Tagging van winkel-ketens

Bedankt Matthijs… Dat lijkt me duidelijk - de voorkeur is Aldi/Spar/Lidl.

Wie durft voor te stellen dat de schrijfwijze in de tagging genormaliseerd moet worden?

Er staat nog 159 C1000 's in de lijst. Die moeten allemaal nog omgetagt worden naar Jumbo, Coop, AH, Plus, Emté, etc. C1000 is passé
Misschien kan iemand een lijstje maken van deze C1000’s

Verder zitten er zoals al opgemerkt, diverse verschillen in de spelling.
Ik zag bijv. ook Bakkerij Bart, het is echt Bakker Bart

Wordt nog een hele tour om dat recht te trekken.

Edit: het zijn nog 158 C1000’s. Ik heb die in Colmschate al omgenoemd naar Jumbo

Ja, daar schrok ik ook van.

Hier is een Overpass-Turbo query. Mensen weten over het algemeen redelijk goed welke supermarkten zich er in hun omgeving bevinden, dus ik denk dat we met behulp van de meelezers hier wel een stuk omlaag kunnen. Helaas zijn er bij mij in de buurt geen C1000-supermarkten meer in OSM.

Nog wat andere spellingsverschillen:

D-reizen (14) / D-Reizen (24)
Ekoplaza (14) / EkoPlaza (12)
Dirk (18) / Dirk van den Broek (26) - of is dit niet hetzelfde?
Aktiesport (12) / Aktie Sport (20)
Pearle (40) / Pearle Opticiens (11)
Hema (78) / HEMA (48)
AH to go (13) / Albert Heijn TOGO (19)
Hunkemoller (14) / Hunkemöller (35)
Coolcat (11) / Cool Cat (14)
We (14) / WE (22)

Heeft iemand voorkeuren?

De Boerenbond ziet zichzelf nu vooral als tuin- en huisdierencentrum, maar vroeger kon je er ook terecht voor allerlei doe-het-zelf producten. Vandaar ook dat er nog DHZ versies op de kaart staan. Ik tag ze zelf nu altijd als garden_centre, waarbij ik nog niet goed weet hoe dat dierendeel er dan bij moet. Feitelijk moet je dan een tweede node plaatsen waarop dat dieren-aspect naar voren komt. Openpoimap heeft geen moeite met dubbele tags (zoals een hotel én een restaurant), maar de standaard rendering pakt er maar een van.

Overigens zijn er 69 winkels, dus op de kaart ontbreken er nog een hoop.

Mijn voorkeur is om de schrijfwijze over te nemen die ze in normale tekst (bijvoorbeeld persberichten) op hun website hanteren. En dus NIET om zomaar de stijl van een grafisch logo over te nemen.

Op de gevel van de Hema zie je HEMA in hoofdletters, maar ook in tekst op de website. Daarom is Hema=>HEMA een juiste wijziging. WE noemt zichzelf consequent WE Fashion, dus We=>WE is te rechtvaardigen (en misschien zelfs =>WE Fashion).
Zo is het ook D-reizen, ALDI, SPAR, en Lidl.

Den Bosch is nu C1000 vrij. Misschien, nadat alle forum lezers hun eigen gebied hebben gedaan (en eventueel een een mailtje over de mailing lijst) kunnen voor de overgebleven c1000’s osm-notes aangemaakt worden?

Aantal C1000’s omgekat:
Deventer 2x Jumbo
Hellendoorn 1x Albert Heijn
Heino 1x Aldi
Almelo 2x Albert Heijn
Holten 1x Coop
Rijssen 1x Plus
Vriezenveen 1x Jumbo
Oldenzaal 1x Jumbo

Onder speelgoed dacht ik ook aan Top-1-Toys van Otto Simon, Toys XL en de Marskramer (combi) net als Novita, soms wel en geen speciale speelgoed winkel. Marskramer, Intertoys en Bart Smit vallen naast de Blokker speelgoed winkels onder het Blokker concern. M.u.v. verschillende franchisers , maar of we zo diep moeten gaan. Aanvullingen; Bijenkorf en zolang het duurt V&D (combis)

Dat zijn ze nog niet allemaal.

Want sommige namen zijn: C1000 naam (operator).

COOP of is het Coop

De zoekcriteria is dus nog niet goed genoeg.

Ik vraag me dan ook af.

of er iets van operator bij moet.
op toch als naam
Maar aan de andere kant adverteren ze met
Coop Greidanus

Die naam erbij heeft er mee te maken, dat de betrokken ondernemer een franchiser is. Die wil graag haar/zijn naam erbij vermeld zien.
Ik heb al zitten denken, eventueel kun je net als bij benzinestations de tag brand gaan gebruiken. Daar kun je dan de ketennaam in kwijt en dan kun je daar op zoeken als je winkels van een bepaalde keten wilt vinden.
Dan kun je de ketennaam+franchiser gewoon in de name tag zetten.

Mathios, ik kwam vanmiddag ook een Nettorama tegen, stond die al op de lijst of was die al gevonden ?

Ik zie in de lijst ook nog Halfords en Schoenenreus. Beide ketens zijn failliet en volgens mij zijn doorstarts mislukt. Maar ik kan het fout zien.
Ook Miss Etam moet bekeken worden, die is afgeslankt na een doorstart.

http://www.nu.nl/ondernemen/4143477/doorstart-failliete-winkelketen-dixons-met-eigenaar-phone-house.html

Dixons en Mycom zijn failliet en maken een doorstart in afgeslankte vorm.
Dit betekent dat >50 Dixons-winkels en 16 Mycom-winkels nu hun tags mogen verliezen
(ruim 30 dixons en 22 mycoms blijven bestaan)

Nu nog maar 157, want ik heb die in Middelbeers hernoemd naar Jumbo.

Inmiddels heb ik weer wat tijd hier mee verder te gaan. Ik zou in eerste instantie graag de volgende namen van winkels aanpassen:

Kruitvat → Kruidvat
Hunkemoller → Hunkemöller
blokker → Blokker
Albert Hein → Albert Heijn
AH → Albert Heijn

Hier het officiële voorstel, dat hopelijk eventueel gezeur van de DWG kan doorstaan:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mechanical_Edits/Math1985/Dutch_Shop_Names

Ik weet dat er nog meer namen aangepast kunnen worden, maar het leek me handig om te beginnen met een kleine selectie waar hopelijk niet te veel onenigheid over bestaat.

Verder viel me op dat alle Action winkels als shop=department_store zijn geïmporteerd, terwijl shop=variety_store volgens mij veel passender is. Ik zou deze winkels daarom graag omtaggen van department store naar variety store.

Hier het voorstel:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mechanical_Edits/Math1985/Action

Wat denken jullie?

Ik ben voor, respect dat je hier zoveel moeite in gestoken hebt. het ‘gezeur van de DWG’ weerhoud mij er altijd van om zulke edits ook maar te overwegen.

het enig probleem wat ik zie is dat een edit aan een ‘albert hein’ kan lijken op een bevestiging dat de winkel nog bestaat. Maar ik neem aan dat je in de changeset comment duidelijk zet dat het slechts om een spellingcorrectie gaat.

Wat of wie is DWG?

Ik vind de voorstellen verder prima.

Goeie actie Math. Ik ben voor.

Ik heb me nooit zo heel erg verdiept in wanneeer je een voorstel moet doen en de DWG raadplegen. Hoe erg zou het zijn geweest als ik dit voorstel met een overpass actie zou hebben uitgevoerd?

Data Working Group

Hoewel de DWG toeziet op de spelregels, is het over het algemeen een individuele mapper of communiity die een automatische edit of import aanklaagt. Als je het niet eens bent met een bepaalde edit, ga je normaal eerst de auteur van die edit contacteren, bv. via een changeset commentaar. Als je zo het probleem niet kan oplossen, dan contacteer je de DWG. Zij zullen dan beide partijen aanhoren. Maar als inderdaad blijkt dat de “aangeklaagde” de spelregels niet gevolgd heeft, dan zal de DWG hoogst waarschijnlijk de “klager” in het gelijk stellen.

Dat bepaalde mensen het niet eens zijn met de import of mechanische edit spelregels kan natuurlijk altijd, maar in een community moeten er nu eenmaal spelregels zijn die gevolgd moeten worden. Anders wordt het helemaal een chaos.

Die spelregels zijn er ook om jullie te beschermen. Stel maar eens voor dat er een buitenlandse mapper vindt dat alle Albert Heijns moeten gemapped worden als naam=“AH” en zo een script laat lopen. Zouden jullie er dan blij mee zijn ? Het mes snijdt aan twee kanten. Dit is een extreem voorbeeld, maar stel dat er een winkel is die echt Mac Donalds noemt (niet van de hamburger keten) en die door iemand die alle McDonalds in de wereld dezelfde tags wil geven. Dan ben je toch ook niet bij dat die Mac Donalds hernoemd wordt, of wel ?

Ander voorbeeld: ik ben ook niet zo blij met dat stukje AND-import in Belgie dat nog steeds niet is opgekuisd of die Corine landuse import die de Fransen ooit bij ons gedaan hebben. Nu zijn er spelregels die dat kunnen verhinderen.