Tagging van winkel-ketens

Die naam erbij heeft er mee te maken, dat de betrokken ondernemer een franchiser is. Die wil graag haar/zijn naam erbij vermeld zien.
Ik heb al zitten denken, eventueel kun je net als bij benzinestations de tag brand gaan gebruiken. Daar kun je dan de ketennaam in kwijt en dan kun je daar op zoeken als je winkels van een bepaalde keten wilt vinden.
Dan kun je de ketennaam+franchiser gewoon in de name tag zetten.

Mathios, ik kwam vanmiddag ook een Nettorama tegen, stond die al op de lijst of was die al gevonden ?

Ik zie in de lijst ook nog Halfords en Schoenenreus. Beide ketens zijn failliet en volgens mij zijn doorstarts mislukt. Maar ik kan het fout zien.
Ook Miss Etam moet bekeken worden, die is afgeslankt na een doorstart.

http://www.nu.nl/ondernemen/4143477/doorstart-failliete-winkelketen-dixons-met-eigenaar-phone-house.html

Dixons en Mycom zijn failliet en maken een doorstart in afgeslankte vorm.
Dit betekent dat >50 Dixons-winkels en 16 Mycom-winkels nu hun tags mogen verliezen
(ruim 30 dixons en 22 mycoms blijven bestaan)

Nu nog maar 157, want ik heb die in Middelbeers hernoemd naar Jumbo.

Inmiddels heb ik weer wat tijd hier mee verder te gaan. Ik zou in eerste instantie graag de volgende namen van winkels aanpassen:

Kruitvat → Kruidvat
Hunkemoller → Hunkemöller
blokker → Blokker
Albert Hein → Albert Heijn
AH → Albert Heijn

Hier het officiële voorstel, dat hopelijk eventueel gezeur van de DWG kan doorstaan:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mechanical_Edits/Math1985/Dutch_Shop_Names

Ik weet dat er nog meer namen aangepast kunnen worden, maar het leek me handig om te beginnen met een kleine selectie waar hopelijk niet te veel onenigheid over bestaat.

Verder viel me op dat alle Action winkels als shop=department_store zijn geïmporteerd, terwijl shop=variety_store volgens mij veel passender is. Ik zou deze winkels daarom graag omtaggen van department store naar variety store.

Hier het voorstel:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mechanical_Edits/Math1985/Action

Wat denken jullie?

Ik ben voor, respect dat je hier zoveel moeite in gestoken hebt. het ‘gezeur van de DWG’ weerhoud mij er altijd van om zulke edits ook maar te overwegen.

het enig probleem wat ik zie is dat een edit aan een ‘albert hein’ kan lijken op een bevestiging dat de winkel nog bestaat. Maar ik neem aan dat je in de changeset comment duidelijk zet dat het slechts om een spellingcorrectie gaat.

Wat of wie is DWG?

Ik vind de voorstellen verder prima.

Goeie actie Math. Ik ben voor.

Ik heb me nooit zo heel erg verdiept in wanneeer je een voorstel moet doen en de DWG raadplegen. Hoe erg zou het zijn geweest als ik dit voorstel met een overpass actie zou hebben uitgevoerd?

Data Working Group

Hoewel de DWG toeziet op de spelregels, is het over het algemeen een individuele mapper of communiity die een automatische edit of import aanklaagt. Als je het niet eens bent met een bepaalde edit, ga je normaal eerst de auteur van die edit contacteren, bv. via een changeset commentaar. Als je zo het probleem niet kan oplossen, dan contacteer je de DWG. Zij zullen dan beide partijen aanhoren. Maar als inderdaad blijkt dat de “aangeklaagde” de spelregels niet gevolgd heeft, dan zal de DWG hoogst waarschijnlijk de “klager” in het gelijk stellen.

Dat bepaalde mensen het niet eens zijn met de import of mechanische edit spelregels kan natuurlijk altijd, maar in een community moeten er nu eenmaal spelregels zijn die gevolgd moeten worden. Anders wordt het helemaal een chaos.

Die spelregels zijn er ook om jullie te beschermen. Stel maar eens voor dat er een buitenlandse mapper vindt dat alle Albert Heijns moeten gemapped worden als naam=“AH” en zo een script laat lopen. Zouden jullie er dan blij mee zijn ? Het mes snijdt aan twee kanten. Dit is een extreem voorbeeld, maar stel dat er een winkel is die echt Mac Donalds noemt (niet van de hamburger keten) en die door iemand die alle McDonalds in de wereld dezelfde tags wil geven. Dan ben je toch ook niet bij dat die Mac Donalds hernoemd wordt, of wel ?

Ander voorbeeld: ik ben ook niet zo blij met dat stukje AND-import in Belgie dat nog steeds niet is opgekuisd of die Corine landuse import die de Fransen ooit bij ons gedaan hebben. Nu zijn er spelregels die dat kunnen verhinderen.

Het grootste voordeel van die spelregels is dat om aan de DWG voorwaarden te voldoen je over een enorm doorzettingsvermogen moet beschikken en van te voren een goed plan moet maken. Inhoudelijk vind ik de regels erg streng, maar ze filteren wel de mensen er uit die ondoordacht aan een import beginnen en deze vervolgens halfslachtig uitvoeren.

In dat voorstel schrijf je:

“The chain has been imported with an incorrect name.”

Maar de naam is juist wel goed, alleen het type winkel is niet juist.
Misschien moet je dat nog even aanpassen.

Voor de rest een goed plan.

Bij soortgelijke mechanical edits hebben it’s so funny en ik een nieuw useraccount aangemaakt (bestaande account + “_mechanical” erachter) om dit soort edits te kunnen doen zodat ze niet verward kunnen worden met je normale edits. Mogelijk ook een overweging voor jou.

Ik wil nog even een ander punt aan stippen.
Ik heb iets verder terug al eens aangegeven om de key brand te gaan gebruiken voor de ketennaam.

Veel winkelketens hebben “eigen” winkels en franchise winkels.
De franchisers zetten meestal de ketennaam groot op de gevel met erachter geplakt de naam van de franchiser.
Bijv. Emté Markerink, Plus Severeijn.
Het is dan wel handig om die naam in name te zetten ivm herkenbaarheid, etc.
Echter de ketennaam makkelijk en snel kunnen vinden wordt daarmee een stuk lastiger. Dat lukt dan niet meer met een eenvoudige edit, je moet echt de naam uit elkaar gaan pulken met alle foutkansen vandien.
Daarom wil ik voorstellen om de ketennaam in brand te zetten.

Math1985, goed idee ziet er aardig uit en nee een stem krijg je niet. Dick’s regel met brand en winkels gebruik ik ook bij tankstations. De brand staat altijd op het station, van ver uit herkenbaar door de bekende kleuren als wit, rood, groen en geel, de naam van de beheerder staat op het bonnetje. Dat geldt dan ook voor winkelketens met een franchise concept of mogelijkheid, maar een winkel van Otto Simon is bv minder herkenbaar (Top1Toys) en mogelijk andere ?

Prima, goed werk van je!

Prima om de brand te gebruiken tezamen met de name tag.

Helaas zie ik nog wel eens tankstations waar wel de tag operator wordt gebruikt maar niet de tag name. Volgens mij heeft elk tankstation namelijk altijd een name (herkenbaar aan een groot bord en erg handig om in te tikken in een navigatiesysteem), altijd een operator (hoewel ik die voor OSM niet interessant vind) en vaak een brand.

Voorbeeld: GM en verder ligt een tinq

Johan & Allroads, Tinq dat is een leuke wel duidelijk, Tinq altijd de goedkoopste, maar probeer op het station dan maar eens een naam te vinden, misschien op het bonnetje, maar fietsend tank ik niet. De site biedt dan uitkomst maar zeker weten doe ik het niet met Google als zoek machine. Tinq Weezebeeksingel staat als zo op de site. De eigenaar is de firma Kamp Opel / GM dealer wie geeft zn naam eraan ? Die naam staat duidelijk op het kassa gebouw maar opmerkelijk ook die van Lebera (telefoons).

Even terugkomend op het C1000 verhaal, ik zal in wat verloren tijd de winkels 1 voor 1 omkatten naar de nieuwe naam. Uiteraard verfieer ik eerst op het boze internet wat de nieuwe winkelnaam is geworden.
Dan kunnen jullie je bezig houden met belangrijke zaken :stuck_out_tongue: