Kan iemand deze changeset corrigeren

Inmiddels via bovenstaande links weer een test editor op het spoor gekomen en verwijderd: http://www.openstreetmap.org/user/eamjw999/history

Je kan ook een gebiedje aanmaken om je territorium te bewaken, zo kan je in de gaten houden welke nieuwe mappers er zijn bijgekomen in de laatste 7 dagen
http://resultmaps.neis-one.org/newestosmcreatefeed

Normaal gezien is een van de changeset commentaren de gebruikte tool. In geval dat hier in aangehaald is het Potlatch 2, volg de link van de originele vraag maar.
De tool speelt een rol, de validatie is niet dezelfde voor iD, JOSM of Potlatch.

@ligfietser leuke links om te zien welke mappers er zijn en ook de eigen statistieken te bekijken.

Pascal Neis maakt idd leuke en nuttige tools. Als iedereen zijn/haar buurt een beetje in de gaten houdt en beginnende mappers op weg helpt kunnen we heel wat schade voorkomen.

Voorkomen moet worden dat nieuwe mappers de schrik van hun leven krijgen. Zo anoniem ben je dus niet op osm. Het bovenstaande voorbeeld van een niet bestaand fietspad tussen Hoeven en Zevenbergen is bij de twee foute edits gebleven.
Ik geef altijd een paar suggesties. Nodig aspirant mappers uit op het forum en verwijs naar keepright en osmose om foutjes uit eigen werk op te sporen. Ook de wiki verwijs ik naar.

Soms gaan foute edits gewoon eindeloos door ondanks aanwijzingen en krijg ik geen reactie. Dan wordt het soms tenenkrommend weer verbeteren. Het eigen relativeringsvermogen moet je dan ook niet vergeten. :smiley:
Het is maar een kaart… ho, wat zeg ik nu? :slight_smile:

Toen ik begon met mapper vond ik het in het begin ook wel spannend. Deed ik het wel goed, zag het er goed op op de kaart, routeert de OFM wel goed over mijn toegevoegde fietspaden etc. Dat is best een drempel waar we de beginnende mapper overheen kunnen helpen.

Ik heb het idee dat er hier voldoende formumleden zijn die niet te beroerd zijn om een beginner op weg te helpen. Of laat ik het bij mezelf houden… als een beginnende mapper de moeite wil nemen om bij mij thuis te komen zodat ik e.e.a. kan uitleggen over hoe ik met JOSM map dan is er al veel gewonnen. Misschien moeten we een nieuw topic openen (of een sticky) over dit onderwerp. Daar zou dan een beginnende mapper aan kunnen geven dat ie op weg geholpen wil worden en waar hij in de buurt woont. Een ervaren mapper kan dan contact met em opnemen. Een afspraak is dan vast snel gemaakt.

Of… een sticky met daarin de mappers die beginners willen helpen. Voorbeeld:
Mapper: PeeWee32
Regio: Midden NL
Editor: JOSM:
Interessegebied: Fiets-tags, maximum snelheden, verkeersborden

Zoiets?

Ik ben dan niet echt een beginnende mapper, en de BAG import kreeg ik ook wel voor elkaar met JOSM (maar dat kwam door de duidelijke instructies) maar om te zeggen dat ik al echt alles van OSM snap nou dat niet. Ik kom niet echt veel verder dan wat wegen intekenen, POI’s of knooppunten toevoegen. Hoewel ik geen onbestaande wegen ga intekenen.
Polygoons, multipolygoons , relaties en wat nog meer. Ik weet het allemaal nog niet. Dan moet ik wel zeggen dat ik toen de eerste schreden zette op OSM ik wel hulp aangeboden kreeg van een andere mapper (ZMwandelaar) zie topic http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=10179 maar ik kon er toen niet op in gaan omdat ik toen heel veel last had met een uitvallend ADSL-modem. Ik heb het gelukkig nu veel minder, maar toevallig een uur geleden dus weer wel.
Daarbij staat Gouda en omgeving al redelijk compleet op de kaart.

Maar om nou naar Midden-Nederland te komen gaat me ietsje te ver, hoewel ik daar toch ook weer regelmatig kom (Wijk bij Duurstede).

Ps. je zou als die mappers willen en reageren het ook nog met Teamviewer kunnnen proberen.

Ik heb indertijd als beginner de onderstaande oproep geplaats.

janremiSenior MemberFrom: GoesRegistered: 2012-08-08Posts: 142Email
Regionale Fietrouteknooppunten in Goes
De Knooppunt routes in Goes staan op de OFM niet overeenkomstig de bordjes (route aanwijzingen).
Is er iemand die dat kan verzorgen?
Als beginner kom ik daar niet uit.
Hoe en waar kan ik de juiste route aan geven voor een Mapper.
Mvrgr. Jan

Waar de nodige hulp op is gekomen.
Nu werk ik hoofdzakelijk met Josm wat heel gemakkelijk is voor relaties.
Mvrgr Jan

Ik heb diverse beginners die in de fout gingen een algemene welkomst-mail geschreven, samen met een aantal aanwijzingen, aansporingen, en een lijst van veelgemaakte fouten.

Omdat dit soort mails zo vaak voorkomen, heb ik een tekst in een Word-document gezet, dat ik in zo’n mail kan kopiëren. Ik pas de tekst aan de persoon in kwestie aan.
Ik heb me ingespannen om de tekst niet groter dan een A4 te maken, want anders ben ik bang dat ze meteen afhaken. Sommigen hebben dat ook meteen gedaan, anderen vonden het wel nuttig.

Ik gebruik het als hulpmiddel om beginners zowel af te remmen als te op weg te helpen en te stimuleren. Dat is tenminste de bedoeling.

Wil iemand anders de tekst ook? Ik kan het hier posten.

Graag. … Wellicht kan van de tekst ook een sticky worden gemaakt.

Hi Jan,

Lijkt mij een goed plan, heb vanmiddag na die link ook een aantal mappers benaderd, een reactie tot nu toe met een juiste verwijdering, maar dus een andere inbreng die incorrect was. Van anderen nog niets gehoord.
Maar een centraal geredigeerd document lijkt mij uitstekend.

Hier de tekst die ik gebruikt heb. Expres in het Nederlands, om de communicatie directer te maken.


Voor je in OpenStreetMap dingen gaat aanpassen is het goed het volgende te weten.

  • OSM is een non-commerciële, wereldwijde kaart, waarop veel (en steeds meer) kaart- en navigatietoepassingen zijn gebaseerd. Als je wat aanpast, heeft dat dus gevolgen voor heel veel toepassingen - niet alleen voor de kaart die je ziet op osm.org.

  • OSM is een ‘community’. Zoek vooral contact met andere ‘mappers’, bijvoorbeeld via het forum op http://forum.openstreetmap.org/viewforum.php?id=12 .
    Als je net begint met OSM, kun je hier informatie vragen, of commentaar op je eerste stappen in OSM. Als je iets fout hebt gedaan, en je weet niet meer hoe je het moet corrigeren, kun je hier vragen of iemand het wil terugdraaien. Vraag vooral om hulp als je er niet meer goed uitkomt - fouten maken we allemaal, en er zijn altijd aardige mede-mappers die hulp bieden.

  • De meest gebruikte tags zijn te vinden op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Map_Features .

Veel gemaakte beginnersfouten:

  • Het overtrekken van wegen en paden vanaf de achtergrondfoto’s. Dat kun je wel doen, maar alleen als je uit eigen waarneming weet dat het klopt. Het fotomateriaal kan jaren oud zijn, dus in de werkelijkheid kunnen er dingen veranderd zijn. Eigen waarneming (eigen ogen & gsm-tracks) telt het meest.
  • Dat geldt ook voor Google Streetview.
  • Vergeten bij een nieuwe weg of fietspad aan te geven dat het 1-richtingsverkeer is.
  • Bij een weg met 1-richtingsverkeer vergeten aan te geven dat dit voor fietsers (en brommers) niet geldt.
  • Bij het intekenen van een fietspad vergeten de fietsoversteken naar zijstraten in te tekenen.
  • Bij het intekenen van een fietspad vergeten de weg waar het pad naast ligt van ‘bicycle=no’ of ‘bicycle=use_sidepath’ te voorzien.
  • Iets intekenen en aangeven hoe het heet (met de tag name=*), maar niet aangeven wat het is.
  • Bij wegen die kruisen de kruisende wegen op elkaar aan te sluiten met een gemeenschappelijke node. Anders kun je in de navigatie niet naar links of rechts. Bij tunnels en bruggen doe je dit uiteraard juist niet.
  • Bij het verwijderen van een gebouw dat niet meer bestaat, vergeten de adres-node(s) ook weg te halen.

Een grote bron van fouten is het ‘taggen voor de renderer’. Dat is iets invullen in OSM wat eigenlijk fout is, maar er leuk uitziet op de standaardkaart op osm.org.
Bijvoorbeeld: bij een fietspad invullen ‘name=fietspad’, want dan zie je ‘fietspad’ op de standaardkaart. Dit is fout, want het fietspad heet (waarschijnlijk) niet ‘fietspad’ - het taggen met ‘highway=cycleway’ is voldoende.
Een ander voorbeeld (met voetbalvelden) staat op http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=30385
Zie ook http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tagging_for_the_renderer .

De denkfout bij ‘taggen voor de renderer’ is dat je denkt iets aan te passen in de algemene kaart op osm.org. In werkelijkheid pas je iets aan in de database van OSM. Een kaartweergave wordt samengesteld uit een selectie uit de gegevens in die database. Zijn de gegevens fout, dan kan dat problemen geven in een kaart- of navigatie-toepassing die je misschien helemaal niet kent.

Prima tekst.
Ik mis nog een belangrijke fout.
Wegen combineren, die niet gecombineerd mogen worden.
Ik houd me al een tijdje intensief bezig met het fietsknooppuntennetwerk in OSM en ik loop er regelmatig tegenaan dat iemand een - voor een relatie - doorgeknipte weg weer heeft gecombineerd. Dan “schiet” de relatie door en krijg je fouten door een niet aansluitende relatie.
Dus voor het document kun je iets simpels zeggen als:

  • Het combineren van wegen. Wegen zijn vaak doorgeknipt om diverse redenen en het is beter deze doorgeknipt te laten.

Goede tekst, maar denk niet dat het voor de beginner uit deze tekst duidelijk is dat streetview niet gebruikt mag worden, nu lijkt het net alsof je enkel uit moet kijken dat deze niet te gedateerd is.

Wellicht een idee deze tekst in een wiki te zetten, dan is deze wellicht beter onderhoudbaar en beter vindbaar dan hier ergens verstopt in het forum. Dit http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Beginnershandleiding lijkt me een geschikte plek om het ergens in te verwerken.

Verwijzen naar een wiki met veel gemaakte fouten lijkt me idd beter dan in een welkomstmail. Dat zou ik beperkt houden tot en met de verwijzing naar de map features, anders wordt de nieuwe mapper met zoveel informatie overspoelt dat ie afhaakt.

Dank voor de aanvullingen. Ik gebruik de tekst heel specifiek voor: plakken in een persoonlijke communicatie, naar een beginnende mapper, die (meestal) iets fout heeft gedaan.
Dit om te voorkomen dat ik steeds dezelfde teksten moet typen.
De tekst op een web-pagina zetten, en daar dan de link van toesturen gaat aan het idee van een persoonlijke communicatie voorbij, tenminste naar mijn idee. Maar als iemand het op een wiki-pagina o.i.d. wil zetten, of anderszins gebruiken: ik vind het prima.

@johanmyst Klopt het dat de binnenstad van Gouda maar 10 winkels heeft? http://openpoimap.org/?map=userpoilayer&zoom=18&lat=52.01144&lon=4.71148&layers=00BTT

Oeps, was dus toch nog een beetje kort door de bocht. Ik hoop toch echt dat de binnenstad meer winkels heeft. :wink: Niet dat ik daar veel kom. Moet wel zeggen met al die failliet gaande winkels is het een komen en gaan van winkels.
Maar ik zei dat ik zelf niet veel verder kwam dan wegen en POI’s intekenen. Zelfs in Reeuwijk-Brug heb ik nog niet alle winkels compleet op de Miereakker. En ik moet daar ook nog bij de plas een parkeerplaats (opnieuw) surveyen/track van maken.

Let op!
Het gebruik van de permalink bij de User Pois werkt niet goed (eigenlijk: niet :frowning: ). Er wordt wel onthouden waar je iets wilde laten zien, maar niet wát je wilde laten zien.
Je moet dus altijd ook nog even opgeven welke waarden je hebt gebruikt in het User Pois veld.
Ik denk dat dat voor het hierboven gegeven voorbeeld shop moet zijn.
Dan zie je dat inderdaad Gouda nog wat winkels mist op OSM. Maar dat heeft het gemeen met nog minstens 1000 andere steden/dorpen/plaatsen in ons land.

Als alle mappers die dit forum wel eens lezen in een straal van circa 10 kilometer rond hun huis alle POI’s mappen in de komende 12 maanden, dan zijn er volgende zomer hooguit 100 andere steden etc. over waar nog niet alle POI’s van zijn gemapt. :slight_smile: