Tolpoortjes NS - hoe te taggen?

De situatie op station Woerden:

De loopbrug over de sporen is alleen nog maar voor reizigers toegankelijk omdat er nu NS tolpoortjes staan die uitsluitend met een geldig kaartje zijn te openen.
barrier=toll_booth lijkt de beste oplossing, maar feitelijk moet je ook access=* aanpassen (access=customer?), want je mag alleen maar daar lopen als je een geldig kaartje hebt. Vroeger kon je zonder belemmering over de loopbrug naar de andere kant van Woerden, nu niet meer. Dat speelt ook een rol voor wandelaars, want die loopbrug is onderdeel van het Groene Hartpad.
En zo zullen er straks meer stations met loopbruggen/tunnels een probleem geven als NS overal de poortjes gaat sluiten. Ik denk bv. ook aan het Amstelstation waar een belangrijke doorgang is.
Hoe gaan we deze situaties taggen?

Op http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:barrier%3Dtoll_booth staat dat barrier=toll_booth betekent dat je geld moet betalen; dat is bij een ov-chipkaartpoortje niet noodzakelijkerwijs het geval, geloof ik. Volgens mij kun je gratis doorlopen, door aan de ene kant in the checken en aan de andere kant weer uit te checken. Dit is heel specifiek voor de OV-chipkaart, dus ik zou dat ook zo specifiek taggen. Voor de toegang lijkt het me ook nodig dat je aangeeft dat de Nederlandse uitvinding ov-chipkaart nodig is. Plus documentatie in de wiki om dit aan de rest van de wereld kenbaar te maken.

Bijvoorbeeld voor het ov-chipkaartpoortje barrier=ov_chipcard_gate ? Samen met access=ov_chipcard voor de tussen de poortjes gelegen highways?

In de wiki staat voor een soortgelijk poortje (voor de metro) barrier=turnstile
Waarschijnlijk is dit bedoeld voor draaihekjes.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:railway%3Dsubway_entrance
barrier=turnstile - For tagging some doors where you validate your ticket.

Marc, access=customer, private, destination maar de laatste is niet ‘juist’ voor een doorgaande wandelaar. De middelste dekt de lading IMHO. Met private=OV card als toelichting voor buitenlanders of komt die dan bij access beter tot zijn recht, als access=OV_card ?

Jan, goeie, de NS poortjes draaien toch ook weg ? Moet je dan ook 20 Euros op je kaart hebben, het is tenslotte NS ? Dan is die waarschuwing denk ik ook op zijn plaats.

'k Zou access=permissive gebruiken.

By the way… wat kan hier verbeterd worden bij de tolpoortjes van de Kiltunnel? Hier staat een afgeleide van “barrier”
http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=19&lat=51.77246&lon=4.63924&layers=B0T&ch=0%2C30%2C40%2C50%2C70%2C90%2C100%2C110%2C120%2C130%2C150%2C160%2C170%2C180%2C191%2C192%2C193%2C194%2C195%2C196%2C197%2C198%2C201%2C202%2C203%2C204%2C205%2C206%2C207%2C208%2C210%2C220%2C231%2C232%2C270%2C281%2C282%2C283%2C284%2C285%2C291%2C292%2C293%2C294%2C311%2C312%2C313%2C320%2C350%2C370%2C380%2C401%2C402%2C411%2C412%2C413&show_ign=1&show_tmpign=1

Misschien dat Sven meeleest?

Ik niet, want het is niet voor iedereen permissive, …

access=* geldt voor iedere vervoersvorm, ook fiets/brommer/motor aan de hand.
Tenzij er andere regels op het toegangsbord vermeldt staan of het praktisch niet kan vanwege de gekozen barrier. Dan zal dat op de barrier aangegeven moeten worden.

Bij traffic_sign gebruikt men het achtervoegsel :2 : 3 :4

Ik heb een wiki aangemaakt om deze discussie verder te stroomlijnen, want er zijn nog teveel verschillende opvattingen.
De wiki is ook handiger voor verdere documentatie.
Hier is de wiki:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:NS-poortjes
Zou ligfietser dit topic op het forum op slot kunnen zetten? Anders wordt het een warboel.
Wil iedereen daarom zijn bijdrage aan dit onderwerp in de wiki zetten?

Discussies hier voeren is makkelijker dan daar.

Marc,

ik heb dat netjes gevolgd , maar kom een paar puntjes tegen.
Hier zie je de nieuwste bijdragen eenvoudig op datum en volgorde. +1
In de Wiki moet je alles lezen -1
Met deze werkwijze moet je alles volgen, net als de links naar zoiets als github -1
Het lijkt mij niet bevordelijk voor de gemeenschap, splitsen en spreiden maakt geen eenheid -1
Als ik mag stemmen ben ik het met Allroads eens, hier blijven en geen afgedwongen verhuizing.

Allroads, NS staat toch fietsers binnen een beperkt venster met fietskaartje, toe op de trein, dan moet ie toch ook door het brede poortje het perron op ?

De bedoeling van de wiki is dat je daar op kunt zoeken hoe een tag gebruikt moet worden.
Daar kijk ik zelf ook altijd als eerste als ik een tag tegenkom waarvan ik niet weet hoe die te gebruiken.
Dan ga ik niet de verschillende fora langszoeken om te zien wat ik moet doen.
Als we er straks toe overgaan om de tolpoortjes te taggen, dan is het voor nieuwe gebuikers handig om die wiki te hebben.
Want er is nog altijd een deel van medemappers dat helemaal nooit in dit forum leest maar via de malinglist met elkaar praat en overlegt.
Maar de wiki kent iedereen (“hoop ik dan maar”, sprak hij twijfelachtig :stuck_out_tongue: )

Ik vind het forum een prima discussieplaats en niet de wiki.

Dit los van het feit dat het forum veel toegankelijker is.

De wiki is imho meer een plaats voor het vastleggen van besluiten van een meer permanenter aard.

Dus discussiëren hier en vastleggen op de wiki. En de vraag het forum op slot te doen past hier niet in.

Eens met Martin, dit hoeft dus niet op slot.

In de wiki staat de laatste stand van zaken.

Dit is het enige relevante forumpost dat ik hierover kon vinden. Ik kwam ook laatst de situatie tegen. Iemand tipte mij over het bestaan van de tag barrier=ticket_gate. Dit in combinatie met bijvoorbeeld:


access=customers
fee=yes
payment:ov-chipkaart=yes

Barrier=ticket_gate zegt naar mijn mening meer wat het is dan een turnstile of een gate. De barrier=gate methode is overigens op utrecht centraal gebruikt:

barrier=gate
foot=yes
layer=2
note=OV-Chipkaart poort

barrier=ticket_gate kan dan gedocumenteerd worden en ik stel voor dat in combinatie met bijvoorbeeld het eerste code-block te gebruiken.

Zoals in post #2 wordt aangegeven, klopt fee=yes niet helemaal.
Pre Corona ging ik vaak in Deventer naar de AKO op het station, checkte in met mijn OV chipkaart, kocht tijdschriften, boeken etc en checkte weer uit. Als dat binnen de de 20 minuten gebeurde, werd er niets van mijn saldo afgeschreven.
En zo kun je dus ook in Deventer nog steeds door de stationstunnel lopen evt met fiets aan de hand.
Je moet dus wel een OV Chipkaart hebben, maar je betaalt niets.
Ik heb geen idee of er saldo op de kaart moet staan, ik heb automatisch opladen aan staan, dus altijd saldo op de kaart.

Maar deze “passerelle” situatie komt vaker voor:
Een paar, die ik zo ken:

  • Amersfoort
  • Utrecht
  • Arnhem, beetje bijzonder, je moet over een perron, maar het kan wel, van Sonsbeek zijde naar Centrum zijde vv
    Maar het zijn er veel meer.

Je kunt alle stations 60 minuten gratis betreden met voldoende inchecksaldo, en sommige stations ook zonder voldoende inchecksaldo: https://www.ns.nl/reisinformatie/passageproducten/uitzwaaien-of-winkelen.html

Heb ook eens met andere gesproken en zij willen een losse subkey. Barrier waarde zijn fysieke dingen en een toegangspoortje is hier een functie van zowel een barrier=gate als een barrier=turnstile. Je hebt payment:ov-chipkaart=yes

Een andere mogelijkheid is barrier=gate/turnstile + public_transport=ticket_gate + payment:ov-chipkaart=yes

Afhankelijk van de situatie kun je dan access=yes of access=customers toevoegen.