Welkom voor nieuwe mappers?

Ik vond de boodschap vooral aardig :slight_smile:
De documentatie van OSM is wat mij betreft vrij goed, dus ik heb eigenlijk weinig vragen.
Naar mijn idee is de verwijzing naar dit forum inhoudelijk het belangrijkste van het welkomstbericht.
Mijn doel was om een vakantiehuisje toe te voegen en met deze ervaring later POIs te maken als ik op reis ben (ik bezoek vaak afgelegen/bijzondere plaatsen).
Ik gebruik op reis altijd OsmAnd voor Android.

Voor de statistiek:

Sinds 1-8-2015 heb ik 136 nieuwe mappers een welkomstbericht gestuurd.

Vanaf 1-8-2015 tot 15-10-2015: 264 berichten verstuurd.

It’s an interesting idea, and one that’s been tried in a couple of places (at least Poland and Italy, for example). The Polish community used to (and may still) send welcome messages to 75% of new mappers. A couple of years ago I did try and look at any effect on mapper retention in the short term (a couple of months):

https://lists.openstreetmap.org/pipermail/welcomewg/2013-February/000011.html

and didn’t really find one. Would it be possible to do something similar here (if not all new mappers are messaged)? It’d also be interesting to look at any effect on edit quality (something I didn’t look at back in 2013).

@SomeoneElse: Because I send the welcome to all new mappers, I cannot research the differences like you did.
But it is still a good idea to check (after 6 months) how many of them are still mapping.
I’ll start doing such checks in 2016.

I do not do any quality checks.

Ook ik ben een voorstander om “nieuwe” mappers ter verwelkomen. Dit heeft als doel deze te kunnen begeleiden in hun mogelijk “nieuwe hobby”. Zo werd ik namelijk ook opgevangen in de community, nadat ik van de landuse=residential per ongeluk building=yes van had gemaakt.
Dit viel gelukkig wel snel op, en ik kreeg vrijwel gelijk een mailtje dat er iets mis gegaan was.
Je mag best weten, het zweet brak me uit omdat ik niet wist hoe ik het zou kunnen oplossen.

Is het een idee om de voor elke nieuwe mapper een forumdraadje te openen, met de mededeling:

Welkom: “naam van de mapper”

Het zou natuurlijk kunnen dat dit ten eerste te arbeidsintensief is, en ten tweede lastig vol te houden. En misschien als derde dat het forum overspoeld zou kunnen raken met nieuwe threads. Een overweging zou kunnen zijn om voor nieuwe mappers 1 nieuw draadje te maken waarin dan de welkomsboodschap als message onder komt te hangen.

Ook ik heb de afgelopen week af en toe gekeken wat de eerste stappen van een “beginnende” mapper zoal zijn, en eerlijk gezegd ben ik af en toe wel even geschrokken.

We kunnen dan overwegen om in het draadje de tips te geven zodat als de mapper een account heeft gemaakt ook kan reageren op de positieve kritieken die hem hierin gegeven worden.
Ook ik ben namelijk voorstander om de kritieken om te buigen naar het positieve. Wie kritiek geeft moet (vind ik) eigenlijk ook de oplossing aandragen.

Grote voordeel van deze werkwijze: Je kunt de nieuwe mappers de links naar de specifieke wikipagina’s geven, zodat ze de leercurve aangerijkt kunnen krijgen.

Zo kunnen ook ervaren mappers meelezen wat er zoal gebeurt in de community, zonder een zoektocht te hoeven starten.

Is deze link handig op in de welkomsmail te plaatsen?
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Beginners_Guide_1.1
of deze (voorliggende pagina van de beginnersguide, deze stap is dan al genomen)
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Beginners_Guide_1.0

@marczoutendijk: Dit draadje vind ik zeer positief!!!

Goed uitgewerkt ;=)
Hoe weet je of iemand een account aanmaakt (niet perse op t forum)
Advies op t forum heeft mogelijk 2 effecten; aansporing door positieve benadering, maar bij een echte beginnende … werkt het forum mogelijk als schandpaal, denk ?

Aantal welkomstmails verstuurd tussen 1-8-2015 en 18-12-2015: 458

Dat is ook nog een goede toevoeging, ik neem hem op in de welkomstmail.

Ik kijk bij iedere nieuwe mapper ook even naar wat er is gemapt. Zie ik iets dat structureel niet klopt of rondweg fout is, dan voeg ik aan de welkomstmail ook nog een paar persoonlijke regels toe om ze te wijzen op die “vergissingen”.

Dat lijkt me vooral voor het forum zeer “vervuilend”. Iedere nieuwe mapper krijgt nu al een welkomstmail, op zijn eigen naam, en daarin wordt verwezen naar het forum. Dat lijkt me zeer effectief en mijn voorzichtige schatting is dat van de 100 nieuwe mappers er hooguit 10 ook mapper blijven. De meesten veranderen iets in hun nabije omgeving en laten het daarbij. Een enkele grapjas zet zijn naam op het huis waar hij woont.
Als we voor al die mappers een eigen forumdraadje openen is dat dus vooral veel werk voor niets, vooral ook omdat je ze toch in ieder geval ook een persoonlijke mail moet sturen om ze te wijzen op het forum.
Hieronder de tekst die ik nu verstuur:

Ik ben deze week begonnen om de nieuwe mappers te verwelkomen door ze te verwijzen naar een speciale wiki pagina die ik heb aangemaakt met daarop alle relevante informatie die een beginner kan gebruiken. Eerder stuurde ik deze informatie in een persoonlijke mail, maar dat werd uiteindelijk wat onoverzichtelijk. Deze methode lijkt me handiger. Bovendien opent het de mogelijkheid om nieuwe mappers die eerst op het forum komen kijken (zonder iets te bewerken) ook te wijzen op die pagina.

In mijn persoonlijke mailtje staat dit:

Dan nu wat statistiek over die nieuwe mappers:
In augustus 2015 hebben zich 67 nieuwe mappers gemeld.
Van deze 67 hebben sinds augustus:

  • 2 mappers meer dan 100 changesets gedaan
  • 5 mappers tussen de 20 en 100 changesets gedaan
  • 4 mappers hebben nog enkele changesets gedaan
  • 56 mappers hebben na hun eerste edits niets meer gedaan

Ik beschouw de groep met meer dan 100 changesets als mappers die voor de community behouden blijven. Dat is dus 3% van de nieuwe mappers…
Als ik kijk vanaf 20 changesets dan zitten we op 10%.

Marc, opmerking bij bericht (19) uit verleden jaar, (Bedrijfs Administratie Gebouwen) het is Basis Administratie Gebouwen, denk ? Dat je bedrijfsmatig wordt aangeslagen :wink:

Marc, kun je ook over meerdere jaren terug kijken, of wordt dat lastig ? Dan krijg je een betere celvulling en een evenwichtiger verdeling.

Overigens maakte ik die naamfout bij de BAG wel vaker. Maar ik geloof dat ik het nu goed weet…

Dat kan misschien wel, maar ik was het niet van plan, gelet op de enorme hoeveelheid werk die dat met zich meebrengt.
Ik kan wel wat steekproeven nemen.
En vanaf nu doe ik dus iedere maand een verslagje van de actuele situatie.
Misschien zet ik het ook wel in een Wikitabel, dan is het overzichtelijker.

Goed initiatief en helder verhaal. Lijkt me prima startpunt voor de beginner. Iets voor een sticky ? (“nieuw op openstreetmap”)

Wordt nogal druk met stickies dan. Zou eerder vragen of Lambertus de welkomsboodschap in de bestaande Welkom sticky uitbreidt.

Het is Basisregistratie Adressen en Gebouwen :slight_smile:

Frank, Bedankt ;-(

Van Pascal Neis heb ik wat overzichten gekregen om de mappers-statistieken wat verder te kunnen bekijken.
Vanaf mei 2015 t/m december 2015 is dit het beeld:

In die periode hebben dus 761 nieuwe mappers zich gemeld met een éérste edit op de Nederlandse kaart. Een mapper die in het grensgebied woont en bv. 30 edits in Duitsland doet en 1 in Nederland (en dat alles in één changeset), telt toch mee voor de statistiek.
Deze totaal cijfers kunnen uiteraard veranderen, sterker nog, dat zullen ze ook. Want nu heb ik de mappers die in december zijn begonnen en die nog niet veel kunnen hebben gedaan maar dat wel van plan zijn, in de groep met 1 of 2 changesets staan.
Bovendien is het begrip changeset soms wat maskerend, want als ik een straatnaam toevoeg en dan opsla, dan is dat één changeset.
Maar als ik 20 nieuwe straten toevoeg, 50 winkels van de juiste tags voorzie en ook nog 40 verkeersborden op de kaart zet en dan opsla, dan telt dat ook als één changeset.

Maar toch blijft wel het beeld duidelijk: veel mappers doen in de eerste 6 maanden van hun activiteiten het meeste (en enige) werk en daarna lijkt het voorbij. Maar het is wel te verwachten dat een aantal mappers uit de bovenste (geel gekleurde) groep, zal verhuizen naar de groepen daaronder.
Wordt vervolgd. . .

===
Edit: grafiek wat uitgebreid

Inmiddels draait het welkomstprogramma 10 maanden en heb ik ruim 1000 mappers die voor het eerst een edit hebben gedaan met een mail welkom geheten en hen verwezen naar een aantal nuttige pagina’s.
Dat alles is verzameld in de welkomst wiki.

Via deze post heb ik tussentijds wat statistische gegevens laten zien en ook in mijn dagboekberichten is het terug te vinden.

[1] Hoe nuttig is het versturen geweest?
Als ik af moet gaan op het aantal reacties dat ik op mijn welkomstmail heb gekregen, dan zou ik zeggen: verspilde moeite. Er hebben zo’n 70 mensen gereageerd.
[2] Hoe actief zijn die nieuwe mappers gebleven?
Ik zie geen enkele verandering in wat al uit eerdere onderzoeken naar boven kwam (zie daarvoor de reacties op mijn dagboekbericht), en concludeer dat het versturen van die welkomstboodschap niet substantieel bijdraagt tot meer mappersactiviteiten.

Bijkomend probleem is dat sinds het beschikbaar komen van edit-mogelijkheden in maps.me, opvallend veel bijdragen worden geleverd door niet-Nederlandse mappers (toeristen neem ik aan), die tamelijk slordig te werk gaan. De beperkte mogelijkheden van maps.me zijn daar natuurlijk debet aan, maar ook de geringe kennis van OSM en mappingtechnieken bij diegenen die maps.me gebruiken. Iets toevoegen aan wat al op de kaart staat gaat meestal wel goed, maar het plaatsen van nieuwe POI levert veel fouten op (verkeerde locatie; weinig mogelijkheden voor details).

Dat alles bij elkaar doet mij besluiten om per 1 augustus 2016, te stoppen met het versturen van die welkomstboodschappen aan de nieuwe mappers. Ik verwacht dat er nog zo’n 150 bijkomen in de komende 2 maanden (dan heb ik 1200 nieuwelingen op weg geholpen), maar daarna mag iemand anders zich met deze taak gaan bezig houden.
Als iemand dat wil doen, neem dan contact met mij op zodat je de beschikking hebt over de juiste gegevens.
Het was een mooi experiment…