Routing-vraagje

Dat komt toch niet voor? Je zet toch highway=cycleway op een way?
Ik kon die combinatie in Nederland nergens vinden in ieder geval. In Duitsland 2 x, en dat is waarschijnlijk een mappersfout.

Ik heb me dan niet goed uitgedrukt
Een node van een way (highway=cycleway/traffic_sign=NL:G12a), waarbij op de node barrier=bollard staat.

Hier barrier=bollard op en traffic_sign=NL:G12a way
http://overpass-turbo.eu/s/d21


node[barrier=bollard]({{bbox}})->.n;
(way(bn.n)[traffic_sign='NL:G12a'];);
node.n(w);
out;

alleen nu nog en stukje code om alle bollards met moped=yes of designated er uit te halen. Omdat yes en designated al goed getagd zijn, de rest is dan onvolledig getagd.

Controle:Moped
Fietspad met waytag NL:G12a, waarin zich een bollard bevindt, waarbij de bollard nog niet volledig getagd is, wat betreft de toegang van een moped.


node[barrier=bollard]["moped"!="yes"]({{bbox}})->.n;
(way(bn.n)[traffic_sign='NL:G12a'];);
node.n(w);
out;

http://overpass-turbo.eu/s/d3f

Controle: Mofa
Fietspad met waytag NL:G12a, waarin zich een bollard bevindt, waarbij de bollard nog niet volledig getagd is, wat betreft de toegang van een mofa.
http://overpass-turbo.eu/s/d3i

Dat zou hiermee moeten lukken. Wat mij betreft is het ontbreken van een moped=yes/designated op zo’n node niet het zelfde als niet paseerbaar voor een brommer. Ik tag op een bollard meestal wat er niet doorheen kan (bv motorcar=no) en niet wat er wel doorheen kan.

Ha, was ondertussen ook aan het puzzelen.

Ik meen te begrijpen, dat de default voor bollard bij routing is, =no is voor alle voertuigen.

Dat is de omgekeerde benadering, zoals jij schetst.

Edit:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Barriers

Als daar nu een overpass routine voor gebouwd is dan spaart me dat het zoekwerk, klopt ? Er staan ook bollards op niet geduide binnen wegen, die voorzien zijn van een hindernis om eigenwijze automobilisten te weren, maar zijn slechts bereikbaar via het trottoir, maar zonder borden :-(), wat dan ?

Hier gaat de moped niet rechtdoor vanwege een bollard zonder moped access tag.

Volgens mij is die Brouter.de nog niet erg geschikt voor moped. Een fietspad voorzien van de tag moped=designated (met bord G12a) wordt genegeerd.

Hendrikklaas: bollard.
Hendrikklaas: bollard op highway.
Hendrikklaas: bollard op highway=path.
Hendrikklaas: bollard op highway=service.

Hendrikklaas: bollard op cycleway controle moped. Dit kan bij G11, G12a, G13 en fietspad zonder bord zijn.
Hendrikklaas: bollard op cycleway controle mofa. Dit kan bij G11, G12a, G13 en fietspad zonder bord zijn.
Hendrikklaas: bollard op cycleway controle bicycle. Dit kan bij G11, G12a, G13 en fietspad zonder bord zijn.
Opletten!!! Wat er op de bollard zou moeten staan i.v.m. welk fietspad en toegangsbeperking.

Hendrikklaas: bollard op cycleway (yes designated), zijnde verplicht bromfietspad, controle moped.
Hendrikklaas: bollard op cycleway (yes designated), zijnde verplicht bromfietspad, controle mofa.
Hendrikklaas: bollard op cycleway (yes designated), zijnde verplicht bromfietspad, controle bicycle.

Hendrikklaas: bollard op way NL:G12a, zijnde verplicht bromfietspad, controle moped.
Hendrikklaas: bollard op way NL:G12a, zijnde verplicht bromfietspad, controle mofa.
Hendrikklaas: bollard op way NL:G12a, zijnde verplicht bromfietspad, controle bicycle.

Hendrikklaas: bollard op way NL:G11, zijnde verplicht fietspad, controle mofa.
Hendrikklaas: bollard op way NL:G11, zijnde verplicht fietspad, controle bicycle.

Voor andere, verander de naam in je eigen naam bij user in de query.
Bollard ook te vervangen door gate, block en andere barriers.
En denk ook aan horse, foot, motorcycle en alle andere kleine categorieën.

Dat kan ook nog, …dus met zekerheid kan ik niet zeggen, dat de bollard het probleem is.

Handig lijstje Allroads!
Wel opletten aangezien er bij de cycleway ook G13 fietspaden zijn, dus niet blindelings taggen.
Voor G11 kan er nog een controle in de lijst voor mofa.

Vanmorgen een field check gedaan: de voorkant van het bord waarvan we de achterkant zien is een G12a met rode streep: einde verplicht fiets-/bromfietspad…

Hoe dat nu precies met de routing zit: het bord staat immers een aantal meters voor de bollard, vanuit de rijrichting gezien, dus tussen bord en bollard mag je met een auto rijden…:slight_smile:

@Allroads, bedankt t werkt :=). Maar lokaal klopt dat ? En hoe krijg ik zicht op andere regios waar ik bollards uitgestrooid heb ? In t begin keek ik niet zo diep en was een bollard een hinderlijk obstakel waar eigenlijk alleen auto last van hadden, dus aanwezig ja, maar ik betrap mezelf erop ook incomplete borden schema’s inbreng. Infra komt eerder in beeld dan het meubilair.

De kaart verschuiven en dan weer uitvoeren drukken.
Of uitzoomen en uitvoeren drukken, heel Nederland. Laden duurt langer.

Als JOSM aan staat: in OVERPASS → exporteren → JOSM drukken.

OK Bedankt. Bij de wiki van Bollard staat "By default access=no, foot=yes, and bicycle=yes is implied. " Ik heb geen brommer dus ja … dan ben je niet zo gefocust op moped=* :wink: Als ik het goed begrijp is dus de logica als volgt:

Een Bollard in een G11 way: Toevoegen mofa=yes
Een Bollard in een G13 way: niets toevoegen
Een Bollard in een G12a way : Toevoegen mofa=yes, moped=yes

Is dit zoals we het in NLwillen hebben? Zo ja dan is dat met overpass /JOSM snel op te lossen.

Ja, oplossen, het voordeel van traffic_sign=NL: op een way.

Ik had uit eerdere posten begrepen dat moped=yes automatisch mofa=yes in hield. moped is een “zwaardere” vorm van mofa, dus waar een moped mag, mag een mofa ook.
En dan is mofa=yes niet nodig bij een G12a

En dat doe ik ook vaak.
Waar staat dat.

Ik weet alleen dat bij de vertaalslag naar “de weg” (oude vertaal methode) van een G12a bord, dat zo wordt aangegeven. Maar dit is een Nederlandse insteek. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Overzicht_Nederlandse_Verkeersborden
En de mofa moet dan maar gemakshalve begrijpen, dat voor deze situatie alleen G12a op een weg dat zo is. is dit wel zo logisch?
Laat staan een routeer programma geschreven door een buitenlander. Hoe moet deze dat begrijpen.

Dan kan je zeggen er zijn geen mofa routeerprogramma’s, waarom zullen we die extra tags er op zetten voor mofa, zoveel moeite, dat is een verkeerde insteek mijn inziens.

Ik ben voor om alle zo nodig te vernoemen en niet te verschuilen achter een default, een uitzondering.
En zo min mogelijk default uitzonderingsregels.

Hier hebben we het over de taggen van barriers en bollard en niet de weg. (waar dvdhoven op doelde), bij barriers is mij daar niets van bekend.

Daar zit wel iets in. Je kunt je uberhaupt afvragen of het logisch is dat we bollards op een G12a moeten taggen met moped=yes. (Zijn er uberhaupttt bollards te vinden op G12a waar een brommer niet voorbij mag/kan?) Op de weg staat immers al een moped=designated. Is het dan niet logisch te veronderstellen dat brommers ook voorbij zo’n bollard kunnen? Het zou m.i. logischer lijken om bollards op goed getagde fietspaden helemaal niet te voorzien van access tags. Als wij met overpass kunnen beredeneren dat een brommer daar voorbij kan dan zal dat voor een router toch ook geen probleem moeten zijn? Pas als het onlogisch is dan taggen.

Met deze insteek zijn we ook van de discussie af om mofa te taggen op bollards :wink:
Wat vinden we hiervan?

PeeWee32, Klinkt redelijk acc.