Adresvlakken?

Hm,

Misschien heeft hij een nieuw speeltje tot zijn beschikking gekregen?

Het goede nieuws is dat het zich dan wellicht tot de gemeente Staphorst beperkt; aan de andere kant zie ik tags gebruikt worden die in OSM op zijn best “niet algemeen gebruikt” zijn of zelfs fout (layer=BrandKraanAansluiting, color=1, bouwjaar etc.)

Wie gaat hem om verklaring vragen c.q. “tot de orde roepen”?

Ik zie een osm dag in de planning bij de gemeente Staphorst. :wink:

http://data.gemeentestaphorst.opendata.arcgis.com/datasets/

Brandkranen
https://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?webmap=b7313f38256246b9b2b60f38fc49cb40

Het toeval wil dat ik gisteren wat aan het spelen was met qgis/postgis/posgresqls en OSM data. Ik wilde wat proberen met gemeente en provinciegrensen etc. Admin_level waardes dus. Toen zag ik ook opeens dit in Staphorst. Ik stond op het punt dit hier c.q. bij de mapper te melden maar zag in de wiki dat admin_level=7 in NL een adresgrens afbakening zou zijn. Als dat klopt dan is het misschien niet zo gek om deze te kiezen maar ik vind het wel een vreemde tussen die andere admin_level-s en vraag me af of het wel juist is. Iemand die dat weet?

Als de mapper aan het importeren is dan is de vraag of ie dat wel op de juiste wijze doet en het afstemt met de community.

Het lijkt me logisch dat de waarde van de admin_level toeneemt met de granulariteit en die 7 (alleen in NL volgens mij!) een vergissing/fout in de Wiki is. Voor ‘buitenlanden’ ziet de rangorde er logischer uit.

In de Wiki (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:boundary%3Dadministrative#10_admin_level_values_for_specific_countries) zie ik het volgende voor admin_level=7 in Nederland:
Collaboration of municipalities, but not an official plusregio

Volgens mij zijn kadastrale percelen geen administratieve grenzen. Het onderwerp wordt hier besproken: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Talk:Parcel. Het lijkt er op dat er weinig voorstanders zijn voor het opnemen van percelen en de admin_level

Ik krijg de indruk dat de auteur in dat meertje wat streepjes met verschillende admin_levels getekend heeft om te kijken welk lijntje hij het mooist vond.

En dan grijpt de Stijlpolizei in: mappen voor de renderer?

Ik wil morgen even kijken hoe ik het best een mail naar de auteur kan verzenden, om te kijken of er sprake van vandalisme is of misschien onwetendheid.
Of misschien heeft de auteur wel een goede reden om op deze manier te taggen.
Als het vandalisme betreft hoop ik dat een meer ervaren mapper de DWG zal informeren. Het betreft ongeveer 700 changesets. In 2011 zijn een paar mutaties aangebracht, daarna 3 jaar niets, en in 2015 is de auteur gedegen aan de slag gegaan.

Ik veroordeel hier niemand mee. Een verhaal heeft namelijk altijd 2 kanten. Zo lang we de andere zijde niet weten kunnen en mogen we geen conclusies trekken.

Volgens mij is de auteur zich van geen kwaad bewust.

Ik heb in Staphorst gekeken welke tags hier zoal gebruikt worden, onderstaand is een redelijk beeld.
De meesta keys die gebruikelijk zijn in de OSM tagging zijn alle met kleine letters, onderstaande heben variatie in de letterreeksen.

Beste allen,

Dit is nagenoeg 100% zeker data die oorspronkelijk uit ArcGIS en gemeentelijke GIS systemen komt. De velden OBJECTID, Shape_Area en Shape_Length wijzen hierop, want dat zijn systeemvelden uit GIS bestanden van ESRI. Ik ken ArcGIS binnenstebuiten, want werk er zelf al jaren mee.

Op zich is er niets mis mee als mensen vanuit deze hoek bijdragen willen leveren, maar als er geen enkele moeite wordt gedaan om Nederlandstalige gegevensvelden uit een GIS, naar zinvolle en betekenisvolle OSM keys om te zetten, en erger nog, zoals hier elk attribuutveld zomaar mee wordt genomen bij de conversie, dan lijkt mij maar 1 oplossing de juiste: reverten!

Dit levert namelijk niets op dat waarde voor mede-osmers heeft. We willen echt niet de hele databank vol met alleen maar taalgebonden tags, dat is de doodsteek voor een internationale community project, je kan dan niets meer zinvol renderen, zoeken of analyseren.

Edit:

In aanvulling op Commodoortje: ik denk dat het inderdaad vooral onwetendheid is, maar dat neemt niet weg dat je toch mag hopen, dat de meeste mensen uit de geo-hoek iets meer moeite zullen doen om zich in te lezen en bekend te worden met OSM, voordat zij tot edits overgaan. Ik heb mijzelf in ieder geval te pletter gelezen voordat ik actief werd…

Inmiddels heb ik een vriendelijke mail verstuurd om uitleg te kunnen geven

@Commodoortje: al respons gehad op je vriendelijke mail?

Nee nog geen reactie

Is dit de verklaring omtrent het taggen van adresafbakeningen?

Inmiddels is de gemeente Ommen aan de beurt?
https://www.openstreetmap.org/#map=17/52.53523/6.43260&layers=N

Yep, zelfde auteur, zoals verwacht. Een half uur geleden. Dus geen reden dat hij zijn berichten niet kan lezen.

Hij gebruikt admin_level=7.

In de Engelstalige wiki staat Nederland niet apart genoemd, maar door de oogharen kijkend zie ik dat admin_level=7 in andere landen niet gebruikt wordt, dan wel voor niveaus als gemeenten of districten en zeker niet voor erfafscheidingen.

Het rendert wellicht wel mooi.

Inmiddels is deze dubbele en verkeerde informatie op de wiki pagina verwijdert.

De juiste info stond al op de wiki, Nederland heeft 11 admin levels

Je zou in de 10-levels-tabel een verwijzing naar de 11-levels-tabel kunnen maken zoals voor Duitsland ook is gedaan.

Opgesloten in het woord ‘level’ (‘niveau’) zit een rangorde. Een level met een hoger getal betekent in het algemeen een lagere orde.

Het afbakenen van een (woon)perceel zou dan eerder level 12 moeten zijn (en van de kamers in het huis level 13 voor de mierenmappers onder ons).
Level 7 lijkt me dan sowieso volkomen misplaatst.

Martin

Goed idee, ik heb een poging gedaan maar op één of andere manier zie ik het resultaat alleen in de preview en niet in de opgeslagen versie.

Inmiddels heeft gerrit_dankelman via mail gereageerd. Zijn intentie is goed, en hij is bereid over de oplossing mee te denken.
Zijn mail heb ik inmiddels beantwoord en heb hem uitgenodigd om aan te haken op dit draadje.