Indoor modelling

Ik zie de laatste tijd steeds meer voorbeelden opduiken van indoor modelling.

Maar om nu een woonhuis te voorzien van indoor modelling lijkt mij persoonlijk wat overdreven.
Hoe denken jullie hierover?

edit; uit privacy overwegingen heb ik de link verwijderd naar de locatie op OSM.

Heb je hem al aangeschreven, misschien wil hij hier wel uitleg geven zijn motivatie, hoe hij het ervaart, wat goed en wat slecht is.

Mijn eerste indruk, kwaliteit van tekenen, kan dat beter.

Ik heb de mapper inmiddels een mailtje verzonden.

Ik vind niet gauw iets overdreven op OSM. Je kunt een woonhuis mappen, en als iemand daar het nut van inziet lijkt me dat prima. Alleen: ik denk dat je wel toestemming van de eigenaar/huurder wilt hebben. En dat maakt het dan wel weer lastig, praktisch gesproken.

Ik heb het indoor mappen ook bij Google gezien (vooral grote winkels), en ook indoor Streetview (bijv. https://www.google.nl/maps/@52.6819248,5.0856121,3a,75y,99.14h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1skYj5e1ZU8b8AAAQvOfku4Q!2e0!3e2!7i9000!8i4500?hl=en )

Ik vind ook niet snel iets te ver gaan, maar privé-woningen indoor mappen wel.

Op de wiki kan ik alleen deze use case vinden, die zegt dat het een mogelijkheid is.

het lijkt op een schoolopdracht, ik heb er nog eentje gevonden:

http://www.openstreetmap.org/changeset/37691586#map=16/52.0908/5.1497&layers=N

Waar ik vooral bang voor ben met deze trend van indoor en 3D mapping, is dat veel van deze projecten een hoog “gelegenheids” en “leuk testje/studietje” gehalte lijken te hebben, i.p.v. dat er dedicated mappers achter zitten die bereid zijn om te leren en ook onderhoud op hun werk te plegen. Na gedane arbeid (en hopelijk geen schade), zijn veel volgens mij weer weg.

Ondertussen is er wel het aanzienlijke risico dat er door de relatieve complexe tagging (grote) fouten worden gemaakt, die ook de normale “building” feature aantasten, en misschien niet meer fatsoenlijk renderbaar maken.

Leuk als er in F4Map een koepeldak opstaat, maar minder als de 2D kaart ineens een gat toont…

Als verdere zorg, zelfs in de meest optimale situatie met “perfecte” tagging (wat die dan ook mag zijn natuurlijk in het vrije taggingschema van OSM, en met in dit geval nog niet geheel doortimmerde tagging voorstellen voor Indoor en Simple3D buildings), is het haast onvermijdelijk dat indoor en 3D tagging, de feature van extra ballast aan nodes gaan voorzien. Dat kan aardig oplopen, afhankelijk van het detail, en zal de verwerking van alle building data en rendering belasten.

Ook vraag ik mij af wat jullie gedachten zijn aangaande BAG? Hoe moet er nog een geometriewijziging worden doorgevoerd bij een BAG update? Custom attributen overnemen ingevoerd door iemand, door slechts de geometrie uit te swappen in JOSM is denk ik simpel zat, maar wat te doen met alle indoor en 3D nodes en ways?

Als laatste is het onhandig dat het op dit moment niet mogelijk is om op de OpenStreetMap website zo ver in te zoomen, dat Indoor en Simple 3D buildings nog aanklikbaar zijn als individuele features. Alles ligt door het fijne detail als een blauwe “blob” over elkaar. Dit maakt het rechtstreeks even controleren van iets op de OSM site onmogelijk, je moet echt altijd een editor in. Misschien een probleem dat aan de kant van OpenStreetMap website (De Rails Port) moet worden opgelost door een soort van “overzoom”, maar het blijft wel lastig.

Ik denk dat de trend van 3D & indoor mapping zich nog wel zal doorzetten. Vooral voor belangrijke/opmerkelijke gebouwen.
De tools om 3D & indoor mapping te doen gaan dan ook wel verbeteren. Kendzi voor JOSM geeft al een redelijke preview van hoe de 3D er dan in F4 e.d. gaat uitzien.

Maar net als bij alle andere mapping, moet je natuurlijk controleren dat je geen fouten (gaten in gebouw) gaat maken.

Wel is het zo dat dat voor 3D mapping de gebouwen in heel veel stukjes worden opgedeeld, elk met zijn eigen hoogte of dakstijl.
Dat gaat een update via import natuurlijk moeilijker maken.

Klopt, een van die mappers reageerde al op mijn welkomstmail en vertelde dat.
Ik heb hem verwezen naar deze discussie.

Hey mensen,

Het model is inderdaad door mij gemaakt. Vanuit mijn opleiding moeten we in osm een gebouw indoor modelleren om het vervolgens via osmosis over te zetten in een Postgresql database, deze vervolgens met Eclipse in een cityGML in 3D te laten bouwen. Echter is opdracht omschrijving zo vaag als kan en worden we in het diepe gegooid onder het motto van “trial en error”. Zoals te zien valt is dit allemaal getekend zonder enige handleiding of kennis van zaken. Ik kom inmiddels achter steeds meer dingen en oplossingen.

We moeten voor het intekenen gebruik maken van de blueprints of een evacuatie plan van een gebouw. In mijn geval is het huis van mijn ouders dat nog in aanbouw is. Het is ook niet de bedoeling dat dit huis qua inhoud online blijft in OSM zodra ik klaar met met deze opdracht.

Echter zit ik op dit moment nog vol met vragen over onduidelijkheden in het mapping-proces. Ik weet niet of deze thread daarvoor de juiste plaats is om deze te plaatsen.

  1. Moet ik deuren als nodes in beide elementen tekenen? Bijvoorbeeld 1node in de hal en 1 in de aangrenzende kamer? (zelfde geld voor ramen).

  2. Hoe gebruik ik de key’s voor ramen juist? Als een kozijn op 1 meter begint, en het raam is 1 meter bij 1 meter. Is mijn building:part:window:height=1 of 2? Sommige bronnen schrijven dat de height vanaf de grond gemeten is, andere zeggen dat het gemeten wordt vanaf de onderrand van je kozijn en dus vanaf je ‘breast’ hoogte.
    Dus:
    building:part:window:height=1
    building:part:window:width=1
    building:part:window:breast=1

    of
    building:part:window:height=2
    building:part:window:width=1
    building:part:window:breast=1

  3. Moet ik binnenmuren ‘tekenen’, of kan ik alle elementen (rooms) aan elkaar vast leggen?

  4. Is het belangrijk dat ik mijn key’s bij bijvoorbeeld een raam, elke keer geheel opnieuw uitschrijf?
    dus:
    building:part:window=glass
    building:part:window:height=1
    building:part:window:widht=1
    building:part:window:breast=1

    of
    window=glass
    height=1
    width=1
    breast=1

  5. Bij het uploaden kan ik alle errors en warnings ‘wegwerken’ behalve de: “Relation type is unknown (*)”, deze warning slaat op alle relations die ik aanmaak.

  6. Zijn hier mensen die ervaring hebben met het gebruiken van Osmosis, Postgres, pgAdmin III, Eclipse en CityGML?

Met vriendelijke groet,

Tom

Hoi Tom,

Dan moet ik je helaas teleurstellen. De data blijft beschikbaar in de OSM database. Weliswaar redelijk verstopt zodra het huis verwijderd is, maar de historie blijft bewaard.

De 3D mogelijkheden in OSM zijn nog erg beperkt. Het meeste is experimenteel en veel is nog niet vastgelegd. Antwoorden op jouw inhoudelijke 3D vragen kan ik daarom ook niet geven. Vooral omdat ik er zelf te weinig van weet, maar het zou goed kunnen dat die antwoorden er (nog) niet zijn, omdat er nog niets over is vastgelegd.

Weet je zeker dat je het jezelf niet te moeilijk maakt? Misschien verwacht je docent niet meer dan een paar muren, een hoogte, de kleur en de vorm van het dak. Dat past prima in de huidige 3D standaarden binnen OSM en het zwaartepunt van de opdracht ligt dan op de conversies osm->postgresql (via osmosis) en postgresql->cityGml (mbv Eclipse en bijv. Java). Dat lijkt me persoonlijk pittig genoeg als het nieuwe materie is.

Gertjan

Ik vrees dat ik het mezelf eerder te makkelijk maakt. Er wordt veel van ons verwacht, het is eigenlijk de bedoeling dat je een gebouw modeleert in osm van 4/5 verdiepingen en meerdere kamers. En dan nog het liefst met liften en trappen, ongelijke vloeren en hellingen. In Duitsland (en dan vooral Heidelberg) zijn ze al erg ver met indoor (3D) modelling in OSM, en het is de bedoeling dat wij een soort spoed cursusje volgen om te ervaren wat er allemaal mogelijk is binnen OSM.

We worden dus ook niet opgeleid om mappers te worden voor OSM, maar leren het programma kennen zodat we het in de toekomst in het werkveld kunnen gebruiken/toepassen.

Groet,
Tom

Ik zou de docent eens hier uitnodigen, als de opdracht is om osm als onderwijs testlocatie te gebruiken en daarna het gebouw te deleten. Is dit een verkeerde zaak. Hoe denkt de docent om te gaan met de BAG informatie. Neem aan dat de docent hier over heeft nagedacht.

Beste Tom,

Ik vraag mij wel af welk werkveld het is dat je docent voor ogen heeft?

Ik heb bijna twee decaden GIS ervaring, en hoewel OpenSource een duidelijke rol speelt in bijvoorbeeld webmapping en wellicht groeiend in andere regionen, zijn er voor echt professioneel 2D/3D civil engineering en werktuigbouwkundig of architecturaal ontwerp veel betere toepassingen beschikbaar. Denk aan AutoCAD, Microstation, City Engine, 3DsMax, SketchUp, ArcGIS, QGIS en nog zo wat van die pakketten met eindeloze mogelijkheden voor echt serieus ontwerpwerk, constructietechnische (sterkte-)berekeningen of geografische analyses.

Met een regeltje:

“Ervaring met indoor / 3D modelleren in JOSM”

in je CV kom je echt niet zomaar aan de bak in de 3D CAD Civil Design of overheids GIS wereld.

Hoewel JOSM een prachtige tool is voor datgene waarvoor het in eerste instantie is ontworpen, namelijk 2D lijngericht en tagging-gebaseerd tekenen en attribueren van OpenStreetMap node en way features, is het een extreem beperkte tool voor serieus architecturaal en werktuigbouwkundig ontwerp. Het is een beetje alsof je met een pikhouweel een computerchip gaat zitten ontwerpen…

Marco

Hier wordt weer eens zichtbaar dat we in OSM alleen een produktie-omgeving hebben, en geen test- of ontwikkel-omgeving. Het zou mooi zijn als er een soort speeltuin-versie van OSM komt, ook voor beginners.

Op zich vind ik dit soort innovatieve ontwikkelingen het ondersteunen waard. Maar helaas moeten we deze ontwikkelaars vragen rekening te houden met het feit dat ze direct in productie zitten te editten.

Weinig bekend, maar feitelijk zijn die er wel. Tenminste, alleen voor echt applicatie ontwikkelwerk:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Using_the_dev_server
http://apis.dev.openstreetmap.org/

Je moet een apart dev-account hebben om er gebruik van te kunnen maken zo te zien.

Een echte proeftuin voor “gebruikers” die willen leren editten in OSM is dit echter niet, het is bedoeld voor ontwikkelaars die hun eigen OSM applicaties maken of willen testen.

Als alle docenten de leerlingen maar laten mappen in OSM dan raken wij (de mappers en gebruikers) de weg compleet kwijt :wink:

Ik vind hier dus eigenlijk niet dat de leerling maar de docent de chaos in OSM laat ontstaan.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. OSM is geen knutseltool.

Op dit moment doe ik een zeer brede master die allerlei aspecten van geografie met IT combineert. Ik leer werken met programma’s zoals ArcMap, CityGML, NetLogo, PCRaster, Eclipse, Geoda, PostgreSQL & pgAdmin III, en leer hoe ik ‘languages’ zoals SQL, UML en Python moet schrijven. Een onderdeel van deze master is een ‘onderzoek’ naar te voor- en nadelen van OSM. Voor welke doeleinden kan het gebruikt worden? Wat voor informatie kan er opgeslagen en verwerkt worden binnen OSM (geometry, topology, semantics, dimensions etc.)? Hoe kan het gecombineerd worden met andere geo-gerelateerde software? Zoals ArcGis, SketchUp, CityGML en andere simulatie of modelling tools?

Goetz en Zipf schreven niet voor niets in 2011 dat OSM aan het veranderen is naar een meer ‘indoor’ modelling tool, omdat daar veel mogelijkheden liggen. In Duitsland bijvoorbeeld zijn ze hier al actief mee bezig in OSM. In Nederland is dit nog een veel zeldzamer verschijnsel.

Ik vind het jammer om te moeten ervaren dat er hier op het forum vooral heel vijandig wordt gereageerd en niet bepaald behulpzaam. Het idee van een ‘open’ systeem is juist dat nieuwe mensen worden betrokken, worden geholpen en worden gevraagd naar hun beleving en perceptie. Wat ik hier vind is een handje vol mensen dat zichzelf ‘expert’ vind, vooral kritiek levert en bang is dat OSM verandert.

Goetz, M., & Zipf, A. (2011). Extending OpenStreetMap to Indoor Environments: Bringing Volunteered Geographic Information to the Next Level. In S. Zlatanova, H. Ledoux, E. Fendel & M. Rumor, Urban and Regional Data Management (1st ed., pp. 51-61). London, UK: Taylor & Francis Group.

Ik behoor gelukkig niet tot de experts maar lees sinds kort weer mee op dit forum. Wat mij opvalt is dat die “experts” er onderhand bijna een dagtaak aan hebben om alles wat door goed- en kwaadwillige amateurs verziekt wordt weer recht te breien. Daarom kan ik begrijpen dat men niet echt zit te wachten op hele schoolklassen die er maar wat op los experimenteren.