Upgrade Keepright!

Mooi dat die erbij zit nu!

KeepRight noemt alleen nog siteverversdatum (tenminste in mijn browser, je weet maar nooit). Moet ik er nu vanuit gaan dat dit de datum van de planet file is (zekerheid heb je dus nodig ivm analyse BugBuster werking)?

(Zou het nog steeds een leuke gadget vinden om een tellertje te zien van het aantal verbeterde fouten sinds de vorige verversing).

Werkt de boodschap nog dat een punt als opgelost is opgevoerd, maar nog fout is bij een volgende check:

http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=18&lat=51.96527&lon=4.59623&layers=B00T&ch=ch%3D0%2C30%2C40%2C50%2C60%2C70%2C90%2C100%2C110%2C120%2C130%2C150%2C160%2C170%2C180%2C191%2C192%2C193%2C194%2C201%2C202%2C203%2C204%2C210%2C220%2C231%2C232%2C270%2C281%2C282%2C283%2C284&show_ign=1&show_tmpign=1

Op dit punt zit nog een fout, maar ik heb daar een smiley gezet. Tis aannemelijk dat er 2 fouten waren, en heb er maar 1 opgelost (fietspad dat dubbele weg oversteekt). Voor mijn gevoel staat de smiley er al een tijd (geschiedenis laat laatste wijziging eind aug zien, dus dat kan wel kloppen). Maar er zou een tekst in het comment-veld moeten staan (dat heb ik al een paar keer gehad, dus dat werkte goed).

Kijk eens onderin de error popup? :slight_smile:

Volgens mij heb ik hem dat helemaal in het begin al eens gevraagd, maar bleek het niet mogelijk te zijn. Ik heb het zojuist nog maar eens geopperd, want het lijkt mij ook een hele goede motivator om errors op te lossen. Het allerfraaist imo is, zoals ze het in de Franse Keepright kloon doen, met tellers achter elk fouttype. Dat heb ik ook voorgesteld en dan ook natuurlijk of er een counter achter: ’ show temp ingnored’ en ‘show ignored’ kan.

Ultiem lijkt het mij als we alleen de Nederlandse aantallen zien, maar dat klinkt mij nogal ingewikkeld in de oren. Nu schijnt er een poging gedaan te zijn om een NL only Keepright server te gaan starten en dan zou het ineens een stuk minder lastig worden.

Momenteel zijn er echter zoveel interessante zaken voorgesteld die Keepright nog mooier zouden maken, dat we maar gewoon moeten afwachten welke verbetering het eerste het licht zal zien. :slight_smile:

Zie daar maar een datum, die van de laatste wijziging op die weg, kijk ik verkeerd?

ik zie dat ik het niet goed gelezen heb. Inderdaad, dat is de laatste wijziging in OSM, niet de laatste tijd dat die error is gedetecteerd.

Yep, maar wat ik weer graag wil zien is de datum van de planet file, dan weet je in zijn algeeenheid tot welke dag de wijzigingen zijn meegegaan. Begrijp niet zo goed waarom die datum nu is weggehaald, tenzij datum van planet file en update van de site nu gelijk zijn (zat normaal gesproken nu een periode verwerkingstijd tussen).

Er is geen 1 planet file meer. De huidige KR errors worden gemaakt uit de verschillende, losse planet extracts van de landen. Die worden na elkaar berekend, en het genereren van heel Europa kan zo lang duren dat een paar dagen later voor de landen die dan aan de beurt zijn alweer een versere planet extract gebruikt kan worden.

Dat is de reden waarom die datum gesneuveld is, en de datum op de popup ervoor in de plaats is gekomen.

Met wijzigingen die op de laatste dagen voor de update zijn gedaan, geeft een warrig beeld. In de pop-up staat dan dan nog bv. een datum van jaren terug, dan vertrouw je het niet, gaat weer kijken, en ziet dat de wijziging wel is doorgevoerd, maar nog niet door KeepRight ‘gezien’ (vervolgens komt die BugBuster er hier en daar nog eens tussendoor, en verwarring is compleet).

Beste is dan maar om gewoon over meerdere upgrades van KeepRight de wijzigingen nog eens na te lopen.

Ben benieuwd wat hier gaat gebeuren door de 3dshapes-import …

Geeft behoorlijk wat highway-riverbank fouten in waterrrijk gebied, voornamelijk utlijnproblemen, hier en daar moet er bruggetje bij.

De 3dShapes-data heeft op de plekken van bruggen over water een klein stukje aparte polygon. Dit kan best eens zeer handig zijn om de ligging van bruggen in OSM mee te vergelijken.

We zijn overigens bezig met wat custom KeepRight tests specifiek voor de 3dShapes import, zoals overlappende gebouwen en water. Deze KR-versie zal alleen maar deze tests bevatten.

Afgelopen dagen hier mee bezig geweest, die stukjes vielen me idd op. Bij het aanmaken van de shapes is ’ gezien’ dat dit geen water was, omdat de kans groot is dat water daar doorloopt, is er water van gemaakt? Je ziet ook stukjes waar ik had verwacht dat er water zou zijn, maar dan is het niet in een shape opgenomen. Zal wel iets met grootte van stukje hebben te maken dan?

Tis in ieder geval niet zo dat het altijd bruggen zijn, het kunnen ook duikers zijn. Dus ’ rucksichtloss’ allemaal bruggetjes tekenen, daar mee oppassen!

Ik laat de stukjes vooralsnog wel zitten. Daar waar het zeker weten water is, is er natuurlijk wat voor te zeggen om van de minimaal drie shapestukjes 1 shape te maken. Je bent dan wel de info kwijt, zeker als je het niet zeker weet of er wel een brug ligt, het is veel werk (en mij is het met Potlatch nog niet gelukt om van meerdere shapes een shape te maken).

En dan is er natuurlijk nog iets met overlappende wegen en gebouwen, maar nog eens even in oude postings zoeken.

Nee, zo zat het al in de shapefiles. Ik gok dat ze in hun dataset daar ook echt een brug hebben. Aan de andere kant is water dat we in OSM al tijden doorlopend hadden, in 3dShapes ook weleens onderbroken bij bruggen. Waarschijnlijk omdat daar alleen een duiker ligt, waardoor je ook niet echt van een brug kunt spreken.

We hebben ook enkele gebouwen onder een brug (bv Vodafonegebouw in Maastricht), en daar zie je hetzelfde: aparte gebouwpolygonen waar de brug loopt.

Een test voor overlappende wegen en gebouwen hebben we al klaarstaan voor KeepRight, maar die vind ik persoonlijk wat gevaarlijk. De neiging zal er, denk ik, zijn om het gebouw verder van de weg weg te slepen, terwijl het net zo goed de weg kan zijn, die niet helemaal goed ligt. Zeker in het geval van onaangeraakte AND-data is dit niet ondenkbaar.

Oh, en voor het joinen van areas is je beste optie voorlopig toch om JOSM te gebruiken. Dan kun je ook gelijk profiteren van een apart gekleurde weergave van 3dShapes gebouwen en water. Zie: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/3dShapes/Details

Wat een supertool is dit! Hoe kan het dat ik pas een paar dagen geleden van keepright hoorde? Hang hier al een maand rond en de laatste drie maanden doe ik bijna iedere dag wel wat met openstreetmapkaarten maar nooit op keepright gestoten. Waarom is dit tool zo slecht bekend? Als je beginner bent kom je er niet via de wiki: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Main_Page Dit tool behoort toch op de mainpage!? Op http://openstreetmap.nl staat het inderdaad (valt me nu op) maar daar kom ik nooit (meer) omdat ik altijd rechtstreeks naar de kaart ga.

Heb het ook meteen ingebouwd in een eigen programma (waarmee ik allerlei soorten kaarten kan bekijken) vanuit iedere lat,lon meteen op je juiste plek bij keepright. Geweldige optie.

Maar nu stuit ik op een probleem. Je moet niet alleen zoom,lat,lon opgeven maar ook (als je buiten europa komt denk ik) een database. Zie b.v. hier een link naar een punt in Thailand:
http://keepright.ipax.at/report_map.php?db=osm_XD&lat=7.73818605028353&lon=99.1021728515625&zoom=9 (na een klik op All zie je de fouten)
En hier dezelfde link maar nu zonder de database vermelding:
http://keepright.ipax.at/report_map.php?lat=7.73818605028353&lon=99.1021728515625&zoom=9 (klikken op All doet niets)
Kijk en nu moet mijn programma dus weten wanneer je welke database moet gebruiken. Ik zou het heel prettig vinden als ik dat niet hoef te weten.

Omdat ik hier al een paar keer heb gezien dat verzoeken via Hans v W. naar Harald gaan heb ik ook een verzoek:
Kan het zo gemaakt worden dat alleen zoom,lat,lon voldoende is?

En nu ik toch aan het vragen ben: Al een paar keer heb ik me erop betrapt dat ik naar keepright klik en dan afwachtingsvol zit te kijken tot de fouticoontjes verschijnen… en er komt niets … O ja… eerst nog op de “All” knop klikken. Via permalinks bekijken heb ik wel bezien dat je &ch=1,10,20,… kunt opgeven. Maar dan moet je weten welke nummers er allemaal zijn. En die kan die zo veranderen. Te implementatie gevoelig. Mooi zou zijn een parameter waarde &ch=all.

Er is trouwens wel meer software die fouten opspoort. Zo bijvoorbeeld bij deze Russische site (voor osm kaarten voor de Garmin): http://gpsmapsearch.com/osm/mp/ Achter iedere plaatsnaam staat een -err- link. B.v. voor Barnaul http://gpsmapsearch.com/osm/mp/barnaul.err.htm

De foutmeldingen zijn dan in het Engels. Dus wat voor software steekt daarachter?

Hi greencaps,

Yep! Ik vond keepright ook helemaal top vanaf dag 1, toen ik de eerste stapjes ervan zag. Het is nu een tool die de meeste streetmappers wel hebben weten te vinden. Dat jij daar een tijd lang nog niet bij hoorde is spijtig, maar ook wel een beetje toeval denk ik.

Ik ben actief in Gooi en Vechtstreek en probeer daar alle pijlen weg te houden. Na elke wijziging die ik heb gemaakt, kijk ik een paar dagen later wat keepright ervan vindt en corrigeer meteen indien nodig.

Over die verschillende databases: je hebt helemaal gelijk! Wanneer je klikt op het keepright icoon rechtsboven de kaart, spring je naar de homepage (of je klikt hier) en daar staan alle links naar de verschillende databases op een rijtje. De reden dat het verspreid zit is de snelheid. De hele wereld door keepright laten berekenen in één keer is een uren-, zo niet dagenlange klus. Verdelen over verschillende servers is dan het enige dat nog over blijft.

Wanneer ik het allemaal goed begrijp, zijn er meer Nederlandse mappers die overleggen met de bedenker/maker van keepright om e.e.a. nog veel mooier en sneller te maken. Ik neem een beetje aan dat die bedenker/maker het er allemaal erg druk mee heeft en derhalve ben ik even gestopt met hem te bestoken met verzoeken om wijzigingen. Ook omdat ik op mijn laatste vragen al helemaal geen respons meer van hem kreeg, ga ik ervan uit dat hij zat op z’n bordje heeft liggen.

Ik vind persoonlijk keepright nu al heel bruikbaar en ik ben het met je eens dat dat gedoe met die verschillende error checks in de link lastig kan zijn, maar na verloop van tijd weet je wel hoe ermee om te gaan. Wanneer je op All klikt en de permalink gebruikt en dan de bookmark maakt, hoef je nooit meer op All te klikken, toch? Je kan elke error check selectie maken die je wilt en dan een permalink maken. Zo kan je alles bereiken wat je wilt, lijkt me.

Er is trouwens een tijd geweest dat alle error checks aan stonden wanneer je keepright startte met alleen zoom,lat,lon, maar dat is om onbekende redenen dus weer teruggedraaid.

Ben je daar zeker van?

Nee zo werk ik niet. Ik bekijk de kaart (in mijn eigen programma). De hele wereld en dan denk ik plotseling: eens kijken hoe het hier zit. En dan zit ik er nu mee dat ik eerst een van die databases moet kiezen. Nou ja ik heb dat al een databasekeuze geimplementeerd maar leuk is het niet.

Er zijn vast anderen die er beter van de op de hoogte zijn dan ik :slight_smile: Even wachten tot zij er wat van zeggen.

Ah! Dan is het wel wat vervelend, ja.