Beginnersvragen

Ik begrijp wat je bedoelt. Inmiddels ben ik een aantal weken in aanraking gekomen met OSM en JOSM, vandaar mijn praktische vragen. Natuurlijk neem ik niemand kwalijk dat een niet volledig antwoord op mijn, soms vele, vragen komt. Het is open source en interpretatie van regels is altijd discussie. Toch probeer ik me aan de protocollen te houden. Ik ben blij met de zeer uitgebreide wiki (ook dank aan de vertalers).

Mijn beginners probleempjes en vragen probeer ik een beetje in kaart te brengen, daarna zal ik zeker niet elke mutatie kennisgeven.
Het is een oroënterende fase wat de causaliteit (oorzaak en gevolg) probeer te verwoorden met hulp van jullie. En hopelijk kunnen nieuwe mappers hier ook wat aan hebben.

Zo had ik het in Wijhe gedaan. per plek een gebiedje getekend.
Naar aanleiding van deze opmerking.
Nodes and areas tagged with amenity=parking_space and parking_space=disabled are rendered on rollstuhlkarte.ch

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity%3Dparking_space

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van onderstaande fout?

‱ **Er is in JOSM een gebied gedownload en actief **
‱ Layer geodata.nationaalgeoregister.nl: pand is actief

Tevens zoek ik informatie om complexe panden te splitsen, hierbij zijn links of uitleg gewenst. Alvast dank.

Volgens mij is dit een communicatie probleem met de nationaalgeoregister.nl server. JOSM probeert een gebied over te halen en dit faalde. Via als je de laag selecteerd in het Lagen venster, kan je via “Foutieve tegels herladen” een nieuwe poging ondernemen.

Inmiddels werkt het weer goed.

Bij valideren voor het uploaden komen weleens waarschuwingen waar onduidelijk is wat er je ervoor moet doen om op te lossen.
Deze link is handig voor fouten en waarschuwingen, maar daar staat onderstaande waarschuwing niet bij.

Waarschuwingen
Ontbrekende informatie kruising (3)
TestError [tester=org.openstreetmap.josm.data.validation.tests.Highways@1893582, code=2702]
TestError [tester=org.openstreetmap.josm.data.validation.tests.Highways@1893582, code=2702]
TestError [tester=org.openstreetmap.josm.data.validation.tests.Highways@1893582, code=2702]


Wat moet ik doen om deze waarschuwingen te verhelpen?

Beste advies: negeren.

Op Ă©Ă©n na beste advies: oplossen :wink:

  • highway=crossing
  • Ă©n: crossing=island/unmarked/uncontrolled/traffic_signals/unknown/no.

Zelf vind ik de documentatie het snelst door niet vanuit OSM te zoeken, maar via google op: “OSM crossing”. Dan zie je, behalve de WIKI, ook meteen de eventuele forum discussies.

Ik heb op zeer beperkte schaal en onder protest zelf voor de tweede oplossing gekozen. Onder protest omdat ik vind dat ik dan “roomser dan de paus” probeer te zijn. Bijna nergens in Nederland wordt dit gemapt. Ik heb er al een aantal gedaan, maar er staan er nu nog 150 open in Woerden alleen. Zucht! Heeft dit prioriteit? Heeft het nut? Fietspaden eerst (mijn eigen belang)? Maar ze worden toch niet gerenderd op OFM

De meeste [crossing=island] die ik heb gezien (overpass turbo query) zijn bovendien min of meer onjuist: het zijn geen crossings van twee wegen. Er staat gewoon op een weg een island gemapt, maar de kruisende weg ontbreekt.
Gisteravond zag ik trouwens dat [highway=traffic-signals] meestal (vaak) ook fout staan: op de kruising van wegen. Juist is: Because traffic signals can affect routing decisions, it is important that they are attached to the ways to which they apply. Nu lijkt het alsof ik meerdere stoplichten krijg bij het oversteken van Ă©Ă©n weg. Over prioriteiten gesproken. Maar gelukkig worden die ook niet gerenderd op OFM.
De validatie op crossing is ook nieuw voor JOSM sinds de laatste versie.
Maar, aan de andere kant van het water: in Engeland is deze mapping volstrekt normaal.

Negeren blijft een redelijk advies omdat JOSM (Ă©n “Keep right!” Ă©n “OSM Inspector” Ă©n “Bicycle tags on OSM”) soms letterlijk waarschuwingen (mogelijke onjuistheden, onwaarschijnlijkheden) geven die niet echt “fout” zijn.

Mijn laatste frustratie: ik heb pas geleerd dat [covered=yes] voor een highway die onder een gebouw doorloopt beter vervangen kan worden door [tunnel=building_passage]. Alleen vind JOSM het niet ok: “tunnel zonder highway”. Negeren dus :confused:
Vervolg: JOSM had wĂ©l gelijk! Ik had deze tag op een building gezet (building onder een [building=roof]) bij een benzinestation. Hardstikke fout. Dus is JOSM negeren misschien toch niet zo’n goed advies :sunglasses:

Bij het taggen van de winkelstraat in ons dorp kom ik regelmatig tags tegen die niet op de Mapnik kaart worden gerenderd.
Is er een layer waar deze wel zichtbaar zijn?

Komt er in de toekomst verbetering in deze Mapnik visualisatie?
Zodat een winkelstraat de informatie zou kunnen tonen zoals gewenst is.

Of zijn er andere tips die iemand me kan geven?

Onderstaande tags worden niet op de map gerendeerd.


amenity=doctors
shop=chemist (zoals bv Etos)
shop=computer
shop=furniture
amenity=ice_cream
shop=shoes
office=insurance
office=estate_agent
shop=optician
shop=hunting
etc.

Je zou deze xapiviewer kunnen gebruiken:
http://osm.dumoulin63.net/xapiviewer/?zoom=16&lat=52.37139&lon=4.89996&layers=B00T&icon=icons%2Fshopping_convenience.n.32.png&request=shop%3D*

Als je wilt dat dit op de osm.org kaart gerenderd moet worden kan je een verzoek indienen op
https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/issues

Alvast dank voor de links, op deze manier wordt je steeds gevarieerder in het zoeken.

Toch gek dat een huisartsenpraktijk (amenity=doctors) standaard niet gerendeerd wordt, of zet ik hierbij een verkeerde tag?

Goed getagd zo
maar op de OFM wordt het gerenderd als zijnde een medische instelling. Helaas hetzelfde symbool als ziekenhuis, waardoor het lijkt of er een stad vol ziekenhuizen is, terwijl er maar Ă©Ă©n echte is. Misschien dat dit de reden is dat mapnik die artsen niet laat zien.

Hier heb ik als probeersel een huisartsenmaatschap getagd. Vergelijk maar eens de mapnik met de ofm. http://www.openstreetmap.org/#map=19/51.79181/4.70631 Huisartsenpraktijk de Esdoorn.

Wat is het voordeel om huizen op te nemen in een zg “Assiociated Street”?

@Eggie, voor het gemak heb ik alle medische instellingen onder ziekenhuizen gezet, daar is maar Ă©Ă©n Garmin poi voor beschikbaar voor zover ik weet en maakt het zoeken wat makkelijker mocht je onderweg van je fiets vallen :rage:

In Mapsource blijven de ziekenhuizen langer in beeld als je uitzoomt, de huisartsenpraktijken verdwijnen van de kaart gelijk met de gebouwen dwz worden alleen gerenderd op het hoogste zoomniveau. Basecamp is een heel ander verhaal, Garmin heeft nu besloten bijna alle pois alleen te renderen op het allerhoogste niveau, daar heb ik geen invloed meer in. :frowning:

@Commodoortje, geen idee, misschien was dat ooit bedacht om bepaalde renderers het makkelijker te maken op huisnummers te matchen met straatnamen? Bij de BAG import wordt die Associated street relatie geloof ik ook niet gebruikt.

Ik begrijp dat je het ook raar vind dat artsen (praktijken) geen rendering krijgen. Maar taggen voor de rendering is enigzins taboe, er is namelijk een tag voor een arts (praktijk), deze wordt helaas (nog) niet gerendeerd.

Ook ik ga de artsenpraktijken omzetten naar medische instelling, met dezelfde motivatie als @ligfietser

Wat bedoel je precies? Je gaat toch niet artsenpraktijken taggen als ziekenhuis omdat die dan gerenderd worden?
Wat ik bedoel is dat ik voor de OFM zowel artsen als ziekenhuizen hetzelfde icoontje / poi symbool moet geven omdat ze zo goed vindbaar zijn in de Garmin. Dat is heel wat anders dan iets omzetten op OSM!

Dus: artsenpraktijk gewoon taggen met amenity=doctors en niet clinic (=polikliniek)
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity%3Ddoctors

Deze rendering is al lange tijd geleden (4 jaar nb!) aangekaart maar er is nog steeds niets mee gedaan:
https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/issues/89

Nederland:
EHBO verbandposten, met wel/niet gediplomeerd EHBO er.
AED posten
Huisarts (dagdienst)
Samenwerkende huisartsen (eigen locatie) (avond - weekend dienst)
Huisartsenpost (samenwerkende huisartsen, avond- weekenddienst)
Polikliniek, bij ziekenhuis of dependance in andere stad dorp.
SEH Spoedeisende hulp
Ziekenhuis

Vul aan.

Toch wel een belangrijke layer. Als je onderweg bent.
Met een klik op de icon en popup met telefoonnummer voor een verbanddoos.

Het is nu duidelijk, bedankt voor je nadere uitleg.

Ik was te ongeduldig :wink:
Op level 17 even een refresh en de geul is zichtbaar

Goede dag,

Ik heb gister mijn eerste aanvulling gepubliceerd en wil graag aan iemand met ervaring vragen of ik mijn toevoeging goed heb aangebracht.
Het betreft een nieuwe geul bij de Kil van Hurwenen, net gegraven. Zie https://www.openstreetmap.org/#map=15/51.8179/5.3103&layers=N

Als ik echter verder inzoom naar level 17 verdwijnt een deel van de geul. Zie https://www.openstreetmap.org/#map=17/51.8179/5.3103&layers=N
Zoom ik door naar level 18 verschijnt de geul weer.

Is dit nu een vertraging in de rendering of is er iets anders aan de hand met het nieuw ingevoerde element?

Alvast bedankt voor de feedback.
Guido

Guido, welkom op het forum, rendering van de levels is door de grote hoeveelheid van de database, niet altijd op ieder zoom level gelijk, maar zoals jezelf al opmerkt werkt refresh soms ook.
Je hebt het forum gevonden, weet je ook de weg naar alle hulp- en start pagina’s ? Zoniet dan krijg je die met de welkomst brief toegestuurd, door Marc maar je kunt ook even op dit forum onder Welkom voor nieuwe mappers kijken :confused:

Dag Guido,
Wanneer je in keepright kijkt zie je sneller resultaat en kun je na een week ofzo evt. foutjes verbeteren die evt. aan het licht komen.
http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=14&lat=51.82062&lon=5.30629&layers=B0T&ch=0%2C30%2C40%2C50%2C70%2C90%2C100%2C110%2C120%2C130%2C150%2C160%2C170%2C180%2C191%2C192%2C193%2C194%2C195%2C196%2C197%2C198%2C201%2C202%2C203%2C204%2C205%2C206%2C207%2C208%2C210%2C220%2C231%2C232%2C270%2C281%2C282%2C283%2C284%2C285%2C291%2C292%2C293%2C294%2C311%2C312%2C313%2C320%2C350%2C370%2C380%2C401%2C402%2C411%2C412%2C413&show_ign=1&show_tmpign=1

Pas op met de “coastline” van de rivier, want voor je het weet staat de Waal droog.
Tip
 niet aan de multipolygonen komen van de rivier!

succes,

Eggie