Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Zo doet Connexxion het ook - maar dan misschien met wat betere stickers - de lijn 5 hieronder is ook gewoon gestickerd.

Deze halte heeft er ruim een jaar zo bij gehangen tot ik mijn collega-vervoerskundige bij Syntus deze foto heb opgestuurd:

Overigens zijn haltes heel complex qua eigendom en dus ook beheer.

  • De weg en stoep is van de wegbeheerder
  • De abri is de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder, maar die heeft hem vaak uitbesteed aan een commerciele partij, zoals JCDecaux of Viacom
  • De informatieposter in de abri is verantwoordelijkheid van de vervoerder
  • De houder voor de informatieposter is van de concessieverlener.
  • De haltepaal is van de wegbeheerder
  • De tijdtabellen - inclusief het kastje - zijn van de vervoerder.
  • Het haltebord is van de vervoerder die daar het meeste rijdt, tenzij het een designhalte is, dan kan hij van de wegbeheerder, de concessieverlener, de stationsbeheerder of een commerciele partij zijn. Wie de informatie er fysiek op zet verschilt ook per halte. Op bijvoorbeeld station Amersfoort beheert Syntus de informatie in de haltes waar zij stoppen, maar Connexxion maakt een poster in de algemene informatiezuil op het station waar ook Syntus-informatie in hangt.
  • De DRIS (de fysieke kast) is meestal van de concessieverlener, maar kan eigelijk van iedereen zijn, er zijn er van de vervoerder, er zijn er van het programmabureau randstad (R-Net), er zijn er van 9292. Die op Amersfoort zijn van de gemeente maar in beheer bij Ferranti (bekend van de flapjesborden op veel luchthavens en stations - niet in Nederland overigens)
  • De informatie op de DRIS komt via GOVI, Een NDOV-loket of 9292, of via de lucht van de bus zelf via KAR.
  • En dan heb ik het nog niet over wie de putjes ontstopt, de prullenbakken leegmaakt en de ramen wast.

Hi,

sorry, I dont speak Dutch and I cannot follow the discussions here.

I’m Weide from Germany and I work in OSM on Public Transport since 2009. Please contact me in German, English or Swedish, if I can do anything helpful.

A program (english output) to check for errors in public transport and produce data for PT-Overlay-Maps can be found at http://www.gafte.de

A comparison (in German) of the two established schemes in PT can be found at http://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Weide

The most important thing to notice might be, that opposed to widespread opinion in OSM the routes of the new and the old system are incompatible to each other but the old stops are compatible with new system. So the Public Transport Proposal (“new system” or PTv2) can live in perfect peace with highway=bus_stop even without adding anything to it.

Weide

Mooi!

Die Snippenlaan klopt. Dat zijn 2 haltes (een per richting) aan de N65 Helvoirtseweg (voor 140), en 2 aan de Boslaan (voor 203 en 213)
Als je iets gaat automatiseren, raad ik je aan alle informatie uit de Quay te halen, en aan de Stopplace (OSM:StopArea) geen enkele informatie te hangen. Evt de naam, maar per StopArea hoeven niet eens alle haltenamen gelijk te zijn.

Zo heb je in de stopplace Bilderdijkstraat (NL:S:30006021) 4 quays zitten, 2 heten Bilderdijkstraat (en liggen aan de Kinkerstraat), en 2 heten Kinkerstraat (en liggen aan de Bilderdijkstraat)

De informatie die aan de stopplace zelf hangt zijn dan ook alleen:

  • Naam (bestaande uit publieke naam en town)
  • Type (bus, tram, straat of treinperron) enzovoorts - al vind ik dat al bij een Quay horen)
  • Straat (maar dat hoort gezien het bovenstaande voorbeeld ook niet bij de stopplace.

Overigens hoeft zelfs die town niet eenduidig te zijn. Daarin zit trouwens misschien een fout in het CHB, want zowel de halten Provincialeweg en Van Tuijllstraat liggen in twee plaatsen (en gemeenten) (Provincialeweg in Diemen/Amsterdam, van Tuijllstraat in Hooglanderveen (Amersfoort) en Holkerveen (Nijkerk)), terwijl in het CHB van beiden alleen de eersten is aangegeven.

@IIVQ, wat moet ik hiermee (in Delft)?

OVdata “expert” reporting in:

Het centraal-halte-bestand is dus op basis van dienstregelingen en halteschouwingen opgebouwd; locaties komen vanuit de systemen van vervoerders en schouwingen terplekke. Helaas is bij die schouwingen niet echt goeie GPS apparatuur gebruikt… Terugmeldingen kunnen naar haltebeheer AT ndovbeheer.nl

Precieze definitie van een quay is overigens een haltepaal; elke haltepaal is een quay. En een stopplace is een cluster van quays van quays die vanuit de reiziger gezien bij elkaar horen; cq. in elkaars zichtveld staan; zelfde naam; bijvoorbeeld een busstation of twee haltepalen langs de weg.
Vanuit meerdere partijen is er wel nu een sturing om de quaycodes ook op de halteborden te zetten; bij de laatste paar nieuwe concessies is dat ook gedaan; bijvoorbeeld in voormalige BRU (regio utrecht); http://i39.tinypic.com/25qyjqd.jpg NL:Q:50100540 Maar ook in zeeland http://i62.tinypic.com/anoria.jpg Dit is NL:Q:75890080

Je moet overigens ook kijken naar de {quay,stopplace}status van quays/stopplaces; ze kunnen ook op unavailable gezet worden.

haltebeheer.nl is ook een rendering van deze dataset; word alleen in-frequent bijgewerkt.

Bijvoorbeeld Scheepswerf Bocxe:

Ik vindt in mijn uitdraai een bij het zoeken op Bocxe NL:S:31003609 met NL:Q:31003609 en NL:Q:31003627, allen Scheepswerf Bocxe geheten.

Bij NL:S:31003612 vind ik Balthasar van der Po met bijbehorende quays die hier liggen (en ergens aan de andere kant van de weg).

Volgens http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_40_Rotterdam_Centraal_-_Delft_Station_Delft rijdt de lijn 40 al sinds 8-2014 niet meer langs de Balthasar van der Poweg, maar ik gok dat er tijdelijk een omleiding is geweest en we net een andere versie van het CHB hebben, die van mij is van 14/1/2015 (vrij oud dus). Dit voorjaar is er nogal wat gaande met het CHB (het had 1 september " in werking moeten treden" maar ik merk er bij mij op de werkvloer weinig van) maar misschien heeft het RET een opruimslag gemaakt of de haltecode hergebruikt (ook al is dat verboden volgens de regels van het CHB.

Langs die lijn wordt natuurlijk regelmatig aan de weg gewerkt vanwege tramlijn 19, het zou kunnen dat er net een omleiding was.

Even een ander vraagje: Wat mij betreft zouden ook in ieder geval de haltes van museumlijnen op OSM kunnen komen te staan. Ik heb bijvoorbeeld deze node als

name 	Biesmes-sous-Thuin
public_transport 	stop_position
tram 	yes

aangemaakt.
In de transport view op openstreetmap zie ik echter geen “bolletje” als halte.
Dat zie ik wel voor het einde van de museumtramlijn in Bovenkerk

description 	Station Bovenkerk, eindpunt
railway 	tram_stop

Als ik echter het public_transport schema doorlees, dan zie ik nergens dat het highway=bus_stop (of het equivalente railway=tram_stop) verplicht zijn.

Bij Wommelgem wordt de halte op het platform gerenderd.

Lees ik verkeerd dat highway=bus_stop niet meer nodig is of rendert Andy Allan’s laag alleen het haltes van het “oude” public_transport schema?

Edit: Bij bus gaat het ook niet goed zonder highway=bus_stop: zie http://www.openstreetmap.org/node/3295582275#map=18/52.35137/5.00774&layers=T

Waarbij de eerste 4 cijfers meestal de zone zijn. Bij Connexxion staan ze niet op de borden, maar wel in de QR-code die op de halte staat en op de haltevertrekstaat, als de code die je moet SMSen.

Bij Connexxion hangt van de positie ook de betaling per OV-chipkaart af; als de positie meer dan 30 meter van de stopplaats afwijkt, dan betaalt een reiziger al te veel of te weinig, omdat de bus denkt dat hij al bij een volgende of nog bij een vorige halte is. En dan is er nog de standaard GPS-afwijking en de GPS-antenne zit niet bij elke plek op de bus, dus bij ons ligt hij redelijk goed.

Als ik zie wat voor afwijkingen er zitten in de voorbeelden in Vught die Marc gaf, dan heeft Arriva kennelijk geen directe koppeling tussen de locatie in hun haltebestand en die in hun prijsberekening (of het kan ze niet schelen).

@Marczoutendijk, Zou jij dat eens kunnen kijken bij die Scheepswerf Bocxe in jouw versie van het CHB, kijken of daar een unavailable o.i.d. bij staat? Bij mij staat de status van de Baltahaar van der Po (uitgedund)

   <stopplacecode>NL:S:31003612</stopplacecode>
    <validfrom>2015-01-06T00:00:00Z</validfrom>
    <stopplacestatus>adapted</stopplacestatus>
    <mutationdate>2015-01-06T16:05:29Z</mutationdate>

Dit is wat ik zie bij die scheepswerf:

<stopplace>
            <validfrom>2015-05-03T00:00:00Z</validfrom>
            <stopplacecode>NL:S:31003612</stopplacecode>
            <stopplacetype>onstreetBus</stopplacetype>
            <stopplacename>
                <validfrom>2015-05-03T00:00:00Z</validfrom>
                <publicname>Balthasar van der Po</publicname>
                <town>Delft</town>
                <mutationdate>2015-05-03T22:05:19Z</mutationdate>
            </stopplacename>
            <stopplacestatusdata>
                <validfrom>2015-05-03T00:00:00Z</validfrom>
                <stopplacestatus>adapted</stopplacestatus>
                <mutationdate>2015-05-03T22:05:19Z</mutationdate>
            </stopplacestatusdata>
            <mutationdate>2015-05-03T22:05:19Z</mutationdate>
            <quays/>
        </stopplace>

Kun je daar wat mee?

Het enige dat ik erin zie is dat de halte ergens rond 3 mei 2015 gewijzigd is, en toen Balthasar van der Po heette, en geen quays had. Dat is dus waarschijnlijk een fout van de beheerder, want hij had de halte in zijn geheel inactief moeten maken, maar zo diep zit ik er nu even niet in.

Tijmen

Op het busstation van Emmeloord zijn de platformen getagd met

public_transport=platform
name=*

Een nieuwe (maps.me mapper, het zal toch niet waar zijn…) heeft nu aan de bestaande highway=bus_stop ook de naam van het platform gehangen.

https://www.openstreetmap.org/node/4146211289

Dat klopt volgens mij niet, want daar hoort toch de naam van de halte op te staan?

Tja, volgens de Engelstalige én Nederlandtalige Wiki over public_transport mag dit.
Volgens de Duitstalige echter weer niet.

Als je een perronaanduiding opneemt via ‘name’ wordt het gerenderd, via ‘ref’ niet.
Maar tegelijk: van zo’n perron als onderdeel van een routerelatie wordt enkel de ‘name’ opgenomen. Een enkele aanduiding ‘F’ in een relatie geeft natuurlijk geen info over welke halteplaats het gaat.

Het zou een idee kunnen zijn dat een renderer in zo’n geval zowel de name als de ref (tussen haakjes) zou melden, vergelijkbaar met bv. een highway=motorway_junction.

In Utrecht is het als volgt gedaan:

stop positie:
bus=yes
name=CS Jaarbeurszijde C7
public_transport=stop_position

halte:
bus=yes
covered=yes
highway=bus_stop
name=CS Jaarbeurszijde C7
public_transport=platform

Highway=bus_stop is eigenlijk mappen voor de renderer, in afwachting van de renderers om dit op basis van bus=yes te doen.
De toevoeging voor het platform is soms weer verwijderd door een mapper.

De public_transport=area relaties worden (nog) niet gebruikt.

Het zou goed zijn om hier duidelijke landelijke afspraken voor te hebben. Ook voor de haltenummers die nu ook nog niet eenduidig getagd worden.
Ook zouden waarschijnlijk de meeste haltes in Nederland wel de tag tactile_paving=yes, of tactile_paving=contrasted kunnen krijgen, maar misschien is dat overkill als alle haltes in Nederland hier aan voldoen.

Ik zet zelf in elk geval altijd de “Naam” op de halte (stop_position + platform + stop_area) en de haltecode in de ref op platform+stop_position.

Ik zag gisteren de situatie op Utrecht ook, Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik zou zelf de naam van de haltes veranderen in “CS Jaarbeurszijde”, maar een stop_area “CS Jaarbeurszijde C” en “CS Jaarbeurszijde D” maken, en weer een overkoepelende stop_area voor heel Utrecht.

Overigens worden de stop_area’s wel gebruikt door openbusmap

Daarnaast zou ik bij Utrecht CS nog ways willen maken met public_transport=platform, en de nodes met public_transport=platform op willen ruimen. Nadeel, de haltes worden dan niet meer gerenderd op de openstreetmap.org-kaart.

Voor wie er zin in heeft: Arriva heeft alle nieuwe buslijnen in Friesland gefilmd https://www.youtube.com/channel/UCJk-VJsfatRKFGg06W60afw

Ik ben van plan om de komende weken aan de buslijnen (streekvervoer) binnen Fryslân te werken. Er zijn best veel veranderingen binnen de provincie en ik wilde al achterstallig onderhoud aan de buslijnen uitvoeren. Het YouTube-kanaal had ik al ontdekt en kan in enkele gevallen zeker nuttig zijn.
Tegelijk met de nieuwe dienstregeling per 11 december gaat ook het vernieuwde busstation van Leeuwarden open, al is het dan nog niet helemaal zoals het uiteindelijk gaat worden.

Ik ben in de provincie Groningen ook nu wat bezig met onderhoud aan buslijnen, en zal geleidelijk ook wijzigingen per 11 december verwerken (te beginnen met de stad Groningen).

Vanaf vandaag (11 december 2016) gaat Syntus het openbaar busvervoer in de provincie Utrecht verzorgen:
https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/reisinformatie/dienstregeling

Ik zal me hier eens melden, ik denk dat ik een van de grootste editors van buslijnen ben. Ik gok dat als je in de history kijkt dat mijn naam in 90% van de buslijnen wel te vinden is.

Ik ben de afgelopen jaren vrij consequent alle concessiegebieden afgegaan om de buslijnen te verbeteren en aan te vullen. Ik zal zeker niet zeggen dat ik het altijd perfect doe, maar ik kan me niet indenken dat ik een busrelatie ooit slechter achterlaat dan hij was. :wink:
Nadat ik een concessie afgwerkt heb download ik altijd alle busrelaties van Nederland en dan zie je soms wat “hobbywerk” terug, bijvoorbeeld onlangs deze. Hmmja. Geen naam, geen ref, ik denk dat het bus 573 is, maar het komt niet helemaal overeen.

Misschien wel handig om wat achtergrond over de tagging te geven.

Ik volg zoveel mogelijk de richtlijnen van Proposed_features/Public_Transport. Dus de naam van een buslijn is Bus 1: Vanplaats halte => Naarplaats halte. Omdat ik veel informatie van wiki.ovinnederland.nl haal en omdat daar vaak wijken aangegeven worden in de lijnnaam staat dat er ook wel eens in.
Ik voeg ook altijd de concessienaam en de vervoerder toe aan lijnen, ook te vinden in wiki.ovinnederland.nl

Losliggende haltenodes tag ik tegenwoordig met highway=bus_stop, public_transport=platform, als ik ergens een node tegenkom op een weg ligt dan haal ik die los, behalve als er zowel een losliggende (public_transport=platform) en een vast (public_transport=stop_position) is. Ik vind zelf de plaats van de haltepaal belangrijker dan de stopplaats op de weg.
Ik kom nog wel eens forward en backward roles in de relatie tegen, die zijn volgens mij niet te gebruiken omdat een route toch maar in één richting gaat.

Ik heb al jaren geleden een pagina in de wiki aangemaakt waar ik de buslijnen op wilde documenteren, op dit moment staan daar de relaties van de concessies op, met een kleurtje hoe compleet ze zijn. De groene concessies kunnen inmiddels best wel achterhaald zijn omdat ze met de dienstregeling van 2015 zijn gemapt en omdat ik toen ook nog niet al mijn bovenstaande richtlijnen toepaste. :roll_eyes:
Maar voor wie geïnteresseerd is in correcte buslijnen is het misschien een leuk beginpunt.

Ik ben net begonnen met de lijnen van de concessie Provincie Utrecht, ik zie dat zugführer daar veel heeft gedaan, maar helaas zijn de meeste lijnen niet goed gesorteerd (zowel halteplekken als de route).

Er bestaan ook routes waar bij de bus diverse keren via dezelfde weg teruggaat. Kwam van de zomer deze lusroute tegen, waarbij me nu opvalt dat er wat haltes missen (bij het strand en Camping Julianahoeve). Ook zitten deze relaties hier in Renesse nog niet in een concessie relatie zo te zien.
Geen probleem ermee dat je de lus opgesplitst hebt in 2 relaties aangezien je het strand wel kunt zien als een eindpunt.

Ook deze heeft diverse uitstulpingen waar via dezelfde weg teruggereden wordt en waar een forward/backward niet misstaat. En al is het vanuit de relatie duidelijk met ervoor/erna liggende secties waarheen gereden wordt, vanuit de weg gezien lijkt het dubbel en zijn er wellicht mappers die de “dubbele” relatie weghalen.

Wil wel eens proberen dit hier na te lopen en waar nodig te verbeteren.