Maps.Me is nu ook een OSM data-editor!

Hier wat screenshots op een ipod/iphone:

Het wijzigen van een POI:
Klik op POI waarna je via de 2 volgende schermen aan de slag kunt.

Maar toevoegen kan ook.
Klik rechtsonder op het scherm op het menu symbool en kies daarna “voeg een plaats toe”. Je ziet dan midden op je scherm een groot locatiekruis verschijnen:

Sleep dan de kaart zodat het kruis op de plek staat waar je iets toe wilt voegen, klik (rechtsboven) op “gedaan” en kies daarna op het volgende scherm uit een lange lijst met mogelijke opties. Die kun je dan weer uitgebreid bewerken zoals op het eerste scherm was te zien.

Veel meer dan dit moet je volgens mij met een mobiele app ook niet willen, maar dit werkt voorlopig voor mij uitstekend als ik onderweg POI wil toevoegen. Staan ze eenmaal op de kaart, dan kan ik later thuis nog wel voor de details zorgen.

Dank voor de aanvullende info over Maps.me. Ziet er goed uit, en ik ga het eens zelf ervaren.

Opvallend overigens dat er momenteel veel nieuwe gebruikers bijkomen (want ik moet veel meer welkomstmails versturen dan gebruikelijk) die allemaal met maps.me werken!

Er zit ook een wikivoyage gids bij (zie http://guidewithme.com/ en voor Nederland: http://www.guidewithme.com/apk/Netherlands/)). Die crasht bij mij echter bij openen (Samsung S5 mini stock android 4.4.2). Iemand meer succes?

Edit: sorry, nogal dom. Je hebt natuurlijk ook de obb datafile nodig.

Ik heb een poging gedaan om een edit met maps.me aan te brengen.
Maar ik kan met mijn osm acount (nog) geen inlog voor elkaar krijgen. “Inlogfout” is de melding.

Kan dit de reden zijn van diverse nieuwe gebruikers?

Mij is het wel gelukt met Maps.me wat edits te doen. Geen problemen met inloggen. Heb dus ook geen suggesties waar dat bij anderen aan zou kunnen liggen.

Wat je kunt doen aan edits in Maps.me is vrij beperkt maar functioneel. Wat ik bijvoorbeeld wel miste was het verplaatsen van POI’s, het toevoegen van een “disused” prefix voor gesloten POI’s en het toevoegen van niet in de applicatie opgenomen standaard POI’s. Ook is het kaartbeeld “uitgedund”, wat betekende dat ik soms twijfelde of iets in OSM stond. Het bewerken van openingstijden is echter een genoegen; alleen daarom zou je Maps.me al geïnstalleerd moeten houden!

Ik houd Maps.me voorlopig even aan naast Osmand en Vespucci.

Inmiddels is het gelukt om het OSM account te koppelen.
Bij het invulscherm zet Android bij mijn Samsung S6 een extra spatie!

Voor auto wandelen en fietsen kan ik magic earth aanbevelen.

http://www.generalmagic.com/magic-earth/

Ik heb de afgelopen dagen/weken opvallend veel edits gezien in en rond Amsterdam, die afkomstig waren van maps.me. In alle gevallen betrof het nieuwe of aangepaste POI’s. Nogal veel dingen in de horeca - hotels, cafe’s e.d.
Op zich een aanwinst, al heb ik de indruk dat de kwaliteit van het mappen via maps.me niet altijd overhoudt. Een paar keer heb ik nieuwe POI’s verwijderd omdat ze totaal niet klopten, en ook heb ik regelmatig slordigheden gezien. Bijv. huisnummer en postcode in 1 tag, of namen zonder hoofdletters.
Dat zou kunnen komen doordat het neiuwe mappers zijn.

Inderdaad, maps.me is vooral erg handig om een bestaande POI te wijzigen en door de beperkte voorkeuze-mogelijkheden kun je niet veel meer kwijt dan de basisgegevens. Op zich is dat natuurlijk voldoende en kun je later via een echte editor de zaak uitbreiden.
Wat wel jammer is, is het feit dat je bv. een POI niet aan een bestaand adres kunt toevoegen, want je krijgt nu de situatie dat iemand een POI plaatst, en vervolgens alle adresgegevens ook nog eens een keer op die POI zet, terwijl ze er al staan!
Maar dat komt ook deels door onze BAG import waarbij alle adressen “op de kaart” staan. Dat is in de VS wel anders…

En inderdaad, ruim 90% van de nieuwe mappers op dit moment is maps.me gebruiker!

Marc, dat kan wel.
Ik heb volgens mij al veel edits gezien waar de nieuwe mappers op de adresnode toevoegen.
Ze kunnen ook op de pandcontour toevoegen, al is dat niet altijd gewenst.
Een losse nieuwe node wordt ook regelmatig toegepast.

Het is een beetje aan de maps.me gebruiker wat hij denkt dat het juiste is.
Geloof me niet iedereen heeft kennis van OSM, de meeste nieuwe maps.me gebruikers willen een POI toevoegen omdat het kan. Hoe het moet weet grosso modo niet, maar dan lijkt het me aan ons om dit te corrigeren/aan te vullen.

Meestal als ik tegen zoiets aanloop controleer ik even of er een website van de desbetreffende POI bestaat, deze voeg ik dan gelijk toe.

Ik heb het zojuist geprobeerd, het lijkt te kunnen, maar ik zie nog niets verschijnen op de kaart. Ik weet niet hoelang het duurt voor de maps.me edits op osm zijn te zien. Ik wacht even af…

Het werkt, maar het duurt wat langer dan updates via JOSM.
Het is misschien wel handig om een kleine update van de handleiding te maken zodat nieuwe mappers ook hiermee worden geholpen.
Ik zal er naar kijken.

Inmiddels zien we het gebruik van maps.me explosief toenemen, en dat is niet altijd een verbetering!
Er blijken heel veel toeristen en one-time-only-mappers tussen te zitten die snel even wat willen veranderen of iets willen toevoegen, maar dat levert ook vrij vaak slordige bewerkingen op.
Maps.me heeft een beperkte - voorgeprogrammeerde - tagset ingebouwd en kan daardoor lang niet wat de “grotere” editors kunnen.
En bij het plaatsen van nieuwe POI zie ik vaak locatiefouten waardoor de POI ergens komt te staan waar hij niet hoort.
Dat kan bv.ook komen door de foutmarge van de GPS van de mobiele telefoon waarmee wordt gewerkt.
En ook het toevoegen van gegevens aan een bestaande adresnode bv. is best omslachtig en alleen begrijpelijk voor iemand die ook op de hoogte is van die mogelijkheden.

Daarnaast hebben we het probleem dat de kaart die maps.me gebruikt niet actueel is, want hij wordt misschien maar 1 keer per maand ververst, wat weer kan leiden tot een grote hoeveelheid dubbele gegevens. Als 6 mensen een restaurant bezoeken dat nog niet op de kaart staat, en dat vervolgens alle zes gaan toevoegen, met mogelijk alle zes verschillende details, dan levert dat niet bepaald een helder kaartbeeld op!

Ik heb tot nu toe ook dezelfde indruk. Met regelmaat kom ik (in & om Amsterdam) nieuwe POI’s tegen die met maps.me zijn gemaakt, en helaas met een kwaliteit beneden de maat. Een attractie midden in de Zaan, een hotel in het Paleis op de Dam, of een hotel zonder naam met adres ‘herengracht’ (zonder hoofdletter), maar op het Singel geplaatst.
Ook heb ik de indruk dat het veel toeristen zijn die dit soort edits doen. Er zit veel horeca en attracties bij. Misschien dat ze vanuit de hotelkamer hun hotel toevoegen, en daar ook de GPS-positionering doen - met alle gevolgen van dien. Voor je het weet zit je er een paar grachten naast.

Om al die POI’s uit te zoeken en te corrigeren is veel werk, dat schiet er nog wel eens bij in.

Ik weet eigenlijk niet of dit een min of meer specifiek Amsterdams probleem is, vanwege het grote aantal toeristen hier.

Het is wel jammer dat de toevoegingen via maps.me zo slecht gaan. Hoe anders dan met een laagdrempelige editor zou je de enorme aantallen POI’s in bijv. een stad als Amsterdam kunnen invoeren en bijhouden? Er zijn honderden hotels, meer dan 2000 restaurants, om maar te zwijgen van de cafe’s, clubs en de talloze winkels.
Als dat allemaal met de huidige ‘maps.me-kwaliteit’ gebeurt, zou ik zeggen, stoppen daarmee.
Aan de goede bedoelingen ligt het niet, denk ik.

Nog een zwakke schakel in het maps.me systeem:

Gebruikers daarvan moeten uiteraard een osm-account hebben als ze wijzigingen willen doorvoeren. Maar omdat het welkomstbericht dat ik naar dat account stuur, niet weer naar de maps.me app wordt gestuurd, krijgen die gebruikers die mail dus niet te zien!
En ik vrees dat ze ook nooit meer naar dat account kijken…

Gebruikers maken gewoon een normaal account aan na een eerste edit. Je berichten zouden dus gewoon aan moeten komen.
Wat mogelijk wel een verschil is, is dat meer mensen inloggen via bijvoorbeeld Facebook. Ik weet niet precies hoe dat werkt met het verzenden van berichten.

Meest vervelende vind ik dat er geen amenities/shops toe te voegen zijn aan een adresnode. Ook het wijzigen van amenity/shop is niet mogelijk. Dat zou vooral handig zijn als een winkel gesloten is en er op dezelfde plek een nieuwe geopend is.

Mijn berichten komen ook wel aan, maar maps.me gebruikers zien niet in hun app dat er een bericht voor ze is! En omdat maps.me hun enige contact met de kaart is, kijken ze niet op hun osm account…

Dat kon in eerdere versies wel (ik had screenshots gemaakt voor een helpfile), maar ik zie nu dat het inderdaad niet meer lukt! Jammer.
Nu is het nog onbruikbaarder geworden…

Edit: screenshots toegevoegd.

Hier de oude versie, als ik kies voor “organistatie toevoegen”, dan blijven de gegevens die al op die node staan in het volgende scherm bewaard. Er is trouwens maar één keus in dit menu.

En nu de nieuwste versie. Er zijn nu 2 keuzen. Als ik nu kies voor “organisatie toevoegen”, kom ik op het scherm terecht waarmee ik ook iets nieuws moet toevoegen met de grote crosshair cursor. Alle bestaande gegevens van dat punt zijn verdwenen. Kies ik voor locatie bewerken (hieronder te zien) dan kan ik bij een adresnode alleen kiezen voor “locatie bestaat niet”.

Afgelopen weken ben ik met GIS collega’s van de Rijksuniversiteit Groningen bezig geweest met het mappen van POI’s in Groningen. De meeste edits hebben we met maps.me gedaan, juist vanwege de simpele interface en de beschikbaarheid op zowel android als IOS. Veel map notes voegen we toe, wat een aantal van jullie al was opgevallen, omdat het toevoegen van extra tags helaas niet wordt ondersteund.
De map notes lossen we zelf op gelukkig, soms in JOSM, maar meestal in ID.
Ik heb zelf al een feature request ingediend bij maps.me om net als in ID editor een optie toe te voegen om tags toe te voegen. Is het een idee dat meer mensen die vraag neer leggen? Hopelijk wordt het dan opgepakt, dat zou heel mooi zijn

De ontwikkelaars van Maps.me willen het niet als standaardmogelijkheid, maar als verborgen optie vinden ze het wel goed. Ze staan open voor pull requests, maar verwacht maar niet dat ze het binnenkort zelf gaan implementeren.