Mapillary

Nou breekt mijn klomp.
Ik heb eindelijk de manual van de Garmin Virb XE gevonden. Die is maar 10 bladzijden lang. En daar kan het natuurlijk niet in staan. Ik dacht dat er nog een serieuze reference manual bestond.
De manuals van Gopro zijn 88 bladzijden lang en daar staat ook niets in van GPS direction.

Op zijn beurt zou ik dus zeker moeten zijn de de Hero 4 geen GPS direction heeft. Want ik zou wel wat graag geld geven aan al die GoPro accessoires.
Garmin lijkt daarentegen een hoop Ant+ spullen te hebben.

En al die reviews op Internet beantwoorden mijn vragen niet.

Ik ben wel voorzichtig geworden want de normale fysica geldt niet in de informatica. Zo bestaan er geen bluetooth oortjes die het shutter geluid van het fototoestel doorgeven.

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, ik heb namelijk een GoPro3, deze heeft bij (foto timelaps) opnames geen GPS direction. Dit omdat er geen GPS in de GoPro zit. Deze data wordt gekoppeld aan een GPS track, waar dan vervolgens wel deze data in kan zitten. Ik koppel de data met een Oregon600. Met deze wetenschap denk ik dat de GoPro 4 ook geen GPS direction heeft, puur om het feit dat de GoPro alleen maar een UHD action cam is zonder GPS functionaliteit.

Als voorbeeld kun je kijken op een voorbeeld: Foto’s gemaakt met Gopro gekoppeld aan een GPS track van een Garmin Oregon600
https://www.openstreetmap.org/#map=17/52.13362044820945/6.352970324760103
http://www.mapillary.com/map/im/zICNrfDrO9hxBUvMVYcYGw

Zelf gebruik ik met MTB de Gopro met HD Video + 5sec timelaps foto’s. 1 batterij gaat dan ongeveer 1.15uur mee, met 2 reserve batterijen kun je dan 3.45uur foto’s koppelen aan GPS gegevens van bv een Garmin Oregon600. De video kun je voor detailinfo gebruiken. Zelf render ik deze meestal naar een YouTube 1080p formaat en upload deze dan op Youtube in de cloud. Meestal maak ik deze Video alleen zichtbaar voor degene die een link heeft.

De foto’s upload ik via Mapillary.

Bedankt Commodoortje, GoPro dus geen GPS, zelfs niet met een bluetooth verbinding.
Ik ben namelijk aan de luie kant, vooral achter een computer.

Mocht je foto’s vanuit je auto maken is een android toestel met een steun ideaal, je download de mapillary app. waarna je om de 2 seconden een foto maakt. Je telefoon kun je dan voeden middels een sigarettenplug. Nu kun je (naar gelang je geheugenkaartje groot is) foto’s maken.
Het voordeel van een telefoontoestel is dat het uploaden volautomatisch gaat al je in bereik bent van je (eigen) WIFI verbinding en voldoende accu capaciteit.

Helaas ging het afgelopen zondag zeer traag, uiteindelijk heb ik nog wel 5000 foto’s op mapillary kunnen zetten.

Vraag:
Kun je middels de plug-in de foto’s ook gedownload krijgen in JOSM?

Vroeger zeiden ze te land, ter zee en te lucht.
Bij mly is dat dan te voet, te fiets en per auto.

Ik ben per ongeluk filipc op mly.
Ik ben uiteraard begonnen met de luie methode. Het probleem is dat ik te veel slechte fotos heb met mijn smartphone. Toch eens hoog tijd dat we een exclusieve mly bijeenkomst hebben. Dan kan ik al mijn tricks of the trade tonen. Dat zou ook veel mly leken over de streep trekken, want bij mij was, is het nog altijd zoeken.

Maar ik ben een deel van mijn vraag vergeten = die fototoestellen die op Android draaien. Ik veronderstel dat die de mly app niet kunnen draaien. Dat zou ideaal zijn. Maar ik ben mijn geloof in de informatica verloren.

@philippec, als je het om het ruime aanbod GoPro accessoires te doen is, er zijn er voor Virb, Sony en vast ook andere actioncams adapters verkrijgbaar, dus dat hoeft je niet tegen te houden in je keuze. Beide merken hebben, in tegenstelling tot GoPro, modellen met ingebouwde GPS.

Voor fototoestellen met GPS hoef je de mapillary app daar niet op te draaien, via je PC kun je de foto’s rechtstreeks uploaden met de python scripts die beschikbaar zijn gesteld.

Als je erg twijfelt kun je ook in een winkel er enkele uitproberen en als je je eigen geheugenkaart meeneent kun je thuis op je gemak de bruikbaarheid van de output bestuderen voordat je tot aanschaf overgaat. De Virb XE is nog vrij nieuw, maar anders zijn er vast op internet gebruikers te vinden van de diverse modellen die je enkele voorbeelden kunnen geven als je aangeeft wat je precies wilt weten.

Hier alvast een voorbeeld van mij van een foto die rechtstreeks uit m’n Virb komt: VIRB0142.JPG. Meer voorbeelden op m’n Mapillary profiel. Geef maar aan als je eventueel meer wilt weten over dit apparaat.

PS: Ik zie in je mapillary activiteit, zo’n 5 dagen geleden, nogal wat sequences van binnen in een kantooromgeving. Denk dat je het beste voor deze een hide request kunt indienen.

Sander,
bedankt voor de moeite en de goede tip over de geheugenkaart. Ik ben gewoonlijk te lui om links in mijn berichten te plaatsen.
Ik heb wat geëxperimenteerd en in de developer options de skip location check afgezet. Ik denk dat ik dat terug afgezet heb maar ik kan verkeerd zijn. Als dat in de laatste 5 dagen is, dan heb ik die niet gezien en hide die maar. Ik dacht dat die niet doorgelaten werden.
Is het veertien dagen geleden, dan beken ik dat ik gezondigd heb. Dat was op het feestje van SOTM US te New York. En dat is toch een exemptie waard.

Was hier even naar de kwaliteit en kijkhoek timelapse tijd (missen data, vooral bij bochten haaks om) aan het kijken
@ sander H, wat was hier je time lapse time, http://www.mapillary.com/map/im/ZZFz2p8XF1J8v7-QrBHeKw :smiley: :smiley:

Smartphones hebben een kleinere kijkhoek. is gauw smal. (Doel: openstreetmap tagging]

Vandaar dat ik wat meer keek naar zoiets.
link
player

Vond dit wel een geinig ding. En dan horizontaal gemonteerd of 45 graden. Zodat een lens niet loodrecht op de rijrichting staat. (Kronkel)
Dan kan je ook nog eens schuin achter je kijken.
Het staat allemaal nog in de kinderschoenen, beste prijs.
Voor openstreetmap tagging ideaal.

2 seconden, zou voor auto eigenlijk op 1 seconde willen zetten, maar dat kan niet. Je bent al gauw ergens voorbij gereden. Of het bord is al gauw te ver weg, of je bent er net voorbij om het goed te kunnen lezen helaas. Heb ook een paar keer video mapping geprobeerd, maar aangezien de resolutie daarvan minder is dan bij foto’s is dat niet perse heel veel beter. Wellicht dat 4k ipv 1080 beter werkt dan.

Grappig dingetje inderdaad, stuitte hier van de week ook op. Vraag me alleen af waar handig te monteren voor het beste beeld. Lijkt alleen bij wandelen/fietsen te werken als je het op je hoofd zet, anders blokkeer je zelf een groot deel van het beeld. In de auto zelfde verhaal, dus zou je dan bovenop het dak moeten monteren zoals de google en cyclomedia auto’s die je wel eens rond zit rijden.

Zit nog te overwegen trouwens om een 2e Virb te nemen voor achteruitbeelden. Aangezien ze gelinkt kunnen worden kun je vanaf de master de slave tegelijk laten beginnen met opnames.

Ik zet mijn Drift HD ghost op 3 seconden time lapse. De batterij gaat maar liefst 4 uur mee. De actioncam heeft ook geen GPS dus ik koppel de GPS data van de Garmin achteraf mbv Javawa FotoGeoTag. Daarmee kan je ook de richtinginfo toevoegen. Achter gebruik ik af en toe mijn oude Sony HDR AS15. Die heeft maar 5 seconden timelapse, dat is te weinig. Ook de resolutie is te laag, 2 MP. Zelfs de nieuwere en geavanceerdere Sony’s hebben maar een timelapse resolutie van 2MP hoewel je in de fotostand een hogere resolutie kan halen vindt Sony het blijkbaar niet nodig die ook voor de timelapse te gebruiken.

Ik ben aan het experimenteren met de Google Camera en Cardboard.
http://www.mapillary.com/map/im/dWGBqYDN8AR2Qz5HHZ2mVQ

Groethoekslens voor smartphone

Heeft iemand dat al geprobeerd ?
http://photojojo.com/store/awesomeness/cell-phone-lenses/

Die website heeft nog enkele hulpstukken die het proberen waard zijn.

PS
Mijn experimenten met google camera zijn niet 100% geslaagd.
filipc

Ja die opplaklensjes zijn leuk voor een feestje maar ongeschikt voor Mapillary.

Is het mogelijk binnen mapillary, de dichtbij foto’s van borden te onderscheiden van de weg foto’s?

Voorlopig niet, je kan dat best hier vragen:

https://mapillary.slack.com/messages/josm/files/F06PSKDEX/

Of er een ticket op github voor maken.

Jo

Ik heb nu diverse keren geprobeerd de foutive sequences te “hiden” maar tot op heden is dat niet gelukt. Ik krijg geen foutmelding oid dus het lijkt OK te zijn maar ze blijven getoond worden op mapillary. Ik heb nu maar een melding gemaakt op github in de hoop dat ze verwijderd gaan worden.

Onderstaand script heb ik gesubmit naar de Github van Mapillary tools om foto’s gemakkelijk van m’n actioncam over te halen naar de PC.
Aangezien ik niet weet hoe lang het duurt en of ze deze bijdrage uberhaupt gaan accepteren, deel ik het ook even op deze manier.

import_VIRB_folders.py

__author__ = 'Sander H'

import sys
import os
import time
import shutil

reload(sys)
sys.setdefaultencoding("utf-8")

if __name__ == '__main__':
    '''
    Use from command line as: python import_VIRB_folders.py sourcepath
	You need to set the environment variable MAPILLARY_IMPORT_PATH to 
	contain the import path.
	
	This script will move the photo's on your VIRB to the the import path 
	and rename the files uniquely by the following naming convention:
	<yyyy-MM-dd>_<VIRB folder number>_<original filename>
	
	After this, you can split up the photo's in sequences with time_split.py
    '''

    if len(sys.argv) <> 2:
        print("Usage: python import_VIRB_folders.py sourcepath")
        raise IOError("Bad input parameters.")
    sourcepath = sys.argv[1]

    try:
        MAPILLARY_IMPORT_PATH = os.environ['MAPILLARY_IMPORT_PATH']
    except KeyError:
        print("You are missing one of the environment variables MAPILLARY_IMPORT_PATH. This is required.")
        sys.exit()

    if sourcepath.lower().endswith(".jpg"):
        # single file
        print("sourcepath must be the folder containing your photo's. The DCIM folder on your VIRB should be OK.")

    else:
        # folder(s)
        recursive = False
        for root, sub_folders, files in os.walk(sourcepath):
            print root
            for file in files:
                # only take the photo's, leaving the video's on the device
                if not file.lower().endswith('.jpg'):
                    print 'Skipping: ' + os.path.join(root, file)
                    continue
                print 'Moving: ' + os.path.join(root, file)
                if root.endswith('_VIRB'):
                    #          <yyyy-MM-dd>_<VIRB folder number>_<original filename>
                    destfile = time.strftime('%Y-%m-%d', time.gmtime(os.path.getmtime(os.path.join(root, file)))) + '_' + root[:-5][-3:] + '_' + file
                    print 'To: ' + os.path.join(MAPILLARY_IMPORT_PATH, destfile)
                    shutil.move(os.path.join(root, file), os.path.join(MAPILLARY_IMPORT_PATH, destfile))

    raw_input("Press Enter to continue...")

Wellicht dat iemand er wat aan heeft of aan kan/wil passen voor eigen doeleinden.

Mapillary layer in osmand:

http://a.tiles.mapillary.com/{0}/{1}/{2} 

Helaas niet helemaal up-to-date, de kaart met blauwe lijntjes die wel up to date zijn is nog te zien op http://www.mapillary.com/map/explore
Iemand een idee waar ik die tiles kan vinden?

zou dit stukje moeten zijn:



type = 'layer';
          } else if ($attrs.layername === 'mapillary') {
            mapname = "Mapillary";
            url = "http://{s}.tiles.mapillary.com/{z}/{x}/{y}";
            max_zoom = 20;
            max_native_zoom = 20;
            attribution = null;
            type = 'overlay';
          } 


waar daar

Deze is ook leuk:
http://tangrams.github.io/mapillary-explorer/#7.9/52.0290/6.2845//