fietsknoopunten

O.a. in West-Vlaanderen zouden de knooppunten herschikt zijn: nieuwe of hernummerd.
Betekent dit dat alle veranderde knooppunten één voor één terug moeten ingegeven worden, of kan dat automatisch?
Op fietsnet staan de nieuwe reeds. Kan men daar die fietsroutes “afhalen” en overplanten naar OSM?

Guy

Hallo Guy,

volgens mij hebben we de toelating niet om de knooppunten zomaar van fietsnet te plukken, ook de toeristische dienst (eigenaar van de data) heeft ons de toelating nog niet gegeven. Je zal dus zelf het hele netwerk moeten afrijden en alle wijzigingen in OpenStreetMap aanbrengen. Dat is ook de manier waarop de huidige data in OpenStreetMap is geraakt.

Zelf hou ik me niet bezig met de fietsroutes, maar doe ik hetzelfde voor de wandelnetwerken. En daar vind ik toch wel een redelijk aantal fouten t.o.v. de data die je bv op wandelknooppunt.be (die de officiele data van de toeristische diensten gebruikt) tegenkomt.

Ik ben zelf een voorstander om ter plaatse te controleren, en niet zo maar alles klakkeloos over te nemen van de officiële bron.

Veel fiets- en mapplezier !

p.s. het punt is ook al eens aangehaald op de Belgische mailing list. Tenminste 1 mapper heeft al laten weten met de wijzigingen bezig te zijn.

In dat geval laat ik de werkzaamheden over aan de West-Vlamingen. Er speciaal voor tot ginder rijden is me een beetje te ver. Als ik daar eens zal gaan fietsen, ga ik dat zeker opnemen op de GPS en dan aanvullen.

Guy

Bestaat er zoiets als een “layer” die je in Basecamp over OpenFietsmap kan leggen, zodat je kan zien welke routes er verlegd of bijgekomen zijn? Dat zou handig zijn om gericht het veld in te trekken. De knooppunten zelf kan je downloaden. Maar de routes zelf?

Guy

Kijk hier eens : http://data.toerismevlaanderen.be/datasets?q=datasets&f%5B0%5D=category%3A101

Het was me al gelukt door een printscreen van Fietsnet onder de (eigen gemaakte) layer van de osm-fietsroutes te leggen in mapedit. Erg duidelijk is die printscreen niet, maar bruikbaar. Jouw oplossing zal mooier en juister zijn.

Guy