Openstreetmap CC-by-SA boek in het Nederlands

Hallo Allemaal,

Ik ben begonnen met het maken van een openstreetmap boek, in het Nederlands voor alle soorten gebruikers maar uiteraard vooral voor beginners. Als stichting OpenGeo stellen we ons namelijk ook als doel om in Nederland meer mensen te laten meedoen aan openstreetmap.

Mijn bedoeling is om samen te werken aan het boek!

Je kunt de voortgang zien op:

http://docs.google.com/View?id=dhhcvg5_23hqvnzvc9

en als je opmerkingen hebt of interesse hebt om mee te helpen, dan kun je dit bij mij melden.

Uiteraard zullen alle auteurs worden vermeld!

Met vriendelijke groet,

Milo van der Linden

Milo,

prima initiatief.

Wat me wel wat zorgen baart is dat we hiermee aan de Wiki voorbij gaan. Uit allerlei fora zie je dat er nog heel veel ontwikkeling in OSM gaande is. Wat vandaag de standaard is, is morgen achterhaald. Een boek lijkt me wat statisch voor zo’n dynamische zaak.

De OSM gemeenschap is erg goed in allerlei discussies, maar uitkomsten vast leggen in een Wiki, is niet een gewoonte die diep geworteld is. :roll_eyes:

Ik zou het goed vinden als delen van het boek ook op de diverse Wiki pagina’s wordt vastgelegd.

Hoe kijk je daar tegen aan?

Hallo Hugo,

Ik sluit me volledig aan bij wat je zegt. Vandaar ook het uitbrengen van het boek onder CC-by-SA. Dit bindt het boek niet aan mij als persoon maar maakt het mogelijk dat de hele nederlandse community het boek “actualiseert”.

Ik ben zelf wel nog aan het zoeken naar de beste plek om de “broncode” van het boek te plaatsen.

Ik vind bijvoorbeeld iets als http://nl.wikibooks.org/wiki/Main_Page wikibook wel mooi, maar kan nog niet helemaal mijn vinger leggen op de werking. Als de structuur van wikibook kan voorkomen dat onderdelen kwijt raken en daarnaast het hele boek als gebundelde pdf kan aanbieden, dan zijn we er!

De openstreetmap svn vindt ik te ver gezocht en de wiki is een grote fragmentatiebom. Ik wil de hoofdstukken namelijk bij elkaar houden en voorkomen dat ze verdwijnen in het spinneweb dat wiki heet. Dat is een van de veelgehoorde argumenten. De wiki is zo gefragmenteerd dat het heel moeilijk is om de juiste informatie er uit te halen…

Over je opmerking; “Ik zou het goed vinden als delen van het boek ook op de diverse Wiki pagina’s wordt vastgelegd.”

Ook hier leiden veel wegen naar Rome;

Of je vervangt alle huidige pagina’s door de boekindeling, of door verwijzingen naar hoofdstukken uit het boek (er vanuitgaande dat het straks ergens online staat) of je voegt het boek toe. Maar dan is nog de vraag hoe ga je de diverse versies dan onderling synchroniseren? Als we een situatie kunnen bereiken van boek = een soort wiki = papieren boek = pdf, dan ben ik een heel blij iemand.

Ja, geweldig initiatief en een goede manier om OSM onder het grote publiek wat meer bekendheid te geven!

Ik kan je wel helpen met wikibooks, heb daar al eerder wat geprobeert. Het voordeel is dat het makkelijker is om samen aan een boek te werken. Ook als je geen username aanmaakt (maar dan wordt je ip adres wel zichtbaar). En ongewenste toevoegingen of vandalisme is vrij simpel ongedaan te maken.
Als je hierover wilt overleggen, kun je ook een berichtje op http://nl.wikibooks.org/wiki/Overleg_gebruiker:Wimmel plaatsen.

Maar natuurlijk kan ik vanwege die CC-BY-SA licentie het ook zonder jouw toestemming op wikibooks plaatsen… :stuck_out_tongue:

Wimmel,

Uiteraard! Graag zelfs. Als je maar aan bronvermelding doet dan :wink: en aangeeft waar het staat dan ga ik er met jou aan “samenwerken” (wat een sexy woord is dat toch)

Ik zal later deze week proberen even een wiki berichtje bij je achter te laten!

De start van het wikibook is er!

http://nl.wikibooks.org/wiki/OpenStreetMap

Vanaf nu kan iedereen zich er naar hartelust mee bemoeien en meehelpen!

Wil wat met knooppuntenroutes gaan doen, dus ging nog eens kijken naar boek. Schiet nog niet op, maar dat ligt aan ons zelf. Heb zelf maar even twee discussiepags toegevoegd, maar gaan ‘we’ hier nog wat van maken, of is het een doodgeboren kindje? En waar ligt dat dan aan? Als we het hebben over het meer verspreiden van osm, dan lijkt me zo’n naslagwerk redelijk belangrijk …

doortrapper, mijn ambitie is nog steeds om er iets van te maken! De komende twee maanden reis ik veel met de trein, hopelijk kan ik dan wat hoofdstukken volkladden. Maar community input is donders noodzakelijk!

Ik zal jou opmerkingen bekijken en kijken of ik er wat aan kan toevoegen

thanks!

Milo

Dit lijkt me een goed iniatief. Ik had deze discussie niet gezien, en was opeens nogal verbaasd toen ik het boek zag op Wikibooks, dus het is ook goede reclame voor OSM.

Zal ik een hoofdstuk over Potlatch en JOSM schrijven (Deel D: De kaart aanpassen)? Of moet dat in deel C komen?

P.S. Op Wikibooks ben ik Gebruiker:Willem1

Milo,

Ik heb een tijdje geleden je proberen te bereiken, niet gelukt. Nu deze topic weer tot leven komt, misschien heb je hier wat aan:

4 foto’s

Hij heeft er in ieder geval meer aan als jij bovenstaande tekst onder een CC-BY-SA licentie wilt vrijgeven. Dat doe je danwel door dat hier te verklaren, maar makkelijker is het direct op wikibooks te posten. Opmaak e.d. zijn niet van belang, dat is later relatief simpel te verbeteren.

Ik heb op nl.wikibooks.org/wiki/OpenStreetMap/Aardbeving Haïti 2010 een hoofdstukje toegevoegd over wat osm bereikt heeft voor de hulp na de aardbeving in Haïti. Kan iemand dat misschien controleren en zo nodig corrigeren en/of aanvullen? Ik heb zelf pas later van dit initiatief gehoord, dus ben misschien niet helemaal op de hoogte.