Calamiteitenboog

Bij de knooppunten Velsen en Beverwijk zijn 2 boogjes (1, 2) , waardoor je (met de klok mee), een rondje Wijkertunnel-Velsertunnel-Wijkertunnel kan rijden.
Op de site van RWS staat een filmpje met uitleg over deze bogen.
Nu zijn deze bogen eigenlijk altijd dicht, behalve als er een ongeluk is gebeurd. Wat moet er met deze boogjes?

Access=no is eigenlijk niet goed, want juist in een onbekende situatie (een tunnelbuis dicht) wil je op je navigatie vertrouwen om je alsnog via het boogje naar je bestemming te brengen.

Wel toegang (geen access tag) is ook niet goed, want dan kan je er wel over gerouteerd worden, terwijl dat in normale situaties niet mag…

Iemand een idee hoe dit te taggen?

Ik denk aan een voorwaardelijke openstelling en dus iets als access:conditional= X

Wat die X moet zijn weet ik niet. Ik dacht eerst aan emergency maar dat lijkt voorbehouden aan hulpdiensten. Misschien iets als calamity al lijkt dat wat overdreven als er aan de tunnel gewerkt wordt. Access=destination zal routeringstechnisch ws wel werken maar is ook niet helemaal lekker.

Als in 2016 die bogen voor langere tijd open gaan dan zou ik de acces tags helemaal verwijderen en er weer opzetten als het weer van toepassing is.

Van de A4 naar de A5 zit er ook zo een tijdelijke verbindingsboog. Daar hangt nog geen specifieke tag aan (waardoor nu de routering van Schiphol naar bijv. Haarlem niet goed gaat). Nog even puzzelen op de juiste tag…

IIVQ, hier ligt ook zon traject kruislings http://www.openstreetmap.org/#map=18/52.20373/5.81274, maar het is niet getagged ;-( helaas. Je kunt ook access=emergency gebruiken, omdat die conditie er voor zorgt dat de guardrial barrières door de wegbeheerder worden verwijderd om het verkeer uit het betreffende wegvak te halen.

Hoi Hendrikklaas:

Access=emergency is net zo fout als access=no. Ik ken de situatie daar, er zijn rijbanen waarmee je van links naar rechts gaat maar er staat gewoon een vangrail dwars overheen. Het is denk ik vooral om bij werkzaamheden de auto’s naar het andere wegvak te kunnen krijgen, waarschijnlijk een overblijfsel van de bouw van het ecoduct.

Tijmen, er liggen of bestaan meer van die kortsluitingen, ze zitten vaak bovenop een viaduct, haal de geleiderail weg en je kunt keren of een calamiteit snel bereiken. Alleen op de Veluwe zitten weinig viaducten in de weg of de berm is erg breed.

Ze zijn vaak ook ingetekend. Kijk maar op de Randweg Den Bosch: http://www.openstreetmap.org/relation/162798#map=19/51.70631/5.34864 , dit is de CADO (CalamiteitenDoorsteek) 6. Klein verschil: die CADO’s zijn met een snel te verwijderen hek afgesloten (denk, met voldoende mankracht, aan 5 minuten), terwijl je voor de middenberm bij die jij noemt met een slijptol in de weer zal moeten.

Maar in beide gevallen kan je er van uit gaan dat je ze als gewoon persoon de enige keren dat je ze hoeft te gebruiken a) bij een ernstig ongevan b) bij wegwerkzaamheden.
De boogjes bij Velsen worden (nu, vóór de werkzaamheden) wat vaker gebruikt, namelijk elke keer dat de tunnel dicht gaat en dat is een paar keer per week, als er een te hoge vrachtwagen voor staat.

Bij de specifieke boogjes bij Beverwijk/Velsen kan je ze trouwens ook open laten (op verkeerde gronden), namelijk omdat zolang er niets aan de hand is ze nooit de kortste weg zullen geven. De reden dat mijn routeplanner er langs routeerde was dat ik vanuit Velsen-Zuid per ongeluk de A22 naar het noorden nam, en vervolgens de Wijkertunnel wilde nemen omdat ik daar nog nooit doorheen gereden was. Dus alleen bij ongeval of verkeerd rijden is over één van de boogjes rijden de zinnigste route.

Is hier wellicht nog wat op te bedenken?

Ik zat wat rond te spelen met het navigeren en er zijn toch een aantal situaties waarin over de calamiteitenbogen wordt genavigeerd (hier een voorbeeldje en hier nog één).

De bogen zijn 99% van de tijd gesloten en gaan alleen open bij onderhoud van één van de twee tunnels of bij een zwaar ongeval. Ze zijn niet fysiek afgesloten, maar met een C01-bord.

Als er een C01 staat, dan kun je vehicle=no taggen.

Ik heb ze inmiddels op vehicle=no gezet met een note met de uitleg. Ik heb toch het idee dat er iets van een conditional op zou moeten zitten voor wanneer de bogen wel open zijn, maar dit gebeurt zo onregelmatig dat dat qua navigatie toch niet uit gaat maken.

Conditional:emergency :-p
In de (not-too-close)toekomst zou er natuurlijk een wegsegmentcode aan gehangen kunnen worden, waarna de navigatie-software bij RWS ophaalt of er over dat wegsegment gerouteerd kan worden. Idem met spits- en plusstroken :-p

Dit lijkt me by far de beste methode.

Op het moment dat je wegens werkzaamheden of calamiteiten over de calamiteitenstroken geleid wordt door bepijling, mensen of anderszins, heb je toch niets aan de navigatiesoftware.

Not-too-close is een understatement denk ik. :wink: Die emergency kan ik er nog wel op zetten als dat op een bordje staat daar. Ik zou het eigenlijk niet weten.

Mooi, dan laat ik het zo voorlopig staan.