Idee om wat met BAG te gaan doen

Klopt het dat de locatie van de aankomende meeting met Rijkswaterstaat, op Griffioenlaan 2 in Utrecht, nog niet geimporteerd is? Staat deze al wel in de BAG? Zo ja, zou iemand hem kunnen importeren?

Dat was me ook al opgevallen met de parkeergarage Westraven. Dat hele driehoekje was nog niet gedaan. Nu wel!

Hartelijk dank!

Groot probleem, wordt - naar mijn idee - het onderhoud. De nieuwbouwgebieden zijn nog redelijk eenvoudig te “ontdekken”, maar alle werkzaamheden binnen bebouwd gebied zijn veel lastiger te vinden.
Ik ben laatst al een morgen in Laren (Gld) bezig geweest met aanpassen, slopen en bouwen. Als zo’n klein durpie al zoveel werk is, dan kun je wel bedenken dat een grotere plaats nog veel meer werk is.
Ik zat vanmorgen in Epe te kijken, daar schijnen ook veranderingen te zijn.
Er is inderdaad een kolossaal gebouw aan de Markt verrezen, zie ik de BAG viewer en WMS.
En dan zie je dat er nog veel meer moet gebeuren dan 1 pand.

Flink wat afwijkingen tov de BAG WMS. Vaak geen grote zaken, maar kruimels zijn ook brood, en het kost hoe dan ook toch tijd. En heel veel kleine beetjes tijd is een hoop tijd.
En dan zie je gelijk ook dat de landuse vlakken ook niet kloppen, bekend probleem in NL OSM, maar wel iets dat aandacht vraagt en ook weer tijd, maar goed, dat is voor een ander topic :slight_smile:

Ik heb inmiddels begrepen dat de accreditatie afgeschat is.
Het door een derde partij laten toetsen of de Gemeente zijn werk wel goed doet t.o.v. Bag
In de laatste periode van accreditatie moest er nog heel wat gebeuren, Gemeente hebben vele afwijkingen opnieuw ingetekend en dat zi8e je nu op de kaart verschijnen.

Na gereedmelding, verplicht door de eigenaar/bouwer, is de Gemeente verplicht dit binnen zes maanden door te voeren in de BAG, nu zijn er Gemeentes, die dat wekelijks bijhouden, maar ook Gemeentes, die het inmeten uit besteed hebben aan de stichting GBKN die binnen een jaar, terug reageerd, dan moet de Gemeente het nog in de BAG invoeren. Ze halen dus bij lange na niet de verplichte termijn van 6 maanden.

Nu heb ik een supermark,t is al 1,5 jaar in gebruik en staat in de BAG nog steeds op vergunning verleend, deze is al te vinden BAG WMS, dan komt nog de verplichte melding bouw gestart, en dan verplicht “in gebruik” melding. De laatste twee is nog niet eens gedaan!

Bag import via wfs is alleen “in gebruik”, je moet een lange tijd wachten om het er goed in te zetten.

Nog twee verzoekjes voor import BAG gegevens Groningen-stad:

a. gebied omsloten door Antillenstraat aan W/N/O-zijde en wandelpad aan ZW-kant (woningen aan Antillenstraat en nieuwe St.Maartenstraat):
https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/#?geometry.x=234637.61921079&geometry.y=583668.91724335&zoomlevel=13&objectId=0014100022188695&detailsObjectId=0014010022195384

b. gebied omsloten door Cuypersweg (Z), Boterdiep (W) en sloot langs Beneluxweg (NO) (woningen aan nieuwe Van Eyckstraat):
https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/#?geometry.x=234521.48921079&geometry.y=585102.41925232&zoomlevel=13&objectId=0014100022189856&detailsObjectId=0014010022197989

a. is nog even te vroeg adressen niet bekend in BAG en niet alle gebouwen
b bag objects niet bekend.

Mooiste is als zo’n wijkje af is en ingemeten, dan kan je alles in een keer doen, nu zou je het nog een keer moeten doen.

niet bekend, dan heeft het pand nog niet de status in gebruik
te vroeg dan zou het pand bouwvergunning verleend of bouw gestart hebben als dit al is doorgegeven aan de BAG.

Die panden worden nog niet meegenomen in de BAGimport uit wfs, zo ook de adresnode.
Na melding bouw gereed worden de panden ingemeten en komen ze definitief goed in de BAG.

MAAR,

Status: schijnbaar is er ook een status Pand in gebruik (niet ingemeten)
Dan komt bij de wfs import de adresnode niet mee. Voorbeeld a

Na inmeten zie je de adres node wel eens verschuiven, of het dan zinvol is om eerder adres nodes aan te passen/mee te nemen.

@ henk
om gelijk de plaats te bepalen is het fijn als er een verwijzing is naar de openstreetmap.org kaart van daar uit kunnen we direct naar Josm linken, je zou een opmerking kunnen plaatsen met een verwijzing naar de bag kadaster pagina, met verzoek voor een bag import. Heb je ook meer kans dat anderen in die omgeving het zien.
Daarna een vermelding op het forum.

Was ik dus iets te vroeg. Ik zal het over een poosje weer bekijken en dan de procedure van Allroads volgen.

http://overpass-turbo.eu/s/bIP

Waar staan al die construction and more

“proposed=yes or abandoned=yes or vacant=yes or demolished=yes or construction=yes or empty=yes or building=planned or building=proposed”

alroads, handig hulpmiddel, dankjewel! alleen dingen als construction=house worden niet gevonden.

edit: buiding=construction zou een handige toevoeging zijn

Ohh, het lijstje is niet van mij, had ik even moeten zeggen.

In IJsselmuiden wordt de wijk Het Meer gebouwd. Een deel daarvan is klaar. Ik heb de wegen getagged en ingetekend. Graag een BAG import. https://www.openstreetmap.org/note/447437#map=17/52.56099/5.93807&layers=N

Inmiddels een update met BAG data verricht.
Niet alles is op dit moment te importeren, dit kan verschillende oorzaken hebben.

  • Bestemmingsplan aangepast (bouw gaat niet door)
  • Bouw nog niet gestart (of de status nog niet omgezet door de gemeente)

Bedankt voor de vlotte service :slight_smile: Er ontbreken wel een paar panden, maar het meeste dat klaar is, staat er nu ook in.

In Den Haag is de bouw van een nieuw buurtje afgerond. Het gaan om de drie blokken tussen de Amstelstraat, Lekstraat, Scheldestraat, en Maasstraat. Zou iemand een nieuwe import uit kunnen voeren? Alles wat er zich nu in die drie blokken bevindt mag weggegooid worden.

Misschien nog even wachten met importeren. Veel gebouwen staan nog op bouwvergunning verleend (dus komen niet mee) en een aantal schuurtjes staan middenin de woningen nog.

Ok, prima! Moet ik denken aan een kwestie van weken, maanden of jaren?

Dat ligt aan de gemeente. Kan dagen zijn, maar ook maanden.

Omdat hier gemiddeld 1 keer per maand aan iemand word uitgelegd hoe je een BAG update doet leek het me wel handig als deze info in de wiki stond: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/BAG#Updaten

Voel je vrij om deze text aan te vullen of te wijzigen.

Op deze afbeelding is mijn vraag te zien: (gebied is noorden van Amersfoort Vathorst).

Ik dacht eerst dat de kaart niet goed lag, maar andere panden liggen in JOSM perfect op de BAG laag.
Kortom, wat veroorzaakt die verschuiving van een aantal panden (uit een eerdere BAG import) t.o.v. de (latere) BAG laag?
Is die import fout geweest?
Zijn de panden uiteindelijk allemaal ergens anders gebouwd, iets verschoven t.o.v. bouwplan?