JOSM-synchronisatie-hel

Hoi,

Ik heb een middagje zitten mappen en nu ben ik al een ruim kwartier bezig met het uploaden van changeset 37208551. De hele tijd krijg ik meldingen “Upload failed because the server has a newer version of one of your nodes, ways, or relations”.

Vervolgens klik ik op “Synchronize entire dataset” en kan ik weer een stuk of 30 conflicten oplossen, door gewoon steeds alles van “my version” te kiezen - het lijkt voornamelijk om gedelete nodes te gaan die dan ineens weer dubbel terugkomen.
Als ik dan verder ga krijg ik het na een tijdje weer. Ik hoef nu nog maar 313 objecten te uploaden, ik begon met ruim 500…

Iemand een idee waar dit door komt, wat er fout is gegaan en hoe ik het kan voorkomen?

P.S. Ik krijg steeds de warning “Way end node near other highway” - terwijl het gaat om eindnodes van een weg die verbinden met een ander stuk weg. De twee (spoor)weghelften liggen dicht bij elkaar, dat klopt, maar moeten zeer zeker niet verbonden worden. Hoe kom ik van deze melding af?

Ah, door te zeggen “upload each object individually” en steeds alleen “synchronize object ” te doen kwam ik er redelijk snel doorheen, al moest ik het nog een keer of 20 doen.

Hoe langer je met een changeset bezig bent hoe groter de kans dat iemand anders erdoorheen komt fietsen met zijn wijzigingen.
Als het je overkomt is het inderdaad even flink doorbijten soms.
Wat je ook kunt doen in plaats van individueel uploaden is om via File->Update data of Update modified in 1x alle wijzigingen van OSM terug in te lezen, dan krijg je alle conflicten in 1x ipv stukje bij beetje.

die warning kan je best gewoon negeren. Je hebt dat ook met grachten die dicht bij een kruispunt eindigen. Het is dan ook een waarschuwing dat er misschien iets misloopt. Het is geen fout.

En om die conflicten te verwijden, misschien gewoon een keertje meer oploaden ? Hangt natuurlijk af van het werk dat je aan het doen bent.

@Escada: Ik kon de meldingen niet negeren, het was of hersynchroniseren en conflict oplossen, of niet uploaden.

@Sander H: Ik heb het gevoel dat het niet kwam door iemand anders, maar door iets wat ik zelf gedaan heb. Ik heb wat bruggen in de spoorlijn Amsterdam-Utrecht aangepast, waardoor ik vervolgens alle relaties (treinseries) moest fixen die daar op lagen.

Zou dan kunnen dat iemand aan de andere kant van 't land waar die relatie ook loopt toevallig ook een way had gesplitst of zo die in die relatie zit?

Soortgelijke conflicten heb ik in het verleden ook gehad.
Waarschijnlijk zat ik mij toen zelf in de weg.

Een keer ben ik nog erg lang bezig geweest om het resultaat in osm te herstellen.
Bijna alle uploads waren dubbel in osm terecht gekomen.

In conflict met je zelf komen is gemakkelijk als je de window met een relatie op hebt en dan iets verandert aan een van de members van de relatie.

Zeer herkenbaar. Het relatiewindow is eigenlijk een soort aparte sessie. Wijzigingen in JOSM zelf komen soms wel en soms niet door in het relatiewindow. Bijv. als je een straatnaam toevoegt of wijzigt, is dat gelijk zichtbaar in het relatiewindow, echter het doorknippen van wegen niet en dat leidt eigenlijk altijd tot een conflict.
Beste advies is het relatiewindow dicht als je met de onderliggende wegen aan de gang gaat en weer open als je met de relatie verder gaat.