Hoogte of hoogte?

Bij het onderzoek naar de manier waarop man_made=tower in combinatie met tower:type=communication wordt gebruikt buiten onze grenzen, kwam ik dit tegen:
http://www.openstreetmap.org/way/30926247
waarbij zowel ele als **height wordt gegeven.
ele=
is bedoeld om de hoogte boven zeeniveau aan te geven en height=
geeft de hoogte van een object weer t.o.v. het punt waarop dat object staat.
Nemen we als voorbeeld de Brandaris, dan zien we dat deze 53,66m hoog is, maar dat het licht zich op 55,5m hoogte bevindt.
Zit dat licht dan boven de toren? Nee, natuurlijk niet. De hoogte van het licht wordt bepaald t.o.v. het zeeniveau, de hoogte van de toren t.o.v de grond waarop hij staat.
De persoon die bovenstaande gegevens over de Berlijnse TV toren heeft ingevuld, wist klaarblijkelijk het verschil niet tussen deze twee manieren van het aangeven van hoogte. Ik heb er een fixme bijgezet.

Hoe geven we bij ele=* de datum aan van het “zeeniveau”?

In Nederland hebben we NAP, en zo heeft ieder land zijn systeem. Bij vuurtorens lijkt me dit niet onbelangrijk. De zee ligt in Belgie bijvoorbeeld ruim 2 meter lager dan bij ons :wink:
http://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag72.php

Hoogte zoals aangegeven door GPS is weer een ander verhaal, omdat die gebaseerd is van een theoretisch model (geoïde) is. Volgens dat model ligt Nederland op zo’n 43m hoogte…

Dat kun je hier lezen!

Bedankt voor de verwijzing… Het correcte antwoord lijkt te zijn dat we het niet (goed) doen. Op die pagina staat te lezen dat ele=* de WGS84-geoïde als referentie moet gebruiken (tenzij gebruik wordt gemaakt van ele:NAP bijvoorbeeld om een andere referentie aan te geven. Doet iedereen dat? Er staat ook bij dat het verschil tussen WGS84 en nationale datums meestal bijna verwaarloosbaar is, en dat is in ieder geval in Nederland niet waar (of je moet 43m verwaarloosbaar vinden).

Ik vraag het me sterk af.
Hoe dan ook leidt het gebruik van verschillende referentiepunten tot verwarrende bordjes, met name in grensgebieden, zoals ik ooit in de Pyreneeën vaststelde!

die 43 m is het verschil tussen de WGS84 ellipsoide en NAP, Het verschil tussen de EGM96 geoide en NAP is duidelijk kleiner.