Pro-rail import?

nilodo, licht aan jou of t is opgelost, in P2 noch in JOSM is een dergelijke storing te zien. Allebei helder in beeld tot aan Maarn toe.

Nee die weg is oké… ligt aan het opbouwen van de data denk ik … maar de Lek staat voor de zoveelste keer weer eens leeg https://www.openstreetmap.org/#map=15/51.9385/4.9060&layers=N
'k zal even kijken en anders hulp gewenst

@nilodo: de lijnen worden alsnog zichtbaar als je eerst naar oost of west beweegt en daarna weer terug naar de oorspronkelijke positie. Werkt volgens mij hetzelfde als JOSM die geen lijnen kan selecteren zonder dat er een node van die lijn in je selectie zit.

Ik hoop dat ik niet al te domme vraag stel wat wordt er bedoel met “theoretische locatie”?

Waar de trein zou moeten rijden volgens de dienstregeling.
In geval van afwijkingen in de dienstregeling (lees: de beruchte NS-vertragingen) moet je de positie op de kaart dus met een korreltje zout nemen.

Aha op die manier. Zou mooi zijn dat elke vervoerder dit met gps positie kon geven kwa real time, alleen ik weet het zal duur zijn kwa dataverkeer, naar elke reiziger. Zou wel een mooie app op je telefoon zijn. Althans zo denk ik erover.
verder ook minder geklaag den ik. Omdat men weet waar zijn haar bus of trein is.

Dat is wat JJJWegdam ook aangeeft in deze post dat ze daar mee bezig zijn.

Moet denk ik ook wel aangezien men een aantal lijnen wil omzetten van een dienstregeling naar hoogfrequent spoor: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/openbaar-vervoer/groei-op-het-spoor/spoorboekloos-reizen waardoor je niets meer hebt aan een spoorboekje. Uiterlijk in 2028 ingevoerd, dus hopelijk duurt de actuele plaats van de trein doorgeven minder lang.

Ja dat snap ik, maar doelde ook op voor de andere vervoerders, de busdiensten. Maar dan ook van elke vervoerder (Arriva, Qbuzz).

Bij mij in de buurt (Voorne Putten) staan bij de belangrijkste haltes van Connexxion inmiddels dynamische borden waar afgeteld wordt hoe lang het nog duurt eer eerstvolgende 2 bussen komen. Ga er gemakshalve van uit dat dat gebeurt op basis van actuele informatie, want anders zou het nogal een megainvesteing zijn waar zo’n oud geel bordje (die er ook nog bij staat) ook zou voldoen. Of die informatie dan ook vrij beschikbaar is…
Ik neem aan dat andere vervoerders vergelijkbare eisen krijgen of hebben gekregen bij de consessies die ze hebben, maar mogelijk in verschillende stadia van implemtatie daarvan.

@Sander H: het programma hoogfrequent spoor staat los van de ontwikkeling van een kaart die de GPS-gegevens weergeeft. Dat laatste is bij de sneak preview op de Spoorparade namelijk naar voren gekomen als iets waar het app-ontwikkelings team aan werkt. Tevens vind ik het prima om aangesproken te worden met Jeroen hoor. :wink:

Jeroen, dat snap ik al kan ik me voorstellen dat het zodra hoogfrequent spoor een beetje van de grond komt, het prettig is als de “GPS kaart” al klaar is zodat je kan zien of je nog even snel door moet lopen om de eerstvolgende trein te halen of langzaam mag slenteren omdat je nog een paar minuten speling hebt.

Die bord heb ik ook ergens gezien. Volgens mijn bij de trein parade in Amersfoort. Werd veel van vragen beantwoord. Had nog al wat vragen over.

Edit, sorry overheen gelezen, je vertelde ook dat het bij de spoorparade.

Klopt hier ook wel, maar die borden zijn niet te lezen als je thuis bent. En hier lopen ze nog niet goed.

Sander H, misschien zie ik het niet goed hoor of ben ik niet modern maar

dat vindt ik een dooddoener. Ze bieden onderweg ook geen Wifi aan en daar ze bij de app ook geen abo weggeven, zijn er veel die er niets aan hebben :(. Geef maar een paal met een info bord over de aankomst tijden van de naderende lijnen, dat kan ik zelfs met een lege accu lezen.

Onderweg geen wifi? Hier in Groningen rijden de bussen met gratis wifi, verder hebben de treinen het ook, o stations ook. Daar naast heb je ook een eigen data bundel. Niet iedereen wil er gebruik van maken. Mar dat hoeft immers ook niet, geld ook voor andere apps die data vragen.

Dus ja dat jij er geen gebruik van wil maken dat kan. Ieder zijn ding. Maar er zijn ook mensen die het wel willen.

Die informatie is vrij beschikbaar. Onder anderen via ovapi.nl.
Zie ook dit berichtje elders op dit forum: http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=486421#p486421
Daar gebruik ik nog de oude cxx:code tags die voor veel (oud)Connexxion haltes in OSM staan.

Zojuist vernomen dat de GPS data al twee jaar beschikbaar is via trein.fwrite.org/dumps
Een plot hiervan is te zien op ovradar.nl

#offtopic

Ziet er goed uit, hopelijk wordt het nog door ontwikkeld. Bedoel dat je aan de picogram al kan zien welke lijn het is, Net wat die TRAVIC heeft zegt maar.

Terwijl het werk aan het tagging scheme ondertussen doorgaat, even een vraagje tussendoor. Wat vinden jullie van volgende aanpak voor bovenleidingen?


Bovenleidingspalen:                     power=pole
Draagarmen, schoren en portaalbalken:   power=minor_line

Ik besef me dat de onderste tag twijfelachtig is, maar de resulterende render is dermate mooi dat ik hem toch even wilde voorleggen:

Emplacement station Enschede (wees gerust: het is dit keer nog geen import over heel Nederland)

Edit: de sporen zijn hier nog niet op de ‘ProRail-plek’ gelegd, waardoor op sommige plekken de palen te dicht bij het spoor lijken te liggen.

Het lijkt mij dat power=pole voor het electriciteitsnet bedoeld is en niet voor het trein netwerk.

Dit onderscheid moet er zijn, mijn inziens.