Editor JOSM: Stap voor stap

Editor JOSM: Stap voor stap

Er zijn diverse editors waarmee je mutaties kunt aanbrengen op osm.
De meest uitvoerige is JOSM, maar daarmee ook de beste.

Middels een YouTube video heb ik de gehele basis installatie voorbij laten komen, en wat in eerste instantie belangrijk zou kunnen zijn voor jou.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLeDLHOOnMETig3NOi1BLTMfYv83cewYST

Persoonlijk ben ik, toen ik mijn eerste stappen op OpenStreetMap deed gelijk gestart met deze editor. En op de dag van vandaag nooit spijt van gekregen.
Ik merkte dat de andere editors toch wel gevoelig zijn voor het onbewust creëren van “fouten” of beschadigingen aan bestaande objecten. Het meest verdacht is hierbij de editor “iD”
Ook merkte ik dat bij veel mappers er een bepaalde “angst” bestaat om over te stappen.

Deze angst is volledig onterecht, en probeer met dit topic een stappenplan te maken om de eerste (mogelijke) instellingen samen te doen. Dit is vermoedelijk het drempelprobleem waar veel mappers tegen aan lopen, en terugvallen op hun “vertrouwde” editor. Toch wil ik hierbij iedereen aanraden om over te stappen op JOSM.
Bij de web-based editors hoef je namelijk geen instellingen te verrichten om een mutatie aan te brengen.

Onderstaand wil ik een aantal links neerzetten waar informatie te vinden is over JOSM :
Startpagina JOSM
JOSM Handleiding
Sneltoetsen in JOSM
Getting Started with JOSM of in NL (minder uitgebreid)
You Tube search=JOSM

Zelf heb ik ten tijde van de BAG import instructie video’s gemaakt welke handig zouden kunnen zijn om te begrijpen wat er in de BAG handleiding werd bedoeld. Om een indruk van JOSM te kunnen krijgen zou je deze filmpjes kunnen bekijken om wat indrukken van de mogelijkheden van JOSM te kunnen bekijken.
YouTube playlist ter ondersteuning van de BAG import in 2014

Als iemand een leuk/leerzaam filmpje ontdekt laat dit dan weten via de reacties, dan wil ik wel zorgdragen dat deze verzameld worden in een You Tube Playlist.

Het installeren van JOSM:

Er zijn een aantal mogelijkheden om JOSM te installeren.

java web-start
josm-tested.jar
josm-latest.jar
josm-setup.exe

Zelf gebruik ik de josm-tested.jar. in de wiki wordt de java-web-start aanbevolen.
Java zal geïnstalleerd moeten zijn om deze java-based JOSM varianten te kunnen gebruiken.

Een geruststelling vooraf: Omdat JOSM eerst een gebied moet downloaden voor het bewerkt kan worden, is het voordeel dat er niets op OSM gebeurd als je niet de opdracht hebt gegeven om het te uploaden.
Als je zou twijfelen sluit je JOSM en start je het opnieuw, en begint weer opnieuw.

Om een gebied te downloaden zul je de button moeten klikken.
Je selecteert nu een (klein) gebied dat je wil bewerken. Er is een mogelijkheid om een kader te trekken op het kaartje. Je merkt vanzelf als het gebied te groot zal zijn, dan geeft JOSM een foutmelding. Mijn advies is om zeker in het begin klein te beginnen.

In de eerste intellingen van JOSM zijn de gebruikersinstellingen natuurlijk nog geheel leeg.
Deze zullen langzamerhand door de gebruiker moeten worden ingesteld. Dit gaat eigenlijk spelenderwijs en daar hoef je niet veel voor te doen. Elke instelling die je maakt wordt namelijk opgeslagen in een bestandje die automatisch onthoud wat je veranderd hebt.
Vul eerst je gebruikersnaam en wachtwoord in.
Vul ook de instelling van de upload strategy in, dit is noodzakelijk als je (later) grotere bewerkingen gaat verrichten.
Stel je OSM gebruikersnaam en wachtwoord in
Standaard is er dus geen stylesheet ingesteld, het gevolg hiervan is dat (vind ik) het gedownloade gebied vrij lastig is om te begrijpen.
Daarom hebben ontwikkelaars stylesheets ingevoerd, zo kun je op een gewenste manier de gedownloade data in beeld brengen.

Standaard ziet het er dus zo uit:

Style Sheets CSS

Om een CSS (Style sheet) in te stellen ga je naar de instellingen mbv de functie toets F12
Druk dan op de derde button aan de linkerzijde

Ga vervolgens naar het tabblad Map Paint Styles.
Aldaar kun je veel CSS instellingen actief maken.
Ik adviseer om er 2 standaard in te stellen, de JOSM default (MapCSS) en Potlatch 2
Op de CSS wiki pagina is meer info te vinden.

Om de ingestelde css actief te krijgen, zie je aan de linkerzijde een aantal buttons.
Druk button voor de Map Paint Styles
Je zult zien dat er een kader aan de rechterzijde opent waarin de mogelijkheden van de Map Paint Styles zijn in te stellen.

Als je Potlatch 2 en JOSM default (MapCSS) nu aanvinkt, ziet het gedownloade gebied er al iets “gebruiksvriendelijker” uit

Nader uit te werken hoofdstukken:

WM(T)S en TMS layers

Allroads heeft in een .jos file de beste layers gebundeld, deze .jos file kun je naar josm slepen, waarna je die sessie de beste layers hebt voor OSM.
Hier klikken voor de link naar het topic van Allroads.
Hier klikken voor een YouTube filmpje

Geheugen gebruik/vastlopers

JOSM heeft af en toe veel geheugen nodig
Als JOSM vastlopers krijgt, kun je overwegen om het dit beter te regelen.
Dit gaat middels een batch file

  • Gebruik geen JOSM (windows) installer versie, maar gebruik “josm-latest.jar” (download deze via: https://josm.openstreetmap.de/

  • Open kladblok

  • Zet deze tekst in je kladblok

    java.exe -Xms3072m -jar josm-tested.jar
    pause
    
  • Sla je klablok op (bestandsnaam: Memory.bat) in de map waar “josm-tested.jar” aanwezig is

  • Open Memory.bat als je JOSM wil gebruiken.

    Mocht bovenstaande niet lukken, staan er misschien nog tips in onderstaand draadje.
    https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=31029

Het menu Tools en More Tools

Plug-ins

Aanpassen/toevoegen van buttons op toolbar

JOSM Validator

Tagging Presets

Remote Control

Gebruik maken van Mapillary of eigen foto’s met geo locatie

Overpass api

Upload en download tracks

(Edit: Beste layers Allroads toegevoegd)
(Edit 02.01.21 Geheugen gebruik/vastlopers toegevoegd)

Als er vragen, opmerkingen, aanvullingen zijn hoor ik het graag.
Ik zal hierbij proberen om #1 actueel te houden om de chronologie voor een “beginnende” lezer van dit topic te waarborgen.

Hier nog een handleiding:
http://learnosm.org/en/josm/start-josm/
of in het NL (minder uitgebreid) http://learnosm.org/nl/josm/start-josm/

Geen idee of er veel op youtube staat maar daar vind je doorgaans hele goede instructie filmpjes:
https://www.youtube.com/results?search_query=josm&search=Search

Een verwijzing naar diverse WMS / TMS layers is ook wel handig:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:PeeWee32/layers

Zelf heb ik ten tijde van de BAG import instructie video’s gemaakt welke handig zouden kunnen zijn om te begrijpen wat er in de BAG handleiding werd bedoeld.
Om een indruk van JOSM te kunnen krijgen zou je deze filmpjes kunnen bekijken om wat indrukken van de mogelijkheden van JOSM te kunnen bekijken.

YouTube playlist ter ondersteuning van de BAG import in 2014

Peewee heeft ook een aantal voorbeelden op youtube; Misschien een idee om een youtube playlist aan te maken met een aantal van dergelijke bruikbare instructie filmpjes?

Je kunt wat aanbevelingen doen betreffende de styles.
Zelf gebruik ik dit lijstje:

Coloured Adresses en Coloured Streets vind ik erg handig omdat je heel snel ziet of adressen en straten bij elkaar horen.
Fietsknooppuntennetwerken is vooral voor mij erg handig, ik zie gelijk welke route er op een weg ligt
Maar er zullen er ongetwijfeld meer zijn, die handig zijn.
Op een gegeven moment kies je er een aantal uit, daar wen je aan en dan kijk je niet meer wat er nog meer is.

Ik ben met Potlach gestart en mijn kantelpunt was het moment dat ik met routerelaties ging werken. Dat lukt nauwelijks in Potlach en ID. En je krijgt de relaties daarin eigenlijk nooit goed. Routerelaties moeten op volgorde worden ingevoerd en Potlach zet een weg standaard onderaan. Dus als je in Potlach iets in een routerelatie wilt wijzigen, komt het op compleet opnieuw invoeren aan. Het maken van een nieuwe relatie lukt eigenlijk niet in Potlach. Daar moet je een hele truukendoos voor lostrekken.
JOSM heeft een handig relatiewindow, waarmee ik nu aardig overweg kan. Soms ontdek ik nog nieuwe mogelijkheden daarin. Paar maanden geleden “ontdekt” dat je een heel blok wegen in het window kunt selecteren en dan met een knopdruk buiten het relatiewindow in JOSM kunt selecteren en dan in een andere relatie kunt plaatsen of in een nieuwe relatie.

De NL+BE verkeersborden heeft wat uitleg nodig, deze zal ik uitwerken hieronder.

Deze staat namelijk niet in de standaard CSS styles, en dient dus toegevoegd te worden aan de lokale JOSM.
Het toevoegen is eenmalig en wordt automatisch opgeslagen in je instellingen.

Druk op de button

Vul hier deze url in en geef de CSS een naam.

http://duinoord.home.xs4all.nl/OSM/JOSM/NL_traffic_signs/Styles_Traffic_signs-style.mapcss

Wat is de url voor Fietsknooppuntennetwerken en Wandelknooppuntnetwerken?

Commodoortje…
Mooi initiatief…even alle moed verzamelen. 'k Ga er de komende week (schoolvakantie) mee aan de slag. Indertijd ben ik met Josm gestopt omdat de boel regelmatig vastliep en ook de “toetscommando’s” iets anders waren. Ooit ben in met potlatch1 begonnen.
Dat ID heb ik nooit goed bekeken. Het was zo traag dat het geen zin had om er wat mee te doen. De meeste fouten sluipen er met dat ID in heb ik de indruk. Het “plakwerk” van landuse en wegen. .
Ook de relaties en multies lukten met potlatch2 uiteindelijk wel toen ik de trukendoos leerde kennen. … maar komend jaar krijg ik een heel lange vakantie en heb ik alle tijd. :slight_smile:
Wordt dit item een sticky?

Zie https://josm.openstreetmap.de/wiki/Styles

Numbered Cycle Node Networks
Numbered Walking Node Networks

Wb Sticky…even afwachten of dit topic aanslaat

Wat mij betreft is sticky niet echt noodzakelijk de eerste tijd. Hij komt toch wel redelijk boven aan als er vragen/opmerkingen/aanvullingen bij komen. Dit zou overwogen kunnen worden als #1 redelijk compleet is en de nieuwe items verdwijnt uit het zicht van de eerste pagina, omdat er niet meer zoveel gereageerd gaat worden.

De discussie hier en een wikipagina daar.

en dan topic sticky “Welkom” veranderen in “Welkom en editing, JOSM”, hoe editen JOSM met verwijzing naar wikipagina en verwijzing naar forum discussie pagina.

Wij hebben hier niet een forum waarbij standaard, de eerste pagina goed wordt bijgehouden.

Tevens, #1 openingstopic kan maar een bepaalde aantal letters woorden/tekens aan.
Waar plaats je die ander hoofdstukken.
Zoals forum nu ingesteld is, meen ik, kan je geen verwijzing maken naar en andere “#” 2 …25…

Voordeel wiki pagina iedereen kan een verbetering toevoegen.

… 'k Voel me weer beginner. :slight_smile: ben maar voorzichting in een naburig park begonnen.

vergeet niet in JOSM je gebruikersnaam en ww in te vullen

Het instellen van josm het uploaden in kleiner blokken, zoals we dat nu gedaan hebben bij de bag import.

Hoe in te stellen:
Als je op de upload button klikt, kom je in onderstaand scherm.

Klik dan op de advanced button, dan kom je op onderstaand scherm.
Vink middelste optie aan en vul 100 in.

Waar vul ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord in?

Druk F12 (instellingen)
Druk op de 2e button aan de linkerzijde (Connection settings)
Vul hier je gebruikersnaam en wachtwoord in.

Allen,

Een prima ontwikkeling! maar zou het niet beter zijn op dit op de NL JOSM wiki (help)pagina te zetten met de nodige voordelen? (iedereen kan wijzigen, plaatsen afbeeldingen etc.)

Edit 1: typefout NK → NL

Martin… hier kun je evt. direct antwoord op je vraag krijgen. Dat is ook een voordeel van het forum. 'k heb er al een heleboel, maar ga eerst aan de slag met de instructies.

De NL JOSM wiki kan natuurlijk ook aangepast worden.
Met wiki edits heb ik (nog) niet zoveel ervaring. Toch zie ik wel voordelen op het forum.
Wat is de reden dat je het niet als voordeel ziet op het forum?