Editor JOSM: Stap voor stap

wellicht ook een idee om te beschrijven hoe satelliet beelden van cyclomedia te gebruiken zijn in JOSM

Graag… ik heb daar van het weekend via hun website een verzoek gedaan om de achtergrondfoto’s te gebruiken, maar geen reactie gekregen. Hoe lang duurt zoiets?

Toen ik het formulier niet alles netjes had ingevuld heb ik nooit een reactie gekregen. Nadat ik alles netjes had ingevuld binnen een paar werkdagen.

De beschrijving zal ik op een later tijdstip aandacht aan besteden.

Zie eventueel onderstaand topic voor verdere info. Het gehele topic is aan de beelden van cyclomedia gewijd.

Een kleine tip:
Geef de layer de naam : © Aerodata International Surveys BVBA, powered by CycloMedia Technology B.V.
In JOSM kun je deze naam meegeven door het aan te vinken en te klikken op "(obtain from current layers)"

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=570782#p570782

Misschien een idee voor dit topic / ps de OSM wiki Nederlands? Ook al is het niet zo beginnersvriendelijk in mijn ogen maar doordat ik er over las in het bos revert topic: Is het een idee om ook iets toe te voegen over multipolygonen hoe die te gebruiken e.d.
Er is nu alleen maar een engelstalige pagina maar volgens mij komen ze wel heel vaak voor.

In de blog van de week: https://www.mapbox.com/blog/power-mapper/

Bedankt voor die link. :slight_smile: Weer het nodige geleerd.

Bij werkte dat OAuth niet. Hij kon geen contact krijgen met de server, etc.

Hier kwam ik dus ook net achter… autorisatie aanpassen dus. Het is maar dat je het weet… Waar zo’n draadje niet goed voor is.

JOSM wordt ook gebruikt voor het project Opengeofiction.

Hier de Republiek Kalm.

http://opengeofiction.net/#map=11/51.5372/34.4518

Een fictieve wereld ! 'k had er nog nooit van gehoord.

Mogen we Hillshade gebruiken en hoe krijg ik het zichtbaar in JOSM ?

Ik was van gedcachte dat het onder public domain licentie uitgebracht was.
Helaas is dit niet zo, het is onder CC-BY 4.0
Je mag het helaas niet gebruiken.

Welke achtergrond is het alternatief?

Maar CC-BY 4.0 gelicentieerde zaken mag je toch juist wél gebruiken, zo lang je maar netjes aan de voorwaarden houdt ?

You are free to:

Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
for any purpose, even commercially.

The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.

Ik zie niet in wat dit zou verhinderen het als achtergrond bij een editor te gebruiken. Het enige wat je moet doen is een (veredelde) bronvermelding:

Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.

Kan Commodoortje me uitleggen wat het probleem is ?

Marcel

Ik heb dit ook nooit begrepen, Wat is open data?

De data is openbaar;

  • Er berust geen auteursrecht of andere rechten van derden op;

  • De data zijn bekostigd uit publieke middelen, beschikbaar gesteld voor de uitvoering van die taak;

  • De data voldoen bij voorkeur aan ‘open standaarden’ (geen barrières voor het gebruik door ICT-gebruikers of door ICT-aanbieders);

  • Open Data is bij voorkeur computer-leesbaar, zodat zoekmachines informatie in documenten kunnen vinden.

Toch zijn er andere mappers die zeer stellig hierin zijn, dat het niet gebruikt mag worden.
Vermoedelijk omdat de data van OSM ook verspreid wordt, en dan niet meer inzichtelijk is wat de bron was.

Zucht. Deze discussie komt iedere keer weer terug, en er zijn inmiddels ook genoeg topics die uitleggen wat het probleem van CC-BY is. Of anders bekijk je deze Wiki.

(De toevoeging “only” is van mij).

Overigens is Hillshade ook geen CC-BY 4.0 (nogmaals, als Commodoortje de Hillshade van Esri bedoelt die je via http://services.arcgisonline.nl/arcgis/rest kunt oproepen). Hillshade heeft deze “terms of use” (hier staat het volledige document).

Dan zijn wij het in ieder geval eens.

Maar we moeten nu 2 zaken onderscheiden:

  • het gebruik van open data; en
  • het verspreiden van open data

Hillshade zou alleen maar gebruikt worden als achtergrond in een editor, begrijp ik. Niet verder verspreid als zodanig. Ik kan echt, maar dan ook echt niets bedenken wat dat onder CC-BY 4.0 zou belemmeren. Wél netjes bronvermelding geven in de editor (bij gebruik), natuurlijk.

OSM en delen daarvan worden inderdaad ook verspreid. Maar dat mag ook onder de juiste condities. Het feit dat er ergens verderop in de keten iemand zit die dit (al dan niet bewust) slordig doet betekent echter niet dat jij als goedwillende en nette verspreider daardoor belemmerd wordt jouw werk uit te voeren. Er wordt bij mijn weten nergens in CC-BY gesproken over potentieel toekomstig misbruik. Dan zou je trouwens beter CC-BY NC of -ND knnen gebruiken, dat limiteert de verspreiding wel degelijk.

Marcel.

Oeps, mijn laatste bijdrage kruisde met Kars en ik lette even niet goed op.
Het ‘Dat zijn we eens’ was dan ook voor Commodoortje bedoeld.

Als Hillside helegaar geen CC-BY is, hou ik daar m’n mond verder over. Ik ging er van uit dat dit wel was wat Commodoortje bedoeld had.

Downstream use heb je nooit 100% in de hand. En deze opmerking uit dezelfde Wiki:

problematic in case of future license change if incompatible new license is chosen

vind ik wat merkwaardig. Een CC -license is niet herroepbaar, toch ?

Marcel.

Hillshade is geen CC-BY. Er staat zelfs expliciet dat je de web service alleen mag gebruiken “met Esri-software en conform de Terms of Use”.

Maar ook al was het wel CC-BY, als het als achtergrond gebruikt maak je een afgeleid werk, wat ik zou opvatten als “Adapt — remix, transform, and build upon the material”. Je blijft met hetzelfde probleem zitten bij verder gebruik van het afgeleide werk.

Maar ik zou zeggen: leg je stelling eens neer bij de legal-talk mailing list, of zoek in de archieven. Misschien is het al eens behandeld.

Maar die tekst staat toch helemaal niet zo in de CC-BY 4.0 licentie ? Het hele ‘build upon’ kan ik echt niet vinden. En verder gaat de licentie over het wijzigen van het materiaal, niet het gebruik maken ervan. Dat is nou net de crux.

Wat Hillshade betreft: ik heb ook maar even de betrokken pagina gelezen en ben het 100% met je eens. Op die voorwaarden kun je het echt niet zo maar gebruiken als achtergrond bij een editor.

Marcel.

Wat is het alternatief.
Maw welke achtergronden zijn zinvol?