Nieuwe gebruiker: hulp bij wandelknooppunten

Ik gebruik al jaren OSMAND op mijn telefoon en ik heb mezelf indertijd hier al eens ingeschreven om wandelroutes in te gaan voeren. Maar met het uitzoeken van allerlei wiki’s gedemotiveerd weer afgehaakt, want ik begreep er niks van. Nu ik vanwege mijn gezondheid (vorm van migraine) veel moet wandelen gebruik ik het knooppuntennetwerk in mijn regio intensief. Ik wil toch kijken of ik mijn steentje kan bijdragen aan het wandelknooppunten netwerk. In dit geval: Walcheren/Zeeland. Want dit ontbreekt, muv de LAW. Ik ben al een paar dagen topics aan het doornemen, maar het kost me nog steeds moeite om het om te zetten naar JOSM.

Voor mij is het niet geheel duidelijk wanneer ik iets toevoeg via JOSM of dit nu bij OpenWandelKaart komt of enkel in OSM (of allebei?) als ik ga uploaden. Ook kwam ik zojuist nog een topic tegen waarin Basemap gebruikt werd voor knooppunten wandelingen, omdat dit makkelijker zou zijn.

Verder lukte het me al (een begin van) een nieuwe route te maken in JOSM op een bestaande weg, maar liep ik vast bij een afslag waarbij de te verlaten weg uit meer knopen bestaat. Hoe splits ik dit? Waarschijnlijk erg basaal allemaal, maar ik wil niet per ongeluk iets kapot maken in de kaart.

Ik denk dat je zeker hulp gaat krijgen, de verbanden zullen je dan duidelijk worden. Ook zal het plezier in “het mappen” met rasse schreden omhoog gaan.

Op dit moment kan ik zelf (nog) niet behulpzaam zijn. Ik haak later wel in.

Papalazarou,

Ikzelf snap ook niet veel van wandel- en fietsknooppuntnetwerken invoeren, maar heb voor mezelf een iets andere oplossing bedacht.
Ik heb dvdhoven , ook actief op het forum gevraagd of hij de relaties wil leggen van het wandelknooppunt Gouwe-Wiericke (ZH) als ik zelf de knooppunten invoer.

Misschien kan hij het jou ook wel uitleggen. Ikzelf vind me altijd nog een beginnende mapper ondanks dat ik wel met de BAG-import heb meegeholpen, maar ja dat kwam ook door de uitstekende handleiding van Commodoortje.

Wat je invoert zie je op OSM en wordt naar alle ‘afgeleiden’ zoals de OpenWandelkaart geprojecteerd.
Zelf gebruikte ik voor te kijken wat dvdhoven voor mij had gedaan de site: http://hiking.waymarkedtrails.org

Vanavond kan ik je een (word) document sturen en kun je zien of het hiermee mogelijk is aan de slag te gaan.

Ik wil allereerst wijzen op het overzicht VMarc http://osma.vmarc.be/nl/overview
Daarin vindt je alle ingevoerde wandelnetwerk. Bovenaan NL-wandelen klikken.
Links vindt je bij links de verwijzing naar de wiki pagina’s voor het wandelen.

En heel veel sterkte en beterschap. Ik heb helaas de nodige ervaring met migraine al is het wat langer geleden dat ik de laatste aanval had.

Merci, ik ga me wat verder inlezen. Ik zie in het overzicht dat er voor Walcheren rond Vlissingen wat activiteit is momenteel. Zelf ben ik actief rond Serooskerke. Vandaag ook weer meters gemaakt. Daar gebruik ik nu een pdf kaartje voor, maar dat is toch beperkt als je niet precies je lokatie weet.

Ik wacht het word-document wel even af. Bedankt alvast voor de reacties.

papalazarou,
Kun je op je telefoon de routes die je loopt mogelijk opnemen als track in het formaat gpx.
Deze kan je mogelijk gebruiken om te tekenen in Josm.
Ik neem mijn routes op met een GpsMap62st en de plaats van de knooppuntpaaltjes geef ik aan met een waypoint .
Op Zuid-Beveland tussen Walcheren en het kanaal door Zuid-Beveland heb ik de wandel knooppuntroutes in OSM gezet met Josm.
Ik fiets nogal wat en dan kijk ik regelmatig of de routes er nog zijn.
Ik heb gezien dat LAW5-1 het zuidelijk deel dus ook op Walcheren van OSM is verdwenen.
Ik zal kijken of ik deze er weer op kan zetten of er moet iemand eerder zijn. zie het andere draadje
Mogelijk kun jij de route een stuk lopen om te controleren.
Mvrgr Jan.

Via Strava kan ik een gpx exporteren. Daar heb ik gisteren wat mee zitten oefenen om dit weer in JOSM te importeren.

Het stukje wat jij hebt ingevoerd van Zuid Beveland heb ik de afgelopen 2 weken dankbaar gebruik van gemaakt rond Wilhelminadorp. Nu wil ik dit thuis ook zo kunnen volgen. Maar hier ontbreken in OSM niet alleen de routes maar soms ook de paden langs bijv akkerranden. Dus eerst het word-bestand van JanWandelaaar bestuderen en daarna voorzichtig invoeren.

Als het goed is zojuist m’n eerste wijziging geupload (http://www.openstreetmap.org/changeset/38736307). De uitleg van JanWandelaar was erg nuttig. Het kostte wat tijd en aandacht, maar ook voor dit geldt: Je gaat het pas zien, als je het doorhebt.

Ik zal vast wat schoonheidsfoutjes hebben gemaakt. Ik heb een wandelknooppunten route uitgezet en de daarbij ontbrekende wegen (park Welgegelen en akkerranden) toegevoegd. Wat het niet overzichtelijk maakte was dat de fietsknooppunten hier toevallig dezelfde nummers gebruiken.

Hoe lang duurt het trouwens voordat het zichtbaar is in OSM?

Als ik nu verder wil gaan. Kan ik dan het beste mijn bestaande (gedownloade) kaart blijven gebruiken of moet ik een nieuwe versie downloaden?

Hier is het te zien.

Knooppunt 24 zit er nog niet in.

De knooppunten kaart is te downloaden bij ik meen VVV.

Er is niet zoiets “als zichtbaar in OSM”. Je wijziging gaat onmiddellijk in de databank. Eenieder die dat gebied met een editor bekijkt, krijgt die nieuwe data.

Van die data worden dan kaarten gemaakt. Of de data wordt gecopieerd naar een andere server om daar dan een kaart te maken, eventueel met een conversie naar een ander formaat.

Op de standaard kaart op openstreetmap.osm (ook wel mapnik of carto-css genaamd), komen de wijzgingen normaal binnen enkele minuten door (afhankelijk van hoe druk bezet de server is). Maar niet alle informatie wordt getoond op deze kaart (bv. route knooppunten niet). Ook kan het zijn dat je browser cache oudere kaartstukjes (of tiles) laat zien. Het hangt ook nog eens af van het zoom niveau, hoe lager het nummer (hoe meer uitgezoomd) hoe langer het duurt voor de wijziging zichtbaar wordt.

Voor alle andere kaarten (de humanitarian , de cyclemap) etc kan het best een paar dagen duren voordat een wijzging zichtbaar is. Bij OsmAnd (Android app) kan je normaal om de maand een update verwachten.

Bij http://hiking.waymarkedtrails.org/ (die knooppunten toont), staat links bovenaan wanneer de laatste kaart update is gebeurd. De update gebeurt meermaals per dag. (dacht ik toch)

waymarkedtrails is meestal heel vlot; kwestie van enkele uren hooguit.
het overzicht van VMarc wordt om de 2 uur bijgewerkt.

@janremi: In Hikenode en waymarkedtrails zie ik 24 wel staan. Die node is toevallig ook fietknooppunt 24. De tag voor deze node is:

Zou die network=rcn roet in het eten kunnen gooien? In JOSM zie ik wel een ‘blauwe’/wandel ‘24’ staan.
Knooppuntenkaart van VVV gebruik ik al, idd.

In Hikenode staan mijn routes tussen de knooppunten er niet in. Maar ook ontbreken een aantal knooppunten en routes in Vlissingen en Domburg die ik in JOSM en waymarked trails wel zie, zoals deze.

papalazarou, Het staat er op andere sites wel op dus ook in OSM.

Zie ook de voorgaande berichten van escada en jvdhoven.

Klopt, maar jij zag 24 niet. Verder heb ik wel wat geduld met het online verschijnen. Gestaag doorwerken ondertussen.

Ik dacht dat je op knopen geen network tag nodig hebt (of mag zetten), dat rwn_ref of rcn_ref voldoende is. (net omdat een node tot meerdere netwerken kan behoren)

tag network=rcn is oud en kan verwijderd worden. Is niet meer nodig.

Wel moet elke knoop, die een knooppunt is in een fiets-, wandel of paardennetwerk, lid zijn van dat netwerk of netwerken in geval van een connectionroute.

papalazarou, er staan routes op wegen met een fietspad.
Dat lijken wegen waar niet gelopen of gefietst mag worden, maar dit moet op het fietspad.
Waar een fietspad lang een weg met een route is, staan de bordjes dan niet op het fietspad?.
Jan Remijn

Ik heb de uitleg van JanWandelaar gevolgd. Ik heb dat nog nagevraagd:

Die network=rcn is van het fietsnetwerk. Daar blijf ik vanaf. :slight_smile:

Bedoel je knooppunt 21 Oostkapelseweg in Serooskerke? Daar zijn de fietspaden 2 jaar geleden al verdwenen. Dit heb ik zelf nog niet durven aanpassen. De Oostkapelse weg is een 30km zone met fietsers op straat.

Er is wel een lelijkheid in geslopen: Vanaf Oostkapelle staat bij de rotonde G12b Einde fiets/bromfietspad. De belijning dwingt de fietser de straat op. Het fietspad is hier stoep geworden. Wat vooral toeristen niet snappen.
Voor fietsverkeer vanaf de Torenstraat richting Oostkapelle is er door het park een G13 onverplicht fietspad waarvan alleen het zuidelijk deel al is ingetekend. Dit gaat vanuit het park weer over in het oude fietspad, wat eigenlijk meer trottoir is.

Bij 26 kan ik het sowieso aanpassen. Als de mores is om fietspad in te tekenen. Leek mij voor de hand liggend om daar te lopen. En al wandelend zie je de bordjes soms wel, soms niet direct staan.

Knooppunten moeten beslist niet lid van een route worden gemaakt.
Dat kan fouten in de routes veroorzaken. Als de knoop door welke oorzaak dan ook, in de routerelatie van plek verschuift, geeft dat een volgorde fout.
En het is absoluut niet nodig. Knooppunten liggen op nodes, die al onderdeel van de weg zijn en de weg is lid van de routerelatie. Een knoop dan ook nog eens lid maken is dubbelop.
Verder vindt de verificatie van JOSM het ook niet leuk. Die meldt het ook als fout.