Wie gaat Blijdorp doen?

Bij het testen van Taglocator keek ik even in de dierentuin van Berlijn:

Zelfs de goudvissen hebben daar een eigen labeltje gekregen!

Maar in Blijdorp valt nog wel wat te doen: :laughing:

Zijn er geen dierenliefhebbers hier?

Alsjeblieft,

Indien je met Blijdorp aan de slag gaat, doe dan NIET wat ze in vele “zoo’s” hebben gedaan, namelijk elk hok apart met slechts tourism=x getagged.

Dit levert zoals in het bovenste figuur te zien een vreselijk plaatje op, omdat al deze “features” veel te dicht op elkaar liggen, en het niet mogelijk is om een specifieke schaalafhankelijke rendering te ontwikkelen als iedereen elk hok slechts met het generieke tourism=x tagged.

In plaats daarvan wil ik jullie verzoeken de volgende tags te gebruiken:

tourism=zoo voor de outline van de HELE dierentuin.

In geval het geen dierentuin is, maar een hertenkamp of zo, gebruik dan:

zoo=petting_zoo

of 1 van de andere “zoo-typen” indien toepasselijk, zoals hier beschreven:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:tourism%3Dzoo

Voor de individuele kooien / enclosures lijken er nu twee tagging schemes in opkomst:

***** EERSTE MOGELIJKHEID *****
Dubbeltag
tourism=attraction
attraction=animal, de toevoeging hiervan maakt dit in ieder geval onderscheidbaar van een gewone tourism=attraction, zoals b.v. het Paleis op de Dam
met
name=naam-van-het-dier

***** TWEEDE MOGELIJKHEID *****
zoo=enclosure, dus geen node of way met slechts tourism=x!
name=naam-van-het-dier

Op deze manier kan specifieke rendering worden ontwikkeld, die de “zooi” van ongedifferentieerde tourism=attractions in dierentuinen kan voorkomen, met toepasselijke symbolisatie en schaalbereik. Voeg a.u.b., zoals ook op de gelinkte pagina aangegeven, ook geen onnodige leisure=park tags of zo toe om een individuele kooi/enclosure zichtbaar te maken. Een park is geen individuele kooi… Al deze onnodige dubbele tagging leidt weer tot problemen met dubbele labels tijdens rendering / labelconflicten…

Marco

Marco,

Voor alle duidelijkheid, in het plaatje hierboven (in Berlijn) is gekeken naar de tags tourism=attraction:

Het kan ook zo tourism=zoo:

Dat komt toch overeen met:

M.a.w Berlijn voldoet toch aan jouw voorkeuren?

Marc,

Ja, Berlijn, afgezien van de onnodige leisure=park op de ways die de grenzen van een kooi/“enclosure” aangeven, en het niet vormen van multipolygonen daar waar nodig maar het simpelweg stacken van closed ways (b.v. forest en zo’n kooi/enclosure/park op elkaar), is wel met de extra attraction=animal getagged.

Overigens is dit alles absoluut geen kritiek richting jouw Taglocator, die doet gewoon prima wat hij moet doen, namelijk die tags laten zien!

Dit probleem met onvolledige, niet discriminerende, tagging speelt vooral indien je een echte kartografisch verantwoorde rendering wilt ontwikkelen (wat ik dus probeer te doen met mijn ArcGIS renderer), dat is een heel ander doel… Dan moet je gewoon onderscheid kunnen maken tussen objecten die op verschillende schaal werken. En dierenkooien in een dierentuin, zijn echt alleen geschikt voor weergave in de hoogste zoomlevels / meest grootschalig (e.g. vanaf Z19 / 1:2500 of zo), terwijl veel “normale” tourism=attraction getaggte objecten, al vanaf b.v. 1:50.000 kunnen worden weergegeven.

Maar ja, als ik geen onderscheid kan maken wegens ontbrekende discriminerende tags, verdwijnt de mooie kaartweergave dus in de grote brij…

het is dat het zo duur is om er naar binnen te gaan anders had ik al eerder wat gedaan daar.
want naast dat de tagging beter kan. staat niet alle paden er op en kan je die ook niet zien van uit de lucht

WvdP, hoezo duur, je geniet toch de hele dag tussen de wilde dieren. Maar nee serieus hebt je het daar al gevraagd, rechtstreeks bij bv voorlichting of P&R en hoe ze dat ook mogen noemen ? Of laat je dat vragen graag aan een ander over ? Als die dan ja krijgt ga jij dan, desnoods in 2 dagen als het in een dag niet klaar komt ?

ik laat het vragen graag aan een ander over. ik ben niet zo goed in het schrijven van e-mails enzo. maar ik ben wel berijd om een paar dagen daar rond te lopen en osm en/of mapilary te doen daar.

Hoi wvdp, heb je een Email ? Ze hebben er misschien oren naar, afwachten. Onder aan mijn bericht staat het mijne.

ik mijn email toe gevoegd aan mijn profiel. maar er is geen email van de afdeling communicatie.

op de website staat wel dit over sponsoring:

http://www.diergaardeblijdorp.nl/veelgestelde-vragen/#algemeen

het ziet er naar uit dat er dus een brief moet worden geschreven.

en qua de criteria. moet het goed gaan wat de doelstelling van blijdorp is:

http://www.diergaardeblijdorp.nl/anbi/

en dat zie ik gebeuren met osm.

ik heb ook een google drive document gemaakt waar iemand eventueel kan helpen met het schrijven.
https://docs.google.com/document/d/15Kqv-GWDot5DYHKbisls362ymVwdw-eRj-UX7JJZnBo/edit?usp=sharing

er staat momenteel een concept brief online

Of je van Blijdorp een uitnodiging krijgt te komen mappen zal denk ik ook afhangen van het feit of ze bij de ingang plattegronden verkopen.
Zo ja, zullen ze vast vrezen dat hun inkomsten daarna dalen. Niemand houdt ons echter tegen om op eigen gelegenheid een rondje te maken. Iemand die iemand kent met een jaarkaart oid die bereid is deze een paar daagjes uit te lenen of met een videocamera/actioncam rond te lopen?
Staan er anders geen honderden filmpjes op youtube met open licentie (standaard is dat niet)?

niet geschoten is altijd mis. en daarnaast kunnen we dat altijd nog als een plan b uitvoeren

en daarnaast kan je de platte grond ook downloaden van de website. alleen voor osm hebben wij daar wijnig aan omdat het hevig gestyled is.
http://www.diergaardeblijdorp.nl/wp-content/uploads/2014/10/plattegrond-Diergaarde-Blijdorp-3-2014.pdf

WvdP, even geduld aub Blijdorp werlt eraan. Mijn vraag naar Email betrof je eigen mail adres ? Dat is nu toegevoegd zie ik.

Deze mag je, zonder toestemming niet gebruiken.

Voor mapillary zal ongetwijfeld schriftelijke toestemming gelden, zie onderstaande tekst van de site.

Mag ik foto’s/films maken in Diergaarde Blijdorp voor commercieel gebruik?
Je mag voor je privé-verzameling natuurlijk foto’s maken en de dieren en verblijven op film vastleggen, echter alleen voor eigen gebruik en zolang je de andere parkbezoekers niet belemmert. Deel & bekijk Blijdorp-foto’s via Facebook, Twitter of FlickR. Commercieel gebruik van beeld- en/of geluidsmateriaal is verboden, tenzij er door Diergaarde Blijdorp vooraf schriftelijk toestemming is verleend. Daarvoor dien je altijd vooraf contact op te nemen met de Afdeling Communicatie van Diergaarde Blijdorp. Als je beroepsmatig zonder toestemming van de afdeling Communicatie foto’s of filmmateriaal maakt en/of gebruikt, kun je juridisch vervolgd worden.

Google Streetview heeft vermoedelijk toestemming gekregen.

Zou er een reden kunnen zijn om geen toestemming voor OSM te krijgen?

Commodoortje,

Is geregeld, Blijdorp werkt niet zo snel, maar in overleg heb al bericht aan wvdp gestuurd.