nieuwe rendering fiets/voetpaden :-(

Wat zegt het over de mentoren?
Die het laten gebeuren.

De paden die ik bedoel, zijn de paden waarlangs de boer zijn koeien langs laat lopen. Een vertrapt ‘pad’ tussen twee weilanden van hooguit 100 meter. Of een ‘pad’ naar de plaats waar de boer zijn gras inkuilt. Wellicht nuttige herkenningspunten voor jou, maar ik zie de logica van het mappen van dergelijke paden niet.

Voor de verschillen in mening omtrent de style kunnen we een voorbeeld nemen aan de Duitse & Franse OSM communities die allen hun eigen fork van de style onderhouden. Dat kunnen wij ook als genoeg mensen daar tijd en moeite in willen steken, dan hoef je alleen nog met de Nederlandse community in discussie over wijzigingen.

De Engelse community wil hetzelfde doen. Zij houden nogal vast aan de vroegere kleuren van de snelwegen, omdat die overeenstemt met hun “gewone” kaarten. Toen die discussie werd opgestart ging het al snel over het feit of ze moeten vasthouden aan de oude rendering stack of men moest proberen om met vectortiles van start te gaan. Met dit laatste wordt ook geexperimenteerd in Frankrijk. Door met vector tiles te beginnen ben je wel klaar voor de toekomst, maar ben je nu nog wat proefkonijn.
Als je daarmee wil beginnen kan je best contact opnemen met Christian Quest.

Dit vind ik kort door de bocht. Gewoon omdat Google een programma heeft om open source projecten te steunen, door studenten een vakantiejob aan te bieden, wil het nog niet zeggen dat ze de inhoud van die projecten bepalen. Voor zover ik weet is er bv. bij de Mapillary JOSM plugin geen enkele invloed geweest van Google.

Het staat natuurlijk iedereen vrij om bij een multinational aan te kloppen en geld te vragen voor een project. OSM doet net hetzelfde, en Mapbox e.d. geven geld. Als ik eerlijk moet zijn, vrees ik eerder voor de invloed van Mapbox op OSM dan die van Google. Mapbox is aanwezig bij elke conferentie, proberen steeds de licentie kwestie ter sprake te brengen, hebben betaalde mappers die veel mappen en zo het tagging schema bepalen, enz. Maar daar hoor je niemand over.

Vergelijk.

http://bl.ocks.org/tyrasd/raw/67a00dbb869456094373/#15.00/52.4422/5.5756

Niet alle quotes zijn van mij

nuance is het vraagteken.
als tweede
ook betrekking op de style aanpassing.

Maar dan is het nog niet op de openstreetmap.org pagina, de beginpagina met mijn account.
En dit gelijk bij het opstarten, met alle mogelijkheden.

Tja, dat er eigen varianten bestaan of mensen van plan zijn een eigen variant te beginnen is een logisch gevolg denk ik? Tot nu toe was de rendering een compromis waar mee te leven was. De Britten hun kleurtjes, de NL-ers hun blauwe stipjes etc. Als dat compromis wegvalt gaan mensen op zoek naar een alternatief. NL heeft natuurlijk ook nog een eigen server, die helaas niet heel erg snel is, maar altijd nog als backup kan dienen.

Het mooiste is natuurlijk vector-tiles. Dat zou ook de gelegenheid bieden de gebruiker zelf zijn kaartstijl te laten kiezen. Nadeel kan de rekenkracht van oudere machines zijn.
Jammer dat ik mijn grote server de deur heb uitgedaan anders zou ik ook weer aan het experimenteren slaan. Maar die halvering van mijn stroomverbruik vormt een krachtig tegenargument :wink:

Ik zeg niet dat Google zich met OSM bemoeit, alhoewel dat strategisch niet ondenkbaar is, maar ik heb een ouderwetse achterdocht: niets is gratis.
Dat Mapbox zich zo nadrukkelijk met OSM bemoeide wist ik ook niet. En is inderdaad een reden tot zorg. In die zin is het ook opvallend dat de nieuwe rendering nogal wat gelijkenis vertoont met de rendering van Mapbox.
Dit is een mooi artikel erover: http://www.citylab.com/design/2015/06/who-owns-the-digital-map-of-the-world/396119/
Interressant zou het zijn als de licentievoorwaarden worden gewijzigd naar inzicht van Mapbox om te zien wat dat voor invloed heeft op de data die de NL-community gekregen heeft van de overheid: die is immers geschonken op basis van de bestaande licentie.

Overigens heb ik me nooit zo met de onderliggende machinaties binnen OSM bemoeit. Ik ben meer toevoegend gebruiker. Pas nu ik naar aanleiding van de ontevredenheid met de nieuwe rendering wat verder in de diverse discussies zit te neuzen valt me op dat er toch een verschuiving in mentaliteit is. Waar de ‘top’ van de foundation gelukkig nog standvastig is vraag ik me wel af hoelang dit is vol te houden.

Mattheus,
ik realiseer me nooit een antwoord op jouw vraag in nieuwe rendering fiets/voetpaden #21 “Iemand maakt de kaart zoals die nu wordt weergeven. Het mooiste zou zijn dan iedereen 100% tevreden zoals de kaart wordt weergegeven. En dat gaat lukken volgens jou?” heb gegeven. Nee, ik denk t niet, hebben we hier niet t spreekwoord “zoveel hoofden zoveel zinnen” Of 1 dorp, 2 boerderijen, 3 kerken en 4 kroegen ?
Maar om t kort samen te vatten, ik ben kennelijk niet de enige die de veelzijdige structuur van alle fora ‘onder’ de vlag van OSM niet op de voet volgt en dat stoïcijns over zich heen laat komen maar dan wel geconfronteerd wordt met het resultaat. En tot mijn verbazing klaagt de Board rond de verkiezingen dat er sprake is van een geringe betrokkenheid bij de mappers :=((

Ik zie deze discussie nu pas, maar dit wil ik nog wel even bevestigen. Ik was een van de twee mentoren van het betreffende Google summer of Code-project, en ik kan garanderen dat er geen enkele inhoudelijke bemoeienis van Google geweest is met het project. Binnen Google Summer of Code wordt de toekenning van de projecten, en de beoordeling van de studenten, helemaal binnen de organisatie (in ons geval dus OpenStreetMap) beslist.

AllRoads Noordfiets noemt ook de gelijkenis tussen de nieuwe Mapbox-stijl en de nieuwe default-style, maar dat is echt toeval. Ik ben het er mee eens dat Mapbox een vrij machtige positie heeft binnen het openstreetmap-ecosysteem (onder andere door het onderhouden van de iD-editor), maar in dit geval heeft Mapbox geen rol gespeeld.

Ik heb die gelijkenis niet gemaakt.

Sorry, dat was noordfiets inderdaad. Aangepast.

Ik bekeek net bij de legenda van de nieuwe kaart en zie bij het rode stippellijntje in de Nederlandse vertaling Voetpad staan, dit klopt niet.

footway en path zijn samengevoegd, dus moet er ook een gezamenlijk naam gekozen worden. Waarbij beide tot uitdrukking komen.
Er zijn genoeg path in Nederland waar je met de fiets paard brommer zelfs motor mag rijden. Hoofdzakelijk, vanwege dat het enkelsporig is, waar tweesporige niet uit de voeten kunnen. Die kun je nu dus geen voetpad noemen.
Dat footway path verhaal, dat heb ik eerder laten weten, helemaal op github. En meerdere geven dat aan.
https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/issues/1858.

verplaatst naar http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=558796#p558796

Edit: Melding verwijdert omdat melding hiervoor verplaatst is.

Blijft over vraagstelling over benaming voetpad en legenda.

‘(voet)pad’?

Dan hadden (fiets)pad en (ruiter)pad wel op dezelfde hoop geveegd kunnen worden :smiley:

dat was ook het doel van de mensen die higway=path verzonnen hebben en daarmee de path chaos veroorzaakt, de juiste volledig omschrijving van de rode lijn zou iets zijn als:
“voetpad of een of ander ander pad (wat geen ruiterpad of fietspad is) waar de toegang te voet te paard of met de fiets mogelijkerwijze onmogelijk of verboden is gebruik de query tool voor details.”
(voet)pad vat dat mijns inziens goed samen