JOSM Presets voor NL

Complimenten voor je presets dvdhoven. Ziet er goed uit en lijkt me goed werkbaar. Het geeft echter wel weer stof tot nadenken. Welke tags horen op welke borden (G11, G12a en G13)? Hier zitten we als mappers in NL volgens mij nog niet op 1 lijn. Het zou wel mooi zijn als dat een keer gebeurt want dan krijgt zo’n preset zeker draagvlak.

In jouw presets krijgen zowel de G11, G12a als de G13 de highway=cycleway als de traffic_sign=* . Tot zover lijkt het met geen discussiepunt. Wel als het gaat om de moped en mofa = yes/no/designated.
Eigenlijk zouden we een default waarde voor een fietspad (cycleway) moeten afspreken en op basis daarvan dan kunnen bepalen wat er wel/niet als extra tag op zou moeten. Voorbeeld:

Stel dat een cycleway default alleen voor ongemotoriseerd verkeer toegankelijk zou zijn dan zouden m.i. de volgende toevoegingen kunnen volstaan.

G13: Geen toevoegingen omdat zowel mofa als moped niet toegestaan zijn
G11: toevoegen mofa=yes (een moped=no is dan overbodig)
G12a: Toevoegen moped=designated (mofa=yes is overbodig omdat een moped =designated al impliceert dat als brommers op dat fietspad moeten het zeker zal gelden voor snorfietsen)

NB Ik weet dat in het verleden toen er door niemand traffic_sign werd getagd op een G11 een moped=no wordt gezet. Dat gebeurde m.i. voornamelijk omdat er veel highway=cycleway waren waarvan we niet wisten of dat een G13, G11 of G12a waren. Om te kunnen zien welk van de 3 het was werd er een moped=no op gezet. Dat gaf dus aan dat dit fietspad al bekeken en ingedeeld in 1 van de 3 type fietspaden. Maar als we de traffic_sign toevoegen lijkt me die moped=no overbodig. (nogmaals… onder de aanname dat de default is dat gemotoriseerd verkeer niet is toegestaan op een fietspad)

Hoe kijken jullie tegen de waardes van deze presets aan? Welke waardes horen bij welke traffic_signs?

Volgens mij kan je dit niet zo veronderstellen, de verkeerswet staat toe dat scooters gewoon toegang hebben tot G11 fietspaden.

G13: iig mofa=no (extra moped=no kan geen kwaad maar kan worden afgeleid van mofa=no)
G11: evt toevoegen moped=no, mofa=yes is default

Mee eens

Op dit moment geeft de preset:
G11:
moped=no
mofa=yes
G12a:
moped=designated
mofa=yes
G13:
moped=no
mofa=no

Voor natuurgebieden (denk ik) heb je zonsop en ondergang erbij staan, maar daarvoor kan ook vaak voor de toegang permissive gezet worden (idem dan bij de andere =yes).

Dat doet ie ook: access:conditional=permissive @ (sunrise-sunset)
Broncode:

Ik weet zo snel niet meer wie, maar iemand hier op het board had dat aangegeven
Ik heb even aangenomen dat access dan voor alle toegestane gebruikers van het fietspad geldt en je niet aparte accessregels moet maken voor elke gebruikerscategorie.

Ja dat klopt wel voor NL maar als we internationaal kijken en we hebben het over een cycleway in NL (zonder enige extra tags) dan is de vraag wat een buitenlander mag verwachten?

Wat zou er in dit schema gevuld moeten worden om het voor buitenlanders duidelijk te maken? Wat betekent het voor een buitenlander als ie in NL alleen een highway=cycleway ziet (en dus geen traffic_sign). Die kan echt niet weten of je daar mag snorren of brommen. Daarom is het handig om te weten wat de default is. **Als **dat zou betekenen dat de default is dat snorren en brommen niet is toegestaan dan lijkt het mij logisch dat een G13 nietskrijgt, een g11 een mofa=yes en een G12a een moped=designated.

Is de Fietspaden_NL.zip download nog steeds actueel?

Die download is er nog steeds. Ik heb vanmorgen iets aan de fietspadenpreset gewijzigd en een nieuwe zip neer gezet.
Voor segregated werkte ik met een checkbox en dat betekende dat ik voortdurend nog yes in no moest veranderen.
Nu is er een combobox waar je uit yes en no kunt kiezen en no de default is.

Die nieuwe heb ik nu even gedownload.

En zie dat er nog steeds twee foutjes in staan.
regel 56 key=“forrestry” is forestry
regel 19 concrete,m etal,wood is metal

Nu had ik het al eerder gezien, bij installatie in bovenste toolbar krijg je NL Cycleways, als knop, dit is nu een brede knop.
Was het ondertussen aan het veranderen NL fietssymbool icoon gemaakt.
tussen regel 4 en 5 gezet.

	icon="NLFietspad2.png"

en bij regel 67

	<group name="NL Cycleways" nl.name="NL Fietspaden" icon="NLFietspad2.png" >

Dit omdat het plaatselijk het plaatje staat.
NLFietspad2.png
En in de C://JOSM/FIETS/images wat als image map bij presets is toegevoegd.

http://www.dvdhoven.nl/JOSM/Pictures/G12a.png

Heeft een zwarte achtergrond. Ziet er niet zo mooi uit in JOSM,(minor).

Bij een nieuw getekend fietspad, waar nog geen highway=cycleway op staat en je drukt dan op g12a, en gelijk apply, dan krijg je een hele lijst, wat dan niet correct is.

Ik heb dan ook een simpele alleen de keuze voor cycleway toegevoegd icoon NLFietspad2.png

iconen zijn onderweg

Die van een nieuw getekend fietspad begrijp ik niet.
Ik gebruik mijn preset dagelijks en ik krijg bij alle drie de keuzes altijd highway=cycleway
Ook als ik niets invul bij bromfietspad en apply druk, dan krijg ik dat.

De foutjes zal ik verbeteren.

Het kleine icoontje begrijp ik, dat komt dan ook in de menu’s
Het kleine icoontje heb ik nu toegevoegd. De grote staat nu bij de groep, maar die wordt niet getoond.
En ook bij andere presets zie ik bij een groep geen specifiek groepsicoontje staan, dus kennelijk werkt dat niet in JOSM
Ik heb een nieuwe zip file geupload

Bedankt voor de icoontjes en bedankt voor de feedback :slight_smile:

Ik ben slecht in het werken met plaatjes, dus die zwarte achtergrond van de G12a krijg ik niet weg. Ik heb indertijd wat geknutseld en dit kreeg ik eruit.

Aangepast, zal het beter verwoorden.

Eigenlijk moeten we ook iets hebben voor use_sidepath
En het verkeersbord voor op de way

Transparante-randen-versies.

Welke kleur gebruik je? Voor het blauw.
Deze oogt zo hel blauw.

Ral 5017 #005b8c

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeersborden_in_Nederland

#0e518d zo zie ik het bij inkscape, wordt ook gegeven als Ral 5017
Wat nu goed is?

015cf1 volgens Gimp.
Ik heb die gemaakt van een foto van een echt bord.

Voor de gein toch maar Inkscape geïnstalleerd zodat ik die fijne vectorafbeelding van Wikipedia kan bewerken. :slight_smile:
Die staat nu ook boven er bij, 40×40, als derde.

Ik kwam laatst in Pijnacker een G11 bord tegen met onderbord “bromfietsers toegestaan” Eerst vond ik het nogal vreemd, maar nadat ik er over nadacht toch wel handig. Er ontbreekt in Nederland eigenlijk een bord om een “niet verplicht bromfietspad” aan te duiden, en dan is zoiets toch de oplossing: als bromfietser/scooter MAG je het fietspad gebruiken maar ook de hoofdrijbaan. In deze situatie in Pijnacker kom je ook uiteindelijk via het fiets/bromfietspad op een hele ander plek uit, dus een andere route dan de hoofdrijbaan.

In zo’n situatie is het dus G11 en moped=yes (niet designated). Of weten jullie andere (betere?) methodes hoe de overheid een niet verplicht bromfietspad kan aanduiden? (en door ons te taggen?)

Dat kan dus gewoonweg niet. Niet dat het voor ons iets uitmaakt, maar in juridische zin is dat volstrekt onjuist:

Uit het BABW:

§ 2. Onderborden

Artikel 8

  1. Onder verkeersborden kunnen onderborden worden geplaatst.
  2. Deze onderborden kunnen:
    a. een nadere uitleg van de op de verkeersborden voorkomende aanduiding inhouden;
    b. bij verkeersborden die een gebod of verbod aanduiden, een beperking van de werkingssfeer van die verkeersborden inhouden;
    c. bij bord C7 van bijlage I, behorende bij het RVV 1990, de aanduiding inhouden dat de uit dit verkeersbord voortvloeiende beperking niet geldt voor motorvoertuigen die zijn voorzien van een gezichtsveldverbeterende voorziening;
    d. bij de verkeersborden E4 tot en met E8 en E10 tot en met E13 van bijlage 1, behorende bij het RVV 1990, betrekking hebben op
    1°. de voertuigcategorie of groep voertuigen waarvoor de parkeergelegenheid is bestemd en, voor zover het betreft bord E6, tevens op de aanduiding dat de parkeergelegenheid is gereserveerd voor een bepaald voertuig;
    2°. de wijze waarop of het doel waarmee het parkeren dient te geschieden;
    3°. de dagen of uren waarop het parkeren is verboden of
    4°. de dagen of uren waarop een beperking als bedoeld in 1° en 2° geldt en, voor zover:
  • het verkeersbord E6 betreft, de dagen of uren waarop het in het tweede lid van artikel 26 van het RVV 1990 bedoelde gebruik van de parkeerschijf van toepassing is, en
  • het verkeersbord E10 betreft, de dagen of uren waarop het in het tweede lid van artikel 25 van het RVV 1990 bedoelde gebruik van de parkeerschijf van toepassing is;
    e. bij de verkeersborden G7, G9, G11 en G12a van bijlage 1, behorende bij het RVV 1990, een aanduiding inhouden dat de uit het verkeersbord voortvloeiende geboden of verboden niet gelden voor het verkeersgebruik als op het onderbord is aangegeven.
  1. De in het tweede lid, onderdeel d, onder 1° en 2°, bedoelde aanduidingen kunnen in plaats van op een onderbord, ook op het verkeersbord worden aangebracht

als het nu G13 is zou het niet kunnen.
G13 uitgezonderd Landbouwverkeer tot 1000m

G13 uitgezonderd bestemmingsverkeer

Ja dan klopt het toch. G11 is behalve gebod voor fietsen ook verbod voor brommers. De werksfeer wordt beperkt in die zin dat het verbod voor brommers wordt opgeheven.

En als ik goed begrijp, is daarmee een soort G14 gecreëerd, de brommer tegenhanger van G13 :slight_smile:

Regel 59

       <check key="motorvehicle" text="Motorvehicle destination" nl.text="Motorvoertuigen bestemmingsverkeer?" value_on="destination" value_off="" default="off" />

Het is motor_vehicle met een _

Dit is wel een gevaarlijke check, want op veel plaatsen met bestemmingsverkeer valt mofa en moped niet onder bestemmingsverkeer en zouden dus mofa=yes en moped=yes moeten krijgen om dat deel van motor_vehicle=destination op te heffen.

Een ander punt is dat destination vaak van 1 kant geldt. Dan heb je te maken met forward en backward. Het is meestal ook de combinatie met een C bord, wat we graag getagd zien als traffic-sign op een klein stuk weg

Is het verstandig om deze regel te schrappen?
Het leidt waarschijnlijk tot veel foutief ingevoerde tags.
Waar andere vervoersvormen last van hebben.

http://overpass-turbo.eu/s/r8K Het is er maar 1, maar hoe de situatie daar is? gezien de =no tags.