Luchtfoto's 2014 CycloMedia

Inmiddels de inloggegevens binnen van Cyclomedia. Echter ik krijg het niet voor elkaar dat ik de achtergrond als luchtfoto zichtbaar krijg. Een enkele keer blikkert er iets van een foto op als ik in en uitzoom. Voor de rest blijft het een zwart geheel met heel vaag wat lijnen. Bing werkt wel, maar ook niet van harte.
Heeft het wellicht met het geheugen van m’n laptop te maken? Heeft het zin al die caches leeg te maken van die layers?
Wel netjes kaartmateriaal opgehaald en de inloggegevens ingevuld. Wat doe ik verkeerd?
… of ben ik nog te vroeg en moet ik nog even wachten op het stappenplan van Commodoortje?

Egbert

Misschien kun je een batch file starten om het geheugen te regelen.
Ik gebruik Windows.

Maak met het kladblok een tekstbestandje aan.
Zet hierin de tekst:

java.exe -Xmx2000M -jar josm-tested.jar
pause

Save het bestandje als *.bat (het sterretje staat natuurlijk vrij van invulling)
en sla het op in de folder waar ook josm-tested.jar is opgeslagen.

Start dan de *.bat file ipv josm-tested.jar.

Nu zal voor JOSM een stuk geheugen gereserveerd worden waar windows soepeler mee om kan gaan.
Voor verdere info kijk dan even hier:
https://josm.openstreetmap.de/wiki/InstallNotes

Het valt me trouwens op dat bij het starten van de Cyclomedia layer, niet meer de gebruikersnaam en ww 9x gevraagd wordt.
Dit is een vooruitgang.

PS, ik ben zeer tevreden over de nieuwere beelden van Cyclomedia. Ze zijn een jaar oud, maar je ziet dat er in Nederland best veel veranderd is, als je vergelijkt met de beelden van Bing.

Hebbes… 'k was alleen vergeten die NL-areal 50cm te selecteren…

edit: zo dat is wel even wat anders. Ben ik weken bezig in de Brabantse Biesbosch en kom tot de conclusie dat ik het op de 17de eeuwse manier nog niet zo slecht heb gedaan.
Maar uiteraard zit ik er overal naast. Volgende update klopt de Biesbosch helemaal. :slight_smile:

Een naburige mapper zet tegenwoordig z’n drone in :wink:

Schitterend! Maar dan moet je wel een gps logger installeren… niet?

Ja, zit een gps aan boord heb ik begrepen. Peewee moet nog heel wat vlieguren maken voordat ie er echt mee kan mappen, maar de beelden zijn al erg mooi. :wink:

Mooie beelden PeeWee!

Volgens mij zit er een nieuw topic aan te komen.
Met het goed leggen stitchen van beelden.
En het gebruik van QGIS en georeferencer .

Met die luchtfoto’s ben ik meer dan tevreden. In de Brabantse Biesbosch een hoop van de nieuw gegraven kreken kunnen goedleggen. Op de fiets is dat toch veel moeilijker. De oude landuse ligt er allemaal nog. Daar moet ik nog een goede oplossing voor zoeken. In ieder geval de oude landbouwgronden (nu inundatiegebied) al een tijd geleden in gras veranderd.
Helaas is het laatste graafwerk in 2015 verricht, maar alles ligt nu een stuk beter. Ja en alles wat recenter is is meegenomen.

Heren dank voor de complimenten. Voor mij is die drone nu nog gewoon een leuk speeltje. Ik waag te betwijfelen of ik em echt ga gebruiken om te mappen. Hooguit om obv de beelden wat zaken te corrigeren/toe te voegen maar ik zie het nog niet gebeuren dat ik die beelden ga gebruiken met georeferencing. Mochten er mappers overwegen een drone aan te schaffen dan kan ik adviseren om eerst maar eens te beginnen met een speelgoed exemplaar van een paar tientjes. Daarmee ben ik al tientallen keren gecrasht (zonder schade) omdat het zeker in het begin niet meevalt om dat ding te laten doen dat je wilt. (zal ook de leeftijd zijn :wink: ) Je kunt ook prima indoor vliegen met zo’n kleine. Als je dat onder de knie hebt is de stap naar zo’n duurdere/grotere niet meer zo groot.

De laatste tijd heb ik cyclomedia gebruikt om met name landuse up to date te maken en de wegen/paden beter neer te legen.

De actualiteit is beter dan Bing.
De foto’s zijn gemaakt toen er geen bladeren aan de bomen zaten. Voordeel is dat je daardoor beter wegen en paden kunt zien.
Nadeel is dat het verschil tussen gras(land) en akkers vaak niet te zien is.
De bomen zijn ook lastiger te herkennen.

Op welke wijze wordt het gebruik uiteindelijk door Cyclomedia ge-evalueerd?
En komt er een upgrade naar gebruik van recentere en hogere resolutiefoto’s?

Iemand enig idee hoe lang het duurt voordat je een licentie krijgt?
Op de aanvragen die ik gedaan heb, heb ik tot op heden (na een week of drie) nog steeds geen reactie gekregen… :frowning:

Kijk nog even in dit draadje… http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=570782#p570782
Je moet echt het gehele formulier invullen op deze site http://www.cyclomedia.com/nl/openstreetmap/
anders gebeurt er niets is de ervaring. Heb je dit formulier ingevuld?

Het duurt een paar werkdagen.

Dat had ik gedaan, maar ik heb het nog maar eens verzonden…
Ik wacht weer eens even af. :slight_smile:

Eosfoto,
'k Heb nog wel het e-mailadres van de medewerker die mij de code toestuurde. Mocht de aanvraag via het formulier niets opleveren geef dan even een seintje via een PB.

Bedankt Eggie, ik hou dat even in mijn achterhoofd… :wink:

Ik heb ook al twee maal het formulier volledig ingevuld, meer dan een maand geleden, en geen reactie gekregen.

Gelukkig… Ik dacht dat, nu ze mijn echte naam kennen, het persoonlijk was… :slight_smile: