maxstorlek landuse och multipolygoner

Hej!
jag rekommendera alla som gör just nu korrigeringar i landuse att haller ett hyfsad storlek för landuse. Jag tro att 2 x 2 km stora objekt bör räka.

Gör man edideringar på stora omerade med JOSM är det lätt att göra objekt som är flera kilometer i kanten. Kartan ser “vit” ut - men man generera problem när mappningen bli bättre. Det stora - och sedan otroligt komplexa - multipolygoner kräver en hög och helt onnödigt kunskapsniveau för att infoga ändringar.

Och med det webbaserade edidorer som ID är det inte ens mögligt att tar bort dom - för att dom inte rymms i zoomlevel.

Also: Tänk på andra använder när Du ritar och gör flera mindre lätthanterliga objekt istället för några få stort!

Jag tror att jag överskrider 2x2 km på många av skogssektionerna i Norrland, men det kan ju vara en bra riktlinje i de flesta lägena.

Just multipolygoner och skogar tycker jag inte är så svårt att förstå med rätt verktyg. Exempelvis tycker jag att iD gör det ganska simpelt. Vidare, om det är någon som ska ändra en skog större än 2x2km så tror jag den vid det laget hunnit lära sig förstå hur enkla relationer fungerar, annars kanske denne inte borde redigera relationen.

Risken är väl att man får folk som typ gör sjöar som renderas med lite skog ovanpå, men det är ju lätt för oss lite mer erfarna kartläggare att hoppa in och assistera lite med. Det skapar ett bra tillfälle att introduceras för diverse kartläggare också.