben, vroeg ik me af of hij bewust was wat hij heeft gedaan.

Dutch Mapper aan dat hij veel ervaring heeft met een editor van een andere “kaart” / “database”

We zijn er om elkaar te helpen, en niet om elkaar aan de “schandpaal” te nagelen, maar om bewustwording te creëren om op deze manier een betere mapper te worden. Het advies zal dan ook in het begin altijd zijn om met kleine edits te beginnen, en als de kennis op een waardig level is iets meer hooi op de vork te kunnen nemen. Het overzicht wat men upload moet immer en altijd bij de persoon aanwezig zijn.

Een belangrijk motto hierbij is: OpenStreetMap is een samenwerkingsproject, en we moeten samenwerken om de beste kaart te maken. Het kan en mag niet zo zijn dat door de massa edits veel aanverwante problemen gecreëerd worden.

Even een vraag aan marczoutendijk:
“Staat de tip van met zeer kleine edits beginnen in de welkomstmail?”

Ik ga spoedig beginnen aan de alle reverts van Dutch Mapper, en verzoek hierbij om in de omgeving even geen edits te verrichten tot nader bericht.

Tevens heb ik Dutch Mapper inmiddels verzocht om zijn nieuwe edits even in de hold te zetten en zich te verdiepen in de OSM rules. Natuurlijk mogen vragen altijd in dit topic!

Ik wens Dutch Mapper veel plezier en een frisse start bij het verbeteren van de OpenStreetMap kaart.

Inmiddels zijn alle 35 changesets gerevert.
15 dagen activiteit te zijn een leerschool voor een nieuw begin op een verantwoorde manier.
Voor Dutch Mapper was het, met alle goede bedoelingen, een beste klus om het zover te krijgen.
Maar ook voor mij was het een beste klus om het zover uit te zoeken en te visualiseren en daarna teruggedraaid te krijgen.

Er was 1 changeset die strandde op een hardnekkige bug/foutmelding in de reverter plugin.


Het heeft te maken met een nieuwere changeset in hetzelfde gebied.
http://www.openstreetmap.org/changeset/38638342
Als Bioscience meeleest, zou deze dan kunnen kijken of zijn data nog in tact is van bovengenoemde changeset?
Of een ervaren mapper is die dit tegen het licht kan houden?

Alvast bedankt.

edits mogen weer worden verricht in het gebied.

Dutch Mapper… Geen rancune. Veel plezier met een hobby die zeer verslavend kan werken! :slight_smile:

Bedankt! :relaxed:

Ik kon niet goed zien of het een smiley die lacht of betreurt keek.
Nu weet ik dat het een happy face is. :wink:

meestal klopt die, niet altijd… :slight_smile:

Niet met zoveel woorden, er wordt wel voor gewaarschuwd dat alles wat je doet, zichtbaar is voor iedereen en op alle kaarten die zijn afgeleid van OSM.
Maar ik zal een extra waarschuwing opnemen, goed idee!

Kan iemand meekijken op deze relatie?

http://osm.mapki.com/history/relation.php?id=2283700

http://ra.osmsurround.org/analyzeMap?relationId=2283700

http://www.openstreetmap.org/changeset/38999061
Wat er mis gegaan is weet ik niet maar de relatie(s) zijn behoorlijk verstoord.

Inderdaad, heel raar! Ik ben zelf ook even aan het kijken en het lijkt wel of het water (in de editor) niet op elkaar is aangesloten of zoiets.

Als je hier kijkt zie je dat de polygoon niet gesloten is:
http://www.openstreetmap.org/relation/2283700#map=19/52.14867/4.41584&layers=N

Edit:
Inmiddels weer hersteld

Tijdens het bijwerken van de woonplaatsgrenzen met de BAG update van deze maand zag ik dat de woonplaatsgrens voor Wassenaar was verwijderd in changeset 43405159. Deze heb ik gerevert.

… en daarom hebben we aan Dutch Mapper al verschillende keren indringend gevraagd om eerst zulke zaken als verwijderen van administratieve grenzen te overleggen of nog beter er af te blijven!

http://www.openstreetmap.org/changeset/43955420

Moet dat nou zo…

Nee, het zou wat vriendelijker kunnen, maar ik kan me de reactie van Sebastic heel goed voorstellen.
DutchMapper heeft aardig wat rampen veroorzaakt en zou moet beseffen dat hij een situatie die hij niet begrijpt gewoon moet laten liggen zoals het erbij ligt.

En uiteraard hebben we allemaal moeten leren en heel domme dingen gedaan, maar uit mijn eigen fouten-geschiedenis weet ik dat ik bij twijfel altijd eerst ging vragen op het forum, en bij fouten die ik zelf herkende in staat was om te begrijpen wat ik voor een fout had gemaakt en die ook kon herstellen.

En dus schiet Sebastic (volkomen terecht) uit zijn slof…

Ik kan er wel om lachen :slight_smile:
Ik zal voortaan van dat soort dingen afblijven.

En even voor iedereen, jullie mogen me gewoon Robbie noemen hoor.