Stations en metrostations

De wiki geeft voor light rail aan, 1 node http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:station%3Dlight_rail
Het lastige is, dat in Rotterdam een aantal lijnen deels echte metro zijn, ook als zodanig aangelegd, andere delen light-rail zijn. Misschien de echte metro-delen als subway en de andere stukken light-rail.

Volgens mij is alleen Metrolijn E lightrail (vroegere hofpleinlein, maar die doorgetrokken is naar Rotterdam Centraal)
De andere 4 metrolijnen A,B,C,D zijn echte metrolijnen.

Maar zoals Marc al aangeeft wat doe je met stations (vooral in Amsterdam voorzover ik weet) de NS-lijnen aan de buitenkant liggen en de metrolijnen in het midden? Dat is zowel een trein als metro-station.

Die lijn in Omoord/Alexanderpolder. Die heeft toch Ahob’s? Dat is geen metro. Althans de wiki geeft aan dat een subway uitsluitende vrije kruisingen moet hebben.

Bij die metrostations in Amsterdam moet je volgens mij beiden taggen. Eenmaal als treinstation, eenmaal als metro(subway) station. Het zijn aparte stations. Duivendrecht, Arena en Amstel zijn nog leuker wat dat betreft.

Behalve de discussie hoe je dat moet taggen komen we dus nu ook in een discussie wat het is. Ten 1e kom ik niet zo vaak in R’dam (vandaag toevallig wel) maar een metro wordt toch niet opeens halverwege een lightrail. Ik ben het wel met je eens zodra die metro’s naar Ommoord boven de grond komen de kruisingen gelijkvloers zijn.
Laat ik het dan anders zeggen: op die lijnen A,B,C,D rijden echte metrotreinen en op lijn E (de lightrail) weet ik het even niet.

Zodra ze bij ze boven de grond komen noemen ze het ineens een sneltram (is volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneltram een juridisch dingetje), maar het zijn nog steeds dezelfde metrovoertuigen, dus wat mij betreft metro.

Uit deze wiki:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:railway%3Dstation
haal ik even deze toelichting:

In overeenstemming met deze aanwijzingen en met andere punten uit die wiki, heb ik Amsterdam Amstel als volgt getagd op een nieuwe node:

railway=station
public_transport=station
name=Amsterdam Amstel
train=yes
subway=yes

Het gebruik van train=yes en subway=yes lost deels het probleem op bij stations die zowel metro- als treinstation zijn:

Ik zie overigens dat in Amsterdam veel stations niet op een node zijn getagd maar:

  1. op het stationsgebouw
  2. op (een node op) de rails
  3. op het platform of, erger nog
  4. op een relatie.

Deze overpass op ways en relations van stations in Amsterdam laat dat zien.
Ook daar moeten/kunnen we nog wat opknapwerk verrichten. *

Edit:
In Rotterdam zijn alle stations keurig op een node! (overpass)

  • Edit 2:
    Inmiddels heb ik bij een aantal stations de situatie aangepast.

Dat klopt wel, maar soms, zoals bij Capelse Brug liggen er 4 bij elkaar op het spoot waar dat er 1 zou moeten zijn los van het spoor. Zal dat nog wel even corrigeren.

En bij nadere controle blijkt dat op veel meer plaatsen zo te zijn. Allemaal nodes (dat is dus goed), maar vast aan het spoor, en dan ook nog eens één voor iedere richting! Ik zag ook dat er soms wel, soms niet een route relatie aan vast ligt. Wordt toch nog wat meer gepuzzel Sander…

Ik denk dat ik (deels) schuldige ben aan het “verdwijnen” van de Amsterdamse metrostation, station Amstel in het bijzonder.

Ik doe veel reparaties aan busroutes en tag daarmee volgens het public_transport schema.

Probleem hierbij is dat haltes volgens het public_transport schema nog niet op met osm-carto gerenderd kunnen worden. Dat aanpassen is niet een kwestie van een icoontje aanmaken, maar van een compleet nieuwe opzet van de renderdatabase. Daar wordt (volgens Math1985) druk aan gewerkt, maar het kan nog wel even duren.
Let wel: het is geen probleem van het public_transport schema: op bijv OsmAnd doen de op deze manier getagde stations het prima.

Ik zit daarmee met een enorm probleem:

  • De beste en goedgekeurde manier van taggen van stations en haltes wordt niet gererenderd
  • De manier die wel gerenderd wordt is verouderd en kent zo zijn problemen, en is bovendien “taggen voor de renderer”.

Mijn mening is daarom om alles wat nu al bestaat en op de oude manier (highway=bus_stop/railway=station) getagd is, zo te houden en te dubbeltaggen met het public_transport-schema, en alles wat nieuw getagd wordt, alléén op de nieuwe manier te taggen, om zo niet “voor de renderer” te taggen (alsmede om zo een beetje druk te zetten op de cartomensen om hun rendermethode te updaten)

Over het taggen van stations met een aparte node vs per spoor apart: dat is echt mijn schuld, tot gisteren was ik niet op de hoogte van het bestaan van de tag station, en gebruikte slechts de relatie stop_area.

Op bepaalde plaatsen gaat het nu fout:

https://www.openstreetmap.org/node/250233810
https://www.openstreetmap.org/node/4046129584

Daar hebben we nu ineens een treinstation Holendrecht én een metrostation Holendrecht gekregen.

@Jan Westerhof en @IIVQ waren daar het laatst actief.

Als een station alleen een metrostation is, dan volstaat:

railway=station
station=subway
name=*

geplaatst op een losse node op (bv). het platform.
Dat is bv. bij Bullewijk goed gedaan
De bijhorende public_transport=stop_position wordt dan op het spoor geplaatst.

Als er sprake is van een metro én treinstation, dan is mijn voorstel:

railway=station
subway=yes
train=yes
name=*

Uiteraard dienen ook de andere relevante spoorgegevens (zoals zone=* en adres=* ) te worden toegevoegd/gehandhaafd.
Ook hier geldt dat public_transport=stop_position op een node op het spoor moet komen te liggen, en dus niet op het platform
In alle gevallen kan worden gekozen voor het toevoegen van public_transport=station, maar daarbij is feitelijk ook een area of building tag nodig, en dat is nu juist weer in tegenspraak met het gebruik van railway=station op een node! (Zie mijn eerdere post en de wiki). Dus ik stel voor om dat (nog) niet toe te voegen.

Als dan straks het het public_transport-schema echt actief is, dan kunnen we vrij snel de overbodige tags verwijderen.
Ik zie nu ook “Metrostation Holendrecht” en “Treinstation Holendrecht” staan, maar volgens mij heet dat station “Holendrecht” (misschien “Amsterdam Holendrecht”, maar het IS een metrostation en het IS een treinstation. Maar dat moet je niet in de naam opnemen volgens mij.
Zo heb ik het in ieder geval opgelost bij het Amstelstation dat volgens mij “Amsterdam Amstel” heet. Zo staat het ook in de reisplanner.

Nou ben ik geen OV expert, maar is zone nog wel relevant? De strippenkaart gebaseerd op zones is toch al lang geleden afgeschaft nu de overstap naar de OV chipkaart is afgerond?

Helemaal mee eens!
Maar als we hem weghalen gaan er misschien klachten komen over de “geschiedenis”…

IVQ kan dit beter beantwoorden. Volgens mij zijn de zones nog onder water aanwezig, omdat je op de een of andere manier moet weten welk bedrag er afgeboekt moet worden.

Holendrecht is inderdaad trein- en metrostation. Trein op de buitensporen, metro op de binnensporen.

In ieder geval bij de bus, heeft iedere vervoerder voor de OV-chipkaart een tarief per 100 meter, en zijn de afstanden tussen haltes voor iedere lijn vastgelegd om de ritprijs te bepalen. Geen zones dus: bij de bus in Zuid-Limburg werd moeilijk gedaan toen de OVC werd ingevoerd omdat reizigers daar veel km aflegden in weinig zones, en ineens veel meer moesten betalen.

Of zones nog voor abonnementen in gebruik zijn weet ik niet (enkele jaren geleden nog wel), maar feit is dat veel vervoerders ze nog steeds op haltepalen en lijnennetkaarten aangeven.

Ik heb op Holendrecht twee stations ingetekend. Ik vond het ook al enigszins dubieus. Ik heb een van de twee weggehaald, en aan de ander train=yes en subway=yes toegevoegd.

Rotterdam als het goed is nu ontdubbeld en ontknoopt. Heb op het spoor de stop_position met name achtergelaten.
Alleen bij Rotterdam Centraal staat de node nu wat verloren tussen het trein- en metrospoor aangezien deze iets verder uit elkaar liggen voor het ‘mooi’. Hetzelfde in, mindere mate, bij de metrostations Prinsenlaan en Schenkel waarbij het perron aan andere zijden van de kruisende weg liggen.
Zal mij benieuwen of medemappers hier deze weer opsplitsen naar 2 stations, op de changeset een link naar dit topic geplaatst en een note op de nodes.

Stationsnamen zijn lastig bij complexe stations.
Zo heet het station voor de NS “Station Amsterdam Amstel” en voor GVB en Connexxion “Amstelstation”.

“Mijn” station heet voor de metro “Ganzenhoef” en voor de bus “Station Ganzenhoef”.

En Bijlmer is helemaal complex: “Amsterdam Bijlmer ArenA” voor de NS, “Bijlmer ArenA” voor de metro’s en bussen op het busplein, maar de halte “Hoogoorddreef/Atlas” hoort ontegenzeggelijk ook bij het stationscomplex.

Hoewel ik het niet echt op een kaart als OSM vind passen, is de zone nog steeds in gebruik voor sterabbonnementen (het enige landelijke abbonnementstype voor het niet-spoor-OV)
Voor reizen op saldo zijn de zones totaal niet relevant (ook “onder water” niet), daar wordt puur op afstand gerekend, waarbij het tarief overigens niet door de vervoerder maar door de concessieverlener (km-tarief) en het rijk (opstaptarief) bepaald wordt.

Ik bedoel met “stationsnaam” de naam op het blauwe bord op de platformen en eventueel op de gevel van het gebouw.
Op deze site kun je alle stationsnamen bekijken zoals ze op het station zelf staan (trouwens een leuke site!).
Bij geen een van die stations zie ik het woord “Treinstation” vermeld op het naambord.
Daarom stel ik voor om de naam te gebruiken voor de name=* tag die voor iedereen vanaf de straat en het platform ook duidelijk staat aangegeven.
Dat het om een station gaat blijkt bij de tags natuurlijk al uit railway=station, evt. gecombineerd met andere trein tags.

Dat Connexxion het over Amstelstation heeft is begrijpelijk, maar dát staat óók op de kaart op het stationsplein bij de tram/bushaltes:

Volgens mij is dit voorlopig de meest heldere oplosing voor dit probleem, of willen we bv. dit:

name:station:train=Amsterdam Amstel
name:station:subway=Amstelstation

En dan maar kijken hoe dat gerenderd wordt?

Ik heb bij nu in Rotterdam dus de nodes uit elkaar getrokken, en daarbij is op elk spoor bij de stop_position de name tag van de halte. Onderscheid is dus per spoor te maken voor de naam. Is ook handiger dan name:station:whatever lijkt me, maar met veel sporen wel wat dubbele namen. Op de Transportmap lijken stop_position name tags deze niet gerendered te worden.

Daarnaast zag ik dat vaak ook de perron vlakken ook de naam van het station bevatten met ook hier vaak de prefix "Metrostation ".

Ik heb de NS-API voor stations aangevraagd om te zien of we daarmee in ieder geval de NS stations van de juiste tags kunnen voorzien.